Soustruh Loewe DZ3 rozebírání
gratuluji ke koupi a k odvaze... repasí alespon poznáš co je co a jak se pak o něj starat.
https://www.facebook.com/pages/Volman-% ... =bookmarks" onclick="window.open(this.href);return false;
Volman MN80, Volman M6 ,Volman NOF a další litinové smetí...
Volman MN80, Volman M6 ,Volman NOF a další litinové smetí...
Díky za reakce. Dneska proběhla hrubá očista lože a suportu od všelijakých nanosu. Na suportu jsem našel zátku s nápisem OIL. Netušil jsem ze do suportu přijde olej, dole jsem našel i kontrolní průzor na množství oleje. Těch průzorů jsem na celém stroji našel zatím 4 kusy. 1 průzor byl dokonce rozbitý
. Jelikož nemám žádný návod tak ani netuším jaké oleje/maziva shánět , poradil by někdo nějakou publikaci třeba univerzální kde bych se dočetl alespoň základy? Případně když mi napíšete vhodné typy olejů do podobných soustruhů tak vám budu taky vděčný. Předpokládám že do vřetena, suportu, převodovky atd bude pokaždé jiný olej. Díky moc za případné rady.

hlavně aby v tom byl olej a ne bláto, voda nebo nic
jestli tu mašinku chceš rozmazlovat, objednej si z Parama třeba CLP150
http://www.mogul.cz/produkty/Katalogovy ... tu=V032163" onclick="window.open(this.href);return false;
když tam naleješ cokoli jiného - nejaký motorový nebo PP 90 - ne zbytky z friťáku - případně to trochu zřeď petrolejem, tak tomu taky neublížíš
všude stejný, nad tím nemudruj
když budeš hledat, najdeš tady na foru nebo u Tumlíka manuál k SV 18 nebo něčemu takovému, pokud použiješ ty oleje co jsou tam tak bude taky dobře
jestli tu mašinku chceš rozmazlovat, objednej si z Parama třeba CLP150
http://www.mogul.cz/produkty/Katalogovy ... tu=V032163" onclick="window.open(this.href);return false;
když tam naleješ cokoli jiného - nejaký motorový nebo PP 90 - ne zbytky z friťáku - případně to trochu zřeď petrolejem, tak tomu taky neublížíš
všude stejný, nad tím nemudruj
když budeš hledat, najdeš tady na foru nebo u Tumlíka manuál k SV 18 nebo něčemu takovému, pokud použiješ ty oleje co jsou tam tak bude taky dobře
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Příspěvky: 10
- Registrován: 16. 10. 2012, 5:23
Napřed zjisti jestli to má oddělený vřeteník od rychlostky. Spíše si myslím, že je to společný jako u s28 atd. a tím pádem tam vraz OLJ22. Pokud je to oddělené(pochybuji) tak do skříně hoď OLJ46 a do vřeteníku něco hodně řídkého.
Díky za rady, přikládám nějaké fotky z dnešní rozebírací a čistící chvilky. Zjistil jsem že na vřetenu jsou tři oddělené mazací prostory, 1+1 na začátku a konci vřetena a na prostředku pod pákou k řazení rychlostí. U dvou těchto prostorů jsem našel i vypouštěcí šrouby ale u krajního mazacího prostoru který je nejdál od sklíčidla jsem žádný výpušťák nenašel.
Sundal jsem kontrolní otvory oleje a jsou celkem hodně poničené a tak bych ty sklíčka chtěl udělat nové. Jsou z nějakého plexi tloušťky 2mm a průměru 25 mm. Nevíte kde by se to dalo sehnat? Jeden ten kontrolní otvor byl dokonce utěsněn pěkně velkou vrstvou silikonu.
Nějak si nejsem jistej jestli rozebírat vřeteno. Všechno vypadá funkční. Asi bych to jen propláchnul (čím? tech. benzín?) a naplnil olejem.
Rozhýbal jsem i koníka, chodí pěkně hladce, oklepal jsem s něj pěkně tlustou vrstvu barvy šlo to špičkou kladívka krásně dolů, jen nevím jestli to je správný postup, jak by jste sundávali starý nátěr vy? Na spodku koníku jsem narazil na čtyřstranné šrouby které jsou protilehlé a každý má jinou velikost, neměl by jste někdo k tomu kličky?
Jakou barvy použít? Výrobce? Kitovat?
Sundal jsem kontrolní otvory oleje a jsou celkem hodně poničené a tak bych ty sklíčka chtěl udělat nové. Jsou z nějakého plexi tloušťky 2mm a průměru 25 mm. Nevíte kde by se to dalo sehnat? Jeden ten kontrolní otvor byl dokonce utěsněn pěkně velkou vrstvou silikonu.
Nějak si nejsem jistej jestli rozebírat vřeteno. Všechno vypadá funkční. Asi bych to jen propláchnul (čím? tech. benzín?) a naplnil olejem.
Rozhýbal jsem i koníka, chodí pěkně hladce, oklepal jsem s něj pěkně tlustou vrstvu barvy šlo to špičkou kladívka krásně dolů, jen nevím jestli to je správný postup, jak by jste sundávali starý nátěr vy? Na spodku koníku jsem narazil na čtyřstranné šrouby které jsou protilehlé a každý má jinou velikost, neměl by jste někdo k tomu kličky?
Jakou barvy použít? Výrobce? Kitovat?
vřeteno nerozebírej pokud se točí, to můžeš udělat kdykoli později, nepřipravuješ to na seriovou výrobu 7/24
propláchni to petrolejem a pod.
o povrchové upravě strojů tu asi ví nejvíc Tumlík, taky jeho mašinky jsou Ia, psalo se tu o tom tak půl roku zpátky, hledej
propláchni to petrolejem a pod.
o povrchové upravě strojů tu asi ví nejvíc Tumlík, taky jeho mašinky jsou Ia, psalo se tu o tom tak půl roku zpátky, hledej
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Příspěvky: 809
- Registrován: 25. 10. 2009, 2:47
Mazání jak je tam napsáno. A oleje jak píše castentroy vřetenový OLJ 22 a převodový OLJ 46. OLJ 46 i dolů do převodovky a do suportu. Ten CLP je sice lepší, ale zbytečný.
Pokud by to moc teklo ven, tak viskozitu 32 a 68. Asi by to sneslo, vzhledem k malým otáčkám, i OLJ 46 všude.
Rozebírat vřeteno asi není nutné, ale většinou to není složité a tak by to možná stálo za to a než tam bude olej tak omrknout čepy a ložiska.Na vymytí raději petrolej nebo naftu.
Mimochodem, také jsem onehdy začal s nátěrem soustruhu od koníku a výsledek je, že když jsem potom usoudil, že původní stav s patinou je docela elegantní a že než to prorezaví tak už tu dávno nebudu, tak ten natřený koník vypadá jakoby k soustruhu nepatřil.
Edit: Napsal jsem jak píše castentroy, ale on píše OL-J 22 pro společné mazání. Já bych ho tam přesto asi dal. Jinak se dnes místo vřetenového P0 používá řezný olej Paramo Cut3.
Pokud by to moc teklo ven, tak viskozitu 32 a 68. Asi by to sneslo, vzhledem k malým otáčkám, i OLJ 46 všude.
Rozebírat vřeteno asi není nutné, ale většinou to není složité a tak by to možná stálo za to a než tam bude olej tak omrknout čepy a ložiska.Na vymytí raději petrolej nebo naftu.
Mimochodem, také jsem onehdy začal s nátěrem soustruhu od koníku a výsledek je, že když jsem potom usoudil, že původní stav s patinou je docela elegantní a že než to prorezaví tak už tu dávno nebudu, tak ten natřený koník vypadá jakoby k soustruhu nepatřil.
Edit: Napsal jsem jak píše castentroy, ale on píše OL-J 22 pro společné mazání. Já bych ho tam přesto asi dal. Jinak se dnes místo vřetenového P0 používá řezný olej Paramo Cut3.
pravda pravdasoustružník píše: Mimochodem, také jsem onehdy začal s nátěrem soustruhu od koníku a výsledek je, že když jsem potom usoudil, že původní stav s patinou je docela elegantní a že než to prorezaví tak už tu dávno nebudu, tak ten natřený koník vypadá jakoby k soustruhu nepatřil.
možná lepší mašinku tak jak je, jen max. odloupat uvolněné kusy, umýt ji a nátěr oživit natřením olejem a následným vyleštěním
nový lak je nový lak, ale aby k něčemu vypadal, dá to veskutečné množství práce - rozebrat do šroubku a odlitky jeden po druhém kytovat-brousit-kytovat-brousit....
jestli to chceš bez výše popsaného jen naštětkovat nebo nastíkat, tak se na to raději vys....., bude to lepší
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
kvalitně tě to bude stát jak nový lak na auto
https://www.facebook.com/pages/Volman-% ... =bookmarks" onclick="window.open(this.href);return false;
Volman MN80, Volman M6 ,Volman NOF a další litinové smetí...
Volman MN80, Volman M6 ,Volman NOF a další litinové smetí...
Oka, tak asi bude nejlepší ho nejdřív vyčistit, opravit, promazat, vyzkoušet jestli to vůbec má cenu to kvalitně nalakovat. Díky za postřehy.
Hlavně počítej že barvu nekoupíš obyč akryl....musí odolávat oleji a čistidlům. A dnes nemusíš taktéž vše stříkat ,některé kvalitní barvy se "stékají" a když je podklad dobře připraven i štětka (či váleček+štětka) bohatě stačí .
https://www.facebook.com/pages/Volman-% ... =bookmarks" onclick="window.open(this.href);return false;
Volman MN80, Volman M6 ,Volman NOF a další litinové smetí...
Volman MN80, Volman M6 ,Volman NOF a další litinové smetí...
Jasný, já prostě raději stříkám, asi pracovní deformace. A přijde mi to i rychlejší než to patlat štětkou.
- tumlik
- Sponzor fora
- Příspěvky: 3734
- Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
- Bydliště: já su z Moravskej :-)
- Kontaktovat uživatele:
To sklíčko z plexi si můžeš vysoustružit na soustruhu, pokud nemáš možnost tak stačí vyřezat lupenkovou pilkou, stejně je to schované za rantlem toho olejoznaku a jak to budeš osazovat tak pod to lupneš stejně těsnění.AcemanLB píše:Díky za rady, přikládám nějaké fotky z dnešní rozebírací a čistící chvilky. Zjistil jsem že na vřetenu jsou tři oddělené mazací prostory, 1+1 na začátku a konci vřetena a na prostředku pod pákou k řazení rychlostí. U dvou těchto prostorů jsem našel i vypouštěcí šrouby ale u krajního mazacího prostoru který je nejdál od sklíčidla jsem žádný výpušťák nenašel.
Sundal jsem kontrolní otvory oleje a jsou celkem hodně poničené a tak bych ty sklíčka chtěl udělat nové. Jsou z nějakého plexi tloušťky 2mm a průměru 25 mm. Nevíte kde by se to dalo sehnat? Jeden ten kontrolní otvor byl dokonce utěsněn pěkně velkou vrstvou silikonu.
Nějak si nejsem jistej jestli rozebírat vřeteno. Všechno vypadá funkční. Asi bych to jen propláchnul (čím? tech. benzín?) a naplnil olejem.
Rozhýbal jsem i koníka, chodí pěkně hladce, oklepal jsem s něj pěkně tlustou vrstvu barvy šlo to špičkou kladívka krásně dolů, jen nevím jestli to je správný postup, jak by jste sundávali starý nátěr vy? Na spodku koníku jsem narazil na čtyřstranné šrouby které jsou protilehlé a každý má jinou velikost, neměl by jste někdo k tomu kličky?
Jakou barvy použít? Výrobce? Kitovat?
No to je právě o tom jak hluboko jseš ochotný jít v těch "opravách" to že se něco točí ještě neznamená, že se to taky maže, že to není přidřený, že to nemá milimetrové vůle..........Já osobně bych na to přinejmenším juknul, ale je to jak se starým barákem, jak něco rozděláš, zjistíš něco jiného až nakonec jdeš na samý základAcemanLB píše:Nějak si nejsem jistej jestli rozebírat vřeteno. Všechno vypadá funkční. Asi bych to jen propláchnul (čím? tech. benzín?) a naplnil olejem.

Co se týče barvy tak to je to samé co výše, buď to chceš udělat komplet a musíš v tom případě jít do rozborky a na litinu nebo to jen nějak nakydáš štětkou přes to mastné a ono to nějak bude chodit. jako dobře to napsal Pako, že tě to vyjde jak lak na auto, já jsem dal za barvu, kyt a základy, ředidla na odmaštění atd. na Schaublina (a to je proti tady tomu malej prcek) cca 3k

Pokud tomu chceš dát opravdu kabát, tak 1. rozborka do šroubku 2. očistit na litinu případně pokud drží původní tmel tak nechat co drží. osvědčili se mě hrubé drátěné kotouče do flexy 3. odmastit 4. polyesterový tmel 5. základový tmel (šprickyt) ideálně v barvě 6. vrchní dvě tři vrstvy laku (já dávám všude dvousložkový polyuretan do dvou vrstev) namíchá ti spousty firem v RALU jakej si vybereš, doporučuju vzít hned víc plechovek, jak ti to bude domíchávat už to nemusí být ono (vlastní zkušenost)
A bacha! tu polyuretanku neodrbeš na základu, ona nejde přelakovat přes mastnotu, ta mastnosta vždycky vyleze, i ty nejmenší záhyby i tam kde nejde vidět musíš očistit a odmastit. Tohle je taková docela na pipinu práce a strašně zdlouhavá
U starých mašin bývají problém praskliny na litině nasáklé olejem, tohle jsem normálně prolíval ředidlem, používám 6000 nebo aceton


A pak kytovat, brousit, kytovat, brousit ....................až do zblbnutí, pak základový kyt a to samý zase dokola no a můžeš stříkat, natírat, válečkovat
budeš v tom mít 4-5 týdnů práce a pak teprve budeš dělat sborku a to bude ta největší radost po té dřině s kabátkem

U ní zjistíš co všechno je potřeba udělat nového, opravit pouzdra, ložiska ve vřeteni, vydřené vřeteno, vyměnit komplet valivé ložiska, vůle na šroubech, v maticích, vydřené lože, vyběhané suporty, nízko koník, pinola mimoběžně, velká vůle v pinole, vyrajbované kužely v dutinách, nefunkční olejové čerpadla, mazání, hadičky, spálenej motor, nové řemeny, nová elektrika, komplet geometrie atd. atd.
a než se naděješ tak zjistíš, že už vlastně děláš takový malý velký GO

No asi bych na to šel nejdřív tak jak jsi psal naposledy, dal bych to do stavu aby se to roztočilo, zkusil jak to cca chodí jestli se všechno zapne, pohybuje, jestli to maže, jestli se nepřesýpají v převodovce zuby a pak se rozhodl, jestli to má cenu opravdu dávat do kupy. Tady na tuto fázi ale pozor, většinou se pak stane, že už bys na tom potřeboval něco dělat, pak zas a zas a pak se ti to začne líbit jak to je, zvykneš si na ty mouchy a rozdělávat už nic nebudeš

Já se do takové generálky pouštím jedině u mašin co opravdu stojí za to, například teď jsem sehnal konečně Deckela FP1 a tam prostě nic zkoušet nebudu, vím určitě, že půjde "do šroubku"

http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
Díky Tumlíku za elaborát
jj půjdu cestou nedřív vyzkoušet a pak se uvidí 
Dneska jsem nechal odvrat sklíčka (4x5 kč) a sehnal jsem i těsnění 50 kč. Všechno propláchnul petrolejem, zkusil pošolichat na dnech abych rozproudil usazeniny a byl jsem překvapenej, že tam nebyl skoro řádný bordel. Petrolej sice vypadal jak vyjetej olej z naftoveho motoru ale jinak celkem good. Když bude čas zkusím zítra sehnat ten vřetenovej olej a do převodů dám asi motorovej 10w40 pokud by tomu neublížil.


Dneska jsem nechal odvrat sklíčka (4x5 kč) a sehnal jsem i těsnění 50 kč. Všechno propláchnul petrolejem, zkusil pošolichat na dnech abych rozproudil usazeniny a byl jsem překvapenej, že tam nebyl skoro řádný bordel. Petrolej sice vypadal jak vyjetej olej z naftoveho motoru ale jinak celkem good. Když bude čas zkusím zítra sehnat ten vřetenovej olej a do převodů dám asi motorovej 10w40 pokud by tomu neublížil.