Turbokompresor 250tis otáček

aneb pokec o vsem co se netyka CNC
takova nase CNC hospudka

Moderátor: sysel

Odpovědět
lubos
Sponzor fora
Příspěvky: 5057
Registrován: 2. 5. 2007, 3:47
Bydliště: Praha

29. 12. 2010, 9:25

Dneska jsem kecal s klukama v dílně a dostali jsme se do fáze že nevíme jestli jsme blbci my nebo tico to tvrdí. Nové TSI motory mají údajně turba která točí až 250 tis otáček. Když vemu v úvahu že průměr lopatek kompresuru je cca 40-50mm tak mi při 40 mm vychází oběhová rychlost 523m/s a rychlost zvuku je okolo 331m/s. Už jsem párkrát točil vrtuli na 0.8 machu a byl to fakt hukot tak nějak nechápu jak by to dmychadlo mohlo tohle utočit s rázovou vlnou a druhá věc je že lopatky které celek nahání od výfuku jsou velice často špinavé a tak rozhoně nejso vyvážené natolik aby to mohlo běhat takhlehodně, co myslíte spletli si 0, jsem idiot nebo krmí blbosti.
XpertMill, Gravos, Ninos, Galaad
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
Uživatelský avatar
Pavelono
Sponzor fora
Příspěvky: 390
Registrován: 28. 1. 2008, 1:18
Bydliště: Sokolov
Kontaktovat uživatele:

29. 12. 2010, 9:46

Ahoj nespletly se o 0 ? To bych chtěl vidět jestli by to ten olej 0-30W co se tam lije by to umazal ?
lubos
Sponzor fora
Příspěvky: 5057
Registrován: 2. 5. 2007, 3:47
Bydliště: Praha

29. 12. 2010, 9:50

to je další věc, někde sem zas četl že už se do nedá mazat na vlně olejem ale že tam dávají kuličková ložiska což mi hlava nebere :shock:
XpertMill, Gravos, Ninos, Galaad
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 7039
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

29. 12. 2010, 9:50

o nulu určitě ne , vím že i turba u aut před deseti lety točily kolem 150 tisíc
ale 250 už je opravdu hodně
Uživatelský avatar
tumlik
Sponzor fora
Příspěvky: 3740
Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
Bydliště: já su z Moravskej :-)
Kontaktovat uživatele:

29. 12. 2010, 10:09

Japonci prý vyvinuli elektromotor který točí 16tisíc otáček, pochopitelně za sekundu :wink: tak to zas nebere hlava mě páč to je skoro mega za minutu :D
http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
Uživatelský avatar
Ferrit
Příspěvky: 403
Registrován: 6. 8. 2009, 10:08
Bydliště: Třebíč

29. 12. 2010, 11:02

Nemohu posoudit - nejsem strojař - ale co se dostane do komerce je už dávno ("za vysokými zdmi") předmětem vývoje.
Vzpomeňte na dobu kdy 100MHz taktu procesoru bylo to pravé a kdy hovořit o dnešních 3GHz na 64 jádrech patřilo do Verneovky.
Když jsem se seznamoval s tím, co jsou to ložiska, zjistil jsem, že ta bílá nejsou stínem pro chybějící foto, ale funkční keramická (cena 16 tisKč za ks). Tak ty určitě nikdo nemaže. Takže u mě 250tis/min dobrý. No a MagLev zavěšení u motorů se dnes běžně používá - samozřejmě ne na soustruh nebo vrtačku.
MN-80A, BF-20 Vario, MAHOS 22, Beiping PP-U3, Prusa i3-MK2
I cesta je cíl. - "Finis coronat opus"
motorovy
Příspěvky: 362
Registrován: 12. 6. 2008, 7:27

29. 12. 2010, 11:16

http://cs.wikipedia.org/wiki/Turbodmychadlo
Wiki píše:Dmychadlo se otáčí velmi rychle – 10 000 až 300 000 ot./min. v závislosti na velikosti, váze rotujících částí, nárůstu tlaku a konstrukci turbodmychadla. Tak vysoké otáčky by představovaly problém pro klasická kuličková ložiska, která by mohla explodovat. Proto se používají fluidní ložiska, ve kterých jsou pohybující se části odděleny a zároveň chlazeny tenkou vrstvou oleje. Olej se většinou bere z mazací soustavy motoru a musí být po průchodu turbodmychadlem chlazen olejovým chladičem.
Aby se zabránilo poškození turbodmychadla a motoru při uzavření škrticí klapky (např. při řazení u manuálních převodovek), kdy vzduch stlačený turbodmychadlem nemá kam proudit, jsou přeplňované motory vybaveny přepouštěcím ventilem.[zdroj?] Při zavření škrtící klapky za ní vznikne podtlak, který se využije k otevření přepouštěcího ventilu. Přebytečný vzduch se tak vyfoukne ven z motoru nebo zpět do sání. Při tom vzniká charakteristický zvuk.[zdroj?]
Pro regulaci otáček turbodmychadla a tím i regulaci tlaku se používá systém, který přepouští nadbytečné výfukové plyny za turbínu turbodmychadla. Ventil je řízen tlakem produkovaným dmychadlem.
lubos
Sponzor fora
Příspěvky: 5057
Registrován: 2. 5. 2007, 3:47
Bydliště: Praha

30. 12. 2010, 10:32

nemám problém s 250tis problém je že při téhle rychlosti mají konce lopatek 2x rychlsot zvuku tedy už při nějakých 160 tis musí dojít k rázové vlně.... což by bylo dost slyšet :D
XpertMill, Gravos, Ninos, Galaad
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
Uživatelský avatar
Radek-B
Příspěvky: 2137
Registrován: 13. 9. 2006, 11:09
Bydliště: V:Karlovice
Kontaktovat uživatele:

30. 12. 2010, 12:56

Nevim to presne , ale rekl bych ze u turba obycejny selsky rozum neplati. Ono je do toho vzorce potreba pripocist i promenne jako teplota , tlak a dalsi. Rychlost zvuku totiz ovlivnuje pomerne dost parametru neni to konstanta.

RADEK
modernizace/repase CNC strojů a zařízení
automatizace/konstrukce
Uživatelský avatar
Martinhora
Příspěvky: 1003
Registrován: 17. 2. 2009, 11:19
Bydliště: Rokycany

31. 12. 2010, 7:27

U modelářských turbín se běžně pohybují max. otáčky okolo 130 tis. Miniaturní turbínky točí dokonce 260 tis. A vše je uloženo v ložiskách s keramickými kuličkami. To je ovšem u motoru v autě nepoužitelné nepoužitelné, protože životnost je okolo 50h provozu. U modelářské turbíny strašně dlouhá doba, ale u auta je to jen dvakrát do Chorvatska. Jinak rychlost výstupních plynů (i konců oběžných kol) se pohybuje okolo 1600 km/h a při překročení rychlosti zvuku není nic slyšet (tedy ta rázová vlna) .....
lubos
Sponzor fora
Příspěvky: 5057
Registrován: 2. 5. 2007, 3:47
Bydliště: Praha

31. 12. 2010, 9:41

Jasně modlářská turbína nemá požadavek na životnost ani cenu jako turbo, nejde ale o rychlost plynu. Pokud se těleso ( lopatky ) pohybují okolo rychlosti zvuku tak při překonání této rychlosti pevným tělesem dochází k aerodynamickému třesku protože vzduch je velice stlačený. Proto jsou běžné vrtule limitovány touto rychlostí protože se zktátka při přetočení při této rázové vlně roztrhnou. U turba které by mělo točit tyto otáčky to bude podobné, pokud se konce lopatek budou pohybobat na rychlost zvuku tak k té rázové vlně musí dojít, natu rychlost zvuku má samozřejmně vliv i teplota a tlak bohužel tlak který lopakty vytvářejí rychlost zvuku znižuje ale teplota ji zase zvětší tuží ze 25°C dělá asi +30m/s. Když už ti tu nakousl že vám některé turbíny 250tis točí, jaký mají průměr lopatek a jak tyto otáčkyměříte?
XpertMill, Gravos, Ninos, Galaad
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
Uživatelský avatar
Martinhora
Příspěvky: 1003
Registrován: 17. 2. 2009, 11:19
Bydliště: Rokycany

31. 12. 2010, 12:04

Já takhle malinkou turbínku nemám. Ale průměr oběžných kol bude cca 35-40 mm. Mám turbíny, které mají průměr turbínového kola a kompresoru 70mm a točí 123 tis.ot/min. Je to vše řízeno elektronikou pro tento účel spev. vyrobenou a její součástí jsou optické snímače (v předním kuželu je díra 4mm a z krz to to prosvětluje). Obvodová rychlost kola 70mm při 123 tis.ot. mi vychází na 450 m/s což je cca 1600 km/h. Źádná rána slyšet není, ale možná ji zakreje celkový hluk motoru ......
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 7039
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

31. 12. 2010, 12:13

co jsem koukal tak malé motory o kolo obsahu 1300 mají v turbu turbínku v průměru 35mm takže dost malinkou a mazáno je to značným tlakem,
jak jsou mazané ty modelářské turbínky? nebo se ta keramická ložiska nemažou??
Uživatelský avatar
Martinhora
Příspěvky: 1003
Registrován: 17. 2. 2009, 11:19
Bydliště: Rokycany

31. 12. 2010, 12:18

Samozřejmě, že se musí mazat. V palivu (kerosin) je 5% turbínového oleje. Před vstupem do spal.komory je vytvořena odbočka (ta má na sobě samozřejmě zůžení) a ta ústí před ložisko. Palivo s olejem projde ložisky a vzadu vylétne ven - takže ztrátové mazání, ale jedná se hodně malé množství
Gustavson
Příspěvky: 261
Registrován: 20. 5. 2008, 8:02
Bydliště: Posázaví-Otryby

1. 1. 2011, 9:00

packa píše:co jsem koukal tak malé motory o kolo obsahu 1300 mají v turbu turbínku v průměru 35mm
Já měl rozebraný turbo ze Smarta 800ccm TD.Tam je turbínka jen 20mm.Mám ty turba 2 a chtěl jsem je dávat do VW GolfII 1,6D.
Odpovědět

Zpět na „Prevazne nevazne“