Stránka 2 z 2
Re: Jaký materiál nejlépe použít pro vysokopevnostní hřídel
Napsal: 1. 1. 2017, 7:13
od milan584
Oggy píše:Obr. z FB
a k čemu je taková fotka, kde není nic vidět

?
Jinak chtělo by to odpíchnout Vickersem kolik to skutečně má - jádro, a povrch - bez toho absolutně nemá smysl cokoli diskutovat.
Re: Jaký materiál nejlépe použít pro vysokopevnostní hřídel
Napsal: 1. 1. 2017, 7:23
od milan584
btw - tiše předpokládám, že ten zápich je broušený (v hrotech a skutečně tvarově orovnaným kotoučem - žádná prasárna typu " nějak jsem to vojel

z ruky) a že je to skutečně pod patou drážkování - Mj. takhle by to z hlediska konstrukce nikdy vypadat nemělo - zápich uvnitř dynamicky namáhaného drážkování - jasně špatně.
Re: Jaký materiál nejlépe použít pro vysokopevnostní hřídel
Napsal: 1. 1. 2017, 7:32
od lh-cnc
Viem, že ste sa pýtali na vhodný materiál, ale možno by stálo za zváženie, upraviť návrh hriadeľa. Vrub ako koncentrátor napätia umiestnený v kritickom mieste nieje najšťastnejšie riešenie.
Edit: milan584 bol rýchlejší

Re: Jaký materiál nejlépe použít pro vysokopevnostní hřídel
Napsal: 1. 1. 2017, 7:48
od Oggy
Ano, prasklo to v drážce, která v novém modelu již nebude. Ta ulomená část je přesná kopie originálu z VW - automat VR6. Druhá strana je Volvo C303.
Re: Jaký materiál nejlépe použít pro vysokopevnostní hřídel
Napsal: 1. 1. 2017, 8:17
od fmodel
Pokud tam ta drážka nebude a vyrobíš to z 16420 a necháš profesionálně tepelně zpracovat tak už to neukroutíš.
Re: Jaký materiál nejlépe použít pro vysokopevnostní hřídel
Napsal: 1. 1. 2017, 8:19
od lh-cnc
To máte aj motor VR6 v triale? Len pre zaujímavosť.
Re: Jaký materiál nejlépe použít pro vysokopevnostní hřídel
Napsal: 1. 1. 2017, 8:27
od testone
kromě výše uvedeného bude taky docela zásadní roli hrát způsob namáhání
jestli jsem to ze souvislostí dobře pochopil, tak je to použito v nějakém složenci, píše se o VW a Volvu
ten díl má na obou koncích evolventní drážkování, tj. předpokládám, že je oběma konci zasunut v nějakých pouzdrech - v převodovkách (????)
to drážkování zcela určitě nedovolí vyrovnat nějakou i poměrně malou nesouosost nebo mimoběžnost vstupu a výstupu (max. tak jednotky desetin mm/100mm)
pak tam bude vznikat mimo namáhání krutem od přenášeného výkonu taky namáhání ohybem od nesouosostí vstupu a výstupu, které může být násobně i řádově větší
pak by praskání bylo způsobeno nevhodností - přeurčeností konstrukce
tomu by nasvědčoval i lom v té drážce, nikoli překroucení (???)
....
pro posouzení je nutno vidět detailní foto lomové plochy a změřit tvrdosti jak píší kolegové výše
posoudit způsob namáhání té hřídele, tj. uložení souvisejících dílů
....
nejspíš to bude všechno dohromady
Re: Jaký materiál nejlépe použít pro vysokopevnostní hřídel
Napsal: 1. 1. 2017, 8:48
od fmodel
Myslím že to nebude tak žhavé ,to že to praskalo je podle mě špatnou volbou materiálu,špatný návrh s tou drážkou náchylnost k prasklinám při tepelném zpracování a počítám že to někde tepelně zpacovali za flašku a né úplně dobře.
Řešil jsem trvanlivost klikové hřídele přeplňovaného Harley-Davidson 1200 235 koníků pro sprint ,od minulého výrobce byla životnost asi půl hodiny ,teď co jsem jí vyrobil drží celou závodní sezonu a čeká další bez šáhnutí.A v čem to bylo ? materiál a tepelné zpracování.
Re: Jaký materiál nejlépe použít pro vysokopevnostní hřídel
Napsal: 2. 1. 2017, 7:21
od doncarlos
Kdysi jsme (v plzeňské škodovce) měli patronát nad jedním JZD, tam měli pořád potíže s náhradními díly na
ty jejich polní mašiny, různé drážkované hřídele s pastorky, tak se jim to tak nějak napůl načerno dělalo,
šmahem všechno jednou metodou - ocel předkovaná tyčovina 16420 (tehdy běžně na skladě), cementace, kalení, broušení,
jezedáci říkali, že tyto škodovácké díly jsou téměř nezničitelné, zatímco originály vydrží často stěží jednu sezónu.
Tento materiál lze běžně sehnat, cementace a kalení v renomované kalírně taky čerta nestojí, takže je to zcela
dostupné i pro hobíky.
Re: Jaký materiál nejlépe použít pro vysokopevnostní hřídel
Napsal: 2. 1. 2017, 5:35
od Oggy
lh-cnc píše:To máte aj motor VR6 v triale? Len pre zaujímavosť.
Ano, je tam motor VW VR6 s automatickou převodovkou, která pohání portálové nápravy z vojenského Volva C303.
Re: Jaký materiál nejlépe použít pro vysokopevnostní hřídel
Napsal: 2. 1. 2017, 5:50
od Oggy
Jak jsem psal, s tou hřídelí to jezdilo 4 roky. Abych předešel případné opětovné destrukci, chci hřídel nechat vyrobit z pokud možno toho nejlepšího materiálu, který se tu dá sehnat. A díky vaším doporučením jít do 16 420 a nechat kvalitně tepelně zpracovat, bude snad po problému. Navíc, když tam nebude ten zápich, tak se odolnost určitě ještě zvětší.
Bohužel, nemám výkres k dané hřídeli, protože člověk, který mi to vyrobil, již není mezi námi a dokumentace se někde ztratila. Uměl by to někdo z vás, machrů strojařů, vyrobit podle poškozeného dílu? A nebo alespoň to nakreslit?