Taky s mi konečně podařilo opravit minisoustruh-deska KBLC-240D (KBIC). Minisoustr. je Noell,motor 400W-firma v Praze skrachovala (ale i tak by servis měl být snad zajištěn,měl by být za to někdo zodpovědný ,nemohu vzít soustruh a letět s ním do USA,či Číny). Proma,atd.co nyní zde prodávají minisoustr. mají elektroniku odlišnou. Čistě náhodou,až podle fotografie jsem zjistil,že stejnou desku má minisoutr. Asist 550W. Firma Asist-Jeseník,mi dala číslo opět do Prahy,kde mi oznámili,že to stojí 2200 Kč (v USA chtějí za tuto desku 36 dolarů).Neodpustím si poznámku-my jsme se dostali v našem tržním hospodářství tak daleko,že jsme 3X dražší než v USA. Dost jsem se naštval,a pustil jsem se do toho sám. Stálo mne to hodně úsilí a času,než jsem se trochu zorientoval-hlavně ve světě na Netu. KBLC deska je z USA-firma kbelectronics (asi Kalifornie),ale výroba je v Číně. Vyrábí plno desek,ale ta naše KBLC(někde je jko KBIC)-240D se používá v minisoustruzích,a v nějakých výkonných domácích mlýncích. Našel jsem na podobných fórech jako je naše C-N-C dosti diskuzí o řešení závad -ve franc.,italštině,ruštině,angličtině.Např.
http://bbs.homeshopmachinist.net/showth ... nextoldest Ale nejvíce mi pomohlo schéma,a plošný spoj-zde od p.Flose. Sedí. Vycházel jsem z toho jak se mi závada projevila. Již delší čas při zapnutí byl vidět záblesk od komutátoru,a motor byl dost"líný". Až nedávno-plný zkrat až mi to vyhodilo i hl. 3F jistič na baráku. Vypnul jsem poťákem soustruh,a šel pozapínat jističe-a vracím se-co je to za zvuk?-soustruh běžel,a nešel vypnout ani nouz. tlačítkem. Leda vytažením zástrčky. Po opětném zapnutí vždy už plný zkrat-pojistka soustr.,jističe. Jsem sice elektrikář,ale takzvaný "po drátech",polovodiče,půlvlny atd.,to mi moc neříká. Základní příčina byla,že uhlík u komutátoru drhnul,nešel volně v soklu-takže ty záblesky při startech-odstraněno. Motor má vinutou kotvu,komutátor,uhlíky,ale stator je 2pól. perm. magnet-takže ty naše jednoduché tyrist,či triak. regulátorky u toho nepracují dobře. Motor jsem po opravě uhlíků odzkoušel aspoň na autobaterii-je DC,fachčil krásně. Dále mi bylo jasné,že se musela prorazit cesta někde mimo ovládací potenciometr-když motor jel,a nešel vypnout. A následně někde velký zkrat-silové cesty. Po vydělání plošné desky (vše jsem si zakreslil-barvy přívodních káblíků,atd.) jsem našel i cestu původního průrazu-pot.Max-vyměněn,očištěno OK. A dále v usměrň. můstku(silová cesta)jsou 3 diody a 2 tyristory. Tyristory byly prošlehlé,ale nikde ve světě jsem se nedopátral hodnot A69108 (SCR-silikone controlled rectifier-řízený usměrńovač-tyristor),američané chtějí hned registraci a kup. Ale diody se daly zjistit-800V,10A. Tyristory by měli mít stejné,či raději trochu vyšší hodnoty. Sehnal jsem pouze TIC 126M-600V,12A (do prodejny elektroniky to mám daleko),tak jsem je vyměnil,vyměnil jsem i operační zesilovač. Smontoval jsem to,a ještě bez chladiče opatrně odzkoušel-soustružek se rozjel a reagoval. Tak jsem to vše připevnil na chladič,smontoval,zapnul a prásk,zkrat opět jako kráva. Ale tady již byla jiná příčina. Totiž původní tyristory A69108 ,chlad. ploška není spojena se žádným vývodem (domnívám se že jsou vyráběny specielně pro tyto desky),a u nás v prodeji jsou vždy tak,že anoda je spojena s chlad. ploškou tyristoru. Já prostě ty naše na chladiči zkratoval. Konečně jsem koupil správné TIC 126N (800V 12A),podložil jsem je slídovou podložkou,izoloval od chladiče,ještě jsem pošteloval poťák CL (asi do 3/4)-zlepšila se točná síla(torgue). A zatím pracuje lépe než nový,snad to vydrží. Ještě pár drobností tam bylo,ale nepodst. Sice jsem ušetřil 2000,ale údajně zuby mne budou stát 20 tis.,jsem se dnes dozvěděl. Ahoj Jara