Baťa1 píše:tak je to nejaká zbastlenina v litině by to fungovalo tak týden
hmmm, hmmm, jakožto absolvent jednoho semestru fakulty strojní si nedovolím sám polemizovat

, tak jsem našel toto:
je to citace z bakalářské práce
http://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace_ ... e_id=17028" onclick="window.open(this.href);return false;
"5.4.1. Materiál kluzných ložisek
U
spalovacích motoru se pro hlavní a ojnicní ložiska používá zejména trí hlavních skupin
materiálu. Jsou to kompozice, bronzy a pro pouzdra pístních cepu, jakož i ložiska vackových
hrídelu,
nekdy i litina nebo jiné kovy. Se zretelem na zatíženost ložiska nejlépe vyhovují
hliníkové ložiskové slitiny a olovený bronz, dále cínový bronz,
litina, cínové kompozice a
nakonec olovené kompozice. Pokud jde o odolnost proti strídavému namáhání, popr. i
rázovému, vyhovují nejlépe kompozice a olovený bronz,
méne vhodné jsou ostatní bronzy a
litina. Nejlepší kluzné vlastnosti, zvlášte pri nouzovém provozu a špatném mazání, mají
olovené kompozice a hliníkové ložiskové slitiny, pak cínové kompozice, olovený bronz,
cínové bronzy
a nakonec litina."