Stránka 3 z 3
Re: Prepinani rezimu elektromotoru - soustruzeni/rezani zavi
Napsal: 2. 11. 2016, 11:36
od testone
Zdenek Valter píše:
No pokud bych z toho překladu opravdu vycházel měl by to být motor z kotvou nakrátko - tedy
ne kroužkový 
právě že ne, je to správně
při rozběhu se takovému motoru mezi kroužky kotvy připojují odpory, po rozběhu se obvod kotvy zkratuje a dál se to chová jako dnes běžný asynchroňák s kotvou nakrátko
od toho asi ten výraz "zkratový"
Re: Prepinani rezimu elektromotoru - soustruzeni/rezani zavi
Napsal: 2. 11. 2016, 11:58
od Zdenek Valter
testone píše:Zdenek Valter píše:
No pokud bych z toho překladu opravdu vycházel měl by to být motor z kotvou nakrátko - tedy
ne kroužkový 
právě že ne, je to správně
při rozběhu se takovému motoru mezi kroužky kotvy připojují odpory, po rozběhu se obvod kotvy zkratuje a dál se to chová jako dnes běžný asynchroňák s kotvou nakrátko
od toho asi ten výraz "zkratový"
Sorry ale já si jen rejpnul do toho otrockého překládání - je samozřejmě potřeba vycházet z terminologie a jejich významově správných překladů
Re: Prepinani rezimu elektromotoru - soustruzeni/rezani zavi
Napsal: 2. 11. 2016, 12:24
od salus
Zdenek Valter píše:od toho asi ten výraz "zkratový"
No tak to tedy není.
Asynchronní motor s kotvou kroužkovou = že kotva je vinutá, konce vinutí jsou vyvedeny na kroužky. Ke kroužkům se pak při rozběhu připojují odpory - postupně od nejvyšší hodnoty odporu až po nulový odpor (je to vlastně potom zkratování kroužků) a pak se motor již chová jako klasický motor s kotvou nakrátko.
Asynchronní motor s kotvou nakrátko = kotva není vinutá, ale v drážkách kotvy je odlita kovová klec, dnes nejčastěji hliníková, která tvoří závity (vinutí) nakrátko, logicky nelze pak u tohoto typu motoru regulovat rozběh jinak než změnou frekvence.
Výraz "zkratový" vychází z pojmu "nakrátko"
Něco víc třeba zde:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Asynchronn%C3%AD_motor" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Prepinani rezimu elektromotoru - soustruzeni/rezani zavi
Napsal: 2. 11. 2016, 2:19
od mladysoustruznik
Hosi, tak ted jsem z toho totalni jelen
Co tedy potrebuju?

Re: Prepinani rezimu elektromotoru - soustruzeni/rezani zavi
Napsal: 2. 11. 2016, 2:53
od testone
originální kroužkový motor pokud to chceš dát do původního stavu
běžný asynchroňák + případně měnič kmitočtu pokud chceš moderní pohodlné řešení
Re: Prepinani rezimu elektromotoru - soustruzeni/rezani zavi
Napsal: 2. 11. 2016, 3:00
od salus
Jestli chceš nahradit původní kroužkový asynchronní motor motorem asynchronním s kotvou nakrátko a regulovat jeho otáčky tak potřebuješ hlavně:
a) asynchronní motor s výkonem a otáčkami dle původního motoru.
b) frekvenční měnič, který je schopen výkonově nový motor "utáhnout", vůbec nevadí, jestli frekvenční měnič bude určen pro výkonově větší motor (je to i vhodnější), parametry připojeného motoru se nastaví v konfiguraci frekvenčního měniče. Je potřeba,aby frekvenční měnič "uměl" vektorové řízení - to pro dosažení potřebného kroutícího momentu i při nízkých otáčkách. Vhodnější by byl měnič s třífázovým napájením, protože při větších výkonech připojeného motoru v případě jednofázového napájení měniče jsou zvýšené nároky na připojovací vedení (průřez vodičů, jištění ...). Taky je potřeba, aby měnič měl tzv. ovládací panel (tím se nastavují parametry měniče). Pokud tedy není integrován přímo v měniči. Docela dost výrobců měničů tuto součást dělá jako odnímatelnou část, která se používá pro více měničů stejného modelu. Předpokládám, že nastavování měniče pomocí nějakého rozhraní pro PC nebo něco podobného asi nepřichází v úvahu, navíc to zbytečně všechno prodražuje.
Jestli si s elektrikou moc nerozumíš, stejně se asi nevyhneš tomu, aby Ti s tím pomohl někdo kdo o tom něco ví.
Re: Prepinani rezimu elektromotoru - soustruzeni/rezani zavi
Napsal: 2. 11. 2016, 6:51
od slastr
Pro "salus"
salus píše:Tak ten motor z toho odkazu 100% NENÍ kroužkový. Na shánění kroužkového motoru se vybodni, dej tam klasický asynchroňák + frekvenční měnič. Nebo pokud by jsi chtěl mít jen částečnou regulaci výkonu, tak by jsi musel asynchronní motor, ale s přepínáním Y/D. Ten má při zapojení do Y cca 1/3 výkon.
Jinak něco o motorech a jejich zapojení a spouštění je třeba zde:
http://archiv.eatonelektrotechnika.cz/p ... motoru.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; nebo ještě i zde:
http://docplayer.cz/6091589-Prirucka-za ... orech.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jak dlouho může motor s tím přepínáním na Y/D, na ten 1/3 výkon pracovat - ( řezání závitů a pod.) ? Třeba deset minut, nebo hodinu ? Najde se někdo, kdo mě na to odpoví ???
Re: Prepinani rezimu elektromotoru - soustruzeni/rezani zavi
Napsal: 2. 11. 2016, 8:05
od mladysoustruznik
Cau, diky moc za rady. Vzhledem k tomu, ze renovace tadytoho DL1 prijde na radu az za par mesicu, budu zatim hledat krouzkovy motor, i kdyby to melo byt bez te regulace na rezani zavitu a bezny provoz. Tu jadernou elektrarnu s menicem budu mit v hlave pouze jako moznou variantu. Mas naprostou pravdu, stejne budu muset nekoho zmervomocnit, aby mi tuto cast udelal. Primarne ten soustruch chci ale opravdu dostat do historicky korektni podoby a proto se zamerim na shaneni onoho krouzkoveho motoru, byt to muze trvat ...
Re: Prepinani rezimu elektromotoru - soustruzeni/rezani zavi
Napsal: 2. 11. 2016, 11:31
od chb
to je zajímavá myšlenka. Dokážu pochopit, že uvedení starého auta do věrné historické podoby bez ohledu na jízdní vlastnosti výrazně zvýší jeho cenu. Nějak si ale nejsem jistý, zda totéž platí u soustruhu. Možná máš v plánu zřídit muzeum strojů. Pokud to ale jde do dílny jako stroj k použití, tak bych se vyprdl na nějakou věrnost a šel do moderního řešení - těch potřebných úprav proti originálu tam stejně bude daleko víc.
Re: Prepinani rezimu elektromotoru - soustruzeni/rezani zavi
Napsal: 3. 11. 2016, 7:11
od mladysoustruznik
No muzeum soustruhu nemam v planu, byt by se mi moc libilo, ale dat to do co nejpuvodnejsiho stavu ano. Ten duvod je jednoduchy. Ten soustruh a ani zadny z tech co mam, nebude nikdy muj hlavni vyrobni prostredek, protoze se zivim uplne necim jinym. Jsou to jenom prilezitostne pouzivane stroje pri oprave mych historickych aut, coz je porad jenom konicek. Celou svoji dilnu chci mit zarizenou v co mozna nejautenticnejsim stavu blizkem 30., 40. letum. Na hlavni praci mam ten velky WMW (take v puvodnim stavu) a zbyle dva chci mit v plne funkcnim, ale plne puvodnim stavu tak, jak byly vyrobene se vsemi prednostmi a i nedostatky. Kdyz to mohlo fungovat tenkrat, tak to muze fungovat i ted. Mam to stejne i s temi auty. Nedelam na nich zadne funkcni upravy, aby neco bylo lepsi, byt by slo delat mnoho veci. Stejne to nemam na jezdeni, ale jen prilezitostnou vyjizdku kolem ''komina". Asi mam spis touhu po malinkem muzeu, nez po upravenych starych strojich tak, aby byly co nejefektivnejsi a podobne dnesnim standartum. Z tohoto duvodu preferuji, mozna malinko tvrdohlave, puvodnost a originalitu pred, bezesporu racionalnimi argumenty o jednodussi ceste s lepsim finalnim efektem, funkcnosti a pod.
Co se tyka ceny takovych stroju, jak jsi sam rekl, u aut a motorek je to celkem jasne, cim originalnejsi, tim lepsi. Jak je to u obrabecich stroju presne nevim. Asi bude zalezet na tom, kdo ho bude chtit a hlavne na co. Pro me je jednoznacne na prvnim miste originalita, ale rozumim i opacnemu pristupu, kdy je preferovana funkcnost, spolehlivost a pohodli prace na nem.