Nové CNC z Rokycan

fotky našich strojů, aneb co máme doma
Odpovědět
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 7027
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

7. 2. 2012, 10:58

můžeš uvést jaké byly ty důvody?
toto vlákno sleduji celou dobu a vím co jsi s maticí zažil za strasti ,
ale i tak jsem byl odhodlám použít rotační matici na své mašince až jí budu měnit šrouby a ted si nejsem jistej :D
Uživatelský avatar
ivčo
Sponzor fora
Příspěvky: 295
Registrován: 11. 2. 2007, 5:17
Bydliště: Slezsko

7. 2. 2012, 11:15

nechci být vlezlý a zvědavý, ale taky by mě zajímaly ty "jisté důvody", že by prstíky v řemínku ??? :D
Mi makají už pět let rotační matice HIWIN 16mm, stoupání 10 mm na všech třech osách (x - 2ks). Jsou občas promazané vazelínou tlakovou maznicí a nezaznamenal jsem zatím žádný problém. Naprostá spokojenost
Uživatelský avatar
Martinhora
Příspěvky: 1002
Registrován: 17. 2. 2009, 11:19
Bydliště: Rokycany

7. 2. 2012, 11:45

Tak já to teda prozradím. Opět jsem začal mít problém s tou prokletou osou X. Tentokrát se začaly nenápadně ztrácet kroky. Naposled při obrábění kabiny z um.dřeva o délce cca 700mm. Bylo to obráběno stylem - malý cuk na X a pak jela Y a Z a zase malý cuk na X. Takových "cuků" bylo cca přes 2000. Na konci jsem na X zjistil odchylku 4mm. První co mě napadlo bylo - zase ta rotační matice a řemen! A steně už delší dobu jsem měl chuť to zkusit obráceně - je to zkrátka jednoduší provedení. Takže jsem to poměrně pracně a nákladně předělal. Bohužel jsem po předělání zjistil, že nejen že vrže matice, ale že se kroky ztrácejí pořád. Ty sprostý slova vyjmenovávat nebudu. Začal jsem laborovat anechal jsem "cukat" jen tu osu X. Občas se zkrátka při tom motor jakoby zakousnul (něco jako když se zapne driver). Nakonec pomohla výměna driveru. Měl jsem tam Leadshine M752. Zkusil jsem tam dát starší M742 - a chodí to bez problémů. Řešil jsem to s pánama z Gravosu a pravděpodobně začlo docházet k tomu, že driver po nějaké době nečinosti omezí až moc proud do KM - ten se nepatrně pohne a při příštím povelu pro krok se to sekne. Nedokážu si to vysvětlit - pravděpodobně něco odešlo v driveru (mělo by to snižovat proud na 60% a asi to snižuje víc - nevím). Každopádně s jiným driverem to funguje.
To vrzání asi nebudu umět odstranit. Sice to funguje - běhá to hladce a přesně, ale ten zvuk prostě nesnesu-to není strojařina. Takže ve výsledku to asi zase vrátím na tu rotační matici (naštěstí jsem všechny ty věci na to uskladnil - takže to jenom přešroubuju).
Teď mě štve ta hromada zbytečný práce, dost vyhozenejch peněz a ty mrazy už mě taky pěkně se..u

Jenom mi povězte jak je možný, že to jiným nevrže. Je to délkou osy? Šroub je dlouhý 1100mm
zami
Příspěvky: 654
Registrován: 25. 1. 2011, 2:07
Bydliště: Třebíč

7. 2. 2012, 12:19

Ahoj.
Mám na stroji čtyři matice a z toho dvě pevné. Nikdy jsem neslyšel při pohybu podobný zvuk. Ale na těch pevných mám šrouby 20 (900mm - Y) a 16 (300mm - Z). Nemůže to být způsobeno vibracemi šroubu ? Kolik tam bylo otáček?
Miloš
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 7027
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

7. 2. 2012, 12:24

1100 už je docela dost , je to dvacítka?
dělá to ty pazvuky v celé délce nebo jen uprostřed šroubu , vím že to není zcela košer ale nepomohlo by trošku lehce natočit tu matici jakoby aby se křížila?
mě se ozívaly pazvuky z matice , teda u trapézu když to chodilo moéc volně , když jsem matku víc předpružil tak byl klid
Uživatelský avatar
Martinhora
Příspěvky: 1002
Registrován: 17. 2. 2009, 11:19
Bydliště: Rokycany

7. 2. 2012, 1:07

Takže vyřešeno. Packa na to trefil. S uložením matice (držákem) jsem si předtím dost vyhrál. Matice šla do držáku krásně lehce - nikde netáhla. Teď jsem zkusil držák na jedné straně podložit proužkem alobalu. Teď je cítit, že matice při zasouvání lehounce táhne. A zvuk úplně zmizel. Teď to běhá potichu jen to ševelí i při 8m/min. Jen nevím proč to tak je. Možná, kdyby se použila předepnutá matice bylo by to hned dobrý - možná ji rozvybruje ten dlouhej 20mm šroub. Každopádně teď to běhá bez vybrací a pocitově krásně ....
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 7027
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

7. 2. 2012, 1:20

je to tak předepnutá matka by ti pomohla , ten šroub jak lehce kmitá tak drbe do těch kuliček a všeho a tím se vše zhorší , když je matka v tahu tak se sklidní , mám odskoušené , udělat centák slabou matku z teflonu , udělal jsem si z kusu šroubu takovej závitník tím jsem udělal matici která jde krásně ztuhalehce a přidělal ji k matici , funguje jako stírací a zároven eliminuje vibrace a vůle , a dokonce jsem sní dosahoval větší rychlosti posuvu ( zřejmě eliminací rezonance šroubu)
Mirek-Gravos
Sponzor fora
Příspěvky: 714
Registrován: 9. 1. 2008, 11:39
Bydliště: Veleň
Kontaktovat uživatele:

7. 2. 2012, 1:23

No to je gool. Delalo to na mne dojem "vybuzene rezonance" a asi proto, ze je to presne udelane :lol: a matka mela vuli. Pak delej neco poradne :) .
Jinak na nemeckych "flachbetech" Isel jsou valcovany 16ky kolem 1,5m delky a zvladaj to kupodivu bez vibraci. Maj ale stelovaci matky, tak mozna proto.
:D M.
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7380
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

7. 2. 2012, 1:53

v elektromotorech je před ložiskem axiální pružina - takovej zvlněnej kroužek z pérovýho plechu - dělá předpětí ložisek aby kuličky nechrastily, to bude asi podobnej případ....
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
Martinhora
Příspěvky: 1002
Registrován: 17. 2. 2009, 11:19
Bydliště: Rokycany

23. 2. 2012, 9:34

Nedávno jsem tady uveřejnil výrobu maketových podvozků na L-159ku. Aby to bylo kompletní přikládám fotky celku vč. mechaniky. Mechaniku jsem nakonec zase musel vyrobit sám. Bohužel levné mechaniky jsou samej plast a u kvalitních jsou zase šílený ceny. Takže jsem to pojal opět po svým a vytvořil poměrně robusní mechaniku. Válec je jednočinný - tlak vzduchu podvozek pouze zavírá a drží v zavřené poloze. Uvnitř válce je pružina, která zajišťuje otevření (je to i taková pojistka při ztrátě tlaku v systému - podvozek se vyklopí sám). V otevřené poloze je podvozek zajištěn zámkem. Bočnice jsou frézovány z L profilu (tvrzený hliník - náhodou kdysi koupeno na Aukru) - ostatní z duralu. Mám z toho velkou radost - je to všechno poctivě udělaný, přesný, funkční a ušetřil jsem cca 1000 eur.
Přílohy
P1010401_resize.JPG
P1010400_resize.JPG
P1010399_resize.JPG
P1010398_resize.JPG
P1010397_resize.JPG
P1010396_resize.JPG
Uživatelský avatar
Martinhora
Příspěvky: 1002
Registrován: 17. 2. 2009, 11:19
Bydliště: Rokycany

15. 4. 2012, 4:25

V poslední době dostává mašinka dost zabrat a všechno konečně fungovalo k naprosté spokojenosti. Dneska se ale projevil nový problém - asi závada. Při frézování velkého křídla se cca po hodině běhu zastavila osa Y. Na driveru M742 svítila červená a s KM šlo volně protáčet. Samozřejmě vznikl zmetek - co jsem řval za slova ani nebudu popisovat .... Ostatní osy fungovaly. Po vypnutí a zapnutí driverů vše zase normálně funguje (jak jinak že). Problém ve zdroji to nebude - vypadly by i ostatní drivery. Pročítal jsem návod k driveru a přesně tohle je tam popsáno jako zkrat ve vinutí KM. Ale pokud by byl zkrat v KM tak by to po restartu taky nemělo jít a chyba by se opakovala. Přehřátí driveru to taky nebude - ten běží na cca polovinu výkonu a ještě na něj fičí větrák. Možná, že bude problém v KM. Provozní teploty na tomto KM jsou při dlouhém frézování cca 55st (nikdy tam nebylo víc jak 60). Je možný, že by tahle teplota postupně nakopla vynutí a projevovalo se to až při vyšší teplotě? Setkal jste se s tím někdo? Tohle potřebuji nutně vyřešit. Díky. Teď to sice zase funguje, ale nemám k tomu důvěru ....
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 7027
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

15. 4. 2012, 4:34

nějakých 60 stupnů nemůže vinutí snad nijak ublížit , tomu nevěřím , nemohlo dojít k nějakému přetížení motoru a nárustu proudu ?
Uživatelský avatar
Martinhora
Příspěvky: 1002
Registrován: 17. 2. 2009, 11:19
Bydliště: Rokycany

15. 4. 2012, 4:36

Vždycky jsem si myslel, že přetížení KM se projeví výpadkem kroků a že proud do motoru určuje driver. Ale moc tomu nerozumím - jen se domnívám...... A ještě je otázka, když je na povrchu 60 kolik je uvnitř ... Krátkodobě to asi nevadí, ale tenhle KM jel v téhle teplotě za poslední období cca 100 hodin (samozřejmě ne v kuse). Rád bych to nějak proměřil, ale nevím jak ....
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 7027
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

15. 4. 2012, 5:11

proměřit můžeš jestly mají všechny fáze stejný odpor to je asi vše co s tím zvládneš , v práci máme mašinu která provádí tak zvané rázové vlny a tím se dá zjistit porušení smaltu a možnost proražení a skratu , ale ty krokáče pracují s malým napětím tam by to musel být asi zkrat na tvrdo ,
smalt na drátech musí vydržet minimálně 160 °c
musel by být při výrobě motoru mechanicky poškozen

otestuj jak se to bude chovat když spusíš tu osu a za chodu se do ní opři , uvidíš jak se zachová motor a driver , pokud ztratí jen krok a nehodí chybu taak je nejspíš problém jinde
lubos
Sponzor fora
Příspěvky: 5050
Registrován: 2. 5. 2007, 3:47
Bydliště: Praha

15. 4. 2012, 5:32

Ono bohužel ani oměření jednotlivých fází nemusí nic zjistit. Minulý týden jsem udělal pěknou škodu když jsem začal testovat svou novou mašinu a na ose x kde mám dva motory a dva šrouby ( bohužel zatím bez řemenu) se jeden motor rozhodl že to nedá. Chová se velice divně pokud stojí má stejný moment jako druhý motor, do rychlosti cca 700mm/min je vše v pořádku ale pokud jedu více tak vypadne a to navíc pouze v jednom směru. Když jsem ho vyndal tak se tak chová dokonce i na prázdno. Na jednu stranu jede i rychlsotí 3000mm/min ale na druhou stranu se okamžitě kousne. I když tohle asi nebude ten případ, možná by stálo za to dát teplotní čidla přímo do vinutí KM ( třeba nějaké KTY a čas od času proměřit teplotu).
XpertMill, Gravos, Ninos, Galaad
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
Odpovědět

Zpět na „naše mašinky“