Tipy a triky
A co takhle jednobřitá?
Mám koupené špičkové leštěné s představou ža s nimi udělám všechno co potřebuji (dřevo, plast, dural). Nebo se prostě musí použít na něco vícebřitá?
Bavím se o rozměru 5mm a jediné co si myslím že bude horší čelo, nebo budu muset jet pro hezký povrch pomaleji než z vícebřitou.
Mám koupené špičkové leštěné s představou ža s nimi udělám všechno co potřebuji (dřevo, plast, dural). Nebo se prostě musí použít na něco vícebřitá?
Bavím se o rozměru 5mm a jediné co si myslím že bude horší čelo, nebo budu muset jet pro hezký povrch pomaleji než z vícebřitou.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
-
- Sponzor fora
- Příspěvky: 8349
- Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
- Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Ani nemusí být horší čelo, to záleží jen na tom jak je přesně vybroušená. Dokonce se někdy (hlavně na klasice) používaly jednobřité čelní frézy na dosažení nejlepšího povrchu.
Aleš Procháska
no tak logicky jednobřitá udělá povrch pomaleji než vícebřitá
jediné dva důležité parametry u frézování je záběr na zub a řezná rychlost.. takže s 6ti břitu frézou stejného průměru prostě objedu finální konturu 6x rychleji..
to samé platí i pro hrubování, pokud budou mít špony možnost dostat se pryč (třeba frézování po venkovním obvodu), pokud ne tak se musí kdyžtak ubrat a vícebřitá fréza nebude výhodou, nicméně jednobřitá fréza samozřejmě potřebuje menší řeznej výkon..
já mám třeba 1břitou na hliník 10mm tu zapustím klidně 20mm do plného materiálu a jedu bez jakejchkoliv obav 0,04mm na otáčku, když to samé udělám s dvoubřitkou tak ji z 80% zlomím protože pojede 2x rychleji, pokud snížím rychlost na polovinu takže budu brát 0,02mm na zub tak ji sice nezlomím, ale budou se v ní dusit špony a nebude to tak bezproblémové jako s tou jednobřitkou.. nicméně pokud pojedu třeba jen 10mm hluboko ap=1D tak si radši vezmu 2 nebo 3 břitou.. to ale platí při dokonalém upnutí, většinu věcí co dělám si nedovolím jet takhle naplno neboť to nedovolí upnutí
každej si to musí vyzkoušet sám,a je to dané jak upnutím tak hlavně strojem, těžko někdo z Vás na strojku o celkové váze menší než má obsluha bude zkoušet to co jsem popsal..

to samé platí i pro hrubování, pokud budou mít špony možnost dostat se pryč (třeba frézování po venkovním obvodu), pokud ne tak se musí kdyžtak ubrat a vícebřitá fréza nebude výhodou, nicméně jednobřitá fréza samozřejmě potřebuje menší řeznej výkon..
já mám třeba 1břitou na hliník 10mm tu zapustím klidně 20mm do plného materiálu a jedu bez jakejchkoliv obav 0,04mm na otáčku, když to samé udělám s dvoubřitkou tak ji z 80% zlomím protože pojede 2x rychleji, pokud snížím rychlost na polovinu takže budu brát 0,02mm na zub tak ji sice nezlomím, ale budou se v ní dusit špony a nebude to tak bezproblémové jako s tou jednobřitkou.. nicméně pokud pojedu třeba jen 10mm hluboko ap=1D tak si radši vezmu 2 nebo 3 břitou.. to ale platí při dokonalém upnutí, většinu věcí co dělám si nedovolím jet takhle naplno neboť to nedovolí upnutí
každej si to musí vyzkoušet sám,a je to dané jak upnutím tak hlavně strojem, těžko někdo z Vás na strojku o celkové váze menší než má obsluha bude zkoušet to co jsem popsal..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
ta poslední věta je dobráRaS píše:no tak logicky jednobřitá udělá povrch pomaleji než vícebřitájediné dva důležité parametry u frézování je záběr na zub a řezná rychlost.. takže s 6ti břitu frézou stejného průměru prostě objedu finální konturu 6x rychleji..
to samé platí i pro hrubování, pokud budou mít špony možnost dostat se pryč (třeba frézování po venkovním obvodu), pokud ne tak se musí kdyžtak ubrat a vícebřitá fréza nebude výhodou, nicméně jednobřitá fréza samozřejmě potřebuje menší řeznej výkon..
já mám třeba 1břitou na hliník 10mm tu zapustím klidně 20mm do plného materiálu a jedu bez jakejchkoliv obav 0,04mm na otáčku, když to samé udělám s dvoubřitkou tak ji z 80% zlomím protože pojede 2x rychleji, pokud snížím rychlost na polovinu takže budu brát 0,02mm na zub tak ji sice nezlomím, ale budou se v ní dusit špony a nebude to tak bezproblémové jako s tou jednobřitkou.. nicméně pokud pojedu třeba jen 10mm hluboko ap=1D tak si radši vezmu 2 nebo 3 břitou.. to ale platí při dokonalém upnutí, většinu věcí co dělám si nedovolím jet takhle naplno neboť to nedovolí upnutí
každej si to musí vyzkoušet sám,a je to dané jak upnutím tak hlavně strojem, těžko někdo z Vás na strojku o celkové váze menší než má obsluha bude zkoušet to co jsem popsal..

myslím že odfrézovat to co ty vezmeš za vteřinu nám bude trvat i několik minut s tím každý nějak počítá
to o řezném výkonu je dobrá informace, myslím že je lepší brát na mém šmudlátku větší třísku jednobřitkou než to lechtat 6břitou. hlavně když mám vřeteno cca 400W / max.15000ot/min
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Potřeboval bych poradit s použitím úchylkoměru - viděl jsem několikrát na trubce, že chlapík rukou "nějak" přihnul dotykový hrot tak, aby lépe (pod menším úhlem) sledoval měřenou plochu. Víte někdo jak na to, nebo to na těch našich (čínských, německých) nejde ? Aspoň u mého úchyla se bojím, že bych ho "zrušil" 

Mini soustruh SC-4
nevím jestli myslíš to samé co já, ale pokud máš páčkovej úchylkoměr tak ten se dá v kloubu ohejbat v podstatě o nějakejch 300st (pak vadí stopka).. nicméně jestli jde ohnout i čínskej (a pak zase vrátit
) to nevím.. SOMETácký jdou.. přijde mě ale hloupý, aby ta páčka nešla ohnout..

Naposledy upravil(a) RaS dne 9. 7. 2013, 6:16, celkem upraveno 1 x.
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Zavřel jsem oči, zatnul zuby a zabral - uvolnilo se to se slyšitelným prasknutím - to byla ta mez, za kterou jsem si předtím netroufal. Teď už to jde nastavit, sice hodně ztuha, ale bez zvukových efektů. Díky ! 

Mini soustruh SC-4
co by mel soustruznik vedet o radlovani? proc nektery maj jedno kolecko a jiny dve,jaky volit postupy a jak dlouho vdrzej kolecka?
Hodně se zde hovoří v rámci konstrukcí cnc o kolíkování. Zajímalo by mne oč se vlasně jedná, jaké kolíky se používají, jaký je vlastní postup? Na netu najdu jen kolíky v souvislosti s dřevovýrobou. Díky
Rotwerk 300
Sieg SX2L homemade cnc
Sieg SX2L homemade cnc
po nastaveni geometrie stroje se utahnou srouby a a dany spoj se pojisti proti posuniti (naraz do obrobku, prejeti koncaku..) kolikem, proste nekde vedle sroubu vyvrtas diru a zarazis kolik, pro rucni kolikovani se pouzivaji kuzelove koliky, neni nutne to delat, ale ma to vyhodu v tom, ze kdyz stroj rozdelas, tak uz ho po slozeni nemusis vyrovnavat, jen ho skolikujes a je tam, kde byl
"do řiti se řítíme, ani o tom nevíme.."
Lednová otázka bez odpovědi. Také bych se rád dozvěděl tyto informace.Pawelson píše:co by mel soustruznik vedet o radlovani? proc nektery maj jedno kolecko a jiny dve,jaky volit postupy a jak dlouho vdrzej kolecka?
Mám například jedno šikmé rádlovací kolečko, pokud ho na soustruhu upnu do držáku, přitlačim na tyčku, co mám v univerzálce, udělá mi na povrchu "jakozávit"? Nebo se používají jen 2x šikmé, a nebo 1x křížové kolečko?
Výdrž koleček tipuji podle druhu obráběného materiálu.

Čína okopíruje vše...i rychlost dodání České pošty...
jedno sikme ti udela sikme vroubky, dve sikme ti udelaji krizove vroubky, vydrz jakehokoliv nastroje je dana tim, kdo jej pouziva
"do řiti se řítíme, ani o tom nevíme.."
Šikmé sa používajú vždy dve, rovné sa môžu dve, ale stačí aj jedno. Aké máš to jedno, možno nájdem ku nemu druhé?pitíčko píše:Lednová otázka bez odpovědi. Také bych se rád dozvěděl tyto informace.Pawelson píše:co by mel soustruznik vedet o radlovani? proc nektery maj jedno kolecko a jiny dve,jaky volit postupy a jak dlouho vdrzej kolecka?
Mám například jedno šikmé rádlovací kolečko, pokud ho na soustruhu upnu do držáku, přitlačim na tyčku, co mám v univerzálce, udělá mi na povrchu "jakozávit"? Nebo se používají jen 2x šikmé, a nebo 1x křížové kolečko?
Výdrž koleček tipuji podle druhu obráběného materiálu.
Tak nějak jsem si to představoval. Jaké konkrétní kolíky se používají ?filla píše:po nastaveni geometrie stroje se utahnou srouby a a dany spoj se pojisti proti posuniti (naraz do obrobku, prejeti koncaku..) kolikem, proste nekde vedle sroubu vyvrtas diru a zarazis kolik, pro rucni kolikovani se pouzivaji kuzelove koliky, neni nutne to delat, ale ma to vyhodu v tom, ze kdyz stroj rozdelas, tak uz ho po slozeni nemusis vyrovnavat, jen ho skolikujes a je tam, kde byl
Rotwerk 300
Sieg SX2L homemade cnc
Sieg SX2L homemade cnc