Portálová frézka - návrh, optimalizace

fotky našich strojů, aneb co máme doma
kraljan
Příspěvky: 70
Registrován: 25. 3. 2010, 6:25

26. 12. 2010, 6:48

packa píše:pokud chcete vzít vpotaz odpor nástroje tak budete muset polohu šroubu měnit při každé výměně nástroje , řezné rychlosti a dalších . což je naprosto blbost!!!!!!!!!!!
To co psal bobík je logickééééé kola se dají přirovnávat s vedeném. odpor nástroje bych v úvahu moc nebral.
Zase se zeptam proc by bylo nutne menit polohu sroubu pri zmene odporu na nastroji? Pro Bobika a dalsi - kdyz uz je tady ta analogie s dvojkolakem, zkusme to prevest na podminky ktere panuji na ose Y. Mejme dvojkolak, ktery budeme tlacit uprostred (to odpovida sroubu mezi vedenim), na dvojkolak pridelame pluh, ktery bude vylozeny o nejako vzdalenost do boku mimo kola a vozik a ted mi reknete, jak to bude vypadat s tlacenim uprostred dvojkolaku, kolik toho vyorate.
sidonie
Příspěvky: 1003
Registrován: 18. 12. 2009, 11:18
Bydliště: Vranová Lhota

26. 12. 2010, 7:05

kraljan píše:
packa píše:pokud chcete vzít vpotaz odpor nástroje tak budete muset polohu šroubu měnit při každé výměně nástroje , řezné rychlosti a dalších . což je naprosto blbost!!!!!!!!!!!
To co psal bobík je logickééééé kola se dají přirovnávat s vedeném. odpor nástroje bych v úvahu moc nebral.
Zase se zeptam proc by bylo nutne menit polohu sroubu pri zmene odporu na nastroji? Pro Bobika a dalsi - kdyz uz je tady ta analogie s dvojkolakem, zkusme to prevest na podminky ktere panuji na ose Y. Mejme dvojkolak, ktery budeme tlacit uprostred (to odpovida sroubu mezi vedenim), na dvojkolak pridelame pluh, ktery bude vylozeny o nejako vzdalenost do boku mimo kola a vozik a ted mi reknete, jak to bude vypadat s tlacenim uprostred dvojkolaku, kolik toho vyorate.
Víš ono není uprostřed jako uprostřed. My to brali ve 2D a ty do toho zatahuješ třetí rozměr (nástroj) a pak je tedy rozdíl, jestli tlačíš vozík sice uprostřed mezi koly za horní sajtnu, která pruží a nebo uprostřed mezi koly ale dole za podvozek. Potom by podle tebe byl i rozdíl v tom, kolik toho budeš mít zrovna naloženo ve vozíku, ano máš pravdu je to rozdíl, tak jako když bereš nástrojem větší nebo menší šponu, ale jak sám jistě víš, tak jakmile se vozíku jednou roztočí kola, zde si můžeš představit převody mezi motorem a samotnou maticí, neboť i samotný šroub je převod, pak už je celkem jedno kolik máš naloženo.

Pokud budeš tlačit na vozík jinde než uprostřed mezi koly, jedno jestli nahoře nebo dole, pak se nadřeš jako bulhar. Stejně tak se nadře motor a bude se odírat šroub i matice a to nikdo z nás nechce, to stojí peníze na údržbu a nechová se to dobře, nemůžeš vzít větší šponu.

Edit: Teď jsem si všinmul toho pluhu, to je přesně ono, protože na CNC používáš každý nástroj jinak dlouhý, vyložení toho pluhu od dvoukoláku, pak bys musel pro každý nástroj umístit šroub jinam a proto jsem předtím psal, že je to špatně takhle uvažovat, protože ten šroub bude pohlcovat i jinou sílu než jen v ose (axiální) a budeš ho kroutit, tím se ti matice sekne a bude mít vyšší odpor, motor ji nebude moct utáhnout a bude se ničit. Tuto práci musí odedřít vedení, pochytat veškeré síly a šroub musí být pěkně v peřince hýčkaný, aby se neprohýbal a aby se motor zbytečně nenadřel, šroub neodíral víc než je potřeba atd.
Naposledy upravil(a) sidonie dne 26. 12. 2010, 7:18, celkem upraveno 1 x.
kraljan
Příspěvky: 70
Registrován: 25. 3. 2010, 6:25

26. 12. 2010, 7:16

sidonie píše: Víš ono není uprostřed jako uprostřed. My to brali ve 2D a ty do toho zatahuješ třetí rozměr (nástroj) a pak je tedy rozdíl, jestli tlačíš vozík sice uprostřed mezi koly za horní sajtnu, která pruží a nebo uprostřed mezi koly ale dole za podvozek. Potom by podle tebe byl i rozdíl v tom, kolik toho budeš mít zrovna naloženo ve vozíku, ano máš pravdu je to rozdíl, tak jako když bereš nástrojem větší nebo menší šponu, ale jak sám jistě víš, tak jakmile se vozíku jednou roztočí kola, zde si můžeš představit převody mezi motorem a samotnou maticí, neboť i samotný šroub je převod, pak už je celkem jedno kolik máš naloženo.
Klidne si predstav ten dvokolak vcetne sil, ktere na nej budou pusobit, promitnuty do pudorysu, abys byl ve 2D. Kdyz bude ten pluh mimo kola a ne uprostred, tak kdyz budes tlacit stredem voziku, tak se dost nadres na to, abys jej udrzel v primem smeru, protoze se ti diky odporu vylozeneho pluhu bude chtit stacet.. U obrabeciho stroje se v tomto pripade dost nadre vedeni, tj. bude na nej pusobit vyrazne vetsi sila, nez by bylo nutne. Tim se vratim k puvodni myslence, ktera znela, zda je lepsi mit sroub mezi kolejnicemi nebo nahore a na toto jsem reagoval, ze kdyz neco, tak je lepsi mit sroub spis pod portalem nez nad nim. Myslim si stale (jeste jste me nikdo nepresvedcil o opaku), ze toto je i lepsi nez sroub mezi kolejnicemi. Stale hovorime o ose Y, tak jak bylo na zacatku tohoto vlakna. U osy X nebo Z je to urcite prostredkem lepsi.
sidonie
Příspěvky: 1003
Registrován: 18. 12. 2009, 11:18
Bydliště: Vranová Lhota

26. 12. 2010, 7:26

kraljan píše:
sidonie píše: Víš ono není uprostřed jako uprostřed. My to brali ve 2D a ty do toho zatahuješ třetí rozměr (nástroj) a pak je tedy rozdíl, jestli tlačíš vozík sice uprostřed mezi koly za horní sajtnu, která pruží a nebo uprostřed mezi koly ale dole za podvozek. Potom by podle tebe byl i rozdíl v tom, kolik toho budeš mít zrovna naloženo ve vozíku, ano máš pravdu je to rozdíl, tak jako když bereš nástrojem větší nebo menší šponu, ale jak sám jistě víš, tak jakmile se vozíku jednou roztočí kola, zde si můžeš představit převody mezi motorem a samotnou maticí, neboť i samotný šroub je převod, pak už je celkem jedno kolik máš naloženo.
Klidne si predstav ten dvokolak vcetne sil, ktere na nej budou pusobit, promitnuty do pudorysu, abys byl ve 2D. Kdyz bude ten pluh mimo kola a ne uprostred, tak kdyz budes tlacit stredem voziku, tak se dost nadres na to, abys jej udrzel v primem smeru, protoze se ti diky odporu vylozeneho pluhu bude chtit stacet.. U obrabeciho stroje se v tomto pripade dost nadre vedeni, tj. bude na nej pusobit vyrazne vetsi sila, nez by bylo nutne. Tim se vratim k puvodni myslence, ktera znela, zda je lepsi mit sroub mezi kolejnicemi nebo nahore a na toto jsem reagoval, ze kdyz neco, tak je lepsi mit sroub spis pod portalem nez nad nim. Myslim si stale (jeste jste me nikdo nepresvedcil o opaku), ze toto je i lepsi nez sroub mezi kolejnicemi. Stale hovorime o ose Y, tak jak bylo na zacatku tohoto vlakna. U osy X nebo Z je to urcite prostredkem lepsi.
Naprostá blbost, už i malý kluk ví, že lokomotivy a jiné věci co jezdí po kolejích mají vymezení vůle a tudíž se neodchylují od přímého směru, to je práce vedení a je na to stavěno. Koleje toho snesou strašně moc, ale šroub se ti ohne jedna báseň, navíc si musíš uvědomit, co je pro tebe lepší vyměnit, myslím, že vedení přijde levněji než ten šroub s maticí. Nechci slyšet, kombinaci lineárního vedení a vozíků a trapézovým šroubem, tam trapéz připadá jako žebrák. Tím nechci říct, že je k ničemu, sám mám trapézy, ale jen to, že na takové vedení je potřeba spíše pořídit kuličkový šroub, který není zrovna nejlevnější, pokud za něco stojí.
kraljan
Příspěvky: 70
Registrován: 25. 3. 2010, 6:25

26. 12. 2010, 7:42

sidonie píše: Naprostá blbost, už i malý kluk ví, že lokomotivy a jiné věci co jezdí po kolejích mají vymezení vůle a tudíž se neodchylují od přímého směru, to je práce vedení a je na to stavěno. Koleje toho snesou strašně moc, ale šroub se ti ohne jedna báseň, navíc si musíš uvědomit, co je pro tebe lepší vyměnit, myslím, že vedení přijde levněji než ten šroub s maticí. Nechci slyšet, kombinaci lineárního vedení a vozíků a trapézovým šroubem, tam trapéz připadá jako žebrák. Tím nechci říct, že je k ničemu, sám mám trapézy, ale jen to, že na takové vedení je potřeba spíše pořídit kuličkový šroub, který není zrovna nejlevnější, pokud za něco stojí.
Nezlob se na me Sidonie, ale mam takovy pocit, ze nejak nechapes co mam na mysli a jak vlastne sily pri obrabeni pusobi. Na sroub prece nemohou pusobit jine nez axialni sily (mysleno vyznamejsi) bez ohledu na to, kde je umisteny. A uz vubec ne takove, ktere by mohly sroub ohnout. To by znamenalo, ze se to cele vyznamne hybe a jsou tam vule.
Jinak ta tvoje lokomotiva je uplne jiny pripad, nez jak pusobi sily na ose Y tazatele. Koleje toho sice snesou moc a jsou na to stavene, jak pises, ale kdyz si nekdo navrhne stroj, ze jsou sily ve spatnem miste, tak bud musi ty kolejnice vice dimenzovat nebo dojde k tomu, ze jsou zbytecne pretezovane. Ale pochybuju, ze ti, co maji sva pevna hesla bez toho aby zduvodnili proc to tak ma byt, by si nekdy pocitali jake sily vlastne na voziky na linearnim vedeni pusobi.
Rekl bych, ze je to tim, ze nekde cetli doporuceni dat sroub do stredu mezi vedeni (a tyto doporuceni u spousty stroju jsou a opravnene) ale uz si nedaji dohromady o jakou osu se jedna. Z toho pak jsou rezolutni zavery ve stylu Bobikova tecka :-) . Nic ve zlym Bobiku.
sidonie
Příspěvky: 1003
Registrován: 18. 12. 2009, 11:18
Bydliště: Vranová Lhota

26. 12. 2010, 7:50

Máš pravdu asi ne, asi nevím jak to myslíš ty.
Uživatelský avatar
Krutor
Sponzor fora
Příspěvky: 1037
Registrován: 2. 12. 2008, 8:58
Bydliště: Moravské Bránice
Kontaktovat uživatele:

26. 12. 2010, 7:57

kraljan píše:napada me, jestli by nebylo lepsi mit kulickovy sroub osy Y spis pod portalem nez nad, protoze cim bude bliz bodu obrabeni, tim by mely byt pomery sil lepsi. Kdyz bude sroub nahore a bude nejaky odpor pri obrabeni, tak se to cele bude snazit krizit a budou tak vetsi sily na vedeni.
Vraťme se k této prvotní otázce.
Já myslím, že ideální by bylo, kdyby šroub osy Y tahal za vozík přesně v místě, kde působí odporová síla, tedy kde nástroj zabírá do materiálu. Pak by tam skutečně žádné křížení nenastávalo (za zjednodušujícího předpokladu, že lin. vedení žádný odpor neklade). Jenže pravděpodobně by tam ten šroub trochu zavazel a tupil by se o něj nástroj :D Proto se šroub umísťuje co nejblíže ke konci nástroje, ale tak, aby nikde nezavazel. Tedy já myslím, že bezprostředně pod portálem by to bylo skutečně o chlup lepší než nad portálem. Tolik moje teorie, založená výhradně na mém selském rozumu. V praxi je ale více hledisek, např. že nad portálem je šroub lépe chráněný proti nečistotám, nesnižuje efektivní výšku portálu atd.
Petr Spáčil
Uživatelský avatar
bobik
Příspěvky: 4556
Registrován: 11. 12. 2007, 7:48
Bydliště: Okres Klatovy

26. 12. 2010, 8:31

Sakramenskej selskej rozum. Úplně mi zkazil celej večer. :D
gamas
Příspěvky: 131
Registrován: 29. 11. 2007, 10:38
Bydliště: Nová Ves okr. Žďár nad Sázavou

26. 12. 2010, 8:59

Z hlediska siloveho pusobeni na soustavu samozrejme vychazi lepe sroub pod portalem, ale jenom do poloviny osovych vzdalenosti linearu, protoze potom zacne na sroub pusobit nepriznive ohybovy moment. Nad portal zcela nevhodne, protoze se scitaji ohybove momenty. Kdyz to dovoli konstrukce, jednoznacne ke zdroji reakce!
ZX Spectrum 88 - první PC
sidonie
Příspěvky: 1003
Registrován: 18. 12. 2009, 11:18
Bydliště: Vranová Lhota

26. 12. 2010, 9:25

gamas píše:Z hlediska siloveho pusobeni na soustavu samozrejme vychazi lepe sroub pod portalem, ale jenom do poloviny osovych vzdalenosti linearu, protoze potom zacne na sroub pusobit nepriznive ohybovy moment. Nad portal zcela nevhodne, protoze se scitaji ohybove momenty. Kdyz to dovoli konstrukce, jednoznacne ke zdroji reakce!
Myslíš rozmístění do rovnostranného trojúhelníku hrotem dolů, kde v hrotu je umístěn šroub? Pokud ano, pak v jakém poměru k rozměrům trojúhelníku by mělo být max. sjetí vřetene? Nebo jak daleko by měl být maximálně nástroj?
gamas
Příspěvky: 131
Registrován: 29. 11. 2007, 10:38
Bydliště: Nová Ves okr. Žďár nad Sázavou

26. 12. 2010, 10:11

Myslíš rozmístění do rovnostranného trojúhelníku hrotem dolů, kde v hrotu je umístěn šroub? Pokud ano, pak v jakém poměru k rozměrům trojúhelníku by mělo být max. sjetí vřetene? Nebo jak daleko by měl být maximálně nástroj?
Priznam se ze s tema trojuhelnikama jsem Te ne zcela pochopil. Chtelo by to obrazek, ale jsem linej ho namalovat, jak to myslim. Zkusim to popsat. Myslim klasickou sestavu. Predstav si prumet celniho pohledu. Nahore horni linear, pod nim osa, dale spodni linear a pod nim sroub ve vzdalenosti stejne, jako je osa spodniho linearu k centr ose obou vedeni.
ZX Spectrum 88 - první PC
sidonie
Příspěvky: 1003
Registrován: 18. 12. 2009, 11:18
Bydliště: Vranová Lhota

26. 12. 2010, 10:20

gamas píše:Myslíš rozmístění do rovnostranného trojúhelníku hrotem dolů, kde v hrotu je umístěn šroub? Pokud ano, pak v jakém poměru k rozměrům trojúhelníku by mělo být max. sjetí vřetene? Nebo jak daleko by měl být maximálně nástroj?
Priznam se ze s tema trojuhelnikama jsem Te ne zcela pochopil. Chtelo by to obrazek, ale jsem linej ho namalovat, jak to myslim. Zkusim to popsat. Myslim klasickou sestavu. Predstav si prumet celniho pohledu. Nahore horni linear, pod nim osa, dale spodni linear a pod nim sroub ve vzdalenosti stejne, jako je osa spodniho linearu k centr ose obou vedeni.
Aha, žádný trojúhelník, všechny středy v jedné přímce, ale to není prakticky možné, osa Z je položena mimo tuto rovinu, hlavně střed nástroje.
Odpovědět

Zpět na „naše mašinky“