Starší CNC laser

miro1626
Příspěvky: 205
Registrován: 14. 7. 2010, 6:45
Bydliště: Český Brod

9. 9. 2015, 2:40

Shodit vanu ...
Postupně docházím ke stejnému názoru, shodit vanu
ponechat jen základ, doplnit posuv stolu v ose Y, shodit celý vrchní support a Celou osu Z novou.
Jdu to omrknout
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 9348
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

9. 9. 2015, 2:53

Aha, sry, nějak jsem přehlédl, že vana jezdí ve dvou osách, myslel jsem, že Y je toto:
miro1626.jpg
:) T.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
aleshonsa
Příspěvky: 2955
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

9. 9. 2015, 2:55

Mě tedy přijde, že stůl jezdí v podélném směru víc. Jestli je ta podstava 1000x1000mm tak podle fotky http://www.c-n-c.cz/download/file.php?i ... &mode=view" onclick="window.open(this.href);return false; to vypadá, že by to mohlo jezdit odhadem 500mm. Horší to bude asi s příčným, to takhle podle fotek moc vidět není, ale dalo by se to zvětšit, když tam dáš užší stůl. Vršek bude v příčném směru asi jezdit skutečně málo. Stejně tak vršek v podélném. Zdvih sice může být odhadem 400mm, ale to bude chtít dost předělat.
Máš nějak vyzkoušeno, že ty lineáry ještě chodí, nebo je to už zničené? V těch bych totiž viděl hlavně zajímavost. Jestli jsou stále dobré tak jednak tím snižuješ tření v kluzném vedení, které bys musel překonávat a pak je to o přesnosti kterou kluzné vedení nikdy mít nebude (určitá vůle tam totiž musí být vždycky, jinak s tím nehneš). A pak taky o životnosti.
No jestli to jezdí řekněme X 500, Y 200 a Z 300 tak je to srovnatelné třeba rozsahově s FA2. Tu podle mě třeba za 20 000,-, za jaké bys koupil ten drátořez ze šrotu, seženeš. Jenomže tam právě budeš mít kluzné rybinové vedení (a může být třeba už uprostřed ošoupané) a zvedáš tam celou konsolu, takže potřebuješ na Z dost výkon. Tady když z toho drátořezu odstrojíš, co nepotřebuješ tak třeba 400kg ušetříš a bude tě to stát dejme tomu 18 000,- s tím, že tam máš lineáry a na zdvih nebudeš potřebovat takový výkon, protože budeš jezdit jen se vřetenem.
Mě to přijde potenciálně hodně zajímavé se o to více zajímat, a případně to koupit.

Přepravy bych se nebál. Cca před 2 měsíci jsem stěhoval 2 FA3. Jedna měla 2t, druhá odhadem tak 1,6t. Když se ti to podaří odstrojit, aby ses dostal na 1,5t nebo níže (i za cenu, že si díly necháš a budou separé) tak už by to mělo pobrat hydraulické čelo. Takový náklaďák by se měl dát sehnat. Jinak je to práce pro auto s rukou, což vyjde dráž, protože to jsou auta většinou s nosností 10t a více (pokud má mít ruku co to uzvedne i třeba na delší vyložení). Doma pak stěhovat buďto jak někdo psal po válečkách, nebo když by to vezlo auto s hydraulickým čelem tak bude mít paleťák a může ti to rovnou zatáhnout dovnitř.
Jak moc to tam jde do kopce? Je to nějaký krpál, nebo jen mírně?
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
miro1626
Příspěvky: 205
Registrován: 14. 7. 2010, 6:45
Bydliště: Český Brod

9. 9. 2015, 6:13

Byl jsem to torzo ještě jednou omrknout a zdá se že rozjezd stolu bude opravdu cca 500x300, možná více.
Lineáry se zdají být všechny funkční, šrouby se dalo otáčet mezi dvěma prsty a šlo to snadno, na horním supportu v pohodě, osa Z také.
Stůl šel hůř ale šrouby a lineáry jsou evidentně funkční.
Více se uvidí až bude vana dole. Horní support i s osou sundám a rozeberu na komponenty.
Ale jak na to, kde s demontáží začít a jak postupovat abych to zbytečně neponičil ?
Přece jen všechny ty díly jsou dosti hmotné a nerad bych něco zkřivil blbým postupem demontáže.

Nějaké extra nářadí nemám, standardní klíče, imbusy, torxy, gola sady s prodlouženími, šroubováky, kleště na segrovky.
Napadlo mě vzít staré trubkové klíče třeba se budou hodit, a ještě pajcr kdy byby bylo potřeby něco zapáčit ;-)
Zatím mně nenapadá jak na posuvové šrouby, jak je to uchycené, zajištěné atd., člověk si sice vždycky nějak poradí,
ale na place budu mít k dispozici pouze to co si dovezu, jedny ruce a maximálně tak nějaký kus trubky a nějaký hranolek a kus fošny.

Poraďte kde začít a jak postupovat ať z toho zůstane co nejvíc funkčních komponent.
Celá horní platforma je uchycena k základnímu bloku imbusy cca 20 mm přes broušené kostky.
Zatím mně nenapadá co na to vzít, abych s těmi šrouby hnul ? tak "malý" imbus nemám. Odhaduju že to bude tak 16 - 18 mm imbus ;-)
Pokud bude základní platforma OK = nezkřížená, vezmu základní fundament s posuvem stolu a všechny pohybové komponenty.
Trochu váhám s osou Z jestli to vzít celé jako blok včetně lineárů, spíše ano když je to takový hezký kousek vcelku.

Tak kdy byly nějaké rady jak na rozborku bez "zku...ní" žádaných komponent, sem s tím.
Každá rada dobrá. Díky za všechny připomínky.
Milan
aleshonsa
Příspěvky: 2955
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

9. 9. 2015, 7:06

To je takhle těžké říct jak to rozebírat když to člověk nevidí. Já to většinou dělám kombinací metod "kouknu a vidím" a "pokus/omyl". Když nebudeš nic extrémně páčit, do ničeho extrémně mlátit (vyjma třeba vyražení nějakého kolíku atd. - tam to má jít ale vyklepnout a extrémně mlátit se do toho nemusí) tak podle mě nic zničit nemůžeš.
Je tam nějaký jeřáb, nebo máš ty třeba nějaký jeřáb? Jako třeba žirafu, atd.? Asi by se to hodilo. Velké imbusy asi budeš muset koupit.
Já bych si tedy vzal určitě z té Zové osy ty lineáry. Hmotnostně to nic moc nebude, a jestli jsou funkční tak podle mě pořád budou mít větší cenu než je cena šrotu. A třeba se ti budou hodit.

Teď jsem si s těmi kolíky vzpomněl, že by sis měl koupit vyrážeče, jestli je nemáš. Pak se hodí i stahováky na ložiska a spol. (třeba kdybys potřeboval stáhnout dolů nějaké ložisko nebo ozubené kolo. Jinak ještě třeba:
- Majzlíky. Někdy nejde těsné pero z drážky ven a je třeba do něj v ose trochu jako by odspodu klepnout. Tady se nemusíš bát, že kdyby se ti třeba ožvejkalo tak se dá za pár korun koupit nové. Někdy je dokonce lepší je rovnou všechny vyměnit když jsou třeba otlačená.
- Gumovou nebo silonovou paličku, když bys třeba potřeboval na něco klepat a nechtěl riskovat, že to omlátíš
- Nějaké trny na vyražení třeba nějaké hřídele nebo čepu.
- Nějaký třeba hliníkový váleček. Ten se hodí, když potřebuješ do něčeho klepat a nechceš riskovat, že u toho rozklepeš hrany atd.
To jsou věci, které jestli nepoužiješ při tomto, tak je stejně asi dříve nebo později budeš potřebovat.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
aleshonsa
Příspěvky: 2955
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

9. 9. 2015, 7:10

Posuvové šrouby to má normální trapézové, nebo kuličkové? Jestli jsou to kuličkové a v dobrém stavu tak to už bych asi vůbec neváhal.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
aleshonsa
Příspěvky: 2955
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

9. 9. 2015, 7:21

Jinak konce posuvových šroubů budou nejspíše chycené v nějakých domcích. Ty když se sundají, tak pak půjdou normálně vytočit. Tedy alespoň co se týče normálních trapézových. Jak je to u kuličkových netuším. Resp. kuličkový šroub vytočit půjde, ale nevím jestli je to vhodné řešení (nevím, jak jsou přesně ty matice dělané), stejně jako třeba stáhnout lineární ložisko z kolejnice aniž by se přetáhlo na něco jiného.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
RaS
Příspěvky: 8589
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

10. 9. 2015, 12:12

za mě ber upně všechno, abys tam nechal nějaký 200kg díl za 2000 a ak toho litoval je obrovská škoda... osobně bych shodil vanu, pod ní bude T drážkovej stůl.. a rozchodil osy XY na dolním stole,... osu Y na horním stole bych prozatím nechal tak jak je jen bych ji mechanicky ukotvil s možností posunutí.. vyhodit ten litinovej fundament můžeš vždycky a za tu ce šrotu nic pevnějího, přesnějšho nevyrobíš.. osu X nahoře bych rovněž zaslepil a v prvním případě nechal tak jak je.. jen ukotvil napevno.. a Zko bych rozcodil na původním posuvu,... pak by se vidělo.. ale rozebrat, nechat to ve šrotu je škoda..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Odpovědět

Zpět na „Jiné stroje - vrtačky, brusky, pily atd.“