Jsem majitelem triviálního problému.
Jak je to s osama u portálové frézky? U sloupové je to jasné, ale u portálovky jsem zmaten.
.
Osa Z je jasná, ale co X a Y? Pokud by se to bralo podle drážek stolu, tak A = X a B = Y.
Ale pokud by měly ty stojiny nahrazovat sloup, tak by to bylo obráceně. Jaký je úzus?
4030 - osy
já si to nastavuji - stoupnu si před ní, vpravo/vlevo = X, dopředu/dozadu = Y
pak ještě musíš zvolit kde je "0" - to dost závisí na způsobu upnutí a jakou sondu/postup zvolíš pro nalezení nuly na obrobku
a podle toho pak nastavíš nulu v CAM
pak ještě musíš zvolit kde je "0" - to dost závisí na způsobu upnutí a jakou sondu/postup zvolíš pro nalezení nuly na obrobku
a podle toho pak nastavíš nulu v CAM
Naposledy upravil(a) chb dne 1. 7. 2025, 4:57, celkem upraveno 1 x.
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
Když se na to podíváš zepředu, z čela vřetene, tak příčná osa bude pro tebe Y a podélná X.
BF30 přestavěná, Optimum F100 přestavěná
Kamodel.cz
Mach4
Kamodel.cz
Mach4
- robokop
- Site Admin
- Příspěvky: 22894
- Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Prvni zasada je dodrzet kartezsky souradny system.
Dalsi zasada je ze typicky mas na monitoru X v horizontalnim smeru.
Treti zasada je z ktere strany ke stroji stojis.
Byva dobre si dat X na tu delsi osu. Uz kvuli tomu ze na monitoru je taky delsi. Pak si stroj otocit tak abys k nemu stal tak aby ti slo x zleva doprava a tudiz y od tebe.
Nula je tam kde jsou referaky.... obrobkova muze byt kdekoli
Dalsi zasada je ze typicky mas na monitoru X v horizontalnim smeru.
Treti zasada je z ktere strany ke stroji stojis.
Byva dobre si dat X na tu delsi osu. Uz kvuli tomu ze na monitoru je taky delsi. Pak si stroj otocit tak abys k nemu stal tak aby ti slo x zleva doprava a tudiz y od tebe.
Nula je tam kde jsou referaky.... obrobkova muze byt kdekoli
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
A jsem tam, kde jsem byl ....robokop píše: ↑2. 7. 2025, 8:37 Prvni zasada je dodrzet kartezsky souradny system.
Dalsi zasada je ze typicky mas na monitoru X v horizontalnim smeru.
Treti zasada je z ktere strany ke stroji stojis.
Byva dobre si dat X na tu delsi osu. Uz kvuli tomu ze na monitoru je taky delsi. Pak si stroj otocit tak abys k nemu stal tak aby ti slo x zleva doprava a tudiz y od tebe.
Nula je tam kde jsou referaky.... obrobkova muze byt kdekoli

máš zde 4x jinými slovy napsáno to samé, co ti není jasné ? 
snad jen ... to z které strany se na stroj díváš/jak bude umístěný, je tvá volba

snad jen ... to z které strany se na stroj díváš/jak bude umístěný, je tvá volba
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
Pochopil jsem z toho, že úzus není ....

Ne že bych si nemohl označit jako osu X vertikální pohyb vřetene, když si tak vygeneruju/zedituju hotový G-kod, ale ptal jsem se kvůli kompatidebilitě s G-kody jiných soudruhů.
Úzus je úplně stejný, jako u sloupové frézky. Že se na jedné hýbe obrobek vůči vřetenu a na druhé vřeteno vůči obrobku (případně kombinace obojího u portálky s pevným portálem), je úplně fuk.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino