Turbokompresor 250tis otáček
Moderátor: sysel
Dneska jsem kecal s klukama v dílně a dostali jsme se do fáze že nevíme jestli jsme blbci my nebo tico to tvrdí. Nové TSI motory mají údajně turba která točí až 250 tis otáček. Když vemu v úvahu že průměr lopatek kompresuru je cca 40-50mm tak mi při 40 mm vychází oběhová rychlost 523m/s a rychlost zvuku je okolo 331m/s. Už jsem párkrát točil vrtuli na 0.8 machu a byl to fakt hukot tak nějak nechápu jak by to dmychadlo mohlo tohle utočit s rázovou vlnou a druhá věc je že lopatky které celek nahání od výfuku jsou velice často špinavé a tak rozhoně nejso vyvážené natolik aby to mohlo běhat takhlehodně, co myslíte spletli si 0, jsem idiot nebo krmí blbosti.
XpertMill, Gravos, Ninos, Galaad
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
to je další věc, někde sem zas četl že už se do nedá mazat na vlně olejem ale že tam dávají kuličková ložiska což mi hlava nebere 

XpertMill, Gravos, Ninos, Galaad
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
- tumlik
- Sponzor fora
- Příspěvky: 3740
- Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
- Bydliště: já su z Moravskej :-)
- Kontaktovat uživatele:
Japonci prý vyvinuli elektromotor který točí 16tisíc otáček, pochopitelně za sekundu
tak to zas nebere hlava mě páč to je skoro mega za minutu 


http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
Nemohu posoudit - nejsem strojař - ale co se dostane do komerce je už dávno ("za vysokými zdmi") předmětem vývoje.
Vzpomeňte na dobu kdy 100MHz taktu procesoru bylo to pravé a kdy hovořit o dnešních 3GHz na 64 jádrech patřilo do Verneovky.
Když jsem se seznamoval s tím, co jsou to ložiska, zjistil jsem, že ta bílá nejsou stínem pro chybějící foto, ale funkční keramická (cena 16 tisKč za ks). Tak ty určitě nikdo nemaže. Takže u mě 250tis/min dobrý. No a MagLev zavěšení u motorů se dnes běžně používá - samozřejmě ne na soustruh nebo vrtačku.
Vzpomeňte na dobu kdy 100MHz taktu procesoru bylo to pravé a kdy hovořit o dnešních 3GHz na 64 jádrech patřilo do Verneovky.
Když jsem se seznamoval s tím, co jsou to ložiska, zjistil jsem, že ta bílá nejsou stínem pro chybějící foto, ale funkční keramická (cena 16 tisKč za ks). Tak ty určitě nikdo nemaže. Takže u mě 250tis/min dobrý. No a MagLev zavěšení u motorů se dnes běžně používá - samozřejmě ne na soustruh nebo vrtačku.
MN-80A, BF-20 Vario, MAHOS 22, Beiping PP-U3, Prusa i3-MK2
I cesta je cíl. - "Finis coronat opus"
I cesta je cíl. - "Finis coronat opus"
http://cs.wikipedia.org/wiki/Turbodmychadlo
Wiki píše:Dmychadlo se otáčí velmi rychle – 10 000 až 300 000 ot./min. v závislosti na velikosti, váze rotujících částí, nárůstu tlaku a konstrukci turbodmychadla. Tak vysoké otáčky by představovaly problém pro klasická kuličková ložiska, která by mohla explodovat. Proto se používají fluidní ložiska, ve kterých jsou pohybující se části odděleny a zároveň chlazeny tenkou vrstvou oleje. Olej se většinou bere z mazací soustavy motoru a musí být po průchodu turbodmychadlem chlazen olejovým chladičem.
Aby se zabránilo poškození turbodmychadla a motoru při uzavření škrticí klapky (např. při řazení u manuálních převodovek), kdy vzduch stlačený turbodmychadlem nemá kam proudit, jsou přeplňované motory vybaveny přepouštěcím ventilem.[zdroj?] Při zavření škrtící klapky za ní vznikne podtlak, který se využije k otevření přepouštěcího ventilu. Přebytečný vzduch se tak vyfoukne ven z motoru nebo zpět do sání. Při tom vzniká charakteristický zvuk.[zdroj?]
Pro regulaci otáček turbodmychadla a tím i regulaci tlaku se používá systém, který přepouští nadbytečné výfukové plyny za turbínu turbodmychadla. Ventil je řízen tlakem produkovaným dmychadlem.
nemám problém s 250tis problém je že při téhle rychlosti mají konce lopatek 2x rychlsot zvuku tedy už při nějakých 160 tis musí dojít k rázové vlně.... což by bylo dost slyšet 

XpertMill, Gravos, Ninos, Galaad
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
- Radek-B
- Příspěvky: 2137
- Registrován: 13. 9. 2006, 11:09
- Bydliště: V:Karlovice
- Kontaktovat uživatele:
Nevim to presne , ale rekl bych ze u turba obycejny selsky rozum neplati. Ono je do toho vzorce potreba pripocist i promenne jako teplota , tlak a dalsi. Rychlost zvuku totiz ovlivnuje pomerne dost parametru neni to konstanta.
RADEK
RADEK
modernizace/repase CNC strojů a zařízení
automatizace/konstrukce
automatizace/konstrukce
- Martinhora
- Příspěvky: 1003
- Registrován: 17. 2. 2009, 11:19
- Bydliště: Rokycany
U modelářských turbín se běžně pohybují max. otáčky okolo 130 tis. Miniaturní turbínky točí dokonce 260 tis. A vše je uloženo v ložiskách s keramickými kuličkami. To je ovšem u motoru v autě nepoužitelné nepoužitelné, protože životnost je okolo 50h provozu. U modelářské turbíny strašně dlouhá doba, ale u auta je to jen dvakrát do Chorvatska. Jinak rychlost výstupních plynů (i konců oběžných kol) se pohybuje okolo 1600 km/h a při překročení rychlosti zvuku není nic slyšet (tedy ta rázová vlna) .....
Jasně modlářská turbína nemá požadavek na životnost ani cenu jako turbo, nejde ale o rychlost plynu. Pokud se těleso ( lopatky ) pohybují okolo rychlosti zvuku tak při překonání této rychlosti pevným tělesem dochází k aerodynamickému třesku protože vzduch je velice stlačený. Proto jsou běžné vrtule limitovány touto rychlostí protože se zktátka při přetočení při této rázové vlně roztrhnou. U turba které by mělo točit tyto otáčky to bude podobné, pokud se konce lopatek budou pohybobat na rychlost zvuku tak k té rázové vlně musí dojít, natu rychlost zvuku má samozřejmně vliv i teplota a tlak bohužel tlak který lopakty vytvářejí rychlost zvuku znižuje ale teplota ji zase zvětší tuží ze 25°C dělá asi +30m/s. Když už ti tu nakousl že vám některé turbíny 250tis točí, jaký mají průměr lopatek a jak tyto otáčkyměříte?
XpertMill, Gravos, Ninos, Galaad
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
- Martinhora
- Příspěvky: 1003
- Registrován: 17. 2. 2009, 11:19
- Bydliště: Rokycany
Já takhle malinkou turbínku nemám. Ale průměr oběžných kol bude cca 35-40 mm. Mám turbíny, které mají průměr turbínového kola a kompresoru 70mm a točí 123 tis.ot/min. Je to vše řízeno elektronikou pro tento účel spev. vyrobenou a její součástí jsou optické snímače (v předním kuželu je díra 4mm a z krz to to prosvětluje). Obvodová rychlost kola 70mm při 123 tis.ot. mi vychází na 450 m/s což je cca 1600 km/h. Źádná rána slyšet není, ale možná ji zakreje celkový hluk motoru ......
co jsem koukal tak malé motory o kolo obsahu 1300 mají v turbu turbínku v průměru 35mm takže dost malinkou a mazáno je to značným tlakem,
jak jsou mazané ty modelářské turbínky? nebo se ta keramická ložiska nemažou??
jak jsou mazané ty modelářské turbínky? nebo se ta keramická ložiska nemažou??
- Martinhora
- Příspěvky: 1003
- Registrován: 17. 2. 2009, 11:19
- Bydliště: Rokycany
Samozřejmě, že se musí mazat. V palivu (kerosin) je 5% turbínového oleje. Před vstupem do spal.komory je vytvořena odbočka (ta má na sobě samozřejmě zůžení) a ta ústí před ložisko. Palivo s olejem projde ložisky a vzadu vylétne ven - takže ztrátové mazání, ale jedná se hodně malé množství
Já měl rozebraný turbo ze Smarta 800ccm TD.Tam je turbínka jen 20mm.Mám ty turba 2 a chtěl jsem je dávat do VW GolfII 1,6D.packa píše:co jsem koukal tak malé motory o kolo obsahu 1300 mají v turbu turbínku v průměru 35mm