Stránka 4 z 4

Re: Sustruh TOS MN 80 REZERVOVANE

Napsal: 13. 2. 2017, 8:11
od atlan
Tak neviem ja som na cinanovi videl kosouhly hranol 5x5mm ktorym sa vymedzuje vola, problem je ze je to pritlacene v 3 bodoch.

Re: Sustruh TOS MN 80 REZERVOVANE

Napsal: 14. 2. 2017, 5:48
od milan584
atlan píše:Tak neviem ja som na cinanovi videl kosouhly hranol 5x5mm ktorym sa vymedzuje vola, problem je ze je to pritlacene v 3 bodoch.
Problém je v tom, že jako cokoliv "strojařského" z ricelandu to je konstrukčně ořezané a dokurvené :shock: do absolutní dokonalosti.
Tohle provedení (liška dotlačovaná šroubky, vedená přesnými kolíky) se běžně používalo na spousta malých suprepřesných strojů - třeba všechny staré Tornosy to mají tak udělané - ovšem lišta musí být naprosto přesná, kolíky to samé, dosedací plochy pro šrouby pečlivě zafrézované a šroubky musí být s tvarovým koncem, celé na jedno upnutí, tak aby běžely - souosost konce šroubu vůči závitu musí být absolutní.
Pak to funguje paradoxně lépe než klasické klínové pravítko - proto se to taky u malých přesných mašin používá.
Ovšem nesmí to být kus ustříženého orezlého měkkého železného plechu do vrtule, opřeného šišatými červíky s hrotem, bez zafrézování do lišty, kde díry jsou bez kolmosti, a každá jinde, kolíky pro jistotu :mrgreen: vůbec nejsou (tak to je na těch čínských peklech).

Re: Sustruh TOS MN 80 PREDANE

Napsal: 14. 2. 2017, 4:00
od aleshonsa
Mam křížový stůl Proma, co jsem kdysi kupoval Nejen, že na vymezení vůle je tam ona výše zmíněná "vychytávka" s plechem. Navíc se ještě čínští soudruzi neobtěžovali udělat pro kluzné plochy nějaké maznice. Úplně největší pecka je ale kvalita povrchu vodorovných kluzných ploch. Na nějaký hoblovaný povrch se zaškrabáním zapomeňte - je to frézované a to ještě tak, že bych si to troufl nazvat hrubováním, povrch je jak struhadlo. Navíc není ani zachována stejná "kvalita" povrchu, protože u konců je vidět jak někdo nenechal doběhnout strojní posuv než vyjede nástroj ze záběru a odjel s ním rychleji.
Nemluvě o dalších i těžko pochopitelných kravinách, jako proč stupnice na bubínku je označena 0 - 100 po 10 místo přímo hodnot v mm (jeden dílek je 0,02mm, jedna otáčka 2mm, takže tam mělo být 0,2 - 0,4 - .... - 2/0, nevím co by vylo na tom tak těžké tam tohle vygravírovat), navíc je číselný popis stupnice na bubínku velmi špatně čitelný (kolikrát si musím posvítit baterkou, ale přitom mam dílno osvětlenou dostatečně - stačí trošku blbější úhel osvětlení a už je to špatně čitelné), proč jsou tam 2 T-drážky 16mm (když i FA3 má drážky 14, a křížový stůl od Heltos nebo Škoda Uum1 si vystačí s 12mm drážkou - kdyby tam dali 12mm tak se tam vejdou 3, jedna pěkně na střed a 2 po stranách, ale zřejmě byl primární důvod ošidit množství litiny, protože takto jí tam skutečně moc nezbývá).
Když stůl přišel tak jsem si musel závitníkem protáhnout díry pro kličky v manipulačních kolech, protože tam nešly zašroubovat.
Teď když jsem si pořídil lepší křížové stoly (Heltos a škodovácký Uum1) uvažuju o nějaké repasi. Dát tam maznice, vyfrézovat mazací kanálky, zkusit vodorovné vedení vyhladit na šepingu a zaškrabat, udělat nové bubínky lépe čitelné a se stupnicí značenou v mm. Dokonce jsem uvažoval nahradit trapézové šrouby kuličkovými, ale to už by vyžadovalo rozsáhlejší přestavbu.

Kupoval jsem malý otočný stůl Avia od jednoho člověka, co dělal údržbáře. Vyzvedával jsem si to u něj v dílně v práci a měl tam na stole soustruh Proma. Osobně jsem to neviděl, ale říkal mi, že při soustružení se mu to celé viditelně kroutí.

Takže než něco takového, tak bych si raději koupil nějaký vrak MN80 a repasoval ho. On i v tom stavu totiž podle mého nebude o nic horší než nějaký Číňan, minimálně Číňan po pár letech provozu, akorát že ta MN80 vydrží hobbíkovi na celý jeho život. Jako jasně – o Proma se mluví jako o té nejhorší značce a že třeba Optimum je lepší. Ale je to o tolik lepší?