Jak jsem se pustil do měření rovinnosti nové frézky

fotky našich strojů, aneb co máme doma
quak

21. 7. 2014, 11:30

... aneb měřit znamená vědět

Nějakou dobu mám už připraveny díly na novou frézku a nějak se mi to stále vrtalo hlavou jak zjistím jestli kolejnice jsou opravdu rovné .... četl jsem, zjišťoval, googlil ale každá z metod vyžadovala něco co nemám (přesný rovnací stůl, interverometr atd...) V úvahách jsem dospěl k bodu, že co může být rovnější, než paprsek světla? A tak jsem vymýšlel, kreslil a počítal no a tady je výsledek:

QMR (Quakův měřič rovinnosti)

Zatím je hotový hardware se kterým jsem pořídil pár testovacích fotografií a nyní přichází na řadu vytvořit odpovídající software, který provede analýzu fotek a vypočítá skutečné odchylky od roviny laserového paprsku...

Obrázek
ObrázekObrázek
bobik

22. 7. 2014, 8:29

Obávám se, že u takové konstrukce budeš mít rovinost takovou, jak je rovnej stůl, na kterým to je položený. Jinak řečeno, máš to málo tuhý. Podklad pro kolejnice je v pořádku ale mělo by to ležet trochu na silnější desce. Jinak pěkný.
quak

22. 7. 2014, 9:34

Správná poznámka :-) Ve skutečnosti bude ale celá frézka na šroubových nožičkách... Konstrukce je vyrobena tak, že má sama o sobě bez kolejnice (která vlastnosti průhybu významně zlepší) a při váze portálu 20kg vypočtený průhyb 0,0088mm nyní kdy na vozík působí síla odpovídající cca 1,5kg je maximální průhyb 0,0013 mm... Tedy pro účely měření naprosto vyhovující :-)
elbarto

22. 7. 2014, 5:43

Ses ji jisty, ze ten laser dela dobre cipu ve fotaku ?? 5Decka by byla docela skoda.
quak

22. 7. 2014, 6:40

elbarto píše:Ses ji jisty, ze ten laser dela dobre cipu ve fotaku ?? 5Decka by byla docela skoda.