Stránka 1 z 2
Motor z RC modelu pre malu brusku/vysokootackovu frezku...
Napsal: 13. 5. 2008, 3:46
od J0hny
Co vy na to ?

15V-cca 45-50 tisic otacok, samozrejme k tomu poriadne jedno ihlickove lozisko a jedno na tlaky k tomu.
http://vasilko.sk/modely/product_info.p ... cts_id=581
Napsal: 13. 5. 2008, 9:08
od jaro.va
zistoval si dostupnost a rozmery tych lozisk?
Napsal: 13. 5. 2008, 9:31
od Engineer
Náhradní ložiska vesměs nejsou problém, ale spíš bude potíž s tím že tyto motory jsou stavěné na maximálně 10-15 minut tvalého provozu na plný výkon. Tolik totiž obvykle nejdéle vydrží baterky v modelu. Pro aplikaci do frézky se bude muset předělat plášť a vyřešit chlazení. Také musíš vyřešit napájení. Je to střídavý motor, připojit baterku nestačí. Pro napájení a řízení je nutný regulátor. Modelářské regulátory mají standartní vstup v pulzech s proměnnou šířkou.
Pokud uvažuješ o aplikaci takového motoru do NC, tak spíš zkontaktuj firmu Mega (Megamotor) pana Matyáše. Pokud vím oni nějaké pokusy s průmyslovou aplikací původně modelářských motorů dělali. A umějí větší výkony i otáčky.

Napsal: 13. 5. 2008, 10:21
od jaro.va
mne sa jednalo o to, ci pre tie obratky(40-50 000) bude take jednoduche zohnat tie loziska v pozadovanych typoch a rozmeroch-ci su to standartne rozmery-a co to vyjde
inak chladenie statoru asi ide riesit vodnym blokom ,ale co rotor? stlaceny vzduch?
mal si na mysli toto?:
http://www.megamotor.cz/new/script/mega ... f=products
a nieco pre inspiraciu:
http://www.aerodesign.de/peter/2001/LRK ... 5_eng.html
je tu popisany aj driver(dokumentacia+ kody) na pohon tych motorov
Napsal: 13. 5. 2008, 11:06
od prochaska
jaro.va píše:mne sa jednalo o to, ci pre tie obratky(40-50 000) bude take jednoduche zohnat tie loziska v pozadovanych typoch a rozmeroch-ci su to standartne rozmery-a co to vyjde
Osobne si myslim, ze sehnat loziska je to nejmensi, hned po motoru. Staci se podivat treba na
www.skf.com a kdyby tam nic nevyhovovalo tak nejakeho obchodnika se specialitami, treba
http://www.tobex.cz/source/cze/main/min ... ziska.html. Jako obtiznejsi ukol bych videl spis stavbu ci sehnani vreteniku (presnost, vyvazeni atd.) ale to uz je jina vec.
Napsal: 13. 5. 2008, 12:46
od robokop
nejvetsi problem je:
1. uchladit takovejhle motor za provozu pod zatezi paklize clovek opravdu bere material
2. postavit vreteno s kvalitnimi lozisky tj brousene dily a hodne spickova loziska do tohodle prumeru a rychlosti
predstavy typu navrtam kus kulatiny z jedne strany strcim nastroj a zdruhe hridelku toho motoru jsou samozrejme spatne, vreteno jako takove se musi cele vyrobit a motor treba napojit prez reminek
tim clovek muze i zvysit kroutici moment nebo otacky
co se tyce toho brouseni jiste se zde najde nejeden clovek ktery muze nebo zna nekoho kdo by to nabrousil
s temi lozisky by to chtelo pohledat ale taky je to realne
Napsal: 13. 5. 2008, 1:13
od jaro.va
ale mam pocit, ze Johny chce upevnit kliestinu priamo na ten motor-nechce pohanat samostatny vretennik-preto spomina tie loziska, inak by nemalo zmysel ich vymienat
Napsal: 13. 5. 2008, 1:22
od robokop
predstavy typu navrtam kus kulatiny z jedne strany strcim nastroj a zdruhe hridelku toho motoru jsou samozrejme spatne
Napsal: 13. 5. 2008, 1:38
od Engineer
jaro.va píše:ale mam pocit, ze Johny chce upevnit kliestinu priamo na ten motor-nechce pohanat samostatny vretennik-preto spomina tie loziska, inak by nemalo zmysel ich vymienat
Myslím že tudy opravdu cesta nevede. Ten výše uvedený motor s odpojídající řídící jednotkou nakonec vyjde na polovinu ceny přímé brusky od Protoolu a to nepočítám ložiska, chlazení, práci atd. Výsledek dle mého soudu zdaleka nedosáhne úrovně té přímé brusky.
Jinak samozřejmě nejsem proti experimentům a pokusům. Ostatně jeden kolega před nějakým časem s Megou komunikoval na téma zhotovení zakázkového motoru s integrovaným vřetenem. Nakonec ale z toho tuším sešlo.
Zhotovení kvalitního funkčního vřetena je bez možnost broušení nemyslitelná záležitost, přesně jak píše Robokop.
Jen tak na okraj, do té přímé brusky z Narexu se dá koupit určitě jako náhradní díl kleštinové pouzdro, převlečná matice a pochopitelně i kleštiny. To by mohla být nenákladná cesta ke konstrukci vřetena, ale pochopitelně nečekal bych od toho že to poběží v setině či tisícinách.
Napsal: 13. 5. 2008, 2:43
od jaro.va
podla toho, co Johny napisal o tych loziskach , tak je asi celkom nepravdepodobne ,zeby chcel tu redukciu robit doma z hlinika na stojanovej vrtacke
uz aj kvoli tym rozmerom motora : priemer 27,5x dľžka 35,6mm
najlepsie spytat sa jeho
ale keby ze mam znameho ,co mi tu redukciu vie urobit(CNC...), tak to s tym motorcekom vyskusam

Napsal: 13. 5. 2008, 3:26
od robokop
hridelka motoru je vetsinou prilis slaba a v pripade pouziti cervika dojde k nevyvazeni coz v kombinaci se slabou hridelkou a spatnym ulozenim zpusobi nepouzitelnost tohoto reseni
uz si jen predstav jak to bude vypadat na konci hridele ktera trci z motoru bude nejaka redukce x desitek milimetru dlouha a do ni se bude davat nastroj ne zrovna nejkratsi a kvuli redukci nepujde dat moc hluboko takze mu budes muset zkracovat drik aby to moc necouhalo i prez to prezevsechno to bude koukat odhaduju tak 60mm od cela motoru v kterem stejne nebudou poradny loziska i kdyz je vymenis protoze tam na to neni misto
tj 60mm ne prilis tuhe soustavy hridel redukce a v tom treba nejaka jednobrita gravirovaci jehla
i kdyby ta redukce byla vyvazena tak ta jehla urcite neni viz geometrie a je relativne tezka protoze karbid je tezkej
pri tehle predstave ti musi byt jasne ze to bude katapult na karbid ale ne vreteno
z vretene (tedy jeho posledniho loziska) nesmi couhat nic nez konecek upinace a nastroj
Napsal: 13. 5. 2008, 4:04
od jaro.va
o tych loziskach mam samozrejme pochybnost-viz vyssie
viem si predstavit, ze ta redukcia nepresahuje koniec hriadela motora o viac, nez 15mm-nastroj nieco z oblasti zubarskych frezok atp.

)
obrabanie najskor tak na plosak...keby ze nieco ine, tak urcite vacsi motor a silnejsi hriadel
no a kto ma moznost zohnat niekoho na CNC, tak snad dokaze na tu redukciu z kvalitnej ocele urobit kuzelovy minizavit a maticku a tu redukciu presne rozpilit na niekolkomilimetrovej dlzke do kriza-niekolkonasobok dlzky nastoja ovsem velmi natesno bez rezu..
robit to len tak doma na kolene, to naozaj asi pri tych otackach nema zmysel
PS.este ma napdlo k tomu cerviku-co pouzit dva-symetricky z kazdej strany
Napsal: 13. 5. 2008, 6:05
od jaro.va
http://www.megamotor.cz/new/script/mega ... f=products
http://www.megamotor.cz/new/script/mega ... f=products
100A/1.4kW-to co moze stat?
Střídavý motor MEGA EDF 120
Popis třídy
nový motor speciálně pro elektrodmychadla o průměru 100 – 120 mm
tah až 5,5 kg TURBOFAN 120mm, 10x Lixx
integrované chlazení precizně vyvážený rotor
kevlarová bandáž
Kv = 870 ot/min
hmotnost 405 g
průměr hřídele 5 mm
průměr motoru 44mm
délka motoru (bez hřídele) 86 mm
Napsal: 13. 5. 2008, 10:58
od J0hny
Nene, co sa tyka puzdra pre loziska a motor tak jednoznacne z hlinikoveho masivu, niekde mam este gulatinu 50x150. Oska s nastrojovej ocele kalena. Vybrus na ihlove lozisko kludne planetovou excentrickou bruskou a vretienko na stopkovej bruske. Takto by to slo na 5 tisicin, presah pre loziska predpokladam tak pol stofky , verim ze vsetko staci robit na stotiny, mazanie uzavrete postaci, klestinky kupim, oni stroje na to su, ale vecne obsadene

regler na to modelarsky mam, mach3 umi pwm, ako je tomu pri rc setoch. Lozisko ihlove bez vnutornej opory v nejakej teflonovej klietke mam zo zhavika 3,5ccm ktory mi siel do 35k ot./min.
Chladit rotor netreba, je tam riadny prievan a stator samozrejme v masive ako uchytenie celej frezky hlinikovy masiv. Uvazoval som aj o neodymakoch. Skor som myslel pouzit na rychle navrtanie ci nafrezovanie DPS a malych veci karbidovymi nastrojmi a vypnut. Zivotnost je stejne , odhadujem tak 200-300 hodin nez to rozmlati loziska v motore.
No, mozno 2-3 tisic hodin, ale tolko maju tie s neodymovymi rotormi ?
Napsal: 13. 5. 2008, 11:41
od J0hny
Vy nejste modelari ? nemate drevenu krabibicu asi meter x meter x meter plnu modelarskych haraburd a zvysnych konstruikcnych dielov?
Myslel som to nejako takto, je to narychlo ale ihlickove priemer 7 na 9 dlzka 12, gulkovy vencek priemer 10 na 12 (13) a celkom dole este axoradialne gulickove s trapezovym uchytenim ci ake to su alebo obycajne cca 15 na 25 a segerofku. Ta oska urcite ze samotna je nanic, este by som mal odvahu primo do nej na drotovej rezacke zarezat krizik a narezat zavit pre uchytenie zubarskych frez, co ma velmi inspirovalo, mozno by som to skusil na grafirovanie obrazkov do kamena
