Stránka 2 z 3
Re: elemagnetická cívka
Napsal: 8. 4. 2017, 7:40
od Monteg
No myslím že to asi nebude použitelné
Každé brzdové destičky mají ve třmenu vůli jinak by se nemohli pohybovat
A když to zabrzdite tak ta vůle se projeví a vřeteno nebude pevné
Re: elemagnetická cívka
Napsal: 8. 4. 2017, 7:50
od elbarto
Tohle jsem nasel. Jeste bych myslim vystrachal provedeni s volne vyndavatelnym jadrem. Krmeni 30DC, 800mA. Pro pretlaceni rukou uz je docela potreba sila. Je to vinute pomerne silnym dratem, presto mi prijde lepsi rezim pruzina drzi brzdu, civka brzdu odtahuje. Cas zabrzdeno bude hadam podstatne kratsi nez pri odbrzdeni a otaceni.
Jsem za toto tema moc rad, delicka mi stale lezi v hlave. China brzda mozna nebude uplne vhodna pro sjezdy na kole, tady mam pocit svuj ukol dokole plni. Brzdit tim vreteno soustruhu co pacha americky soudruh je skutecne legracni, pro ucel brzdy vretene to mam pocit dostacuje. Nebude to mozna uplne pekne, ale nic mensiho hezciho me zatim nenapada a uprimne diky za kazdy napad co si majitel nesusni v dilne a podeli se s ostanima.

Re: elemagnetická cívka
Napsal: 8. 4. 2017, 8:07
od Mex
Posun destiček díky vůli se celkem dá vyřešit tím, že jedna deska je pevná a jen druhá jezdí. To sice nepatrně prohýbá kotouč, ale mechanické kotoučovky tak běžně pracují (nevím jestli všechny, protože už dlouho používám pouze hydrauliky, ale některé určitě). A i u hydraulik by se dala jedna destička zafixovat.
Re: elemagnetická cívka
Napsal: 8. 4. 2017, 8:10
od RaS
jenže pak potřebuješ "plovoucí třmen" a ten zase běhá na dvou čepech které mají taky nějakou vůli.. pro brždění soustruhu to chce něco bytelnějšího..
Re: elemagnetická cívka
Napsal: 8. 4. 2017, 8:21
od Mex
Nerozumím.
Třmen je napevno, v něm je pevně jedna destička.
Kolem ní se točí ve vzdálenosti cca 0.5mm kotouč, pak je zase o 0.5mm mezera a pak druhá deska, která je volně.
Když zabrzdím, volná deska se posune o 1mm, tím vyhne kotouč o toho 0.5mm a přitlačí ho na pevnou desku.
Re: elemagnetická cívka
Napsal: 8. 4. 2017, 8:25
od Monteg
Abych se přiznal tak konstrukci brzd na kole neznám
Pokud to máte vyřešené tím líp

Re: elemagnetická cívka
Napsal: 8. 4. 2017, 8:34
od Mex
No kotoučovky na kole fungují stejně jako dospělé kotoučovky v autě nebo na motorce.
Jen je tady výhoda, že poměr tloušťky a průměru kotouče je takový, že se kotouč dá snadno vyhnout, aniž by ho to nějak ničilo. Navíc je dělaný z pružného materiálu, který s tím počítá.
A toho využívají levné brzdy, že nemusí mít písty z obou stran, ale jedna deska je napevno a pístem nebo pákou je tlačena jen druhá destička.
No a tady při zafixování vřetene se to zrovna docela hodí.
Re: elemagnetická cívka
Napsal: 8. 4. 2017, 8:43
od RaS
no kotoučovky v autě žádnej kotouč neprohejbají.. tam je buď plovoucí třmen kdy je velkej píst z jedné strany a postupně se tak jak se sjížděj desky posunuje po čepech a nebo je vícepístkovej třmen 4 nebo 6píst to má pístky z obou stran ten pak je pevně uchycenej protože pístky vylejzaj z obou stran rovnoměrně.. takovéhle bzdy maj "jen drahá a rychlá auta" a wartburg a škoda 130

..
Re: elemagnetická cívka
Napsal: 8. 4. 2017, 8:57
od Mex
RaS píše:no kotoučovky v autě žádnej kotouč neprohejbají..
No ale to jsem snad napsal:
"Jen je tady výhoda, že poměr tloušťky a průměru kotouče je takový, že se kotouč dá snadno vyhnout, aniž by ho to nějak ničilo. Navíc je dělaný z pružného materiálu, který s tím počítá."
Běžná slušná hydraulická kotoučovka na kolo má pevný třmen a jeden píst z každé strany. Kotouč se pak neprohýbá.
Levná kotoučovka má taky pevný třmen, v něm je ale jedna deska napevno a druhá jezdí s 2x větším zdvihem a prohýbá kotouč směrem k té pevné desce.
Edit: ještě doplním praktické informace.
Cena za destičky v Česku u levných desek kousek pod 200 Kč, u drahých klidně 500 Kč i víc. Je to cena za 2 desky, tedy pro jedno kolo.
Životnost desek tak kolem 1500-3000 km.
Re: elemagnetická cívka
Napsal: 8. 4. 2017, 9:05
od RaS
no psal jsi že kotoučovky na kole fungujou jako v autě.. a pak jsi popsal jak se prohejbá kotouč..

Re: elemagnetická cívka
Napsal: 8. 4. 2017, 9:09
od Mex
Nojo, asi jsem to měl napsat víc polopatě.
Takže nějak takhle:
"Jen je tady výhoda (na rozdíl od auta nebo motorky), že poměr tloušťky a průměru kotouče je takový, že se kotouč dá snadno vyhnout, aniž by ho to nějak ničilo. Navíc je dělaný z pružného materiálu, který s tím počítá."
Re: elemagnetická cívka
Napsal: 9. 4. 2017, 8:51
od potraviny
Debata se nějak rozvinula
Já to nechci na brždění vřetene, ale na aretaci. Takže si myslím že desky i kotouče mě přežijou, nebude tam žádné tření jako u brždění.
Možná to fungovat nebude, ale jsem si tak vědomě jistej že ty desky to vřeteno udržejí a navíc je to vřeteno na malém soustruhu.
Re: elemagnetická cívka
Napsal: 9. 4. 2017, 8:53
od RaS
tady jde o to, že to bude mít jistou vůli.. ne o desky
Re: elemagnetická cívka
Napsal: 9. 4. 2017, 8:58
od atlan
Mex pise ze kotuc sa nico podda,ked bude jedna brzdova dosticka pevne tak vola nebude ci?
Re: elemagnetická cívka
Napsal: 9. 4. 2017, 10:18
od RaS
a ta deska je tam lisovaná, že to nemá vůli? vůle tam je vždy.. otázkou jaká a jak moc to bude pro dané použití vadit.. pokud vezmu, že ta deska aby tam šla volně vložit bude mít v téhle aplikaci vůli byť jen 0,2mm (ty desky jsou vysekané z kusu plechu takže prakticky ta vůle bude větší.. tak když vezmu na průměru 160mm že mě to bude moct lítat 0,2mm tak je to cca 10úhlovejch minut v praxi bych to viděl minimálně 3x tolik takže vůle cca 0,5stupně.. pro frézování je to podle mě nepoužitelný ..