Soustruh sm 16

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
david.2
Příspěvky: 182
Registrován: 1. 8. 2022, 7:06

8. 12. 2024, 8:46

[quote=capajev post_id=508733 time=1733644896 user_id=17811

To už asi nezjistíme a ve výsledku je to jedno. Teď je celej soustruh do šroubku, proběhne / proběhlo důkladná očista, výměna opotřebovaných dílů, kompletní výměna ložisek a gufer, nové řemeny, přetěsnění, uvedení do geometrie, nové elektro a v poslední řadě i barva. Takže vlastně GO. To upínání budu řešit nakonec, budu rád když to stihnu do jara :-), práce je tam dost.
[/quote]
A to se ti vyplatí? Já nevím,jak je na tom trh,ale do takhle rozsáhlý opravy bych asi nešel,když je na konci zase jen SM (že by sado-maso?) V ceně,co vyjde taková oprava (byť selbsthilfe) už se sežene soustruh ..Do týhle žumpy spadneš jen v případě výměny ložisek vřetena za desítku,ani se nerozkoukáš,potom tam stejně zůstane ta všude tekoucí hydraulika,ječící čerpadlo a nespolehlivá elektrika.Když to celý překonstruuješ na něco lepšího,tak zase nestihneš ten termín:-)
capajev
Příspěvky: 467
Registrován: 6. 12. 2021, 9:05
Bydliště: Praha 8 - Bohnice

8. 12. 2024, 9:01

david.2 píše: 8. 12. 2024, 8:46 A to se ti vyplatí? Já nevím,jak je na tom trh,ale do takhle rozsáhlý opravy bych asi nešel,když je na konci zase jen SM (že by sado-maso?) V ceně,co vyjde taková oprava (byť selbsthilfe) už se sežene soustruh ..Do týhle žumpy spadneš jen v případě výměny ložisek vřetena za desítku,ani se nerozkoukáš,potom tam stejně zůstane ta všude tekoucí hydraulika,ječící čerpadlo a nespolehlivá elektrika.Když to celý překonstruuješ na něco lepšího,tak zase nestihneš ten termín:-)
Ano, stále mám za to, že vyplatí. Sice nepočítám svůj čas, ale jestli přelezu 80 tis vč. pořizovací ceny soustruhu, budu se divit. Jediné co mi zbývá z větších investic je ta elektrika. Zbytek už mám vyřešený. Termín je můj, když ho přetáhnu ve výsledku se nic neděje. Myslím, že bych v podobné ceně, velikosti a výsledné kvalitě co budu mít tady po GO něco našel. Já jsem s tímto řešením naprosto spoko a rozhodně nekoukám na to, že na konci bude jen SM. Věřím, že by se našli i tací co by řekli že na konci bude jen shaublin, nebo hardinge.

edit: mne třeba překvapilo kolik verzí B se dělalo. S pákou jednozubové spojky na suportové skříní, nebo přímo na převodovce. V manuálu jsou 2 typy uložení vřetene ve vřeteníku, já mám oproti manuálu 3 a určitě by se těch věcí našlo více :-)
david.2
Příspěvky: 182
Registrován: 1. 8. 2022, 7:06

9. 12. 2024, 9:03

capajev píše: 8. 12. 2024, 9:01

Ano, stále mám za to, že vyplatí. Sice nepočítám svůj čas, ale jestli přelezu 80 tis vč. pořizovací ceny soustruhu, budu se divit..

edit: mne třeba překvapilo kolik verzí B se dělalo. S pákou jednozubové spojky na suportové skříní, nebo přímo na převodovce. V manuálu jsou 2 typy uložení vřetene ve vřeteníku, já mám oproti manuálu 3 a určitě by se těch věcí našlo více :-)
No, je to pravda,je blbá doba,než čučet doma na bednu,to se radši vrtat v tomhle-i když riziko zblbnutí z toho je u toho sústruhu jen nepatrně menší..
A peníze dneska nemaj cenu,tak proč je počítat..Jen aby bylo za tu investici aspoň přiměřeně muziky..

to edit:já mám dokonce prospekt na obrácenou verzi pro leváky,vřeteník vpravo-nevím,jestli to bylo doopravdy vyrobený,nebo jen v propagaci byli ještě větší tupci než v konstrukci-naopak zase výroba,dokázala všechny ty paskvily v docela slušný kvalitě zhmotnit-asi ještě pod doznívající nadvládou mistrů z Čech nebyla tak moc tragická.Právě to,že bačové pořád něco vymejšleli,až to nakonec přemysleli je ten největší problém- většina mašin,co mají za typem napsáno písmeno-čím vyšší,tím větší tragédie. Jaký máš osazení vřeteníku?
capajev
Příspěvky: 467
Registrován: 6. 12. 2021, 9:05
Bydliště: Praha 8 - Bohnice

9. 12. 2024, 9:15

david.2 píše: 9. 12. 2024, 9:03 Jaký máš osazení vřeteníku?
Asi jako na A, nevím přesně. Ve předu jsou 2 ložiska s kosouhlým stykem a textitovou klecí a vzadu dvouřadé válečkové s kuželovou dírou a mosaznou klecí.

Zde vřeteno po vyndání. Zadní ložisko je v pánu. Vnější kroužek byl úplně vyjetej.
IMG_5992.jpeg
david.2
Příspěvky: 182
Registrován: 1. 8. 2022, 7:06

9. 12. 2024, 9:27

capajev píše: 9. 12. 2024, 9:15
david.2 píše: 9. 12. 2024, 9:03 Jaký máš osazení vřeteníku?
Asi jako na A, nevím přesně. Ve předu jsou 2 ložiska s kosouhlým stykem a textitovou klecí a vzadu dvouřadé válečkové s kuželovou dírou a mosaznou klecí.

Zde vřeteno po vyndání. Zadní ložisko je v pánu. Vnější kroužek byl úplně vyjetej.
IMG_5992.jpeg
No tohle je to provedení pro vyšší přesnost,ne? To,,dvouřádnový válečkový ložisko" je ložisko NN určený pro vřetena,díra je kuželová kvůli tomu,že když se kroužek natáhne na kuželovou hřídel,roztáhne se a vymezí vůli v uložení. Právě proto jsem psal,že když budeš chtít vyměnit komplet ložiska na vřeteně,spadneš do toho za desítku.(beru to tak,že ty vřetena,co jsem viděl ,byly originálně z fabriky osazený ložisky SKF/ FAG/SNR a tam je cena min. jednou taková,jako u našich ekvivalentů). Taky musíš mít zmáknutý vymezování vůlí,jakmile to jen trošku víc přetáhneš,okamžitě ložiska zničíš..
Když oni bezmozci udělají vřeteník s trvalou náplní maziva.. Kdyby aspoň nepsali v manuálu,že se tam dají použít naše vazelíny:-(
capajev
Příspěvky: 467
Registrován: 6. 12. 2021, 9:05
Bydliště: Praha 8 - Bohnice

9. 12. 2024, 9:51

Podle mne to neni provedení pro vyšší přesnost. Liší se to na té sestavě v předu. Ne že by na tom ve výsledku záleželo, ale zarazilo mne to.
Přikládám z manuálu:
Vyšší přesnost:
v předu sestava 3 ložisek s kosouhlým stykem, v zadu dvouřadé válečkové s kuželovou dírou
IMG_7722.jpeg
Vysoká přesnost:
v předu sestava dvouřadého válečkového ložiska s kuželovou dírou a za ním obousměrné axiální ložisko s kosouhlým stykem, v zadu to samé jako v předchozí variantě.
IMG_7723.jpeg
david.2
Příspěvky: 182
Registrován: 1. 8. 2022, 7:06

10. 12. 2024, 8:16

Jojo,pacient se upomíná.. Tu Tvou variantu jsem už viděl,tu první na obrázku nikdy..Asi něco jako kuželový pravítko. Jen ve snech a v knížce..
Tvoje varianta je jednodušší na vymezení i milejší ke šrajtofli.
mstreicher
Příspěvky: 767
Registrován: 30. 9. 2017, 10:08
Bydliště: Zichovec
Kontaktovat uživatele:

11. 12. 2024, 11:41

Jak se ti vytahovalo vřeteno? Byla tam nějaká zaludnost?
Sm16, Avia Fnb25, Jones&Shipman 540ap
capajev
Příspěvky: 467
Registrován: 6. 12. 2021, 9:05
Bydliště: Praha 8 - Bohnice

11. 12. 2024, 12:37

Nic mne nenapadá, ale dělal jsem celkovou roborku. Nedokáži si tedy představit vyndavaní vřetene se stále nasazenou skříňkou s převodovkou pro výměná závitová kola. Což může být dost práce navíc, když chceš řešit jen vřeteno.
mstreicher
Příspěvky: 767
Registrován: 30. 9. 2017, 10:08
Bydliště: Zichovec
Kontaktovat uživatele:

11. 12. 2024, 12:48

To je jasné :) Sundaval jsi vřeteník?
Sm16, Avia Fnb25, Jones&Shipman 540ap
capajev
Příspěvky: 467
Registrován: 6. 12. 2021, 9:05
Bydliště: Praha 8 - Bohnice

11. 12. 2024, 1:44

Ano vřeteník jsem dával dolu, nechával jsem brousit lože.

PS: sundaval jsem úplně všechno.
capajev
Příspěvky: 467
Registrován: 6. 12. 2021, 9:05
Bydliště: Praha 8 - Bohnice

29. 12. 2024, 10:40

Ahoj, jsem tu s dalším dotazem. Tentokrát k lamelové spojce. Nechával jsem vyrobit nové přítlačné palce / háčky, které byly opotřebené. Po složení spojky na zpět, však pozoruji že na jedné straně jsou palce v drážce víc na těsno a přesunutí kroužku na druhou stranu se sami plně neuvolní a stále lehce tlačí na lamely. Má to tak být, a uvolní se otáčením hřídele? Nebo je to blbě, mám to znovu rozebrat a ty palce trošku vzít na jemným smirku?
A druhý dotaz, jaký má být správný přítlak na lamely? Snažil jsem se to udělat tak nějak selským rozumem, aby při rozepnuté spojce se otáčeli co nejvíce lehce a zároveň přesuvný krouže při sepnutí “cvakl” a držel polohu a přes palce šel přesunout trošku z tuha.
Předem díky, Pavel.
capajev
Příspěvky: 467
Registrován: 6. 12. 2021, 9:05
Bydliště: Praha 8 - Bohnice

19. 1. 2025, 4:14

Zas o kousek blíže. Většina částí je v barvě, ale ještě nějaké to lakování mne čeká.
IMG_7998.jpeg
Lože mne trošku potrápilo, brousit jsem ho dával s původní barvou, nestíhal jsem ji sundat a tak mne po sundání barvy čekalo drobné překvapení.
IMG_7769.jpeg
IMG_7770.jpeg
Za povšimnutí stojí ten červenej tmel v té prasklině, takže buď to bylo už z výroby, nebo z nějaké GO.
Tak jsem ji alespoň sešrouboval a ještě vše slepil tekutým kovem.
IMG_7780.jpeg
No ještě mi přibyla zkompletovaná, přetěsněná a přeložiskovaná převodovka. Ke
které musím dovyrobit přesouvací kamen hydraulického pístu spojky, který byl prasklý v dříku.
IMG_7881.jpeg
Nakonec je v kupě hydraulický agregát, opět prětěsněn a vyčištěn. A přeložiskované motory.
Vše dělám většinou po večerech po té co jde malá spát, takže to jde pomalu, ale jistě :-).
Uživatelský avatar
Charon
Sponzor fora
Příspěvky: 6012
Registrován: 27. 7. 2019, 4:31
Bydliště: Praha

19. 1. 2025, 6:58

Krásná práce :!: Bude lepší jak novej
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber.. propagator www.atreon.cz
Uživatelský avatar
Axim
Příspěvky: 547
Registrován: 13. 10. 2020, 5:57
Bydliště: Mladá Boleslav

19. 1. 2025, 7:26

Ahoj
Vzal jsi to z gruntu a bude lepší než nový
Ten odstín barvy je moc pěkný a mnohem hezčí než ta origo modrá
Krásná práce
SCHAUBLIN 53, GACK K15 , Weiler Condor 81, RB40, Avia fnc 25, a další
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“