Oživím svoje staré vlákno. Soustruh ani po dvou letech není v provozuschopném stavu, ale stala se neuvěřitelná věc - asi po roce velmi nepravidelného snažení se mi povedlo na sebe napasovat příčné vedení. Celkem mělo moje snažení tak asi pět fází - nejdřív jsem zaškrabával desku příčného vedení podle saní, o kterých mi jako laikovi nedošlo, že mají příčné vedení jen přehoblované, takže křivé. V moosu, kde byl soustruh na částečné generálce, jsem chtěl příčného vedení saní přebrousit, tak jsem doufal, zcela naivně, že to tak bude a že bude vedení na saních rovné. Po mnoha a mnoha hodinách snažení, kdy to pořád nějak nesedělo mi to docvaklo. Přišla tedy druhá fáze - nejdřív zaškrabat příčnou desku podle příměrné desky a padesátistupňového hranolu. Podle příčné desky pak zaškrabat druhou půlku vedení na saních. Výsledek lepší, ale pořád mi vedení na saních vycházelo mírně konkávní. Ne a ne se trefit do rovnoběžnosti. Zjistil jsem, že moje příměrná deska a hranoly nejsou úplně rovné. Dvě stovky odchylky na půl metru na příměrné desce a hranolu se možná nezdá jako moc, ale asi těžko s tím člověk vyrobí rovnou rybinu. Takže mi bylo jasné, že si někde musím obstarat něco opravdu rovného. Mezitím ještě nastala třetí fáze, taková odbočka - zjistil jsem, že asi bude dobré na saně nejdřív pověsit suportovou skříň, že to asi trochu ovlivní rovinnost příčného vedení. A taky že jo - když jsem saně na skříň dotáhl, tak se saně celé pokroutily. Dosedací plochy saní a suportové skříně byly křivé snad o desetinu. Takže další práce. Ve čtvrté fázi jsem vyráběl dokonale rovný tušírovací hranol. Jak jinak, než že jsem sehnal další dva a zaškrabával jsem 3 hranoly mezi sebou. Doporučuji. To mi taky dalo poměrně pod nohy. A konečně pátá fáze - kdy jsem to konečně dal dohromady.
Mám to zatím zaškrabané jen na "hrubo", ještě tam jsou mírné odchylky, ale mám pocit, že na to asi kašlu. Tady je video jak to jezdí. Při maximálním vyjetí se deska vzadu hýbe tak o 4 stovky (vzadu je na posledních 10 cm jedna rybina trochu víc vybraná), jinak se při normálním vyjetí ani nehne a jezdí úplně lehce. Tady je video
https://youtube.com/shorts/kuIuiBqfErw
Akorát (no, možná mimo jiné) jsem zprasil klín. Potřeboval jsem ho rozšířit, tak jsem ho podlepil turcitem a pro podlepení jsem zvolil nefunkční plochu klínu (ta, která nejezdí). Jenže mi nedošlo, že zadní šroub, který klín stahuje do mezery, se nebude mít o co opřít, jen o ten nalepený turcit. Takže jsem si turcit vzadu na klínu zničil/odlepil. Aby měl šroub do čeho zabrat, tak jsem na klínu vzadu vyrobil svářečkou bod a zbrousil ho do vhodnější podoby. Vypadá to hnusně, ale funguje to. Klín (a ani deska příčného suportu) není na mém soustruhu z litiny. Takže na to jde svařovat, ale taky se to pěkně blbě škrabalo. Doteď jsem nepřišel na to, jak nabrousit škrabák, aby aspoň chvíli vydržel a dělal pěkný povrch. Na litině v pohodě, ale na klínu a desce příčného suportu mám docela dost škrábanců od škrabání.
Výsledek mě ale hodně těší. Jsem rád, že jsem to byl schopný napasovat na sebe. Ale těch hodin. Tipnul bych, že tak 150. Myslím, že jsem při svém snažení objevil všechny slepé uličky, které mohly nastat.