Stránka 15 z 111
Re: MN80.-typy,rady,fotky
Napsal: 6. 2. 2014, 8:28
od mikiki
Dobře, porcelán beru zpět na milost

Re: MN80.-typy,rady,fotky
Napsal: 6. 2. 2014, 9:28
od vlk-čuřill team
A CO TAKHLE ZKONTROLOVAT POJISTKY???
stačí vypadlá jedna fáze a je problém, proměřit každou pojistku, zkontrolovat proudovou ochranu motoru, a nejdřív , zda mám všechny 3 fáze na přívodu, to by nikdo nevěřil, že jedna chybí. a každej na to kašle, TAK NA TO POZOR. Motor to odpálí spolehlivě.
Re: MN80.-typy,rady,fotky
Napsal: 7. 2. 2014, 6:47
od mikiki
Po víkendu to oběhnu s vadaskou a uvidím.
Je pravda, že jsem zkoušel jen 2 pojistky (ostatní jen opticky)

ale ten porcelán tak skřípal, že jsem se bál abych to nějak nepoškodil

Re: MN80.-typy,rady,fotky
Napsal: 7. 2. 2014, 7:52
od salus
Dovolím si nesouhlasit se "soustružníkem". Dle přiložených fotek tam transformátor není na osvětlení, ale pro ovládací napětí, které v tomto konkrétním případě je 110V (nic divného, takové napětí se pro obráběcí stroje běžně používalo). Také názor, že není nic bezpečnějšího než klasické porcelánové pojistky je poněkud zcestný. Tak trochu o tom něco vím, téměř 40let se elektrikařinou živím. Jen pro vysvětlení Na obrázku jsou zelenou barvou orámovány pojistky pro motor, modrou pojistky pro primár trafa, žlutou pojistka ovládacího obvodu. Fialová barva: stykač motoru, černá barva: jistící nadproudové relé.
P.S. při měření vadaskou je dost důležitá věc a to měřit napětí mezi jednotlivými fázemi. Dost lidí si myslí, že když měří fázi proti "nule" a naměří 230V, že tam jsou všechny tři, ale skutečnost bývá v mnoha případech jiná. Nejhorší je měřit přítomnost napětí tzv. tužkovou zkoušečkou (doutnavkovou). I vadaska má sice doutnavku ale ta primárně slouží k určování sledu fází.
Re: MN80.-typy,rady,fotky
Napsal: 7. 2. 2014, 8:09
od jova
Ten soustruh neznám, tak vycházím z toho co píšeš. Transformátor je tam pro napájení stykače a ovládání. Dělá se to na strojích běžně z důvodu zajištění bezpečnosti obsluhy, oddělením napětí pro ovládání od sítě a možnosti to ovládání přizpůsobit různým síťovým napětím.
Osobně se domnívám, že při příkonu motoru pár set watů, by nemělo dojít k vypadnutí hlavního jističe (předpokládám že mluvíš o hlavním jističi budovy) ani v případě že to poběží na 2 fáze. Od toho je tam to proudové relé (černý rámeček), aby to ohlídalo a odpojilo stykač. Pokud je na něčem zkrat - motor, trafo mělo by to vyhodit ty pojistky (za předpokladu že tam nejsou místo nich ty doporučené dráty nebo hřebíky

)
Při hledání závady bych nejprve vyšrouboval ty tři pojistky nalevo (zelený rámeček), odpojí se tím motor a zároveň zjistí, zda po zapnutí vypínače přiskočí stykač (fialový rámeček). Pokud se tak stane, je trafo a ovládací obvod v pořádku. Pokud dojde k vypadnutí jističe, je zřejmě špatně zapojený, nebo spálený transformátor a místo pojistek, hřebíky (modrý a žlutý rámeček). Pokud stykač sepne a bude držet, bude zřejmě závada v motoru, nebo jeho zapojení.
Další až po tvém odzkoušení.
Než jsem to dopsal, byl salus rychlejší, tak jsem s dovolením využil v popisu jeho obrázek

Re: MN80.-typy,rady,fotky
Napsal: 7. 2. 2014, 8:25
od mikiki
Děkuji za info.
Dnes prchám na Vysočinu (jezdím přes Chýnov okolo velbloudů do Lidmaně

).
V pondělí odzkouším.
Jo a ty pojistky v zeleném rámečku mají 6A a v modrém 4A.
Re: MN80.-typy,rady,fotky
Napsal: 7. 2. 2014, 8:40
od jova
Tak se stav na pokec

Re: MN80.-typy,rady,fotky
Napsal: 7. 2. 2014, 10:28
od sisi
Souhlasím s postupem který navrhuje jova, ale začal bych tím,že bych pro první krok začal vyšroubováním všech pojistek. Zkrat může být i v přívodním kabelu nebo na svorkovnici.
Re: MN80.-typy,rady,fotky
Napsal: 7. 2. 2014, 6:43
od mikiki
Dnes jsem se stavil u "jova" a asi už vím, proč to vyhodilo pojistky a motor neběží.

Re: MN80.-typy,rady,fotky
Napsal: 7. 2. 2014, 7:10
od soustružník
S tím transformátorem máte samozřejmě pravdu, že je na ovládání stykače. Ze schéma na obrázku je to jasné, ale já se na něj ani nepodíval a suverénně odpověděl, že je na světlo, protože v práci na Mn80 pod tím krytem máme 24 V trafo pro lampičku. Asi je to jiný ročník nebo spíše nějaká úprava. Tak zato se omlouvám.
Tou bezpečností pojistek jsem myslel, že na rozdíl od stejně starých jističů se ani nezaseknou ani nevyhřejí, tedy spíše bezpečnost funkční, ne ochrannou. Jinak jsem rozhodně nenapsal, že do pojistek patří drát nebo hřebík. Psal jsem, že na vyzkoušení (pokud není nová patrona) lze do pojistky dát jeden drátek z klasické šňůry, který unese asi 5A než přehoří. Ale máte pravdu, jakákoliv oprava pojistkových patron je naprosto nepřípustná.
Re: MN80.-typy,rady,fotky
Napsal: 7. 2. 2014, 7:52
od Kilovolt
mikiki píše:Dnes jsem se stavil u "jova" a asi už vím, proč to vyhodilo pojistky a motor neběží.

Že by ten reverzační pakeťák byl rozlámanej?
Re: MN80.-typy,rady,fotky
Napsal: 7. 2. 2014, 8:39
od jova
Trochu napovím, Fí...

Re: MN80.-typy,rady,fotky
Napsal: 7. 2. 2014, 8:56
od mikiki
Jak to napsat no

.... byl jsem zvyklý na staré zapojení 4 žilovýho kabelu = 3x fáze + N (nulák)
Nyní mám přivenu prodlužovačku z hodin 5 žilovým kabelem = 3x fáze + N (nulák) + PE(zem)
A samozřejmě jsem to zapojil takto:
1) fáze proti sobě
2) ale žlutozelený z MN80 na N(modrý) prodlužovačky
----
A má to být tak, že žlutozelený od MN80 se propojí s kolíkem PE prodlužovačky a ne s N(modrým).
Re: MN80.-typy,rady,fotky
Napsal: 7. 2. 2014, 9:00
od jova
Jenom doplním, že tím vypadávajícím "hlavním jističem", je zřejmě proudový chránič.
A ono jo

Re: MN80.-typy,rady,fotky
Napsal: 7. 2. 2014, 9:09
od mikiki
Vypadl ten úplně nahoře nalevo