Díly a oprava soustruh su 32

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
porbič77
Příspěvky: 5
Registrován: 3. 10. 2025, 9:16

5. 12. 2025, 6:35

Ahoj, potřebuji radu a pomoc. Jako amatér sám doma (je mi 17 let), si dělám GO soustruhu SU 32 1963 všude mi teče olej... a potřeboval bych poradit kde seženu/ koupím ruzne gumové tesnění, jsou tam dosti specifické gumové čtvercové těsnění (speciální profili těsnění atd.. nikde je nekoupím).
Jako další věc, jak je dole motor a nad motorem je vana převodovky a z ní vede zespoda vypustí šroub na olej a vedle něj je jakási díra se zavitem uvnitř (nevím na co slouží, ale kape mi z ni olej) tyhle díry s velmi krátkým závitem (srouby tam ani skoro nejdou nasroubovat) se nacházeji na převodove skrini i jakoby z čela, kde jsou řemenice, tak vedle hřídelí řemenic. Též mi z nich kape olej, jěště se nachazi na suportove skrini, jak to vyřešit aby už olej nekapal ?
A jako poslední, kuželové měděné trubky. Jednou jsem je rozebral a už z tich kuželů prosakuje olej, at delam co delam tak porad, jak vyresit toto ?
Budu moc rád za všechny rady, odpovědi a zkušenosti. :) :)
RaS
Příspěvky: 8665
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

5. 12. 2025, 8:09

tvarové těsnění skříní ti udělají buď na míru (třeba gumex mě napadá jako první) - musíš dodat výkres/dwg a nebo si koupíš deskové a vystříháš sám tak že si obkreslíš přímo tu přírubu
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
RaS
Příspěvky: 8665
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

5. 12. 2025, 8:10

ty šrouby na vanách mají obvykle hliníkovou nebo měděnou podložku, kterou stačí vyměnit a znovu utáhnout - ta se dává vždy nová, dělají se v X rozměrech a stojí koruny,
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
RaS
Příspěvky: 8665
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

5. 12. 2025, 8:14

a ještě třetí dotaz, ty trubky jdou vyžíhat (ohřát na cca 700st propanbutanovým hořákem a znovu je použít získají zase znovu pružnost a budou lépe těsnit,
lepší tu plochu znovu vytvářet - jsou na to takové přípravky na tvorbu dosedací plochy
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
porbič77
Příspěvky: 5
Registrován: 3. 10. 2025, 9:16

5. 12. 2025, 8:23

Děkuji za super rady, s těmi šrouby na vanach tak oni tam zadné nejsou, mě jen tak napdalo jetsli to nemohou byt odvzdusnouvaci diry, nebo tak neco, ale ze spoda a jeste z toho porad kape olej, to se mi nezda a nejake srouby ktere jsem nasel ty tam jdou natocit jen na pul otacky tot vse. Ty trubky mám ohrivat primo na stroji ? nebo vyndane a mít smontovanou 1 a 2 část toho kuželu (samici a samce) a to ohrat dohromady ?.
zverodoktor
Příspěvky: 3533
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

5. 12. 2025, 11:21

Ahoj,
Ja teda SU32 mám a síce tu a tam presakuje, ale isto nikade nekvapká, tobôž netečie a ani si nepamätám že by na prevodovke boli nejaké diery. Urob prosím ťa fotografiu s označením kde ti čo tečie a porovnáme to s tým, ako to vyzerá u mňa.
Sústruh bol vyrobený v 60tych rokoch, tam určite žiadna exotika na tesnenie použitá nebola. Tesnenia z papiera plus hermetik (také tmavé smradľavé lepidlo), guferá a o-krúžky. A na niektorých plochách, trebárs na tesnenie príruby olejovej pumpy suportu nejaký tenký priesvitný žltý plast. Možno celuloid. Keď som dačo pretesňoval, daval som tam papier a prípadne tesniacu pastu od Loctite na príruby. Vyhovie aj červený silikón.
SU32, MN80, FN25, ISEL4433, Jakobsen SJ25, N1, V20, Anycubic Kossel
porbič77
Příspěvky: 5
Registrován: 3. 10. 2025, 9:16

6. 12. 2025, 10:00

Tady posílám fotky kde teče olej, je to na fotkach vyznacene. Tam kde to teče jakoby pod vretem/ nad zavitovou skrini tak nevím vubec odkud to je ale stejká to po tom víku (jak je to vyznacene na fotce) a olej se bere nekde uvintr toho vretene a stejká i na druhou stranu (tez na fotce) a pak je vyfocena prevodova vana ten otvor dole nad motorem a otvor pod řemenici z nehož teče olej taky dolů po čele vany + kuželové hadice ze kterych taky teče olej
Přílohy
IMG_2135.jpeg
IMG_2131.jpeg
IMG_2144.jpeg
IMG_2148.jpeg
IMG_2153.jpeg
IMG_2154.jpeg
IMG_2151.jpeg
Uživatelský avatar
Zbýňa
Příspěvky: 2127
Registrován: 3. 9. 2010, 8:45
Bydliště: Čelákovice

7. 12. 2025, 12:09

Zrovna SU32 dávám do kupy. Pozor při nákupu O-kroužků. Když je vezmeš podle manuálu, tak mají většinou tenký průřez oproti fyzicky použitým.
porbič77
Příspěvky: 5
Registrován: 3. 10. 2025, 9:16

7. 12. 2025, 7:31

Poradil by jsi proc mi teče ten olej? přiložil jsem foto kde to teče. A k čemu jsou ty otvory viz foto.
Děkuji
zverodoktor
Příspěvky: 3533
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

7. 12. 2025, 12:18

Ahoj,
skúsim poradiť:
1,2. Fotografia: označený otvor je kužeľový kolík s vnútorným závitom, bežným metrickým. Taký istý máš označený aj na fotke č.7. Cez kolík normálne olej nemôže presakovať, pretože diera je slepá. Takže ak vynecháme možnosť, že kolík niekto pred tebou krížom prevŕtal (čo asi neurobil, ale skontroluj), olej cez dieru presakovať nemôže. A okolo kolíka iba ak nieje dobre doklepnutý. Skôr by som povedal, že to čo pokladáš za priesak je hromadenie oleja v otvore kolíka a olej tam iba steká z iného miesta.

3, 4 Fotografia: za remenicou je domček ložiska, ktorého kryt funguje zároveň ako zábrana pred výtokom oleja (určite nie dokonalá, ale vytekať prúdom by nemal). Tú remenicku zrejme niekto už pred tebou mal dole, originálne na nej nieje taká šišatá podložka ako na fotke, ale hrúbší prítlačný krúžok s osadením na hlavu inbusu. Daj ju dole a pozri sa, kde je problém. Možno je spodok domčeka naplnený nejakým bordelom a olej miesto odtekania nazad do skrine cáka von. Alebo kryt domčeka pri oprave neutesnili a podteká cez spoj.

5. skús dotiahnuť skrutky, ale povedal by som že tento kryt dakto mal dole a hermetiková pasta ktorou to bolo pôvodne zatesnené sa vydrolila a teraz to tečie.

6. Medené rúrky oprav ako ti poradili kolegovia. Na internete (kupil som aj v Lidli) dostať sadu na temovanie medených rúrok za pár drobných. každopádne ak tečú spoje, daj rúrku dole a pozri sa, či jej dačo je a netečie ti to z miesta kde je fiting naskrutkovaný. Tesnenia sú tam hliníkové, ja som dal nové tiež z hliníka. Oproti medeným sú mäkšie, menej hrozí strhnutie závitu pri doťahovaní. Na mojom stroji bola pri dajakej oprave polovica vymenená za fíbrové a tiež to 30 rokov nerobilo žiaden problém, tlaky sú tam malé, mazací systém je otvorený.

Častým miestom priesakov sú olejoznaky - vyskrutkuj ich, vyčisti a daj nové tesnenie z olejovzdornej gumy, alebo kľudne červený silikón. Rovnako zatesni aj tie malé prírubky čo sú na suportovej skrini, tade olej presakuje bežne.
Na suporte zospodu a zboku je niekoľko skrutiek, ktorých otvor je krížom až do olejovej nádrže a olej presakuje cez závit. Ja som vypustil všetok olej, do otvoru strčil kus handry ako knôť a nechal vaňu niekoľko dní "dotiecť". Potom som všetky skrutky zospodu vybral, vyčistil a skúsil drátom kde sú otvory krížom. Tam strekni čistič brzd, na skrutku daj tesniacu pastu alebo červený silikón a zaskrutkuj nazad. Tak isto treba dotesniť telesom olejovej pumpy zospodu suportu.
Tento postup pomohol mne, ak by to nestačilo bude treba suportovú skriňu rozobrať a pretesniť aj veká (tiež ich dakto v minulosti už mohol mať dole a tesnenia sú v háji).

Dobrá rada na záver: Mať 17 znamená mať veľké odhodlanie, ale obvykle nedostatok skúseností. Píšem to hlavne preto, že aj ja, ako mnoho iných, som si takým obdobím "veľkých" rozoberaní (obvykle z nezdárnym koncom) prešiel. Nepúšťaj sa do rozoberania ničoho čo je komplikovanejšie bez rady so skúsenejšími. Niekedy sa tak triviálne vyzerajúca oprava zmení na nočnú moru, na tento stroj nezoženieš ako náhradný diel nič okrem šróbov, nevyrába sa viac ako polstoročie a fabrika je tiež vyše 20 rokov zavretá.

Každopádne stroje z tohoto obdobia niesú nikdy úplne bez priesakov, nech to utesníš akokoľvek. Handra po ruke je nutnosť :) .
Prajem ti veľa zdaru, Andrej.
SU32, MN80, FN25, ISEL4433, Jakobsen SJ25, N1, V20, Anycubic Kossel
porbič77
Příspěvky: 5
Registrován: 3. 10. 2025, 9:16

7. 12. 2025, 1:00

díky moc za podrobné vysvětlení a rady, opravdu mi to pomohlo si v tom udělat jasno. Je vidět, že se v tom vyznáš :)

Měl bych jen dotaz k bodu 5: ten kryt u mě vede až úplně dozadu a prakticky se k němu nedá dostat. Znamená to, že ho budu muset celý odmontovat a rozebrat půlku soustruhu, abych se k te prirube nebo krytu dostal ? Nebo abych jěste nezjistil ze tam je to ok a protejká to někde zezhora od vřetena s tímhle prusakem si absolutne vubec nevím rady..

Ještě jednou díky za ochotu a čas.
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“