Stránka 2 z 3
Re: Problém s driverem nebo motorem
Napsal: 19. 1. 2017, 9:25
od robokop
neguj EN signal
Re: Problém s driverem nebo motorem
Napsal: 19. 1. 2017, 9:51
od Mex
Samozřejmě bude fungovat to, co ti poradil robokop, tedy inverze signálu Enable.
Ale jen tak pro zajímavost: co si od toho zapojení Enable slibuješ? Píšeš, že bez něho "s řešením nejsi spokojen". Co čekáš, že se zlepší, až ho zprovozníš? Co se změní k lepšímu, abys byl spokojen?
Nebo je důvod jen ten, že je tam na to díra, tak je prostě třeba do ní něco strčit?
Re: Problém s driverem nebo motorem
Napsal: 20. 1. 2017, 7:36
od J4nek
Díky pánové za rady a pro Mex: Zapínání a vypínání motorů bych chtěl řešit přes software, protože někdy budu chtít s motory otáčet manuálně. To však bez zapnutého EN kabelu nepůjde, jelikož motory jsou pořád pod proudem.
Re: Problém s driverem nebo motorem
Napsal: 20. 1. 2017, 8:48
od atlan
Hlavne si zmeraj ci nemas pri stojacich motoroch (ked nekrokuju) napajanie na vstupe drivera STEP.
Re: Problém s driverem nebo motorem
Napsal: 20. 1. 2017, 10:24
od chb
J4nek píše:Díky pánové za rady a pro Mex: Zapínání a vypínání motorů bych chtěl řešit přes software, protože někdy budu chtít s motory otáčet manuálně. To však bez zapnutého EN kabelu nepůjde, jelikož motory jsou pořád pod proudem.
pokud chceš s motory točit ručně tak si uvědom, že generují napětí úměrné otáčkám - a to se nemusí driverům líbit. Je řešením je pro takovýto provoz úplně odpojit od vypnutých ! driverů.
Re: Problém s driverem nebo motorem
Napsal: 20. 1. 2017, 11:36
od lubbez
Malá technická. Už asi po stopadesáté se tu objevuje upozornění na generované napětí při otáčení naprázdno. Když jsem dělal motorový pohon pro mojí BFku, tak jsem si to pro sichr změřil a NEMA 23 2,2 - 4,1Nm dají napětí od cca 1,3 do 1,8V při 300 ot/min.
Re: Problém s driverem nebo motorem
Napsal: 20. 1. 2017, 2:58
od chb
pravda, neměřil jsem to - jen vím, že to rozsvítí LEDky driveru a citelně se to s kličkou pere. Také jsem nezkoumal zapojení driverů a nesnažil se odvodit co tam to generované napětí dělá. Pochopil jsem, že to není rozumné řešení a opustil jej.
Re: Problém s driverem nebo motorem
Napsal: 20. 1. 2017, 3:13
od jova
Já driver TB6560 odpálil ručním točením kličky. Kolik to bylo otáček netuším, převod od motoru je cca 1:8. Proto mám výstupy na motor přes relátko a při ručním posuvu to odpojuji.
Re: Problém s driverem nebo motorem
Napsal: 20. 1. 2017, 4:48
od Mex
lubbez píše:Malá technická. Už asi po stopadesáté se tu objevuje upozornění na generované napětí při otáčení naprázdno.
Motor s permanentními magnety funguje symetricky - buď z elektriky dělá mechanický pohyb, nebo z mechanického pohybu dělá elektriku.
Motory, určené pro nízká napětí a velké proudy (což jsou třeba silné krokáče, mají při jmenovitém proudu napětí v jednotkách voltů) v generátorovém režimu zase generují nízká napětí a vysoké proudy.
Drivery to většinou díky svým ochranám přežijí, ale to neznamená, že je dobrý nápad to rutinně provozovat.
Původnímu tazateli na signál Enable: řekl bych, že je určitě pro techniku lepší, pro uživatele pohodlnější a přesnější jezdit šipkama, než otáčením motorů rukama.
Re: Problém s driverem nebo motorem
Napsal: 20. 1. 2017, 4:52
od Thomeeque
lubbez píše:Malá technická. Už asi po stopadesáté se tu objevuje upozornění na generované napětí při otáčení naprázdno. Když jsem dělal motorový pohon pro mojí BFku, tak jsem si to pro sichr změřil a NEMA 23 2,2 - 4,1Nm dají napětí od cca 1,3 do 1,8V při 300 ot/min.
Jak jsi to měřil?

- A to jsem jen točil osičkou (co to šlo, to uznávám, ale s kličkou bych dal určo výrazně víc)

T.
Re: Problém s driverem nebo motorem
Napsal: 20. 1. 2017, 7:13
od CZ_Pascal
Hmmm.... tím kondenzátorem jsi "vyhlazoval" ten střídavý proud který KM generuje, aby se lépe měřil měřákem přepnutým na stejnosměrné napětí ?
Tady se člověk pořád "učí"...

Re: Problém s driverem nebo motorem
Napsal: 20. 1. 2017, 7:30
od CZ_Pascal
Mex píše:Motory, určené pro nízká napětí a velké proudy (což jsou třeba silné krokáče, mají při jmenovitém proudu napětí v jednotkách voltů) v generátorovém režimu zase generují nízká napětí a vysoké proudy.
Drivery to většinou díky svým ochranám přežijí, ale to neznamená, že je dobrý nápad to rutinně provozovat.
Napětí při jmenovitém proudu v jednotkách voltů je pouze u stojícího se motoru, kdy je proud mařen v teplo na odporu cívky
Ve chvíli kdy se motor roztočí tak je okamžitě potřeba napětí řádově vyšší. Proto se driver KM (pokud se má točit trošku svižněji) musí krmit napětím alespoň 40 až 60 voltů - samozřejmě v závislosti na typu KM. (ty levnější to však neumožňují a "dusí se" na nějakém menším)
Napětí nezatíženého motoru při jeho otáčení tak bez problémů dosáhne relativně "vysoké" napětí. Toto napětí (pokud je připojen driver) je však diodami driveru (ať už jsou ty diody zvlášt nebo intrinsické diody MOSFET prvku) drženo jen pár (jednotky) voltů nad napětí na které se tímto nabíjí "hlavní" kondenzátor (nebo baterie kondenzátorů) v driveru.
Pokud je driver levný a kapacita malá tak se nabije poměrně rychle a napětí se dostane nad povolené napětí spínacího prvku.
Může tak dojít k napěťovému průrazu polovodiče do kterého se vybije zbytek energie v kondenzátorech a to spolehlivě dokoná zkázu

Re: Problém s driverem nebo motorem
Napsal: 20. 1. 2017, 7:49
od Thomeeque
CZ_Pascal píše:Hmmm.... tím kondenzátorem jsi "vyhlazoval" ten střídavý proud který KM generuje, aby se lépe měřil měřákem přepnutým na stejnosměrné napětí ?
Tady se člověk pořád "učí"...

Nic jsem nevyhlazoval, měřil jsem maximální amplitudu..
Re: Problém s driverem nebo motorem
Napsal: 20. 1. 2017, 8:47
od J4nek
robokop píše:neguj EN signal
Prosím o upřesnění výrazu neguj signál..... v matematice jendoduchá věc - přehodím znaménko, ale jak toho docílit tady? Dokáže MACH změnit polaritu výstupu EN změnou v nastavení signal output?
Re: Problém s driverem nebo motorem
Napsal: 20. 1. 2017, 8:56
od mrchar76
ano, volba active low