Návrh hobby portálovky

fotky našich strojů, aneb co máme doma
Uživatelský avatar
marek
Příspěvky: 128
Registrován: 23. 8. 2006, 8:10
Kontaktovat uživatele:

15. 5. 2012, 8:28

Zdravím přítomné. Chystám se na stavbu hobby cnc portálovky. Rád bych tady dostal odpovědi na moje dotazy, které se budou asi časem množit. Po procházení fora jsem na mnoho věci přišel, ale i tak se budu ptát.
Zatím přikládám obrázek frézky v nedodělaném stavu. Základní rám by měl asi už zástat takhle. Dodělávat bude uložení šroubů a ostatní úchyty..
1.JPG
Jen pro základní informaci, rám bude železný, šroubovaný svrtanými a zafrézovanými díly. Rozjezdy by měli být 1050x550x180mm. Podepřené tyče 16mm, vozíky s dolaďováním vůlí, šrouby zatím trapézy 16x4. Použití na polystyren, překližku, dřevo, případně sklotextit a nějaké ty plasty.. Na dural už si asi troufat nebudu..
A teď k prvnímu dotazu. V takovém stavu jaký je na obrázku mi vycházy váha portálu na nějakých 50-55kg. Je reálné, aby s tím hýbal 2f motor 1.89Nm?
Zatím díky za vaše případné komenty a připomínky..
Marek
S pozdravem Marek
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 7027
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

15. 5. 2012, 9:42

když jsem postavil svoji frézku tak můj portál 86kg tahal motor microcon 2Nm a svištělo to rychlostí 2m/ min na trapézu 20/4
samozřejmě musely být delší rampy ale nebylo to tak drastický ,
ted už tam jsou jiné motory a kuličkáče.

pokud ten rám na kterém to máš celé postaveno bude svarek tak by bylo dobrý ty jekly k sobě vařit aby byly vždy uzavřené jinak to je běžná osvědčená konstrukce na měkčí materialy , a na to co jsi psal myslím dostačující
Uživatelský avatar
marek
Příspěvky: 128
Registrován: 23. 8. 2006, 8:10
Kontaktovat uživatele:

15. 5. 2012, 12:08

Uložení podepřených tyčí na ose X bude z boku jaklu do zafrézované drážky. Mám v plánu drážku tak 1.5-2mm. Nebudou u takového řešení nějak přes příliš trpět vozíky??
S pozdravem Marek
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 7027
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

15. 5. 2012, 12:29

ty vozíky to snesou těm to vadit nebude , jakou plánuješ tlouštku stěny jeklu že do něj chceš ještě frézovat ? měl bych trochu strach že tím frézováním do jeho stěny vněm vznikne pnutí ,
pokud podepřené tyče dobře vyrovnáš a pak svtáš všechny ostatní díry tak bych nějakou drážku opravdu neřešil , dokonce myslím že ty podepřené tyče stejně nemají opracované boční hrany aby se daly dobře usadit
Uživatelský avatar
marek
Příspěvky: 128
Registrován: 23. 8. 2006, 8:10
Kontaktovat uživatele:

15. 5. 2012, 12:47

Tak jakl je v plánu 70x50x5, a při tom zafrézování se budou rovnou vrtat díry pro šrouby. Chci to tak udělat, aby váha portálu neležela na šroubech, ale na tom ofrézovaném osazení, nehledě na to, že plocha těch jaklu taky není nijak úžasné rovná. Na některých jaklech silnějších stěn se projevuje takový soudkovitý tvar.
Hlinikový profil podepřených tyčí je na výkrese uváděný 40mm a podle mě a dostupných fotek a obrázku, to bude celkem rovný a snad i přesný tvar. Aspoň v to doufám..
S pozdravem Marek
Uživatelský avatar
marek
Příspěvky: 128
Registrován: 23. 8. 2006, 8:10
Kontaktovat uživatele:

19. 5. 2012, 11:21

Tak další technický dotaz. Trapezový šroub na pojezd osy X. Když bude dlouhý 1300mm, dá se použít průměr 16/4? A ještě jeden dotaz, ložiska u motoru budou dvě s kosoúhlým stykem a na druhé straně bude jedno klasické. Má na tom koncí být taky závit na přitažení šroubu k ložisku??
S pozdravem Marek
zami
Příspěvky: 654
Registrován: 25. 1. 2011, 2:07
Bydliště: Třebíč

20. 5. 2012, 6:21

marek píše:Tak další technický dotaz. Trapezový šroub na pojezd osy X. Když bude dlouhý 1300mm, dá se použít průměr 16/4? A ještě jeden dotaz, ložiska u motoru budou dvě s kosoúhlým stykem a na druhé straně bude jedno klasické. Má na tom koncí být taky závit na přitažení šroubu k ložisku??
Záleží na tom, jaké rychlosti chceš dosahovat. Mám přesně takto dlouhé kuličkové šrouby 16/5 a po zkouškách a zvážení jsem raději zvolil rotační matice. Při otáčkách nad 1000/min se už chovalo nepoužitelně.
Miloš.
Uživatelský avatar
marek
Příspěvky: 128
Registrován: 23. 8. 2006, 8:10
Kontaktovat uživatele:

20. 5. 2012, 6:42

Zdravím tě Miloši. Když bych zvolil 20/4, bude to lepší?? Kolega co má v provozu stejnou sestavu motorů a zdroje jakou chci já, dosáhl posuvu 4000mm/min, což je podle mě těch 1000ot/min..
Jinak jsem mimochodem taky letecký modelář, jako ty, s úžásem jsem sledoval tvůj fotoseriál stavby F3A a taky stavbu cnc mašiny. Klobouk dolů..
S pozdravem Marek
zami
Příspěvky: 654
Registrován: 25. 1. 2011, 2:07
Bydliště: Třebíč

20. 5. 2012, 10:57

S 20/4 to bude samozřejmě lepší. Dost zásadní věc je, co budeš frézovat. Pro 2D je rychlost posuvu 3m/min až až, pro 3D je 6m/min minimum. Mám kuličkový šroub 20/5 na ose Y o délce 900mm a 10m/min není problém.
Miloš.
Uživatelský avatar
marek
Příspěvky: 128
Registrován: 23. 8. 2006, 8:10
Kontaktovat uživatele:

20. 5. 2012, 11:06

Tak tyhle rychlosti asi hned na začátku dosahovat nebudu, možná jestli příjde nařadu nějaký upgrade motorů, tak pak možná. Hlavní záměr je teď zprovoznit to, aby to zvládalo výřezy překližky a nějaké to drobné 3D do dřeva, případně nějaké plast, něco se na tom naučit a pokud se bude dařit, třeba časem vylepšit.
S pozdravem Marek
zami
Příspěvky: 654
Registrován: 25. 1. 2011, 2:07
Bydliště: Třebíč

20. 5. 2012, 11:27

Překližku řežu 20mm/s (1,2m/min) frézou 1,6mm při 20 tis. ot/min. Dá se to samozřejmě i rychleji, ale jsou tam větší otřepy. Myslím, že tak 3m/min. by Tvoje mašinka měla zvládat naprosto bez problémů.
Miloš
mireek
Příspěvky: 39
Registrován: 11. 10. 2011, 4:47

20. 5. 2012, 11:52

marek píše:Tak jakl je v plánu 70x50x5, a při tom zafrézování se budou rovnou vrtat díry pro šrouby. Chci to tak udělat, aby váha portálu neležela na šroubech, ale na tom ofrézovaném osazení, nehledě na to, že plocha těch jaklu taky není nijak úžasné rovná. Na některých jaklech silnějších stěn se projevuje takový soudkovitý tvar.
Hlinikový profil podepřených tyčí je na výkrese uváděný 40mm a podle mě a dostupných fotek a obrázku, to bude celkem rovný a snad i přesný tvar. Aspoň v to doufám..
Ahoj. Ja som to riešil tak, že som na každej osi vyfrézoval iba jednu presnú drážku a druha je voľná.Takto nemáš problém s rovnobežnosťou. Hlavnú koľajnicu utiahneš na moment a druhú ladiš podľa portálu a postupne uťahuješ. Neviem či je to dobré riešenie to sa ukáže pri práci. Ber to ako alternatívu. A hlavne pozor na to čo modeluješ. Niekedy niečo namodeluješ a potom pri výrobe zistíš, že je to blbosť. Inač tých motorov sa neboj. Môj portál váži cez 80 kg a lieta to v pohode s 3f 2N.m motormi od Gravosu.
ledvinap
Příspěvky: 792
Registrován: 8. 11. 2009, 4:40
Bydliště: Plzen

20. 5. 2012, 12:23

Docela pekne je kriticka rychlost zde: http://www.nookindustries.com/acme/acme ... icCritical" onclick="window.open(this.href);return false; , je tam pdf, ktere se lepe cte ...

Pro 1300mm vychazi kriticka rychlost 16/4 2000mm/min a 20/4 2500mm/min (cca, podle grafu)
Uživatelský avatar
marek
Příspěvky: 128
Registrován: 23. 8. 2006, 8:10
Kontaktovat uživatele:

27. 5. 2012, 1:40

Co říkáte na protizávaží na ose Z, aby motor nemusel tahat a hlavně držet váhu vřetene a spol??
Přílohy
sestava osy Z.JPG
S pozdravem Marek
mireek
Příspěvky: 39
Registrován: 11. 10. 2011, 4:47

27. 5. 2012, 2:29

Môj názor je, že ak plánuješ použiť motor s momentom 1,9Nm tak je to vzhľadom na tvoju konštrukciu úplne zbytočné. Ja som mal v pláne niečo podobné. Moja os Z váži cez 16kg. Pri práci sa na ňu postavím a nemá žiaden problém. To vážim 120kg...:). Takže podľa mna si akurát pridáš zbytočnú robotu keďže počítam, že tvoja os bude vážiť max. 6kg aj s vretenom.
Odpovědět

Zpět na „naše mašinky“