čištění titanu

Modros
Příspěvky: 1962
Registrován: 31. 3. 2019, 7:58

25. 1. 2025, 12:17

robokop píše: 25. 1. 2025, 11:51 na strih na tom nebude nijak zavratne lip nez kvalitni ocel, vyhoda titanu je ze ma hmotnost blizkou hlinikovym slitinam pripevnosti blizke ocelim tj. v tomto pomeru ano. Ale samostatne to neni vyhra ani jedno. Ta odolnost teplotam by mohla souviset s korozivzdornosti. atd... to jedine mi dava smysl. (ovsem zajimalo by me jak to je se soli na silnici - louh sodny atd...)
netušim jaká gráde to je ale určitě nějaká která má diametrálně odlišnou odolnost na sůl oproti pozinkovanému šroubu...když už ne pevnost ve střihu tak má pevnost v tahu takže tepelnou roztažnost kotouče bude zvládat líp
já to nevyráběl a určitě to není jen masírka....pod stejným objednávacím císlem je lužko šroub i matka určená pro závodní vozy kategorie GT3...použití toho šroubu má svá pravidla a důvody.....a uplně asi nemusim vědět vše.....má tam bejt tohle tak tam bude tohle....ostatně to nemontuju jen sobě ale i zákazníkům s GTR a ostatním co použivaj tento systém

možná to použití někomu přijde jako zbytečné a evokuje to v něm fakt že je trh přesycenej duhovejma titanovejma šroubama na kdejakou koloběžku, motorku.....je toho plnej aliexpres.....ale zrovna v tomhle případě mě to příjde jako jediná rozumná možnost použití titanového šroubu....ostatní aplikace jsou už nesmysl....pokud si nehraju na gramy.....mě stačí vyhodit sedačky a ušetřil sem za šrouby :lol:
Masso, stroje všemožný, autoservis, amatérské závody Nissan GTR
Modros
Příspěvky: 1962
Registrován: 31. 3. 2019, 7:58

25. 1. 2025, 12:53

https://www.youtube.com/watch?v=PJntqH9Ee2E
tohle přece nemužou 6tky obyč šrouby dlouhodobě dávat.....a mít podobné vlastnosti ve střihu jako titan...
Masso, stroje všemožný, autoservis, amatérské závody Nissan GTR
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8332
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

25. 1. 2025, 2:17

Jak je to s tím chlorem? Korozní odolnost titanu v prostředí chloridových iontů se bere za jeden z charakteristických rysů. Nebo je to slitinou, teplotou?
Aleš Procháska
Modros
Příspěvky: 1962
Registrován: 31. 3. 2019, 7:58

25. 1. 2025, 2:44

prochaska píše: 25. 1. 2025, 2:17 Jak je to s tím chlorem? Korozní odolnost titanu v prostředí chloridových iontů se bere za jeden z charakteristických rysů. Nebo je to slitinou, teplotou?
https://www.tst-titanium.net/news/the-i ... 38852.html
Masso, stroje všemožný, autoservis, amatérské závody Nissan GTR
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8332
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

25. 1. 2025, 2:52

Díky, srozumitelně vysvětlené.
Aleš Procháska
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22875
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

25. 1. 2025, 7:05

To soudis z videa?
Nebo jsi porovanaval skutecne hodnoty?
Resil jsem nejake gr5 srouby pro aerospace. Tam slo o hmotnost. Ale je to bezna pevnostni slitina. Neni to nic extra chemicky odolne ale pomer hmotnosti a pevnosti lepsi vyhodny nez u oceli. Co do samotne pevnosti existuji oceli ktere to hrave prekonaji. Takze tady slo o ten pomer. Co se tyce teplot bezne na tom titan taky neni nejlepe. Pokud vim cca od 400 stupnu velky problem s dusikem z atmosfery. Proto pri svarovani musim brutalne dochlazovat nez dam argon pryc. Jinak nabehne dusikova krehkost a porovitost.
Zajima me v cem je tady to kouzlo pokud nekdo vi..
Modros píše: 25. 1. 2025, 12:53 https://www.youtube.com/watch?v=PJntqH9Ee2E
tohle přece nemužou 6tky obyč šrouby dlouhodobě dávat.....a mít podobné vlastnosti ve střihu jako titan...
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22875
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

25. 1. 2025, 7:09

Titan gr2 mame v elektrolizerech. Elektrody snasi ledasco ale gr5 pouzivana na srouby uz uplne ne. Elektrody jsou normalne potazene platinou. Jakmile sleze platina tak i ten gr2 zmizi od urcite proudove hustoty.
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Modros
Příspěvky: 1962
Registrován: 31. 3. 2019, 7:58

25. 1. 2025, 7:15

robokop píše: 25. 1. 2025, 7:05 To soudis z videa?
Nebo jsi porovanaval skutecne hodnoty?
Resil jsem nejake gr5 srouby pro aerospace. Tam slo o hmotnost. Ale je to bezna pevnostni slitina. Neni to nic extra chemicky odolne ale pomer hmotnosti a pevnosti lepsi vyhodny nez u oceli. Co do samotne pevnosti existuji oceli ktere to hrave prekonaji. Takze tady slo o ten pomer. Co se tyce teplot bezne na tom titan taky neni nejlepe. Pokud vim cca od 400 stupnu velky problem s dusikem z atmosfery. Proto pri svarovani musim brutalne dochlazovat nez dam argon pryc. Jinak nabehne dusikova krehkost a porovitost.
Zajima me v cem je tady to kouzlo pokud nekdo vi..
Modros píše: 25. 1. 2025, 12:53 https://www.youtube.com/watch?v=PJntqH9Ee2E
tohle přece nemužou 6tky obyč šrouby dlouhodobě dávat.....a mít podobné vlastnosti ve střihu jako titan...
vzhledem k tomu že je to přenesená desetiletí používaná technologie v motorsportu tak tam se titan používá kam se podíváš....za měsíc jedu na školení do Ate....ale pochybuju že mě bude někdo schopnej vysvětlit duvod proč nepoužili normální šroub

ale já vysvětlení mám.....výrobce tam nedá železné šrouby protože z nich za pár let nic nezbyde
nemuže dát pravidlo že se musej šrouby vyměnit po určité době protože by za to nesl odpovědnost....a nikdy by ten interval stejně nedodržel....tak tam dá zaprvé věci odskoušené v motorsportu a za druhé s vhodnou korozivzornosti aby nemusel platit odškodné zato že někomu ulítnul kotouč
Masso, stroje všemožný, autoservis, amatérské závody Nissan GTR
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22875
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

25. 1. 2025, 7:21

Zeptej se.
Pohybuju se v ruznych oblastech a tuning a motorsport je casto prave o efektu a o emocich. Borci vsude cpou karbon a titan. Hlavne tam kde je to videt. Pak ruzne barvicky elox atd... picovinky. U tohodle bych tipnul tu korozi ale...
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Modros
Příspěvky: 1962
Registrován: 31. 3. 2019, 7:58

25. 1. 2025, 7:23

robokop píše: 25. 1. 2025, 7:21 Zeptej se.
Pohybuju se v ruznych oblastech a tuning a motorsport je casto prave o efektu a o emocich. Borci vsude cpou karbon a titan. Hlavne tam kde je to videt. Pak ruzne barvicky elox atd... picovinky. U tohodle bych tipnul tu korozi ale...
já korozi a váhu...když to pochází z motorsportu
Masso, stroje všemožný, autoservis, amatérské závody Nissan GTR
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22875
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

25. 1. 2025, 7:41

Vahu u celych brzdicu ale jak jsem psal vyse oni jsou schopni kvuli 30 gramum ktere nic neresi vymenit srouby za 300x drazsi. To je jak jsem psal o tech emocicha efektu.
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Modros
Příspěvky: 1962
Registrován: 31. 3. 2019, 7:58

25. 1. 2025, 8:48

robokop píše: 25. 1. 2025, 7:41 Vahu u celych brzdicu ale jak jsem psal vyse oni jsou schopni kvuli 30 gramum ktere nic neresi vymenit srouby za 300x drazsi. To je jak jsem psal o tech emocicha efektu.
v tomhle případě nikdo nic neměnil, nissan požádal o dodání kompletního brzdového systému....a brembo si ho vzalo z GT3......moje destičky pasujou i na ferrari

takže efekt zrovna v tomhle případě nepřipadá v uvahu.....na autě je samozřejmě sposta věcí na efekt....v interieru pravej karbon ale na plastovém základu atd....jako u každé automobilky
Masso, stroje všemožný, autoservis, amatérské závody Nissan GTR
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22875
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

26. 1. 2025, 7:22

Ted jsi me nepochopil.
Myslim fabrickeho designera. Tim vymenit jsem myslel pouzit v designu misto oceli prave nejakej exotickej material jen pro to treba nejak lip vypada.
Jeste jsem koukal na hodnoty jestli si neco nepamatuju spatne. Co se tyce pevnosti v tahu tak u sroubu titan grade 5, protoze co by tam davali jineho (je to z nejpevnejsich slitin titanu primo urcena na srouby atp.. titan hlinik vanad takze se da predpokladat ze tam nic jineho neni) tepelna odolnost do 350 stupnu celsia. To neni zadny zazrak. Treba nektere inconely snesou vic jak 1000 stupnu. Co se tyce pevnosti tak nektere oceli maji klidne i dvojnasobne parametry jako pevnost v tahu nez tato typicka nejpevnejsi slitina titanu. Tzn. Opravdu stale plati to ze titan neni zdaleka nejpevnejsi slitina jak se spousta lidi domniva. Je to mytus. Vyhoda titanovych slitin tkvi v kombinaci parametru nebo specificke chemicke odolnosti, biokompatibilite atd...
Jeste dodam ze existuje nejaka superslitina titanu ktera by mela byt jeste pevnejsi nez gr5. Ma drobou nevyhodu je tusim s Pt takze jeden sroub v hodnote celeho toho auta??? Ten tam urcite nebude.
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
jean
Příspěvky: 935
Registrován: 10. 7. 2013, 11:48

26. 1. 2025, 11:14

Pozeram, ze to gr5 ma Rm pod 1000MPa. To nie je zrovna vibranium.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22875
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

26. 1. 2025, 11:19

no prave
on je mezi lidmi mytus ze titan je nejlepvnejsi z nejpevnejsich ale nejbliz je takova laicka definice kde se rika ze titan je lehky priblizne jako dural a pritom soucasne pevny jako ocel
coz tak nejak sedi na tu gr5 a v teto kombinaci je neprekonatelny
ale jsou lehci slitiny ktere nemaji pevnost a jsou pevnejsi slitiny ktere soucasne nejsou tak lehke
nic ale nenasvedcuje ze tahle aplikace na brzdach zrovna tohle vyzaduje
stejne jako treba brzdove pistky z titanu mi nedavaji uplne smysl naopak je to potvora zadirava
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Odpovědět

Zpět na „Ostatni material“