Akcelerace a S krivky

fotky našich strojů, aneb co máme doma
Uživatelský avatar
Radek-B
Příspěvky: 2137
Registrován: 13. 9. 2006, 11:09
Bydliště: V:Karlovice
Kontaktovat uživatele:

27. 4. 2011, 2:20

robokop píše:no mozna jsme vsichni z marsu a hledame reseni ve slozitych S krivkach kdyz je podobneho vysledku mozne docilit daleko jednoduseji
Kolik radku cte GSK dopredu , v dokumentaci jsem to nenasel. Pokud nema fce cteni dopredu , tak to zas takova parada jak pises nebude. Ja se rad necham presvedcit o tom jak jednoduse dosahnout vysledky.

RADEK
modernizace/repase CNC strojů a zařízení
automatizace/konstrukce
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22950
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

27. 4. 2011, 2:40

nevim kolik cte dopredu u jednoho systemu bylo tusim napsano 20
faktem je ze to opravdu chodi a vic me to nezajima, vlastne to nepotrebuju vedet a to je dobre, nezatezuje me to nemusim nic zapinat ani prepocitavat proste poslu par desitek mega G1 a vypadne a masina to hladce objede jen s mirnym dupnutim pri reverzaci (to by pak resili ty S krivky)

paklize se chces presvedcit tak se nekdy zastav
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22950
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

27. 4. 2011, 2:50

http://www.youtube.com/watch?v=FId9TMs9lVM" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=FEAFr-LxYD8" onclick="window.open(this.href);return false;

tady je video z obrabeni
jak vypada takova 3D plocha pouze z G01 si asi spousta lidi dokaze predstavit
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
Radek-B
Příspěvky: 2137
Registrován: 13. 9. 2006, 11:09
Bydliště: V:Karlovice
Kontaktovat uživatele:

27. 4. 2011, 2:51

No to si pis ze se zastavim a mrknu jestli nekecas :D . S tou S krivkou to neni az tak zajimave v klasickem obrabeni jako kvalitni dopredne zpracovani drahy. S krivka je zivotne dulezita v robotickem svete kdy ty masiny by se s linearnimi rampami rozbily jen tim ze se vubec hybaji.
Mylne jsem se take domnival ze Jerk bude spasou EMC. Neni tomu tak, i kdyz je to vyrazne lepsi a je z toho zajimavejsi hracka.

Neumi tu nekdo psat scripty pro G-post ?

RADEK
modernizace/repase CNC strojů a zařízení
automatizace/konstrukce
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22950
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

27. 4. 2011, 2:53

az pojedes prez prahu tak se stav
jestli se zas seknu s akceleracema tak ti ukazu jak se da tahle masina prestehovat v dilne z jednoho mista na jine bez pouziti cizi techniky :)
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
Radek-B
Příspěvky: 2137
Registrován: 13. 9. 2006, 11:09
Bydliště: V:Karlovice
Kontaktovat uživatele:

27. 4. 2011, 3:11

No a ty nurbsy a spliny v draze zajisti to , ze az budes obrabet formu z neceho mekkeho , tak po ni budes v cele draze jezdit treba 16-ti metrama a neprestehuje se ti stroj z jedne mistnosti do druhe. +Jerk ani nebudes vedet ze si to pustil a pri tom zkratis nekolikrat cas obrabeni.

RADEK
modernizace/repase CNC strojů a zařízení
automatizace/konstrukce
sidonie
Příspěvky: 1003
Registrován: 18. 12. 2009, 11:18
Bydliště: Vranová Lhota

27. 4. 2011, 3:41

Radek-B píše:
Honza - GRAVOS píše:to nedodržení nastavené rychlosti při použití G1 je problém ŘS, které zpracovávájí aktuálně jen 1 řádek dopředu např. siemens 802 i při nastavené continuous path při G1 jede momentálně maximálně jen takovou rychlostí, aby byl schopen po rampě na konci následujícího vektoru zastavit do nuly, dál prostě nevidí. Nevím jak je to u jiných ŘS, ale konkrétně u toho siemens 802 to tak je (moc pěkně je to i v manuálu znázorněno na grafech). u GVE64 to je podobné, jede se aktuálně maximálně jen takovou rychlostí, aby bylo možné zastavit po rampě do nuly ne však na následujícím vektoru, ale až na konci bufferu, ve kterém jich je 420, což umožní to, aby nastavená rychlost byla dodržena do určité rychlosti i na křivce složené z mnoha relativně krátkých vektorů (g1), už jsem o tom psal zde http://www.c-n-c.cz/viewtopic.php?f=67& ... 009#p68009" onclick="window.open(this.href);return false;
Vetsina systemu zpracovava dopredu jen jeden radek, je to dano i tou funkci G1. A pro to jsou na strojich i funkce jine ktere toto resi (G64, G5 ,G6 , M90 a dalsi). Avsak pri pouziti primo pri G1 je potreba se zamyslet a zvolit vhodne parametry pro chovani filtru, anebo treba bikubickeho propoctu, jinak nebude dodrzena draha.
Takze mate v GVE funkci lookAhead ? Ctete drahu dopredu a vyslednou rychlost pocitate dle jeji celkove delky (co uhel mezi useky). Planner vydava body drahy tak ze pokud vi ze se nebude zastavovat tak nebrzdi na zadnem useku. Mezibody se vydavaji v periode casovace ? Umite fci G64 ? Jak potom zastavujete v mezibode (kde je konec drahy) kdyz konec useku lezi v pravem uhlu k useku dalsimu ?
Take nema cenu se bavit o rychlostech mensich nez 1m/min (spis vice) pri tak male rychlosti je brzdeni spis nezadoucim jevem.
Nechtelo by to fakt jine vlakno ?

RADEK
No asi jsi z marsu :lol: Není špatný sem tam nějakou osvědčenou věc protlačit z profi sféry do hobby, ale co to tak sleduju, tak se v profi sféře vše jen látá dalšíma funkcema. Pokud někdo zajistí správnou interpretaci základního kódu G01, pak nepotřebuje za drahý peníze kupovat serepetičky tipu G64 atd. Toť můj názor.

Pro kluky z GRAVOSu, nenechte se odradit a otrávit, někteří si jen nedokáží představit kam sahá dlouhá ruka řídícího systému a co už jen závisí na správném napsání g-kódu tak, aby stroj rozuměl co se po něm chce.

Pokud řídící systém stroje interpretuje kód G01 jako úsečku, kde na začátku je nulová rychlost a na konci taky, pak stroj nikdy nemůže plynule napojit jednotlivé segmenty kruhu, prostě to neumí jeho řídící systém interpretovat jako kruh, ale tvrdošíjně dodrží stanovené koncové body s nulovou rychlostí. Pak přijdu já jako nadstavba řídícího systému a vím, že když místo deseti úseček, kterými je suplován segment kruhu napíšu jednu funkci G02 s počátečním a koncovým bodem, tak nejen že zkrátím program, ale stroj už mi rozumí co má dělat a také dodrží stanovenou rychlost. To jen pro objasnění.

Co se týče rychlosti, 1m/min. tak si myslím, že i dnes není problém se stávajícím GRAVOS řízením tohoto dosáhnout a udržet, v měkkém dřevě. Pohybujeme se v hobby sféře a nikdo z nás, alespoň o nikom nevím, nemá konstrukci profi stroje s motory profi parametrů, ale myslím si, že kdyby náhodou někdo takovou mašinku postavil, tak by klidně mohl ten 1m/min. držet klidně i v oceli.

My jsme se bavili o zrychlení/akceleraci, která je právě hodně důležitá pro plynulé najíždění a vyjíždění ze záběru, dále nás úprava těchto parametrů může dostat do jiných výší co se týče neproduktivních posuvů, které za stávajícího nastavení nemůžeme dosáhnout i když zařízení by to umožnit mohlo. Toto je plně v režii řídícího systému stroje, momentálně umí použít jediné nastavení, které omezuje směrem dolů v určitých případech. Cílem by mělo být dvojí nastavení akcelerací, aby bylo možno lépe využít možností krokových motorů. Velká akcelerace se bude používat při pracovním cyklu, tato akcelerace ale neumožňuje roztočení krokového motoru na vyšší otáčky a proto nastoupí akcelerace druhá, o mnoho nižší, při které se motor klidně roztočí na maximální možné otáčky při daném zatížení.
pavel-gravos
Příspěvky: 321
Registrován: 27. 1. 2008, 4:30

27. 4. 2011, 7:28

Jen pro zajimavost:
Kdysi jsme testovali plynulost pohybu pri pouziti ruznych algoritmu tak,
ze misto vretena jsme dali sklenicku s vodou. Kteremu algoritmu zustalo
nejvic vody, ten vyhral. (a zustal dodnes)
P.
pavel-gravos
Příspěvky: 321
Registrován: 27. 1. 2008, 4:30

28. 4. 2011, 7:42

to Radek-B:
ano LookAhead je ve vsech GVExx uz asi 10let, jen jsem nevedel, ze se to tak jmenuje.
V kazdem bode napojeni se pocita podle uhlu navazani rychlost, kterou se tento bod muze projet.
Pokud je realna rychlost vetsi, tak se pribrzdi. Pokud se prekroci max.uhel, tak se zastavi.
V bufferu muze byt az 420 takovych bodu. V zadnem z techto bodu nesmi byt prekrocena
StartStopova rychlost zadneho z motoru, jinak by se utrhl.
Pavel
Uživatelský avatar
Radek-B
Příspěvky: 2137
Registrován: 13. 9. 2006, 11:09
Bydliště: V:Karlovice
Kontaktovat uživatele:

28. 4. 2011, 9:06

Tak to jo, gratulace :D v podstate jste uz pred deseti lety zvladli to co dodnes nemaji nektere velke systemy. (je to v podstate ten FIR filtr drahy co vzpominal LEDVINAP). Toto EMC v zakladni verzi neumi a v MACHU to funguje velmi podivne a v podstate to neumi taky.
Ve zdrojaku EMC co daval link LEDVINAP jsou vsechny vzorce pro JERK, na netu neni momentalne lepsi material ke studiu. Vcetne vsech logickych podminek automatu ktery resi vznikle stavy pri rizeni.

RADEK
modernizace/repase CNC strojů a zařízení
automatizace/konstrukce
pavel-gravos
Příspěvky: 321
Registrován: 27. 1. 2008, 4:30

10. 3. 2012, 6:20

Do nove karty Gve94 se uz podarilo implementovat jerky, ma to jemnejsi starty a brzdeni.
Prikladam obrazky prubehu V-t
typ 1 - dosahne se plna rychlost i zrychleni
typ 2 - nedosahne se plne rychlosti, ale zrychleni ano
typ 3 - dosahne se plne rychlosti, ale zrychleni ne
typ 4 - nedosahne se plne rychlosti ani zrychleni

Obrazky vznikly pomoci programku Vmon. Karta posila neustale po 1ms na druhy ser.port okamzitou rychlosta Vmon ji zobrazi.
Karta muze posilat rychlost na analogovy vystup 0-10V, pak jsou prubehy videt na osciloskopu a hodnaota se da pouzit
pro rizeni vykonu laseru, plasmy, vody nebo rezaciho dratu.

Karta uz je 5 osa a jede do 450tis.kr./s, vhodna pro rizeni serv.
Ma vstup pro MPG, 4 releove vystupy, 8 galv, oddelenych vstupu.
Pavel

Pozn: ty grafy jsou vsechny zhruba stejne velke, ale sem se mi vlozily kazdy jinak - nechapu
Přílohy
Vect_jerk_type4.gif
Vect_jerk_type3.gif
Vect_jerk_type3.gif (10.56 KiB) Zobrazeno 5825 x
Vect_jerk_type2.gif
Vect_jerk_type1.gif
Vect_jerk_type1.gif (10.32 KiB) Zobrazeno 5825 x
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22950
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

10. 3. 2012, 6:25

Videl jsem v realu s univerzalkou zavrenou na hridelce krokace, akcelerace s a bez je jako nebe s dudy, perfektni prace, dekujem
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
pavel-gravos
Příspěvky: 321
Registrován: 27. 1. 2008, 4:30

10. 3. 2012, 6:31

2 obrazky se vlozily velke a 2 male.
Mohl bys prosim udelat vsechny obrazky male, a velke az si nekdo klikne?
Ta asi 2 kilova univerzalka byla opravdu poucna.
Dik Pavel
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22950
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

10. 3. 2012, 6:33

s temi obrzky ted nic nudelam, jedine po vejkendu az budu doma
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
.xxx.
Příspěvky: 433
Registrován: 29. 8. 2008, 9:24
Bydliště: cz

11. 3. 2012, 8:39

2pavel-gravos ... ohledně Gve94

- je někde k mání podrobnější popis této karty ?
- kdy a za kolik si budu moci Gve94 koupit ?
Odpovědět

Zpět na „naše mašinky“