Stránka 32 z 89

Re: Tos s-28 žebrák

Napsal: 6. 11. 2018, 7:02
od Dawe
salus: to ze jsou normovane vim, ale MB10 tam nesedi a nevyhovuje. Je nizka, prohnuta a zoubky maji ekvidistantni rozestupy. Musel bych ji ubrousit nebo ufrezovat aby byla aspon trochu pouzitelna. Original je atyp, tak jsem se zeptal jestli se nekde neprodava tento primo na S28.
Za postup dik

Re: Tos s-28 žebrák

Napsal: 12. 11. 2018, 12:33
od Mirek66
Zdravím pánové, potřeboval bych radu. Mám po tatíkovi soustruh S 28, Tos Žebrák. Používám ho cca jednou za měsíc na nějaké drobnosti (víc taky neumím). Včera se mi stalo, že vřeteno se mi nějak za běhu ,,kouslo", soustruh jsem zastavil, rukou pootočil a opět pustil, toto asi třikrát za sebou. Nedostatek oleje? Kudy dolít, jaký, kolik? Případně jiný důvod zastavení?
Pokud by někdo mohl poradit, budu moc vděčný. Díky

Re: Tos s-28 žebrák

Napsal: 12. 11. 2018, 1:12
od salus
Olej do S-28 se tady řešil už mnohokrát, stačí pohledat. Nalívá se po odšroubování horního víka - toho pod řadícími pákami. Množství dle manuálu cca 15 litrů (pokud je prázdno) a podle olejoznaku, který je vpravo vedle dvířek pro elektroinstalaci. Když už budeš mít dole to horní víko, zkontroluj jestli nejsou ucpaná sítka (pokud je tam ještě máš), která jsou umístěná v olejových "vaničkách" nad kluznými ložisky viz obrázek.
Sítka.jpg
Také kontrola jestli vůbec přitéká olej tou trubičkou do rozváděcího plechového kanálku - pozor bez zakrytí víkem budeš mít olej všude, nejen ve ksichtě. Samozřejmě musí olej volně protékat i olejoznakem vzadu za vřetenem. Další možností je také, že jsi hned použil vysoké otáčky, bez předchozího zahřátí jak oleje tak i ložisek vřetena. Pak ještě následuje přílišné stažení kluzných ložisek vřetena, ale to bych nechal na někoho zkušeného.

P.S. Patří tam olej PARAMO OL J-10

Edit dne 13.11.2018: Opraveno Paj ještě následuje..... za: Pak ještě následuje.....

Re: Tos s-28 žebrák

Napsal: 12. 11. 2018, 6:17
od Dawe
To prilisne stazeni pouzder bych skoro vyloucil. Ted jsem si s tim hral.
I kdyz je stahnes na tesno (radialne nemeritelna vule), tak se mazane vreteno s dobre sestelovanyma spojkama do 1600rpm nema sanci zadrhavat. To by musel tocit dlouho na tu rychlou radu a ohrat vretenik nad tech 60degC coz neni zrovna bezne pouziti.
Navic se s provozem vule zvetsuje a ne naopak.
Spis to vidim na ta ucpana sitka, nebo nesestelevanou spojku.

Re: Tos s-28 žebrák

Napsal: 12. 11. 2018, 9:49
od Mirek66
Díky, teď jsem strávil asi dvě hodiny pročítáním fora a něco jsem dohledal, přeci jen se tu ještě nějak neorientuju :-) . Suchej by být neměl ale v horním olejoznaku nic vidět není, spodní je prakticky neprůhlednej. A je fakt, že se to stalo chvilku po zapnutí, na 1000 ot.
Seženu olej a uvidím.

Re: Tos s-28 žebrák

Napsal: 13. 11. 2018, 9:12
od elbarto
Mirek66 píše: 12. 11. 2018, 9:49 Díky, teď jsem strávil asi dvě hodiny pročítáním fora a něco jsem dohledal, přeci jen se tu ještě nějak neorientuju :-) . Suchej by být neměl ale v horním olejoznaku nic vidět není, spodní je prakticky neprůhlednej. A je fakt, že se to stalo chvilku po zapnutí, na 1000 ot.
Seženu olej a uvidím.
... jako prvni si kup nové olejoznaky. Nestojí to svět a na současných toho moc neuvidíš.

Re: Tos s-28 žebrák

Napsal: 13. 11. 2018, 2:02
od salus
To:Elbarto
Pokud si chce "pohrát" může si olejoznaky i sám udělat. Taky jsem ten na vřeteno dělal. Ten můj dolní je dosud ještě "čitelný". :D Až nebude, taky si ho udělám.
----------------
To:Mirek66
Pokud nevidíš žádný průtok na tom horním olejoznaku za vřetenem, tak to může být způsobeno např. tímto:
* trubička na rozvaděči čerpadla oleje je buď ucpaná, nebo může být i vypadlá z rozvaděče
* trubička nedodává olej do té rozváděcí plechové vaničky, ale někam jinam, třeba na ozubená kola
* ucpaná sítka nad kluznými ložisky
* trubička která vede od ložiska k olejoznaku je ucpaná (v olejoznaku ale neuvidíš nějaký "proud" ale jen volný průtok, mazání ložisek vřetene není tlakové, ale tzv. přepadové - už se o tady taky řešilo).
Tak ať se daří :D

Re: Tos s-28 žebrák

Napsal: 13. 11. 2018, 6:25
od elbarto
To Salus: dej par fotek z výroby please. Někdy udajně pomáhá stará vyvařit v JARové vodě. Nevím, nevyzkoušeno.

Re: Tos s-28 žebrák

Napsal: 13. 11. 2018, 7:59
od uzlik
Dobrý večer, mám dotaz nedrží mi páka pro zapínání lamelové spojky dá se to seřídit , a zvládnu to sám doma?
Děkuji

Re: Tos s-28 žebrák

Napsal: 13. 11. 2018, 8:28
od fmodel
uzlik píše: 13. 11. 2018, 7:59 Dobrý večer, mám dotaz nedrží mi páka pro zapínání lamelové spojky dá se to seřídit , a zvládnu to sám doma?
Děkuji
Jo dá se .Jak ho máš dlouho ? před tím držela? u některejch musíš víc zabrat jako zamknout .

Re: Tos s-28 žebrák

Napsal: 13. 11. 2018, 8:31
od uzlik
Měl jsem ho v práci ale právě ho kupuji domů,před tím držela až poslední dobou se to zhoršovalo kulička a pružinka na aretaci tam je.

Re: Tos s-28 žebrák

Napsal: 13. 11. 2018, 8:48
od fmodel
uzlik píše: 13. 11. 2018, 8:31 Měl jsem ho v práci ale právě ho kupuji domů,před tím držela až poslední dobou se to zhoršovalo kulička a pružinka na aretaci tam je.
Je to už hodně dávno co jsem v minulé práci dotahoval spojku ,jen se musel sundat dekl. Někdo si to bude pamatovat líp.

Re: Tos s-28 žebrák

Napsal: 14. 11. 2018, 6:42
od salus
elbarto píše: 13. 11. 2018, 6:25 To Salus: dej par fotek z výroby please. Někdy udajně pomáhá stará vyvařit v JARové vodě. Nevím, nevyzkoušeno.
Fotky z výroby bohužel nemám. Podle původního olejoznaku jsem vytočil z duralu rámeček, do něj je vsazeno okénko z čirého polykarbonátu, utěsněno to mám O kroužkem, drží to, neteče. Pokud okénko přestane být průhledné, odšroubuju 3 šroubky kterým je rámeček přitažen, vyměním sklíčko a je to. Nic složitého. Odpoledne budu u "stroje" tak když si vzpomenu vyfotím jak to vypadá namontované.

Re: Tos s-28 žebrák

Napsal: 14. 11. 2018, 3:33
od uzlik
Když budu sundavat dekl musím vypustit olej?

Re: Tos s-28 žebrák

Napsal: 14. 11. 2018, 4:55
od salus
Myslím si, že olej se vypouštět nemusí, ale nejsem si tím úplně jist. Na svém jsem spojku ještě neseřizoval. Před více než 20 lety jsme to dělali v práci, takže si to úplně nepamatuju. Nasvědčuje tomu taky to, že hladina oleje v nádrži je níže než ten zadní dolní dekl, pod kterým je přístup ke spojkám. Ale třeba je tomu jinak a zkušenější mne opraví.

Pro Elbarta foto hotového olejoznaku vlastní výroby:
Olejoznak 001.jpg