dolph píše:Zdravím všechny,
snažil jsem se najít,jestli se tady něco podobného řešilo,ale našel jsem jen něco v nižší cenové kategorii,jestli jsem špatně hledal,předem se omlouvám...
Živím se opravami aut a už 1000x jsem si říkal,že by to chtělo soustruh...občas stočit kotouče,sem tam nějakou vložku,hřídel,řemenici,pouzdro...,nic velkého,ale potřebuji se spolehnout,že přesnost bude v řádu setin.
Je mi jasné,že za ty peníze to nebude žádný zázrak,stará poctivá mašina-něco jako SV18 by byla určitě lepší...ale,samozřejmě záleží na stavu.Soustruhům prd rozumím,zato mám obecně špatné zkušenosti s koupí starých věcí,které se tváří v pohodě,ale brzy člověk zjistí,že je to stroj zralý na GO....,takže se bojím,že koupím vyběhaný šrot.
Prosím proto o radu,jak tyhle soustruhy fungují třeba proti zmíněné SV 18,jestli zvládají vyrobit to samé jako tyhle 30let staré stroje...ideálně doporučte i konkrétní kus.Nerad bych se kousl na tom,že to neumí závit,levý chod a pod.-jak tady občas řešíte u stolních soustruhů.
Předpokládám roční provoz v řádu desítek hodin,nepotřebuju brát nějak velké špony,ale zato by mně sralo,kdyby to neumělo udělat hladký povrch.(občas chodím k soustružníkovi,který má sice nějakou starou velkou TOS,ale když má udělat hladkou hřídel,tak má povrch co 2cm jinou strukturu...)
Točný průměr alespoň 300mm,na délce nezáleží.
Resil jsem pred rokem v podstate to same.
Renovuju historicka auta, jsem automechanik a taky jsem se soustruhem naposledy setkal pred 25 lety na ucnaku. Soustruh jsem v podstate potreboval na to same co ty, jenom s tim, ze tech puzder a cepu je na starych autech jeste o trochu vic, nez na autech novych, coz ale vis sam. Takze soustruh zamestnavam jeste mozna cesteji nez budes ty. Nebudu ti cpat mu nazor, pouze reknu, jak jsem to vyresil ja.
Po marnem hledani na trhu v CR jsem se porozhledl v Nemecku. Vyber mi pripadal vyrazne pestrejsi a i ceny prijatelnejsi. Nakonec jsem si privezl starsiho brachu SV18R, KARGER DL3 (ja ma uz verzi WMW DL3 - ale to neni podstatne). Na dilnu jsem to dostal za nejakych 27.000,-Kc Mohl jsem si dovolit stravit nejaky cas jeho opravou v ramci ktere jsem provedl generalku prevodovky, opravu Nortonky a hlavne celkove vycicteni. Soustruh jsem v podstate komplet rozebral a dukladne vycistil (havne veskere pohybujici se soucasti na kluznych vedenich - sane, suport a konik). Financne to poskocilo o nejakych cca 6 tisic. Hodin jsem mohl stravit na tom vsem cca 80. Ja jsem je nepocital do rostouci ceny soustruhu. Delam to pro sebe. Pak se stroj rozbehl, pozval jsem si kamarada, profi soustruznika ze Skodovky, aby vyrkl ortel. Byl se strojem velice spokojeny. Jak rekl: neni to na seriovou vyrobu, na to uz nema, vzhledem k dnesnim standartum rychlosti vyroby, ale po strance tuhosti je skvely, dela presne, reze zavity, povrch obrobku je hladky ... vic nepotrebujes.
Pak jsem si jeste pozval opravare soustruhu, aby mi ten stroj zmeril, projeti loze a celkovou geometrii. Vysledek: Ve vestine parametru byl soustruh mimo tolerance v radech do 3 stovek. Rekl mi: ''podloz konik, kde je pinola svesena o 2 desetiny a vic neres. Pokud nebudes stacet hridele delsi nez 300, 350 mm, s pozadavkem na presnost do dvou tri stovek, v podstate ta mala vychyleni ani nezaznamenas. Na vyrobu pouzder, cepu, staceni bubnu, kotoucu a podobnch veci, idealni stroj''.
Dneska resim vreteno, ale jenom protoze jsem puntickar. netocilo se volne, jak jsem si predstavoval, ale jinak normalne fungovalo. Nemusel jsem ho delat.
Postupne si dokupuju prislusenstvi a vybaveni, hlavne podle toho, jak jde prace, resp. co potrebuju udelat. Celkove v tom dneska jsem kolem 40.000,- Kc. Musel jsem ale, a stale musim, tomu stroji venovat nejakou pozornost a cas. Nesmirne me to ale bavi.
Takze muj zaver je: pokud chces byt bez starosti (nebo v to alespon doufat, ze budes) kup si novou vec za 150.000,-Kc. Pokud jsi ochotny a hlavne mas cas na to, se trochu ohanet, kup si starsi poctivy stroj, dej mu troch lasky a budes mit okolo 50.000,- Kc velice slusny stroj, ktery v tuhosti a presnoti hned tak neco nezastini. A mas porad neco kolem 100.000,- Kc v kapse na pripadne opravy, udrzby dokupovani potrebneho vybaveni.
Me to alespon takhle funguje.