Stránka 56 z 111

Re: MN80.-typy,rady,fotky

Napsal: 19. 11. 2016, 7:32
od testone
kromě toho že do jedné fáze pustíš ss proud musíš ty zbylé zkratovat
má to spousta strojů
namátkou novější (ty co mají za motorem velkou bednu rozvaděče) vrtačky VS32
tam brždění spíná časové relé po vypnutí motoru
frézky FA3U (FU3A??? :D )
spíná se podržením stop tlačítka
myslím že schema zapojení obou strojů se tu dá dohledat

Re: MN80.-typy,rady,fotky

Napsal: 19. 11. 2016, 7:59
od atlan
Trebalo by vyskusat pripojit len kondik 4,7mF nabity z 24 zdroja ci nebude stacit na brzdenie. Nabijat ho cez odpor aby sa nabil napr za 10s castejsie sa aj tak nebrzdi.
Inak sa to bezne pouziva v strojoch pre stolarov. Frezy a pily a hoblovacky.

Re: MN80.-typy,rady,fotky

Napsal: 19. 11. 2016, 8:28
od Zdenek Valter
pepobubu píše:
atlan píše:To jednosmerne napatie na brzdenie vychadza aj tak najlacnejsie. Nikto netvrdi ze to musi brzdit 24voltami.
Zdravicko, jedna otazocka.... Videl uz niekto z diskutujucich brzdenie asynchro. motora DC napetim aj osobne ? alebo len o tom niekde cital ci pocul. Totisto... viem ze existuje aj taka moznost , ucili sme sa o tom v skole ale len tak vseobecne. Viem ze brzdiaci prud by nemal presiahnut menovity, ale to je asi tak vsetko. Na nete som sa docital ze napatie sa pusta do jednej cievky a samozrejme by uz nemal byt napajany striedavinou ale... Dost by pomohol pokec schema zapojenia parametre a pod. od niekoho kto to ma odskusane a nie len tak polemizovat okolo :wink:
No teorie říká pravdu ;-) Vžhledem tomu, že napájíš SS napětím stačí si změřit odpor vinutí pak Ti z ohmova zákona vyplyne maximální výše SS napětí na cívce. Zde by bylo dobré měřit jen jednu cívku. Tedy při zapojení do D jeden konec odpojit při Y měřit proti středu.

Re: MN80.-typy,rady,fotky

Napsal: 19. 11. 2016, 10:10
od elbarto
Jak pise mistr Robo, Testone i Zdenek. Tady na krasne patinovanem schematu mas asi nejednodussi zapojeni. Podle tohoto prikladu uz jsem to pachal i na jine stroje a funguje to az neuveritelne dokonale. Snad uz jen si vybrat zda chces brzdit podrzenim stopky jako na frezkach nabo casakem na vrtackach. Zmenou odporu muses brzdit ruzne rychle. Snad jedine co je potreba si 2x vyzkouset je fungujici blokovani stykace provoz/brzdeni. Americky soudruh bohuzel ve fyzice stredni skoly nedaval pozor, proto je odkazany na americkou Schimano brzdu hi,hi,hi. Trosku mi to pripomina ruskou brzdu na lyzich, kdo mel nekdy odvahu vyzkouset ... :-)

Obrázek

Re: MN80.-typy,rady,fotky

Napsal: 20. 11. 2016, 5:12
od salus
testone píše:kromě toho že do jedné fáze pustíš ss proud musíš ty zbylé zkratovat
má to spousta strojů
namátkou novější (ty co mají za motorem velkou bednu rozvaděče) vrtačky VS32
tam brždění spíná časové relé po vypnutí motoru
frézky FA3U (FU3A??? :D )
spíná se podržením stop tlačítka
myslím že schema zapojení obou strojů se tu dá dohledat
Žádné zkratování zbylých dvou fází není zapotřebí.

Nějaká schémata zde:
VS32B.pdf
(140.09 KiB) Staženo 1283 x
- to je to samé co sem dával elbarto ale v růžovém provedení bez patiny :D
FA3A ELEKTRO staré provedení.pdf
(1.14 MiB) Staženo 386 x
- frézka FA3 starší provedení, čas brždění je dán dobou stisknutí tlačítka STOP.
FA3 ELEKTRO nové provedení.pdf
(399.24 KiB) Staženo 410 x
- frézka FA3 novější provedení, čas brždění je dán nastavením času na časovém relé.

Re: MN80.-typy,rady,fotky

Napsal: 20. 11. 2016, 6:37
od testone
salus píše: Žádné zkratování zbylých dvou fází není zapotřebí.
na těch dvou schematech opravdu nic takového není
tak jsem zase o něco chytřejší :D
domníval jsem se (proč?????, nevím), že tím, že tím že do jednoho vinutí pustím ss proud, tak z motoru vyrobím generátor a energii naakumulovanou v rotoru zmařím v odporu smyčky druhá vinutí - zkrat (nebo v externím zatěžovacím rezistoru)
a ono to tedy zřejmě brzdí vyvoláním proudu v kleci kotvy a kinetická energie kotvy se změní v její oteplení
Nebo kam se poděje?
......
schema té VS32 jsem nikdy zatím dopodrobna nestudoval
v mé teorii mě utvrzoval fakt, že v naší VS32 se při častějším brždění docela silně zahřívá výkonový rezistor, o kterém jsem se domníval, že je to ten zatěžovací
a ono ne
ve schematu od Elbarta je ten rezistor použit jako předřadný pro omezení proudu vinutím motoru pro brzdění, napájí se to z jedné fáze proti zemi (!!!, viz dále)
v novějším schema od Saluse je pro tentýž účel použito extra vinutí trafa
.......
ve schematech viz výše jsem ale narazil na další docela podstatný rozdíl
VS32 v provedení dle Elbarta je tedy k síti připojena tak, že část obvodů je napájena z fází proti sobě (tedy bez potřeby pracovní nuly) a část (obvod brzdy) pracovní nulu mít musí, je napájena z jedné fáze proti zemi
pak je tedy nutno tuto verzi VS32 připojit pětižilově (???!!!???)
VS32 v provedení dle Saluse má potřebná napájení odvozena z trafa napájeného ze dvou fází, proti nule tam nic není, lze ji tedy připojit čtyřžilově, tedy U, V, W a PE
Mám pravdu?
díky za odpověď

Re: MN80.-typy,rady,fotky

Napsal: 20. 11. 2016, 7:39
od K_73
testone píše:... ono to tedy zřejmě brzdí vyvoláním proudu v kleci kotvy a kinetická energie kotvy se změní v její oteplení
Nebo kam se poděje?
díky za odpověď
Ano je to tak. Je to stejné, jako když u synchronního motoru s permanentními magnety zkratuješ vinutí a snažíš se s ním točit. Místo magnetů je v bržděném asynchronním motoru statorová cívka napájená ss proudem a rotorové vinutí zkratovat netřeba protože jak je z názvu kotva nakrátko patrné, je zkratované už z výroby. Veškerá kinetická energie se mění v teplo a zahřívá kotvu motoru. To je třeba brát v potaz aby častým bržděním nedošlo k přehřátí motoru.

Re: MN80.-typy,rady,fotky

Napsal: 20. 11. 2016, 9:17
od elbarto
To Testone. Soudruzi v TOSu si museli poradit, stare stroje nemaji pet dratu. Vidim v tom kouzlo jednoduchosti + ovladacky z trafa 400/24V .Rezistror je poradny dratovy kousek s moznosti doladeni odporu. Cas je nastaveny na tusim 5s coz je az az hodne, uplne by stacili 2 vteriny. Vrtacka nema zadne velke roztocene hmoty. Kdyz se znova otevrelo toto tema, mozna nebudu linej, sundam plechovou boudicku (oser) a zmerim proud protekajici pri brzdeni. Docela me zajima kolik je potreba na tak rychle zastaveni. Kdyz vidim male praveke diody v mustku stroje, bude to hadam prekvapive malo.

Re: MN80.-typy,rady,fotky

Napsal: 20. 11. 2016, 9:27
od robokop
no ted jeste sestavit nejake jednoduche schema pro lidi co nevladnou elektrinou

podle me staci dve rele a kondik
jedno ctyrnasobne rele prepinaci (na vyssi napeti) kterym se bude vybirat kam bude pripojeny motor. Jestlina sit nebo na DC brzdu
pomocne kontakty by mohli slouzit k pripojeni pomocneho rele ktere se bude napajet z tech 24V skrz kondik, po nabiti kondiku samo odpadne, prez kondik jeste odpor ktery zajisti vybiti kondiku pro dalsi cyklus
hodnoty je treba odmerit vzhledem k ruznym vlastnostem ruznych komponent

vypinac chodu stroje bude spinat to prvni rele

Re: MN80.-typy,rady,fotky

Napsal: 20. 11. 2016, 9:42
od elbarto
Nejsnazsi mi stale prijde provedeni s vyuzitm pridrzenim STOPKY, potom se resi ciste jen blokovani stykace S1, pripadne S1+S2. Bohuzel zde je nutna inteligence obsluhy. Kondik je zajimave tema pokusu zda energie v nem staci na zabrzdeni. Idelane kondik bezne velikosti, pulmetrove valce z kompenzaci nepocitam :-)

Re: MN80.-typy,rady,fotky

Napsal: 20. 11. 2016, 9:45
od robokop
ja myslel ten kondik pouze na podrzeni rele

Re: MN80.-typy,rady,fotky

Napsal: 20. 11. 2016, 12:35
od salus
testone píše: ve schematech viz výše jsem ale narazil na další docela podstatný rozdíl
VS32 v provedení dle Elbarta je tedy k síti připojena tak, že část obvodů je napájena z fází proti sobě (tedy bez potřeby pracovní nuly) a část (obvod brzdy) pracovní nulu mít musí, je napájena z jedné fáze proti zemi pak je tedy nutno tuto verzi VS32 připojit pětižilově (???!!!???) VS32 v provedení dle Saluse má potřebná napájení odvozena z trafa napájeného ze dvou fází, proti nule tam nic není, lze ji tedy připojit čtyřžilově, tedy U, V, W a PE Mám pravdu? díky za odpověď
Ano máš v podstatě pravdu, ale zásadní věcí je k jaké síti je stroj připojen. V případě sítě TN-C lze připojit obě verze čtyřvodičově, pokud bude stroj připojen k síti TN-C-S, případně TN-S, Elbartova verze musí být připojena pětivodičově, moje varianta, kde je pro ovládací obvod a brzdu použit oddělovací transformátor s primárním vinutím na sdružené napětí (2 fáze) lze i v síti TN-C-S nebo TN-S připojit stroj čtyřvodičově. Varianta s oddělovacím transformátorem je založena na dříve i dnes platné normě pro pracovní stroje ČSN 33 2200 (ČSN EN 60204-1) kde je tento požadavek cituji: "Transformátory nejsou povinné pro stroje s jedním spouštěčem motoru a/nebo maximálně dvěma řídícími přístroji (např. blokovací zařízení, řídící jednotka start/stop)".

Re: MN80.-typy,rady,fotky

Napsal: 21. 11. 2016, 1:10
od Francotirador
Koukám jak se to tu přes víkend hezky rozvinulo.
robokop píše:no ted jeste sestavit nejake jednoduche schema pro lidi co nevladnou elektrinou …
To by bylo příjemné,
například já bez mučení přiznávám, že mě z výše popsaných rad není vůbec jasné jak a co do stávajícího rozvaděče zakomponovat.
rozvaděč MN80A.jpg

K tomu měniči: sice není za pár stovek (nabídka použitého), ale tenhle by vhodný byl http://download.schneider-electric.com/ ... 443_04.pdf, http://www.schneider-electric.us/en/pro ... 61HU15N4Z/? Nebo mu chybí nějaká funkce na kterou bych se měl při shánění zaměřit (kromě toho aby měl ovládací panel)?

Re: MN80.-typy,rady,fotky

Napsal: 21. 11. 2016, 1:17
od Thomeeque
GeeSnake píše:
Zdenek Valter píše:
GeeSnake píše: .....................................................
http://aukro.cz/menic-sew-movitrac-31c0 ... 96158.html" onclick="window.open(this.href);return false;
No to Ti musím poblahopřát ke skvělému kupu!!
No a to byly dva...
Myslim, že jsi měl celkem kliku i v tom, že to prodávající dal do ne úplně vhodné sekce a do názvu nenapsal "frekvenční".

Re: MN80.-typy,rady,fotky

Napsal: 21. 11. 2016, 2:48
od salus
Francotirador píše:například já bez mučení přiznávám, že mě z výše popsaných rad není vůbec jasné jak a co do stávajícího rozvaděče zakomponovat
Pokud budeš dávat frekvenční měnič tak kromě měniče:
1.) stávající rozvaděč MN80 v podstatě nepotřebuješ, tedy jeho některé části.
a.)Hlavní vypínač, který je teď reverzační - není takový zapotřebí stačí s polohami 0, I nehledě na to, že reverzační přepínače se ve funkci hlavního vypínače s funkcí nouzového zastavení se u strojů z bezpečnostních důvodů nedoporučují. Nevím jestli ten měnič co bys měl k dispozici je pro napájení 1x230V nebo 3x400V, pokud by byl 1x230V stačí Ti jednopólový hlavní vypínač potřebných parametrů.
b.)Spouštění a reverzaci motoru obstará frekvenční měnič.
c.)Tepelné jistící nadproudové relé nepotřebuješ, to udělá také frekvenční měnič.
d.)Transformátor 400/110V, včetně jeho jištění které jslouží pro ovládací obvod není zapotřebí, takový ovládací obvod tam nebude.

2.) Naopak je velice vhodné doplnit cizí chlazení motoru ventilátorem, který poběží nezávisle na motoru. Pokud budeš točit motor na nízké otáčky, sám se vlastní vrtulí neuchladí.
3.) Budeš potřebovat vhodný potenciometr pro řízení otáček
4.) Třípolohový přepínač pro běh VLEVO - 0 - VPRAVO
5.) Jestliže se bude často brzdit DC napětím (z měniče) je vhodné měnič doplnit brzdným odporem a to bývá hned po měniči druhá nejnákladnější součást té přestavby, pokud je ten brzdový odpor originální výrobek, dá se samozřejmě nahradit výkonovými odpory patřičných parametrů.

Proto já bych stávající rozvaděč úplně "vykostil" a udělal něco jiného, stejně budeš muset měnič někde umístit. Místa v soustruhu kam dát měnič je dost.