Stránka 2 z 2
Re: Oprava vretena
Napsal: 26. 11. 2015, 6:20
od fmodel
ložiska tohoto typu mají pojištění proti otočení.
myslím že se ložiska nejdřív přidřela a pootočila.
Re: Oprava vretena
Napsal: 26. 11. 2015, 6:42
od palyja
Ak by sa pootočili, bolo by to na ich povrchu vidno. Zadné bolo poistené ale predné nie, preto som sa pýtal. Ak je kolík ložiska v dierke vo vreteníku, nesedia mazacie otvory.S tým čerpadlom nesúhlasím, staršie motory fungovali bez čerpadiel tým, že kľukovka brodila v oleji, valce rozstrekom a vačka olejovou hmlou po zohriatí. Dokonca enduro/MX mašiny VOR EN fungujú bez olejového čerpadla. Ale chápem Vášu poznámku, tento olej tam nepatrí.
Re: Oprava vretena
Napsal: 26. 11. 2015, 8:45
od sisi
Re: Oprava vretena
Napsal: 26. 11. 2015, 11:57
od palyja
Opravujem motorky a už si to bez tohto malého pomocníka veľmi neviem predstaviť. 10 hodín nenabehá ani za celý týždeň. Asi len prehonujem ložiská, nastavím vôle a vyskúšam. Ďakujem všetkým za rady, postrehy

Re: Oprava vretena
Napsal: 8. 12. 2015, 8:40
od palyja
Takže ložiská som prehonoval, s výsledkom som spokojný
Po prehonovaní
Škrabance v smere osi sú od prečnievajúceho pera, niekto si to nevšimol...
Po nahodení som radiálnu vôľu nastavil na cca 0,03mm, za zadné ložisko som pridal axiálne ihlové a prstami dotiahol maticu a zaistil
Mal som v pláne už skôr vymeniť ložiská v motore a prevodovke, už bolo na čase, keďže v prevodovke bolo asi deci oleja. Montáž neuľahčovalo to, že soudruzi nezrazili hrany na hriadeľoch ani na dierach pre ložiská. Klzné ložiská som zatiaľ premazal hydraulickým olejom a keďže je riedši, mierne slzí pod ložiskami, ale s tým dokážem žiť

. Vreteno je tuhšie pri rozbehu a dobehu, ale točí sa bez väčšieho odporu. Hlučnosť sa znížila, tuhosť pri upichovaní zvýšila, nevibruje tak silno so strojom. Ešte ho ustaviť na gumy a hotovo

. Ďakujem za pomoc
Re: Oprava vretena
Napsal: 15. 1. 2024, 2:03
od Andrew
Abych zbytečně nezakládal nové vlákno. Máte někdo zkušenost s možností opravy vřetene na čínském soustruhu, konkrétně přechromování a následném přebroušení prostoru pro ložisko.
Na cca. 10 let starém stroji se zvýšili vůle a při vyndání vřetenene bylo už podezřeleé to, že zadní kuželíkové ložisko šlo stáhnout téměř rukou.
Už optický pohled nevypadl moc dobře a po měření na několika místech má tato část hřídele půrměr 44.96mm, zatímco zbytek hřídel má 44.99mm.
Rád bch se zeptal, zda , když by se udělal ochranný přípravek v podobě zátky na prostor závitu a pera drážky, tak zda je firma, kde jsou schopni tvrdochromem přejet jen tu část co je menší a pak druhá otázka, zda to lze vůbec nějak smysluplně uchytit do brusky na kulato a zbrousit na původní rozměr na 44.99mm aby to bylo v rámci možností souosé s původním předním ložiskem.
Původní provedená se zdá, že ani nebylo broušené, ale jen obrobeno na soustruhu a nijak zvlášť na jemno.
Napadlo mě, zda by mohlo pomoci, se pokusit na hřídel a ložisko nanést trochu modrého loctice 243, ale předpokládám, že by se jen zajistilo pevné spojení, ale nejspíš by to bylo trvale vystředěno jen na jednu stranu, kam by si to sedlo.
Díky za Váš podmět, jak by jste postupoval v této věci vy.
Re: Oprava vretena
Napsal: 16. 1. 2024, 9:47
od lubbez
Pokud používáš univerzálku a ne kužel ve vřetenu, asi by to lepení pomohlo. Případnou odchylku bych řešil po finálním složení a nějakém zaběhnutí líznutím příruby univerzály . Druhou možností je obrátit se na firmy co soustruhy vyrábějí případně generálkují.
Re: Oprava vretena
Napsal: 18. 4. 2024, 9:16
od Andrew
Zapomněl jsem napsat, nakonec sem si repas udělal sám v podobě stočení na menší průměr a nalysování ložiskového kroužku a naštěstí se vše povedlo dobře a zmíněný problém se tím odstrail + mám alspoň na jednom ložisku kalený protikus.