Předělávka stařičkého soustruhu

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
calibos
Příspěvky: 242
Registrován: 31. 8. 2011, 9:58

28. 5. 2015, 7:56

jova píše:Jaký modul mají ta tvá kolečka na posuv? Kdysi jsem jednu sadu, zřejmě z nějakého stařečka soustruhu koupil a asi jí nevyužiju. Třeba by se ti hodila.
Dle měření a návodu z této stránky: http://www.offroad-rc.info/WordPress/?page_id=441" onclick="window.open(this.href);return false;

mi podle vzorce: m = da/(z+2)
vycházejí moduly kolem 1.5
šířka zubů je kolem 16 mm

říkal jsem si že zkusmo koupím z Olomouce jedno kolo s modulem 1.5 na zkoušku abych si ověřil že to sedí, trošku mě zaráží že je soustruh v palcích a přitom mi vychází modul metrický či jak to říci, na té stránce psal:
Pokud vám tedy dle tohoto návodu vyjde nějaké číslo s příliš mnoha desetinnými místy, je pravděpodobné, že bylo vyrobeno v palcových mírách. Pomocí téhle převodní tabulky můžete určit, jaké má “pitche”.
což bych právě u soustruhu v palcích očekával.

Ta tvá kola mají jaký modul? Díky.
calibos
Příspěvky: 242
Registrován: 31. 8. 2011, 9:58

28. 5. 2015, 8:07

PAKO.ll píše:vlož si mezi motor a vřeteno ještě jednu řemenici 3násobnou řemenici a máš hnedle 9 rychlostí .
O tom jsem již uvažoval a dokonce doma i dvě stejné trojstupňové řemenice mám, pak jsem to zavrhl pro zbytečné zesložitění (musel bych tam mít ještě jednu hřídel ala cirkulárka, překopat tu houpačku co tam aktuálně je, atd.) ale asi jinak tu "díru" v rozsahu otáček neodstraním...
fidel47
Příspěvky: 448
Registrován: 4. 12. 2011, 6:55

28. 5. 2015, 9:38

Ta díra v otáčkách by ti vadit asi neměla, já jí tam mám taky a nikdy jsem do ní nespadl. Můj Volman je taky v palcích a kola má s modulem 1,5. Já jsem z Mirovic-okres Písek, kdybys byl někde z blízka, tak to můžeš okouknout naživo. V dílně mám kola s modulem 1,5 i s modulem 1,25. tak je možnost je fyzicky porovnat. A kdyby byla opravdu velká nouze, tak bych je uměl v těchto dvou modulech i vyrobit- kotoučovou frézou dělícím způsobem.
Uživatelský avatar
jova
Příspěvky: 2551
Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
Kontaktovat uživatele:

28. 5. 2015, 9:44

calibos píše:...Ta tvá kola mají jaký modul? Díky.
Večer to změřím a dám vědět.
Rozdíl mezi palcovým a metrickým stoupáním dělá tuším jen jedno kolečko.
Zbýňa
Příspěvky: 2077
Registrován: 3. 9. 2010, 8:45
Bydliště: Čelákovice

28. 5. 2015, 10:59

kolo 127 zubů, menší kola v modulu 1,5 se vyplatí koupit
calibos
Příspěvky: 242
Registrován: 31. 8. 2011, 9:58

28. 5. 2015, 11:10

127 zubů co? Jako že to je to kolo co dělá převod mezi metrikou a palci?
calibos
Příspěvky: 242
Registrován: 31. 8. 2011, 9:58

28. 5. 2015, 11:15

fidel47 píše:Já jsem z Mirovic-okres Písek, kdybys byl někde z blízka, tak to můžeš okouknout naživo...
Tož ja su z Moravy :) Ale kdybych jel někdy kolem rad se kouknu diky.
Uživatelský avatar
origosch
Příspěvky: 1286
Registrován: 19. 4. 2007, 10:39
Bydliště: Kladno

28. 5. 2015, 1:15

127 zubů co? Jako že to je to kolo co dělá převod mezi metrikou a palci?
Je to jednoduché, 5" = 127 mm. :)
[URL=https://matchnow.life]Super casual Dating[/URL]
calibos
Příspěvky: 242
Registrován: 31. 8. 2011, 9:58

28. 5. 2015, 2:42

...ale jedno kolo převod nedělá, takže stále nechápu :oops:

Resp. je to myšleno takto?

- posuvový šroub mám se stoupáním 1/4" (6.35mm) na otáčku
- uvažuji 20 otáček je tedy posun o 5" tzn. 127 mm
- tedy pokud budu chtít stoupání závitu 1 mm
- tak je potřeba převod 20:127 (tedy na vreteno kolo 20 zubů a na šroub kolo 127 zubů)
- čímž dosáhnu že na 1 otáčku vřetena mám 20 / 127 * 6.35 = 1 mm posuvu
- pokud budu chtít stoupání 2mm tak na vřeteno kolo 40 zubů atd.
Uživatelský avatar
jova
Příspěvky: 2551
Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
Kontaktovat uživatele:

28. 5. 2015, 10:12

Tak jsem proměřil ty převody a asi z toho nic nebude. Středový otvor s klínkem je 20mm, kolečka mají od 30ti do 80ti zubů. Modul je cca 1,75.
Přílohy
a.jpg
Tomáš S.
Příspěvky: 94
Registrován: 14. 2. 2014, 9:35
Bydliště: Brno

29. 5. 2015, 9:37

calibos píše:...ale jedno kolo převod nedělá, takže stále nechápu :oops:

Resp. je to myšleno takto?

- posuvový šroub mám se stoupáním 1/4" (6.35mm) na otáčku
- uvažuji 20 otáček je tedy posun o 5" tzn. 127 mm
- tedy pokud budu chtít stoupání závitu 1 mm
- tak je potřeba převod 20:127 (tedy na vreteno kolo 20 zubů a na šroub kolo 127 zubů)
- čímž dosáhnu že na 1 otáčku vřetena mám 20 / 127 * 6.35 = 1 mm posuvu
- pokud budu chtít stoupání 2mm tak na vřeteno kolo 40 zubů atd.
Ano, výpočet kol je správně. Asi bude potřeba vložit mezi kolo na vřeteni a na tažném šroubu mezikolo kvůli velké osové vzdálenosti. Zároveň se poměr může měnit dvěma mezikoly na společné ose. Tím vystačíte s menším počtem kol pro více stoupání závitu.
calibos
Příspěvky: 242
Registrován: 31. 8. 2011, 9:58

1. 6. 2015, 7:36

Takže prošel jsem všechna ozubená kola která mám (vypadají jako z příspěvku Jovi) a teoreticky bych byl schopen sestavit dost převodů JENŽE tak nějak nechápu jak :(

Asi bude nejlepší to popsat na fotkách takže takto vypadá "převodovka":
soustruh-cnc3popis.jpg
Na hřídeli č. 1 bylo nasazeno dvojkolo (nerozebiratelné) 40 a 20 zubů:
soustruh-cnc5.jpg
soustruh-cnc5.jpg (21.56 KiB) Zobrazeno 7685 x
Pak mám ještě stejné "dvojkolo" 60 a 60 zubů. To pasuje na hřídele č. 2 a 3 a předpokládám že slouží k překlenutí velké osové vzdálenosti mezi hřídelami č. 1 a 4.

Takže komplet to vypadalo takto a toto sestavení (vzhledem k nerozebiratelnosti kola výše) beru jako základ:
soustruh-cnc4.jpg
Takže mi zůstávají hřídele č. 2 a 3. Na hřídel č. 4 (šroub) se dává kolo s drážkou pro pero, zde není problém, drážka tam je a kola do ní pasují.

Nevím si rady s tím že všechna ozubená kola která mám mají díru takovou že pasují na hřídel č. 4 (šroub) ale na hřídelkách č. 2 a 3 které jsou menšího průžezu nepasují.
Takže buď je to celé nekompletní (nebo nedodělané) a nebo mi něco uniká...
Stejně tak mě zaráží to dvojkolo (viz. výše) vypadá jako dodělávané (že někdo vzal dvě kola a umístil je na společný náboj). Tím že je spoj (lehce) nerozebíratelný tak nevím kam bych ta ozubená kola co mám v krabici umisťoval...?

Dvojkolo na hřídeli č. 1 má 40 a 20 zubů. Těch 40 je jasných, 40 zubů je i na vřetenu tak aby byl výsledný převod "reverzátoru" otáček 1:1. Těch 20 zubů pak spolu s kolem 127 zubů na hřídeli č.4 (resp. přes dvojkolo 60/60 což je 1:1) dává výsledné stoupání 1mm/ot. Ok funkční, máme jedno metrické stoupání... ale jak sestavit jiná stoupání? Kolo 127 zubů tam být musí (zajišťuje převod palců na metriku) a jiná kola nemám kam dát... z výpočtů vím že pokud bych 20 zubové kolo nahradil např. 40 zubovým dosáhnu stoupání 2mm ale bohužel to 20 zubové kolo je "na pevno". Musel bych ho stáhnout stahovákem a nalisovat místo něj jiné... to asi nebude to pravé ořechové...
Přehlížím něco (kromě doporučení odvést to do šrotu :) ) ? Díky všem.
Uživatelský avatar
jova
Příspěvky: 2551
Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
Kontaktovat uživatele:

1. 6. 2015, 8:35

Z toho tvého orloje mi uniká to nejdůležitější. Nevidím tam, která hřídel (kolo) je hnací, (myšleno která hřídel je spojena se vřetenem) a která hřídel vede dál (posuvný šroub, nortonka). Mezi ty dvě hřídele se musí vkládat ta soustava kol která vytvoří ten převod pro jednotlivé stoupání. Na upevnění těch kol pak slouží ta lira (páka s podélnou drážkou) a ty hřídele 2,3.
Když se mrkneš třeba k Tumlíkovi, má to tam zobrazeno http://www.tumlikovo.cz/tabulky-vymenny ... ni-zavitu/
Zbýňa
Příspěvky: 2077
Registrován: 3. 9. 2010, 8:45
Bydliště: Čelákovice

1. 6. 2015, 9:25

Hnací kolo je to s dvaceti zubama, ty ostatní jsou jenom pro změnu směru posuvu. Viz odkaz od jovy http://www.tumlikovo.cz/wp-content/uplo ... revody.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; kolo a má u tebe 20 zubů. Pro řezání metrickejch závitů je kolo d u tebe 127 zubů a zbytek máš na tý předloze, kde jsou kola vůči sobě napevno na trubce a celý je to otočný vůči lyře. Lze tam napočítat spousty jinejch stoupání, který třeba nejsou přesný číslo jaký má bejt, ale lze to použít. Tim lze částečně suplovat chybějící kola. Nejsnažší je namalovat si to a naprášit do excelu a vytlačit tabulku.
calibos
Příspěvky: 242
Registrován: 31. 8. 2011, 9:58

1. 6. 2015, 11:07

jova píše:Z toho tvého orloje mi uniká to nejdůležitější. Nevidím tam, která hřídel (kolo) je hnací, (myšleno která hřídel je spojena se vřetenem) a která hřídel vede dál (posuvný šroub, nortonka).
Ano jak píše Zbýňa hřídel č. 1 je "ta hnací" od vřetene a nad ní je vřeteno, ta 3 ozubená kola po stranách slouží k reverzaci.
Zbýňa píše:Pro řezání metrickejch závitů je kolo d u tebe 127 zubů a zbytek máš na tý předloze, kde jsou kola vůči sobě napevno na trubce a celý je to otočný vůči lyře.
Takže jestli to dobře chápu tak ozubená kola co budu dávat na hřídele č. 2 a 3 (lyru) by měla být prvně nasunuta na nějakém samostatném náboji s perem (aby se vůči sobě nemohla otáčet) a teprve tento celek nasadit na hřídel lyry (volně bez pera)? To by znamenalo že sice mám kola ale nemám ty náboje...
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“