Stránka 3 z 12
Re: MN80 - Konkretne otazky ohladom renovacie, udrzby
Napsal: 16. 8. 2023, 12:06
od Sancho Panza
Milan199 píše: ↑16. 8. 2023, 11:29
Existují i motory "se zvýšeným výkonem" // jsou prodloužené // a ty mají hřídelku 14 mm :
https://www.elektromotory.net/siemens/1 ... 365ot.html
Jinak dá se upravit i hřídel motoru - to ti udělá každý trochu šikovný soustružník.
Dej bacha jak máš uložené vřeteno a v jakém je stavu !!! Ono se to tím měničem dá dost přetočit a ty MN80 to zas tak moc nesnášely.
Točit se to dá tak nějak na 2000ot/min a to jenom s volnějšíma řemenama a musí to být ta stará (ne ta s tím novým 60°

plastořemenem).
A i tak je to takový utahovací - prostě vůle se musí nastavit dost kompromisně - to je daň za dobu, kdy ta mašina vznikla. Navíc, největší problém je to axiální ložisko - když se podepíra koníkem - stačí aby se delší kus trochu ohřál - se natáhne - tím se zvětší síla do toho pikoložiska - a už to stojí.
Re: MN80 - Konkretne otazky ohladom renovacie, udrzby
Napsal: 16. 8. 2023, 12:19
od MarosD
Milan199 píše: ↑16. 8. 2023, 11:29
Existují i motory "se zvýšeným výkonem" // jsou prodloužené // a ty mají hřídelku 14 mm :
https://www.elektromotory.net/siemens/1 ... 365ot.html
Jinak dá se upravit i hřídel motoru - to ti udělá každý trochu šikovný soustružník.
Dej bacha jak máš uložené vřeteno a v jakém je stavu !!! Ono se to tím měničem dá dost přetočit a ty MN80 to zas tak moc nesnášely.
Ked ten sustruh rozbeham, vytocim Ti na tom ruzu aj s lupenami!

Dakujem!
Mozes prosim len dovysvetlit pojem "pretocit"? Akoze ten motor bude mat taky zaber, ze tam nastane preklz na tych remeniciach vretena?
Sancho Panza píše: ↑16. 8. 2023, 12:00
...
Když tam dáš ten 550W motor bez možnosti převodu, tak si tam nastav ty třeba 3Hz, a hned uvidíš (i tak budeš na podstatně vyšších otáčkách než po té předloze) a stejně to potáhne napikaču, protože při nízkým kmitočtu z asynchronního xxxxx

bič stejně neupleteš.
Samozrejme mozem pocitovo so vsetkym suhlasit. Nemam problem s remenmi, ale pride mi to ako dobra uprava netlacit ten 250W motor "na doraz" a dat tam nieco, co bude spokojnejsie. Neplanujem ist s menicom na 5Hz, to mi je jasne.
Sancho Panza píše: ↑16. 8. 2023, 12:06
Točit se to dá tak nějak na 2000ot/min a to jenom s volnějšíma řemenama a musí to být ta stará (ne ta s tím novým 60°

plastořemenem).
A i tak je to takový utahovací - prostě vůle se musí nastavit dost kompromisně - to je daň za dobu, kdy ta mašina vznikla. Navíc, největší problém je to axiální ložisko - když se podepíra koníkem - stačí aby se delší kus trochu ohřál - se natáhne - tím se zvětší síla do toho pikoložiska - a už to stojí.
Toto si zatial mozem len ukladat do pamate. Kedze fakt som zaciatocnik, tak sa mozem len domievat, co ma moze prekvapit. Ked to dam do chodiveho stavu ohladom motora a menica, tak rozmyslam zavolat cloveka, co na tom robil, pozna to, ze by sme to spolu nejako nastavili. Chyba mi proste vedomost o sustruzeni, sustruhoch a nerad by som si to neznalym pristupom nejako pokazil. Manual na nete je velmi strucny.
Re: MN80 - Konkretne otazky ohladom renovacie, udrzby
Napsal: 16. 8. 2023, 12:22
od Charon
No ono taky záleží co na ní děláš

Jestli 10mm hřídelky, nebo 10cm obludky

a na jaké točky točíš většinu doby, jestli zpomalíš z litru na závitování občas, nebo furt závituješ.
Já jsem na své přetáčel v nouzi i nerezovou přírubu navlečenou přes univerzálku a rozepřenou zevnitř paknama.
Na tři hertzíky to fakt nepojede, ale od cca 15-20 normálně. A nezapomínej na chlazení toho chudáka motora, určo tam nikdo nemá přídavné a spoléhá, že se to nějak uchladí
Takže dát o něco silnější motor není vůbec od věci, bude se ve stejném zatížení hřát míň a víc to vydrží.
Re: MN80 - Konkretne otazky ohladom renovacie, udrzby
Napsal: 16. 8. 2023, 12:24
od atlan
Hlavne ide motor v nizkych otackach vzdy pretazit

nakoniec zistis ze kazdy W je k dobru.
Re: MN80 - Konkretne otazky ohladom renovacie, udrzby
Napsal: 16. 8. 2023, 1:22
od Mn/80
Když je tady diskuze kolem stolui na emenku-nemáte ho náhodou někdo skreslený(nebo orig. výkres) ? Nezajímají mě rady ,,odborníků",kteří bastlí stoly z jeklů,trubek a kdo ví čeho,prostě jen originál..On totiž ani tenkrát nebyl problém udělat ten stůl z kovu,ale...
Re: MN80 - Konkretne otazky ohladom renovacie, udrzby
Napsal: 16. 8. 2023, 1:26
od capajev
Mn/80 píše: ↑16. 8. 2023, 1:22
Když je tady diskuze kolem stolui na emenku-nemáte ho náhodou někdo skreslený(nebo orig. výkres) ? Nezajímají mě rady ,,odborníků",kteří bastlí stoly z jeklů,trubek a kdo ví čeho,prostě jen originál..On totiž ani tenkrát nebyl problém udělat ten stůl z kovu,ale...
Stačí hledat, je to zde z fóra.
Ale nevím jestli rada ode mne bude ceněná, patřím mezi ty co si stůl zbastlili z jeklu a spárovky

.
Re: MN80 - Konkretne otazky ohladom renovacie, udrzby
Napsal: 16. 8. 2023, 1:39
od Milan199
to MarosD :
Přetočením jsem myslel limit otáček pro danou konstrukci vřetene. Ve firmě je starší typ MN80 a tam je myslím doporuřeno 1600 ot max. Doma mám SU16 // poslední typ MN80 //- ta je na kosoúhlých ložiskách a tam je limit tuším 4500.
Dobře ti to popisuje Sancho Panza - u toho kluzného uložení způsobuje problémy i napnutí řemenu nebo tlak od koníka.
Také správně upozoňuje na nutnost přídavného chlazení , protože motor je při nízkých otáčkách přetěžován a vrtulka prakticky nefouká. Existují profi přídavné ventilátory, ale jsou strašně drahé.
Já tam přídavné chlazení nemám a nastavil jsem si na měniči "tepelnou ochranu". Myslím že za těch snad 20 let vypadla jedenkrát, když jsem řezal kupu závitů M6 najednou.
Ta kombinace motoru 0,55 kW, převoduj 1/2,2 do pomala je hodněkrát vyzkoušená. Určitě to stačí na obrábění co udrží sklíčidlo 80 a nemá smysl to nějak víc raubovat.
Re: MN80 - Konkretne otazky ohladom renovacie, udrzby
Napsal: 16. 8. 2023, 2:27
od Sancho Panza
atlan píše: ↑16. 8. 2023, 12:24
Hlavne ide motor v nizkych otackach vzdy pretazit

nakoniec zistis ze kazdy W je k dobru.
V nízkých otáčkách nepotřebuješ nějaký watty, ale v první řadě moment. A ten tam s měničem bez převodovky neuděláš ani kdyby ses rozkrájel.
Jinak si to můžeš zkusit spočítat - kolik kW bys tam musel mít ten motor aby to bez převodu dole rozumně tahlo.
Ta původní převodovka (ta stará) má kraje 160 a 1600ot/min - tj 10x (!) dolu.
Takže při 160ot/min je na vřetenu 10x větší moment než na hřídeli motoru - takže si spočítej, kolikrát musíš mít větší motor abys pro stejný otáčky bez redukce tam měl ten 10x větší moment.
Nemluvě o tom, že při 10Hz a nejnižším převodu (tj. cca nějakých 30ot/min na vřetenu) ten původní motor s převodem už docela použitelně tahne, kdežto ten 550W při 30 ot/min na vřetenu bez převodovky (fixní pohon, opět tak aby těch cca 80Hz bylo nějakých 2000ot/min) bude proti tomu čistá šmudlárna.
Samozřejmě motor musí mít nucený chlazení (i ten původní).
Re: MN80 - Konkretne otazky ohladom renovacie, udrzby
Napsal: 16. 8. 2023, 2:38
od Sancho Panza
Milan199 píše: ↑16. 8. 2023, 1:39
to MarosD :
Přetočením jsem myslel limit otáček pro danou konstrukci vřetene. Ve firmě je starší typ MN80 a tam je myslím doporuřeno 1600 ot max. Doma mám SU16 // poslední typ MN80 //- ta je na kosoúhlých ložiskách a tam je limit tuším 4500.
Dobře ti to popisuje Sancho Panza - u toho kluzného uložení způsobuje problémy i napnutí řemenu nebo tlak od koníka.
Také správně upozoňuje na nutnost přídavného chlazení , protože motor je při nízkých otáčkách přetěžován a vrtulka prakticky nefouká. Existují profi přídavné ventilátory, ale jsou strašně drahé.
Já tam přídavné chlazení nemám a nastavil jsem si na měniči "tepelnou ochranu". Myslím že za těch snad 20 let vypadla jedenkrát, když jsem řezal kupu závitů M6 najednou.
Ta kombinace motoru 0,55 kW, převoduj 1/2,2 do pomala je hodněkrát vyzkoušená. Určitě to stačí na obrábění co udrží sklíčidlo 80 a nemá smysl to nějak víc raubovat.
80 jsou svým způsobem tři - stará (tj. co má těch 1600 a použitelný řemeny), nová - s 2000 (s těma stupidníma řemenama, co netahnou a proto to zoufale hřeje, protože se musí zoufale našponovat) a pak ta SU16 - ta je na ložiskách. Všechny na futrech lze tak nějak točit do cca 2000, krátkodobě i do 2500, 3000 hodně krátkodobě, akorát s povolenýma řemenama a musí se bezpodmínečně i povolit futra - a to jenom tu starou - protože u tý nový už jen ten tah (aby to vůbec běželo s těma nesmyslnýma řemenama při 3000 ) do vřetene topí tak, že se to utáhne skoro hned.
Ta ložiskovou 16 je svým způsobem ale zbytečný řešit - udělalo se jich pár kusů, takže běžný člověk jí nepotká.
Re: MN80 - Konkretne otazky ohladom renovacie, udrzby
Napsal: 16. 8. 2023, 3:12
od Sancho Panza
Mn/80 píše: ↑16. 8. 2023, 1:22
Když je tady diskuze kolem stolui na emenku-nemáte ho náhodou někdo skreslený(nebo orig. výkres) ? Nezajímají mě rady ,,odborníků",kteří bastlí stoly z jeklů,trubek a kdo ví čeho,prostě jen originál..On totiž ani tenkrát nebyl problém udělat ten stůl z kovu,ale...
No, ono to tenkrát problém byl - a nebo lépe chce to tušit souvislosti.
Ten dřevěný stůl u toho je protože tehdy dělal ty mašiny v czelákowitz učňák a ty stoly se dělaly v rámci modelařiny (modely pro slévárenství) taky jako učňák.
Jinak kdyby ta "bedna" byla pod tou mašinou udělaná klasicky (tj. odlitek z šedivky jako třeba u 102, 122, 125 a nebo 70 Schaublina) tak by ten fundament tehdy stál víc

než celá ta mašina a hlavně by se na tom těžko někdo něco v učňáku učil.
Mj. ten starý stůj je bez zesílení (zpevnění) nic moc (protože se přenáší kmitání z řemene přes mašinu na tu měkkou horní desku a celý to pak v některých táčkách rezonuje), ten nový dřevotřískový, je čistý peklo.
Ergonomie taky bída - protože když člověk u mašiny sedí, tak překáží ten šublík a ty vysouvací desky pro kleštiny jsou taky za trest - protože když je vytáhneš tak, abys mohl k zadním kleštinám, tak to celý z toho vedení vypadne ven - protože ten "konstruktér"

co ten stůl vymejšlel, udělal ty vedení (ty dřevený boční lišty) krátký.
Ale obecně - po vyztužení se s tím stolem dá nějak žít - ale dělat to nový, a stejně nesmyslně - to nechápu.
Re: MN80 - Konkretne otazky ohladom renovacie, udrzby
Napsal: 16. 8. 2023, 3:14
od Charon
Milan199 píše: ↑16. 8. 2023, 1:39
to MarosD :
Přetočením jsem myslel limit otáček pro danou konstrukci vřetene. Ve firmě je starší typ MN80 a tam je myslím doporuřeno 1600 ot max. Doma mám SU16 // poslední typ MN80 //- ta je na kosoúhlých ložiskách a tam je limit tuším 4500.
Dobře ti to popisuje Sancho Panza - u toho kluzného uložení způsobuje problémy i napnutí řemenu nebo tlak od koníka.
Také správně upozoňuje na nutnost přídavného chlazení , protože motor je při nízkých otáčkách přetěžován a vrtulka prakticky nefouká. Existují profi přídavné ventilátory, ale jsou strašně drahé.
Já tam přídavné chlazení nemám a nastavil jsem si na měniči "tepelnou ochranu". Myslím že za těch snad 20 let vypadla jedenkrát, když jsem řezal kupu závitů M6 najednou.
Ta kombinace motoru 0,55 kW, převoduj 1/2,2 do pomala je hodněkrát vyzkoušená. Určitě to stačí na obrábění co udrží sklíčidlo 80 a nemá smysl to nějak víc raubovat.
Akorát Sancho doporučuje nechat ten puvodni motorek
A o chlazeni motoru nepíše ani slůvko
Re: MN80 - Konkretne otazky ohladom renovacie, udrzby
Napsal: 16. 8. 2023, 3:16
od Charon
Sancho Panza píše: ↑16. 8. 2023, 3:12
Mn/80 píše: ↑16. 8. 2023, 1:22
Když je tady diskuze kolem stolui na emenku-nemáte ho náhodou někdo skreslený(nebo orig. výkres) ? Nezajímají mě rady ,,odborníků",kteří bastlí stoly z jeklů,trubek a kdo ví čeho,prostě jen originál..On totiž ani tenkrát nebyl problém udělat ten stůl z kovu,ale...
No, ono to tenkrát problém byl - a nebo lépe chce to tušit souvislosti.
Ten dřevěný stůl u toho je protože tehdy dělal ty mašiny v czelákowitz učňák a ty stoly se dělaly v rámci modelařiny (modely pro slévárenství) taky jako učňák.
Jinak kdyby ta "bedna" byla pod tou mašinou udělaná klasicky (tj. odlitek z šedivky jako třeba u 102, 122, 125 a nebo 70 Schaublina) tak by ten fundament tehdy stál víc

než celá ta mašina a hlavně by se na tom těžko někdo něco v učňáku učil.
Mj. ten starý stůj je bez zesílení (zpevnění) nic moc (protože se přenáší kmitání z řemene přes mašinu na tu měkkou horní desku a celý to pak v některých táčkách rezonuje), ten nový dřevotřískový, je čistý peklo.
Ergonomie taky bída - protože když člověk u mašiny sedí, tak překáží ten šublík a ty vysouvací desky pro kleštiny jsou taky za trest - protože když je vytáhneš tak, abys mohl k zadním kleštinám, tak to celý z toho vedení vypadne ven - protože ten "konstruktér"

co ten stůl vymejšlel, udělal ty vedení (ty dřevený boční lišty) krátký.
Ale obecně - po vyztužení se s tím stolem dá nějak žít - ale dělat to nový, a stejně nesmyslně - to nechápu.
Tak tohle by se dalo tesat! Přesně takhle blbě je ta ergonomie vymyšlená
S mejma dvěma metrama to bylo za trest, stát se u toho nedá, sedět se u toho nedá
Re: MN80 - Konkretne otazky ohladom renovacie, udrzby
Napsal: 16. 8. 2023, 3:39
od Sancho Panza
Milan199 píše: ↑16. 8. 2023, 1:39
to MarosD :
Přetočením jsem myslel limit otáček pro danou konstrukci vřetene. Ve firmě je starší typ MN80 a tam je myslím doporuřeno 1600 ot max. Doma mám SU16 // poslední typ MN80 //- ta je na kosoúhlých ložiskách a tam je limit tuším 4500.
Dobře ti to popisuje Sancho Panza - u toho kluzného uložení způsobuje problémy i napnutí řemenu nebo tlak od koníka.
Také správně upozoňuje na nutnost přídavného chlazení , protože motor je při nízkých otáčkách přetěžován a vrtulka prakticky nefouká. Existují profi přídavné ventilátory, ale jsou strašně drahé.
Já tam přídavné chlazení nemám a nastavil jsem si na měniči "tepelnou ochranu". Myslím že za těch snad 20 let vypadla jedenkrát, když jsem řezal kupu závitů M6 najednou.
Ta kombinace motoru 0,55 kW, převoduj 1/2,2 do pomala je hodněkrát vyzkoušená. Určitě to stačí na obrábění co udrží sklíčidlo 80 a nemá smysl to nějak víc raubovat.
To nucený chlazení není nic složitýho a nebo drahýho.
Najdeš v odpadu

na dílně kus silonu, vytočíš trubku (vnitřní průměr tak aby to vlezlo - se nacentrovalo tak nějak na ten kroužek na tom krytu ventilátoru na motoru), přírubu tak, aby tam šel namontit dvěma vrutama (dva je míň práce než čtyři

) nějaký rozumný 12V 80x80 (nebo kolik máš) ventilátor. No a pak tak ještě dáš dva delší třeba M5 a na ty navlečeš dvě tlačný pružiny (opět najdeš v bedně s syslátopružinama na dílně). Celý to pak vetkneš mezi pravou stěnu a motor - kroužek to centruje, pružiny přitlačují na motor aby to nevypadlo dolu.
Pro výměnu ventilátoru (když by odešel) - 30 sec. vyndat, pak tak 2 minuty šroubovak.
Ventilátor za 150,- zahodit, dát nový, vyfič.
Na a zapojíš to tak, aby se to roztočilo, jakmile zapneš mašinu - tj. nějaký 12V zdroj (tráfko a gretz) hned za hlavní vypínač.
Slyšet to není, bezpečně to stačí.
Žádná věda.
Re: MN80 - Konkretne otazky ohladom renovacie, udrzby
Napsal: 16. 8. 2023, 4:38
od lubbez
Pár postřehů:
1/ I při malých otáčkách lze dosáhnout krouťák - převod dopomala a silný motor.

Ovšem motor je trochu problém. Ta skříňka je úzká a ještě se musíš trefit pod řemenici na vřetenu.
2/ není dobré používat drážkovanej klíňák, musí se dost napínat. Je to praktická zkušenost, kdy jsem musel během týdne 2x rozhodit vřeteno.
3/chlazení motoru se přeceňuje.

Při celodenní práci nepřesáhnu 50° C a při závitování M6 do 7075 po dvou hodinách práce 59°C. Ovšem na 750W motoru. Potom jsem dozadu dal dva ventilátory a teploměr vyhodil. Ovšem už dlouho jsem svojí Mn-80 neupravoval, tak v rámci "světovosti" si dám čidlo k ložisku a i k motoru a budu to přepínat s otáčkoměrem.
edit: bohužel s mým motorem jsem musel dát ventilátory dozadu. Do spodku skříňky jsem vyvrtal nasávací díry.
Re: MN80 - Konkretne otazky ohladom renovacie, udrzby
Napsal: 16. 8. 2023, 10:11
od Mn/80
Sancho Panza píše: ↑16. 8. 2023, 3:12
Mn/80 píše: ↑16. 8. 2023, 1:22
Když je tady diskuze kolem stolui na emenku-nemáte ho náhodou někdo skreslený(nebo orig. výkres) ? Nezajímají mě rady ,,odborníků",kteří bastlí stoly z jeklů,trubek a kdo ví čeho,prostě jen originál..On totiž ani tenkrát nebyl problém udělat ten stůl z kovu,ale...
No, ono to tenkrát problém byl - a nebo lépe chce to tušit souvislosti.
Ten dřevěný stůl u toho je protože tehdy dělal ty mašiny v czelákowitz učňák a ty stoly se dělaly v rámci modelařiny (modely pro slévárenství) taky jako učňák.
Jinak kdyby ta "bedna" byla pod tou mašinou udělaná klasicky (tj. odlitek z šedivky jako třeba u 102, 122, 125 a nebo 70 Schaublina) tak by ten fundament tehdy stál víc

než celá ta mašina a hlavně by se na tom těžko někdo něco v učňáku učil.
Mj. ten starý stůj je bez zesílení (zpevnění) nic moc (protože se přenáší kmitání z řemene přes mašinu na tu měkkou horní desku a celý to pak v některých táčkách rezonuje), ten nový dřevotřískový, je čistý peklo.
Ergonomie taky bída - protože když člověk u mašiny sedí, tak překáží ten šublík a ty vysouvací desky pro kleštiny jsou taky za trest - protože když je vytáhneš tak, abys mohl k zadním kleštinám, tak to celý z toho vedení vypadne ven - protože ten "konstruktér"

co ten stůl vymejšlel, udělal ty vedení (ty dřevený boční lišty) krátký.
Ale obecně - po vyztužení se s tím stolem dá nějak žít - ale dělat to nový, a stejně nesmyslně - to nechápu.
Ano,správně. Samozřejmě se nebavím o tom,jak by se choval soustruh na litinovém stojanu,to by byla jiná liga a souhlasím,že stojan by byl dražší,než samotný soustruh. Ale co se týká dřeva,nebylo to jen kvůli tomu,aby budoucí hoblíci měli co dělat,bylo to kvůli utlumení hluku. Kdyby to šlo udělat z plechu (učili se tam i zámečníci a podobné profese,tak by jistě nebyl problém bastlit ty stoly jako ponky) ..Ergonomicky je to právě děsná bída a protože mám jednu emenku na původním stolku ,chtěl bych tu druhou vypracovat o něco líp..Co se týká zachování pohonu-umístění a uložení beze změny,ale právě ten vzpomínaný šuplík a vůbec prostor pro nohy se mi tam nelíbí,pravou stranu lze dneska elegantně a účelně řešit na šuplíkových výsuvech s pevně daným rozmístěním příslušenství,jako to měly staré modely..Materiál spárovka/laťovka/preglejka a s dnešními lepidly a vyztužením spodku (trnož nutná) by to mohlo být pohoda. A protože mám zrovna volného truhláře a ten orig. stůl teď nemám u sebe, ptal jsem se po výkrese. Ten už mi tu přistál(i když pšontský,doufejme,že mu můžu trošku věřit:-) )