Autobaterie

kdyz nebudes vedet kam to dat tak to napis sem, admin to za tebe umisti nebo vytvori novou sekci
Odpovědět
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

29. 10. 2020, 7:51

Milan199 píše: 29. 10. 2020, 6:10
Mex píše: 29. 10. 2020, 5:06 - naopak LiIon akecy nejsou rády dlouhodobě plně nabité
Takže nabít tak na 70% a zapomenout na ně. Mají malé samovybíjení, takže klidně můžou ležet bez nějaké další péče.
Nijak to nezpochybňuji ! Jenom se v každém návodu dočtu něco jiného :

Škoda Citigoe iV - dobíjet pokud možno po každé jízdě na 100 % . V zimě při odstavení nejdéle po měsíci.

Elektrokolo Crusis - udržovat na 75 % odstavení neřeší.
Elektrokolo Leader fox - dobíjet na 100 % - alespoň jednou za zimu dobít.
Sekačka Stiga - dobít po každém použití

Ve firmě je kupa aku nářadí Milwaukee - dobíjet na 100 % dokonce nechávat v zapnuté nabíječce při skladování.

Dobrozdání kámoše co prodává / servisuje Sanyo a repasoval mi baterii : vybití a přebití hlídá elektronika a ostatní je marginální. Baterii víc škodí vysoké odběry.

Pár otázek jsem kladl výše, ale nic. Tak nevím ...
Vlákno jsem jenom prolítnul, Tvých dotazů jsem si nevšiml.
Účinnost nabíjecího/vybíjecího cyklu se s opotřebením určitě zhorší. Jednak je to většími ztrátami na větším vnitřním odporu (což znamená oteplení při nabíjení/vybíjení).
Ale je to i zhoršenou činností chemie.
Člověk si představuje baterku jako kýbl, kam něco naleje pak zase vyleje.
Ale je to elektrochemický zdroj. To nabíjení i vybíjení znamená chemické reakce. A i když jsou vratné, tak přece jen ty materiály časem trochu ztrácejí své vlastnosti.

K těm návodům, co jsi zde vyjmenoval: ono bude asi taky trochu záležet na režimu činnosti daného zařízení, a taky pro koho je návod určen.
Pokud je u nějakého zařízení příkaz to pravidelně dobíjet, tak to znamená, že to zařízení i ve vypnutém stavu nějak "žije". Takže tam má smysl to nabít hodně, protože náboj v baterce průběžně klesá díky spotřebě nějaké té diagnostiky nebo co všechno tam běží.
Kdyby byla ta baterka opravdu nějakým mechanickým vexlem odpojená, tak by nějaké dobíjení co měsíc nebylo nutné.

A u nějakého zařízení typu sekačka atd. se asi předpokládá hodně laická obsluha. Takže tu nějak zatěžovat nějakým částečným nabíjením asi nemá smysl. Navíc by to asi na jednoduchém zařízení ani neměli jak změřit. Takže tam se zřejmě spíš předpokládá, že obsluha jsou poloviční dementi. A tak je lepší, když to bude raději nabito naplno, než by to bylo poloprázdné, pak to ženská chytne do ruky, poseká trávník a ono jí to zdechne na kompletní vybití. Tak to tak nechá a vzpomene si to zase až příště, až bude chtít sekat a ono to nepojede. A to je větší průser, i když si to elektronika hlídá.
Uživatelský avatar
Cjuz
Příspěvky: 2433
Registrován: 17. 2. 2013, 6:27
Bydliště: Předklášteří
Kontaktovat uživatele:

1. 11. 2020, 3:50

Pokud jde o přípravu na nějakou nečekanou situaci tak ta baterka má zatraceně málo energie.
A solárka to nevyřeší jelikož výpadek nastane určitě při nějké slotě takže se na slunce bude čekat několik dní.
Myslím že malinký agregát + benzín bez biosložek, aby se dal neomezeně skladovat je lepší.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

1. 11. 2020, 4:07

Cjuz píše: 1. 11. 2020, 3:50 Pokud jde o přípravu na nějakou nečekanou situaci tak ta baterka má zatraceně málo energie.
A solárka to nevyřeší jelikož výpadek nastane určitě při nějké slotě takže se na slunce bude čekat několik dní.
Myslím že malinký agregát + benzín bez biosložek, aby se dal neomezeně skladovat je lepší.
Však jsem psal - autobaterka a k tomu auto s plnou nádrží.
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 5233
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

1. 11. 2020, 5:51

Mex and Pavlík: kucíí hrozně rád bych tomu veřil, ale proč je smrt páru článku nejčastější závada packu na nářadí ?
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

1. 11. 2020, 6:04

elbarto píše: 1. 11. 2020, 5:51 Mex and Pavlík: kucíí hrozně rád bych tomu veřil, ale proč je smrt páru článku nejčastější závada packu na nářadí ?
To nevím. Napadá mě ale vyšší pravděpodobnost.
Pokud chcípne jeden článek a dojde u něho k částečnému zkratu, tak sebou vezme i toho kamaráda v páru.
Takže pak je pravděpodobnost dvojnásobná (resp. n-násobná) než u sólo článku.

Další možnost je, že se sice ten článek nezkratuje, ale ztratí kapacitu. Takže pak všechno táhne ten jeho parťák a taky dřív zemře.
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 5233
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

1. 11. 2020, 8:00

... ono to bude asi i tím, že výrobce jistě žádné párování neřeší, vyrobí metelesku blesku. Pokud se potom "potkaji" dva vyrazně rozdílné vnitřní odpory nemůže to dopadnou jinak. Ono to vlastne výrobci vyhovuje, protože pacoš si koupí jinou :-(
Uživatelský avatar
pavlík
Příspěvky: 896
Registrován: 16. 12. 2018, 10:00
Bydliště: Praha 5

1. 11. 2020, 8:24

Ano, přesně tak a nejde jen o to, že se výběr článků nedělá, ale ty články jsou prostě každý trošičku už z výroby jiný a to i v jedné výrobní sérii a jakmile se jeden (nebo více) v sadě zhorší, tak to zahájí lavinovitý proces jejich dalšího zhoršování až dojde k tomu, že článek je tak špatný, že nefunguje díky jeho velkému vnitřnímu odporu celá sada.
Několikrát jsem to řešil a přehazoval u NiMH aku jeden článek sady, ale je to dočasné řešení a vydrží to třeba pár měsíců.
Obecně platí, že se to tak dělat nemá, dát nový článek do sady starých není řešení, ale na chvilku se tím dá řešit okamžitá potřeba funkce...
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 5233
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

1. 11. 2020, 9:26

... mluvím o 18650 nikoliv NiMH :-( ty už jsou snad mrtvý delší dobu.
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

1. 11. 2020, 10:00

elbarto píše: 1. 11. 2020, 8:00 ... ono to bude asi i tím, že výrobce jistě žádné párování neřeší, vyrobí metelesku blesku. Pokud se potom "potkaji" dva vyrazně rozdílné vnitřní odpory nemůže to dopadnou jinak. Ono to vlastne výrobci vyhovuje, protože pacoš si koupí jinou :-(
Jen abychom si rozuměli - já jsem to myslel jinak.
Ne že příčinou chyby je použití různých článků. Ale jen to, že když jich tam mám 2x tolik (nebo obecně n x tolik), tak mám taky dvojnásobnou (n-násobnou) pravděpodobnost problému. A že když už k tomu problému dojde, tak ten 1 vadný článek sebou může vzít i ty ostatní, co jsou s ním paralelně.
Uživatelský avatar
pavlík
Příspěvky: 896
Registrován: 16. 12. 2018, 10:00
Bydliště: Praha 5

2. 11. 2020, 9:27

Ano, tak byla moje odpověď myšlena, jako příklad jsem uvedl ty NiMH, ono to platí obecně, že jeden horší článek zabije celou sadu čehokoliv, vždyť to tradičně platí i u autobaterií, kdy v baterce odejde dříve jeden článek sady a baterka je v háji......
atlan
Příspěvky: 3382
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

2. 11. 2020, 11:40

Myslim ze parny stroj s altikom bude lesi napad. Ako baterka.
Mart76
Příspěvky: 1011
Registrován: 17. 12. 2016, 11:04
Bydliště: Prostějov

2. 11. 2020, 11:59

Carl_FM píše: 29. 10. 2020, 5:14 Akumulátory bych používal Li-Ion vel 18650, mám z nich sestavené záložní baterky v hliníkové bedně, vysypáné pískem. Stačí je skladovat nabité na 60%
A co takhle LiFePO4?
https://shop.gwl.eu/LiFePO4-cells-3-2-V/?cur=2
Vývoj HW, návrhy DPS (OrCAD, Eagle, Pads)
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 5233
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

2. 11. 2020, 5:32

V rychlosti jsem ze zvedavosti něco o LiFePO4 načetl. Když vidím ceny aktivních balancéru na Ali ani nechci vědět ceny od renomovaných značek v CZ. Baterky asi super, opět ty ceny ... když vezmu kalkulačku a spočítám smysluplný pack. Stále mi dává největší smysl využit aku kontejner z malého auto hybrida z vrakárny, kterých bude stále víc.
Dawe
Příspěvky: 2886
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

2. 11. 2020, 10:13

elbarto> nejvetsi vyhoda LiFePO4 (spolu s dost slusnou proudovou hustotou) je prave jejich relativni robustnost a moznost je i v castem cyklovani pouzivat bez balanceru. V tom se lisi od Li-Ion. Ja do aut stavel maximalne 5P4S z tech 1.1Ah 18650 a tam ten predpoklad fungoval. Jine nez prave od A123 bych ale neriskoval pouzit, zvlast ne do vetsich packu.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
Mart76
Příspěvky: 1011
Registrován: 17. 12. 2016, 11:04
Bydliště: Prostějov

2. 11. 2020, 10:30

Mě se na LiFePO4 líbí ta jejich robustnost.
Pokud bych si měl doma stavět nějaký ostrovní nebo poloostrovní fotovoltaický systém, tak bych šel jen do nich. Protože to vypadá, že pokud je nebudu podbíjet a přebíjet, tak vydrží věčnost.
Vidím to na kolegovi, která má doma poloostrovní systém a baterky už řeší potřetí. Používá olověné trakční.
Říkal, že tyhle poslední nechá dojít a pak přesedlá na LiFePO4. Že už si konečně připustil a spočítal, že se mu to vyplatí.
Vývoj HW, návrhy DPS (OrCAD, Eagle, Pads)
Odpovědět

Zpět na „kdyz nebudes vedet kam“