Stránka 5 z 6

Re: Rotační osa

Napsal: 19. 3. 2011, 12:29
od sidonie
Monteg píše:Než dva šneky to je snad lepší uložit šneka do domečků a domečky na krátké lineáry a dotlačovat to na kolo pružinama? :D
To je blbost, zbytečně vzroste tření=opotřebení a navíc celý převod bude gumový v rozmezí pružnosti pružin.
Jan Danda píše:Co udělat dva šneky spojené zubatym řemenem,jeden šnek napevno a druhý by se mohl štelovat v ose.
Zbytečně složitý (konstrukčně) i na potřebu zástavbovýho místa a gumovost převodu budeš mít 2x na druhou díky řemenu násobenou vzdáleností šneků od sebe.

Duplexní šnek je nejelegantnější konstrukční řešení, které zabere nejmíň místa a zároveň řeší vůli v převodu způsobem, který zaručuje max. možnou tuhost a nepřidává víc tření v převodu než je nutné. Dokážu si představit ve šnekovém kole průchozí díru=průchozí dělička.
Problémem je už jen výroba šneku, nástroje pro výrobu šnekového kola a výroba samotného šnekového kola. Dobrý soustružník a výborný frézař by to mohli se správným strojním vybavením zvládnout i v požadovaném provedení. Šneka bych nechal vyrobit z 15 128 bez tepelného zpracování, jen trochu brousnout (vyhladit) boky šneku. Šnekové kolo by mohlo být klidně z toho plastu od tumlíka http://www.c-n-c.cz/viewtopic.php?f=62& ... =30#p67414" onclick="window.open(this.href);return false; stejně by přišlo přitáhnout x šroubama čelně k přírubě skličidla na vytočený osazení a navíc se sníží několikanásobně tření.

Re: Rotační osa

Napsal: 19. 3. 2011, 4:28
od Jan Danda
Vím,že to není to nejlepší řešení, ale jde to vyrobit na kličkomatech.Ještě mě napadlo ,co udělat šnekové kolo ze dvou částí.Nejdříve vytočit dve stejné prům. s osazením aby šli přesně na sebe,sešroubovat(díry trochu větší,aby se s tím nechalo v ose pootočit),přetočit na přesno a pak teprv na odvalovku .Pak nějaký mechanismus,na jemné nastavení obou částí.Jedna polovina šnekového kola by se opírala o jednu stranu zubu šneka a druhá polovina šnekového kola by se opírala o druhou stranu o druhou stranu zubu šneka.

Re: Rotační osa

Napsal: 19. 3. 2011, 4:44
od packa
měl jsem doma jedno takové šnekové kolo které bylo půlené a přez pružinu se jedna půlka o půl zubu pootáčela , takže naprosto bez vůle a odpor to skoro nekladlo.

Re: Rotační osa

Napsal: 19. 3. 2011, 11:20
od Ben Ash
Jako že je nějak půlený ten šnek? To si neumím představit. Ale jestli jsi myslel kolo složené ze dvou s poloviční tloušťkou tak to sem tu už psal, ale to se jim asi nelíbí, protože je to moc jednoduché, tady se bude radši řešit výroba duplexního šneku na kličkovém soustruhu :roll: :roll: :roll:

Re: Rotační osa

Napsal: 20. 3. 2011, 7:16
od Hardmesr
Mně se jako nejjednodušší řešení zdá zde už popsaný způsob se šnekovým kolem složeným ze dvou kol o poloviční síle. Jedna půlka je pevně na hřídeli, druhá je na té hřídeli otočně. V obou kolech je na čelech vyfrézována drážka a v nich vložená pružina, která kolo uložené otočně tlačí na druhou stěnu šneku a tak vymezuje pružně vůli ve šnekovém převodu.
Druhé jednoduché řešení zde bylo také popsáno. Spočívá v uložení šneku do pouzdra, kde je šnek uložen výstředně oproti pouzdru a otáčením tohoto pouzdra se šnek posunuje k, nebo od šnekového kola. Tak se dá vůle v převodu vymezit. Zde je ovšem nebezpečí v přesnosti vyrobení šnekového kola, kdy i malá házivost jeho ozubení zapříčiní zadrhávání převodu v místě výstřednosti šnekového kola a na druhé straně vzniká vůle.
Proto bych se přiklonil k řešení převodu s půleným šnekovým kolem. Obě půlky se vyrábějí společně jako jedno šnekové kolo. Je to ovšem řešení pro toho, kdo nemůže použít některou bezvůlovou převodovku.

Re: Rotační osa

Napsal: 20. 3. 2011, 8:26
od Monteg
Pulené kolo nebo dvoudílný šnek jsou jednoduchá řešení ale mají společnou necnost :oops:
Takže jestli se nepletu tak předpětí kola nebo šneku musí bejt pro max Nm motoru což je např. servo 4Nm max 12Nm převod 1:45 což je 540Nm
Při tomhle předpětí jde převod hodně ztuha a hodně se zahřívá

Re: Rotační osa

Napsal: 20. 3. 2011, 9:08
od packa
Ben Ash píše:Jako že je nějak půlený ten šnek? To si neumím představit. Ale jestli jsi myslel kolo složené ze dvou s poloviční tloušťkou tak to sem tu už psal, ale to se jim asi nelíbí, protože je to moc jednoduché, tady se bude radši řešit výroba duplexního šneku na kličkovém soustruhu :roll: :roll: :roll:
Jo myslel jsem kolo složené ze dvou půlek , myslím si že je to jednoduché a naprosto ůčelné.
a nebo není problem ručně kola v záběru nastavit aby nebyla vůle a pak prostě zafixovat šroubama.

Re: Rotační osa

Napsal: 20. 3. 2011, 12:24
od Jan Danda
Jo,myslel jsem ze dvou dílů poloviční tlouštky.Asi jsem pořádně nečetl tvůj příspěvek "Ben Ash" :roll:

Re: Rotační osa

Napsal: 16. 4. 2011, 3:28
od Monteg
Tak po prokoumání všech pro a proti výrobních možnostech a financí je finále následující
K servu připojím malou harmonickou - cylkoidní - planetovou převodovku a finální převod na vřeteno bude předepnutími ozubeními koly 5:1až 10:1
Výhody: Malá cena malé převodovky :D
Redudce vůle převodovky pokud nějaká bude konečným převodem 5:1až 10:1 podle převodu
Průchozí vžeteno toho jsem se nechtěl vzdát :roll:
Možnost vymezit vůli předpětím kol předpoklad jsou dva páry ozubených kol se šikmímy zuby v opačném směru předepnuté na pastorcích pružinou
Velký rozsah požadovaného převodu cca od 3:1 a 1600:1

Re: Rotační osa

Napsal: 21. 4. 2011, 6:16
od Monteg
Tak aby jsme jen tak netlachali a byla za náma byla vidět nějaká práce :D

Re: Rotační osa

Napsal: 21. 4. 2011, 10:17
od gnat
Hezkej bluebox :D Nemáš nějakoou fotku vnitřku ?

Re: Rotační osa

Napsal: 21. 4. 2011, 10:20
od zami
Nato, že je to v sekci "Začínám stavět a nevím jak na to ", tak celkem slušnej výrobek........ :wink:
Miloš.

Re: Rotační osa

Napsal: 21. 4. 2011, 2:46
od motorovy
ak to bude fungovat tak dobre ako to vyzera, klobuk dolu ;)

Re: Rotační osa

Napsal: 21. 4. 2011, 2:58
od Monteg
Unitř ještě nic není :D
Nejdřív musím našetřit na nějakou převodivku a servo pak bude i něco uvnitř :oops:

Re: Rotační osa

Napsal: 22. 9. 2012, 7:50
od RaS
už je něco uvnitř?