Stránka 1 z 2
Modelářské servo versus Mach3
Napsal: 22. 4. 2008, 11:49
od JerryX
Má někdo zkušenost s řízením modelářského serva pomocí Mach3. Je to vůbec možné? Konkrétně řeším pohyb osy Z. Prosím poraďte.
Napsal: 22. 4. 2008, 12:47
od robokop
musel by tam byt interface ktery z krok/smer udela patricnou stridu na obdelnikach kterymi je to servo rizene
Napsal: 25. 4. 2008, 7:05
od Radek-B
ridit to machem je blbost.
existuji programky co modelarska serva ridi primo (zadava se uhel natoceni)
RADEK
Napsal: 25. 4. 2008, 10:18
od Pietro.1
Omlouvám se že to dávám sem ale když už je slovo o těch modelářských servech tak sem hodím dotaz. Potřeboval bych řídít servo jen signálem + a - a né řidicím signálem dá se to nejak udělat? Nebo poradte potrebuji udělat pohyb serva 180 stupnu ( pouzil bych servo na zavirani podvozku ktere se nataci o tento uhel) ale chci to udelat bez pouziti vysílace pujde to udělat?? protože když zapojim servo bez signálu řízení serva( tedy jen + a - tak bude chodit jako klasicky motor nebo se pletu?? a to nechci.Zapojení by bylo následovné:
Zdroj > Vypínač > kontrolka > servo > 180 stupnu natočení.
Zde je odkaz na stahnutí videa pro inspiraci. !!! Pozor to na videu je natoceni jen o 90stupnu ( pouzil jsem klasicke servo).
http://leteckaposta.cz/408306320 Soubor je vlevo dole.Díky za pomoc Petr
Napsal: 25. 4. 2008, 10:41
od Mad_BOXs
Tohle musí zvládnout 555ka, pokud to nepotřebuješ na přesnosti, tak v pohodě. Jinak potom procesor.
Napsal: 25. 4. 2008, 11:23
od Ales
To tvoje zadani je pomerne dost siroke, tak jak jsi to popsal tak se zda, ze by stacil obycejny DC motorek s prevodovkou, dva koncove spinace a pomerne jednoducha elektronika. Se servem by to slo samozrejme taky, usetrili by se ty koncove spinace, ale elektronika by byla o trochu slozitejsi a pripada mi to zbytecny, kdyz se schopnosti toho serva nevyuzijou.
Napis trochu vic podrobnosti, co to ma ovladat, jakou rychlosti to ma chodit atd.
Napsal: 26. 4. 2008, 7:12
od Pietro.1
To Mad_BOxs: NA přesnost to nepotrebuji.Bude se to jen vytáčet o 180 stupnu a nejaky +/- stupen nevadi
To Ales: To servo bude ovladat vyklopeni SZP na motorku.Proto chci pouzit servo, které má vetsi silu.I kdyz SPZ je vzadu pod plastovým krytem a vítr na ní tak moc nepusobí tak potrebuji aby se i při vysoké rychlosti (180km/h a více) vyklopila, kdy už to trochu fouka

.Servo bude držet celou SPZ a při potřebě ji vyklopí o 180stupnu a poté vrátí zpět(řešeno vypínačem zap/vyp).Tak jsem to trochu objasnil.Pokud ještě potřebujete nějaký dotaz ptejte se.Potřboval bych to co nejjednodušší pokud to pujde.
Napsal: 26. 4. 2008, 8:27
od Ales
Doufam ze to nechces do realnyho provozu?!
Napsal: 26. 4. 2008, 8:44
od Mambo
A co to servo kuchnout pripojit ten motorek naprimo a zjistit si dobu potrebnou na otoceni a potom to rucne vypnout ? doraz toho serva by to mel v pripadne krajni poloze zastavit.kdyz das na dorazy nejaky kontakty na kontrolku tak to budes i vedet ze je to v pohode ..
Napsal: 26. 4. 2008, 9:17
od Pietro.1
To Ales: Pro mě to není ale snad ne proč se ptáš??
To Mambo: To by šlo udělat i bez kuchání ( odpojit signálový kabel) ale nestane se to že když připojim jen +/- signal nebude se točit jako klasický motorek? a přes doraz ktery tam je přejede ( nebo se ho bude snažit ho přesáhnout a spalí se ti motorek??) Ta kontrolka uz neni problem:-) Díky za rady.
Napsal: 26. 4. 2008, 10:03
od Mad_BOXs
Aha, jak tak vidím tak neznáš el. princip ovládání model. serva. To je v pořádku. Tak já to zkusím objasnit.
Servo jako takové je motor s převodovkou na jejímž výstupním hřídeli je potenciometr, který dle úhlu natočení dává vestavěné elektronice informaci o úhlu natočení. Tato elektronika funguje se vstupním signálem, který je šířkově modulovaný, na nosné frekvenci asi 50Hz.
Takže jakmile připojíš jen +a- napájení 5-6V tak se nic neděje, servo nemá řídící signály tak stojí. Třetí drát je ten tzv. PWM, až při přítomnosti tohoto signálu je aktivována elektronika v servu.
Pár odkazů ke koupi
http://www.rcm.cz/index.php?idmenu=166& ... u3e75bpda3
http://www.kostkamodelcentrum.cz/index. ... 959&styl=0
Ještě jedna možnost mě napadá - servo naklápění světel u automobilů, - napájecí napětí 12V a stačí dva odpory přepínat vypínačem - nahradit potenciometr - ale je pomalé.
Uf, jsem se nějako rozepsal.
Napsal: 26. 4. 2008, 10:48
od Mambo
No bude se to chovat jako obyc motor, ale modlerska serva byvaji dost zprevodovana, takze pokud to pak vypnes (prave podle toho ze uvidis kontrolku) a motrek zapojis do zkratu tak by mohl klast dost odpor proti pootoceni a kdyz to jeste pojistis nejakym magnetem na znace kterej se ti nekam pricvakne tak s tim podle me vitr ani nehne.
Napsal: 26. 4. 2008, 10:58
od Mad_BOXs
Mambo píše:No bude se to chovat jako obyc motor, ale modlerska serva byvaji dost zprevodovana,.
----------
Ne, nebude

Napsal: 26. 4. 2008, 11:01
od Mad_BOXs
Napsal: 26. 4. 2008, 11:22
od vlada2
uz jsem to videl hotove, normalne elektromagnet s tahlem uprosted a po sepnuti natahne tahlo dovnitr a znacku bud sklopil smerem k motorce textem dolu a nebo naopak treba na Z1000 sklopit do motorky pod sedlo spolujezdce textem nahoru, pak staci jen odpojit napeti a znacka zase spadne do svoji polohy (na tahlu byl samozrejme doraz). nicmene pokud te s tim chytej tak to je dost o pruser a zvlast ted kdy se na to zamerujou, cakanec blata je daleko jistejsi, vzdy se dokazes vymluvit. a nebo se na masinu proste vykasli a jezdi autem do kteryho neprsi a jezdi i rychleji, po par letech jsem k tomuhle zjisteni dosel a krom jara kdy na mne seda nostalgie nelituju a jsem rad ze jsem s masinama skoncil.