MOJA DREVENA CNC FREZKA

fotky našich strojů, aneb co máme doma
furbyZH
Příspěvky: 59
Registrován: 15. 11. 2010, 8:16
Kontaktovat uživatele:

15. 8. 2011, 6:27

vcera a dnes nastal maly upgrade :) elektronika + motory VEXTA
os X,Y: PK264B2-SG36 ... 4Nm
os Z: PK264A2-SG10 ... 2.7Nm
origo s prevodovkou (tie su odmontovane)
3 x driver CSD2120 su aj na fotkach ..

prikladam aj foto kamaratovej klucenky a 2 cedulky pre psy :D
frezovane zubarskou frezkou D1.23mm po 0.3mm do hlbky

uz to chce len poriadne vreteno a uchytenie vretena .. a trochu sa pohrat s kablami (ale ved som "elektrikar" poznate to :D :D)

a mam aj jednu otazku pre mudrejsich ako som ja :) ... motory maju na stitku 2A ako je aj na foto .. na drivery som skusal naladit RUN current na 2A, potom 1,5A a teraz tam mam dokonca len 1A a motory sa za behu hreju ... pridrzny prud mam nastaveny na cca 0,6A a pri tom su OK .. len ako s nimi hybem cca 15min zacnu byt dost horuce .. kde moze byt problem? .. za odpoved vopred dakujem .. ak treba dake doplnujuce info pytajte sa ..
IMAG0694.jpg
IMAG0695.jpg
IMG_0937.JPG
IMG_0938.JPG
IMG_0939.JPG
IMG_0946.JPG
IMG_0947.JPG
IMG_0942.JPG
IMG_0944.JPG
IMG_0949.JPG
IMG_0952.JPG
furbyZH
Příspěvky: 59
Registrován: 15. 11. 2010, 8:16
Kontaktovat uživatele:

21. 8. 2011, 7:44

dalsi maly upgrade :) .. uchytenie "vretena" (ak sa ten bzuciak da tak nazvat), brusit sa mi to uz nechcelo ale ucel plni :) a aj tak sa bude menit ked pride nove vreteno..

+ kolajnicky s "T" drazkami na upnutie materialu, zohnal som len 2 preto su umiestnene tak ako su..

na zaver by som vas chcel poprosit, ci by sa tu nenasiel niekto ochotny co by vedel poradit pri probleme s motormi ktory som opisoval v predchadzajucom prispevku, dakujem!

PS.: .. je dakde v tabulkach urcena pracovna teplota krokovych motorov ? .. resp maximalna ? pozeral som po datasheetoch od mojich motorov ale bohuzial som nic nenasiel:(
21082011354.jpg
21082011350.jpg
21082011351.jpg
Uživatelský avatar
DemX
Příspěvky: 127
Registrován: 7. 8. 2009, 7:59
Bydliště: Dobruška
Kontaktovat uživatele:

21. 8. 2011, 8:07

furbyZH píše:vcera a dnes nastal maly upgrade :)
a mam aj jednu otazku pre mudrejsich ako som ja :) ... motory maju na stitku 2A ako je aj na foto .. na drivery som skusal naladit RUN current na 2A, potom 1,5A a teraz tam mam dokonca len 1A a motory sa za behu hreju ... pridrzny prud mam nastaveny na cca 0,6A a pri tom su OK .. len ako s nimi hybem cca 15min zacnu byt dost horuce .. kde moze byt problem? .. za odpoved vopred dakujem .. ak treba dake doplnujuce info pytajte sa ...
Motory jsou za běhu běžně teplé... udržet na nich ruku většinou dost dobře nejde... Pokud se ti zdá, že jsou teplejší než by bylo záhodno můžeš je opatřit pasivním popřípadě aktivním chlazením - jako to tu lidé dělají. (staré chladiče z PC atd...) a pak je tu ještě jedna otázka - pokud ti výkon motorů při 0,6A stačí... tak to tak nech a netrap se tím. ;)
furbyZH
Příspěvky: 59
Registrován: 15. 11. 2010, 8:16
Kontaktovat uživatele:

21. 8. 2011, 8:16

ked je na nich za chodu 1A zohreju sa asi po 15min na teplotu ze na nich skoro neudrzim ruku .. nieje to presna miera ale myslim si ze znesiem dost :) .. pri 2A sa na tuto teplotu zohreju uz po 5 minutach, dalej som ich uz netrapil lebo som sa bal ... ale pokial je to bezne tak budem veselo dalej frezovat

0.6A do nich pustam len ako pridrzny prud .. a ten nestaci.. s 1A je to uz celkom fajn ale stale nic moc.. chcel by som do nich pustit aspon 1.8A ..
Josef
Sponzor fora
Příspěvky: 5688
Registrován: 19. 11. 2006, 9:25
Bydliště: Valašsko

21. 8. 2011, 8:24

Kdysi jsem slyšel, že hranice bolestivosti je cca 60°C. Nikdy jsem to neporovnával s nějakým teploměrem, prostě to tak beru. Tak jsem si vzpoměl, jak jsme za mlada dělali na dlouhém špendlíku "ježka" ze zápalek bez hlaviček, kterého jsme přípíchli v hospodě pod překližkovou židli, až si někdo sedl, tak jsme to zapálili. za chvilku dotyčný vystřelil ze židle a vyvrátil zpravidla i stůl.
Uživatelský avatar
CZ_Pascal
Příspěvky: 883
Registrován: 14. 1. 2008, 8:24
Bydliště: Brno

22. 8. 2011, 3:49

Pokud na motorech bez jakehokoliv chlazeni skoro neudrzis ruku, tak je to jakštakš ješte OK.
Pokud bys na motorech s pridavnym chlazenim (ofukovánim nebo namontovanym chladicem) neudrzel ruku tak uz je to spatne.
Teplota vinuti by obvykle nemela prekrocit 130 stupnu celsia. Jenze teplo se z vinuti neodvadi idealne takze teplota plaste motoru musi byt
podstatne chladnejsi nez tech 130. Odhadem se to stanovuje tak do 80 stupnu pri samovolnem chlazeni. Pri externim chlazeni to musi byt jeste
podstatne nizsi teplota protoze kdyz budu umele drzet teplotu motoru na 70 stupnich tak to neznamena ze se mi vnitřek mezitim neškvaří nad 130.
Další problem je teplota permanentního magnetu v rotoru. Lehce se muze stat ze i krakodobym presazenim urcite teploty (takzvana Curieho teplota)
serotor odmagnetuje a je motor zpravidla na zahozeni - podstatne to snizi jeho moment.
alexandr
Příspěvky: 32
Registrován: 9. 2. 2009, 1:11
Bydliště: Handlová
Kontaktovat uživatele:

27. 8. 2011, 7:04

Nieje to až tak veľký problém , home made vodné chladenie .....
Chce to medenú trubičku natočiť na o trochu menší priemer, ako je samotný motor.
Ten očistiť- odstrániť farbu- pre lepší odvod tepla, a tú medenú špirálu natočiť na ten motor .
Čerpadielkom treba zabezpečiť obeh chladiva - stačí voda, samozrejme od motora viesť do chladiča, a ten prefukovať .
Kamarát takto chladí 1kW zosilňovač - keramickú elektrónku....
Uživatelský avatar
Ben Ash
Site Admin
Příspěvky: 1405
Registrován: 25. 3. 2009, 8:02
Bydliště: Vladislav
Kontaktovat uživatele:

27. 8. 2011, 9:33

Jistě, ale má to háček, většina krokových motorů má hranatý dost nepravidelný tvar :lol:
mirenc
Příspěvky: 236
Registrován: 29. 2. 2008, 5:47
Bydliště: Slovensko-Budmerice

28. 8. 2011, 6:52

Ahoj
ja som to na svojom drevaku chladil s ventilatormi od pc, bolo by dobre motor oplechovat tak aby vzduch prudil
okolo celej alebo vatcinovej plochy motora ja som provizorne pouzil plechovku od piva a ta tam zostala na furt :) viz spodny motor
16052010701.jpg
furbyZH
Příspěvky: 59
Registrován: 15. 11. 2010, 8:16
Kontaktovat uživatele:

28. 8. 2011, 8:52

no akurat to plati u mna, ze som vymenil motory s kruznicovym obvodom za hranate (nevravim ze to nieje mozne postavit aj na hranate ale myslim ze dobry odvod vzduchu by uplne postacoval ..)
kamarat mi pozical digitalny teplomer tak pri najblizsom obrabani odsledujem teploty motorov a driverov a uvidime ci je nutne vyrabat dake chladenie :) ... ale ventilatorov z PC sa mi doma vala pomerne dost :)
dakujem za reakcie :)
alexandr
Příspěvky: 32
Registrován: 9. 2. 2009, 1:11
Bydliště: Handlová
Kontaktovat uživatele:

28. 8. 2011, 9:41

Ano , ten nepravidelný tvar- voči kruhovému tvaru prináša nepríjemnosti.....
Ale pokial vlastním cnc-byť malé, tak je čím vyrobiť vhodnú výplň pre zaoblenie tvarov
a pre použiteľnosť dného riešenia....A pokial je v nicku Furby ZH - vo význame Žiar nad Hronom ,
tak by nemal byť problém nejaký chladič zohnať.... Ak ano, bývam neďaledo od ZH , niečo by som pozháňal aj ja....
Pasívne chladenie je samozrejme lepšie ako žiadne . Ak budem toto chladenie ofukovať, može byť až 7 x menšie .
Ak sa použijú ventilátorčeky z PC, inak tiež axiálne- je vhodné nimi vzduch odsávať do volného priestoru .
Niesu schopné večieho pretlaku , a nastávajú len turbolencie v chladiacom labyrinte a hluk neprinášajúci požadovaný efekt.
Takže nimi odsávať .
Uživatelský avatar
Ben Ash
Site Admin
Příspěvky: 1405
Registrován: 25. 3. 2009, 8:02
Bydliště: Vladislav
Kontaktovat uživatele:

28. 8. 2011, 1:50

Alexandře s tím nemohu souhlasit, všechny ventilátory na CPU jsou řešeny jako tlačné a není s tím problém. Zatímco při ofukování tělesa, bude i bez použití deflektorů kolem tělesa vzduch proudit a chladit, při odsávání vzduchu, bez tunelu kolem tělesa, žádné proudění a tedy ani chlazení nebude. Chlazení vodou by sice mohlo být účiné, ale myslím že je to zbytečná komplikace. Docela by se zvýšila účinost chlazení přiložením žebrovaného chladiče s ventilátorem na čelo KM. Odvod tepla by sice nebyl rovnoměrný, ale díky hmotě motoru by to nemusel být problém.
alexandr
Příspěvky: 32
Registrován: 9. 2. 2009, 1:11
Bydliště: Handlová
Kontaktovat uživatele:

28. 8. 2011, 5:26

Ano, v PC praxi je to žial tak, ako píšeš. Ono výrobcovia PC sa akosi dlho nemohli dostať k tabulkám, ktoré by im dali vedieť, že chladič z medi bude lepší , ako z hliníku - tepelná vodivosť ....Samozrejme spomínané odsávanie má zmysel, pokial odsáva z definovanej, teda nejakým tunel tvoriacej oblasti . Vo všeobecnosti platí - radiálny ventilátor je lepší v pretlaku a horší v množstve vzduchu, u axiálu je to naopak .Principiálne ide o aerodynamický odpor . Je teda len vecou správnej volby ,kde ten odpor zapojím - k zariadeniu s nejakými vlastnosťami ( pred, za , seriovo, paralelne ). Chladenie vodou je sice vec pekná, ale pre tieto výkony nebude asi potrebná.....Ale ak má niekto dosť času a nejaké nevyužité čerpadielko , a chce si to skúsiť....A s tým chladičom - dal by som ho na najteplejšie miesto motora. Neviem, či to bude zrovna čelo motora , a keby aj nie , je stále lepšie to nejak chladiť, ako nijak .
Uživatelský avatar
Kilovolt
Sponzor fora
Příspěvky: 827
Registrován: 21. 10. 2009, 9:59
Bydliště: Podřipák jak vyšitej!

28. 8. 2011, 7:54

alexandr píše:... Ono výrobcovia PC sa akosi dlho nemohli dostať k tabulkám, ktoré by im dali vedieť, že chladič z medi bude lepší , ako z hliníku - tepelná vodivosť ..

Jen se neboj,že to nevědí-jen hliník je levnější.S tím chlazením-sežeň si nějaký malý chladiče,přilep je teplovodivou pastou na boky toho motoru tak,aby žebra byly rovnoběžný s hřídelkou (když budeš šikovnej,tak ti to dá i skorokulatej tvar ) .Na čelo dej větrák a to celý umísti do nějaký plechovky,aby vzduch proudil podél motoru a žeber chladičů.Samozřejmě invenci se meze nekladou,že :?: :D No snad sem popsal srozumitelně :lol:
Elektrika je potvora-nejni vidět a kope jak divoká mula.
"Učíme se po celý život. Až na školní léta" - Gabriel Laub
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7379
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

28. 8. 2011, 10:05

Kilovolt píše:
alexandr píše:... Ono výrobcovia PC sa akosi dlho nemohli dostať k tabulkám, ktoré by im dali vedieť, že chladič z medi bude lepší , ako z hliníku - tepelná vodivosť ..

Jen se neboj,že to nevědí-jen hliník je levnější.S tím chlazením-sežeň si nějaký malý chladiče,přilep je teplovodivou pastou na boky toho motoru tak,aby žebra byly rovnoběžný s hřídelkou (když budeš šikovnej,tak ti to dá i skorokulatej tvar ) .Na čelo dej větrák a to celý umísti do nějaký plechovky,aby vzduch proudil podél motoru a žeber chladičů.Samozřejmě invenci se meze nekladou,že :?: :D No snad sem popsal srozumitelně :lol:
a) viz výše
b) Al se dá neporovnatelně líp obrábět
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Odpovědět

Zpět na „naše mašinky“