Stránka 1 z 2
Odpor civek motoru?
Napsal: 3. 9. 2008, 3:57
od radim.k
Dobrý den,mam dotaz sehnal jsem krokove motory pro frezu jeden motor ma 4 draty a na nem namerim na kazde civce kolem 2,8 ohmu to je v pořádku ale ty ostatni maji 6 dratu a kdyz najdu jednotlive civky tak maji odpor kolem 10 ohmu.Tak se chci zeptat jestli je to podstatne nebo ne,jde mi hlavne oto aby to vzala elektronika (elektroniku sem udelal podle maczaka).Předem děkuji za odpověd.
Napsal: 3. 9. 2008, 4:58
od CZ_Pascal
No je zrejme ze vetsi odpor je delsi a tenci drat. S tim souvisi vice zavitu coz znaci vetsi indukcnost motoru. No a s vetsi indukcnosti je vetsi problem jit do otacek, protoze je potreba velke napajeci napeti. Nadruhou stranu je potrebny mensi proud pro stejny moment. Jde tedy o to na co jsou motory urcene. Zalezi tedy na jak velke napeti a proud mate drivery. A jake otacky z motoru chcete dostat.
Napsal: 3. 9. 2008, 5:12
od radim.k
Drivery sou na 24V a max 5A a otacky nejsou pro me zas tak podstatne
Napsal: 4. 9. 2008, 12:59
od alfy.cs
Pokud to je od Maczáka jak píšeš, tak driver je na ca 32V s proudem 1,5A (max 2A když dobře chladíš). Jinak ten motor se 6ti dráty má vyvedeny středy cívek, není tedy potom problém motor rozdělat a uvnitř ho přepojit na 4dráty ven, tedy bipolární paralelní. Tím dosáhne motor vyšších otáček při použitelném momentu a trochu vzroste proud (teoreticky 2x, ale není tomu vždy tak). Už jsem takto upravil asi 10 motorů a všechny se mají čile k světu

.
Napsal: 19. 5. 2009, 8:29
od AcemanLB
Mohl bych se zeptat na přesný návod pro úpravu motorů na bipolární? Jestli jsem to teda správně pochopil že jde 6 vývodovej rozebrat a nějak přepojit.
Napsal: 19. 5. 2009, 10:02
od pájač
Pri sériovom zapojení vinutí zapojíš len dva krajné , stredný vynecháš a nemusíš rozoberať motor . Pokiaľ to chceš mať zapojené paralelne , musíš rozobrať a prehodiť vývody .
Napsal: 14. 6. 2009, 11:49
od AcemanLB
Dobrá, takže efekt při rozebrání motoru a přepojení uvnitř bude mít za následek to, že se motor dostane do vyšších otáček? Bude mít při těch vyšších otáčkách alepsoň nějakej moment?
Napsal: 15. 6. 2009, 6:59
od k
vseobecne sa to neda povedat .. kazdy motor sa bude spravat trochu inac . najlepsie je ked mate k dispozicii od vyrobcu presne namerane charakteristiky krutiaceho momentu pro rozlicnych zapojeniach.
Plati co uz hore bolo napisane .. cim viac zavitov je na cievke (t.j. napr zapojeni 2 cievok v serii ) tym slabsi prud staci na nejaky krutiaci moment ale naopak, motor potrebuje driver na vyssie napetie pokial ma mat aj otacky. Tato cesta je ale jedina ktora vedie k vysokym otackam a rozumnemu krutiacemu momentu t.j. driver fakt musi davat vyssie napetie a otrebny prud.
Opacna cesta driver na nizke napetie je zas o tom, ze musim davat cievky paralelne alebo pouzit len jednu z cievok (t.j. pri 6 vodivovom motore zapajam stred a jeden krajny vodic .. druhy ostava vo vzduchu). To ale znamena ze vo vyssich otackach nemam sancu.. krutak pojde prudko dole. Ak potrebujem ale pomaly posuv a velky krutiaci moment je toto riesenie priatelne.
Napsal: 15. 6. 2009, 2:14
od AcemanLB
Ok zkusím to řepojit jeden motor jsem rozebral a zkusil vyfotit. řeknete mi co a jak přepojit? momentálně je to zapojené oranžový + modrý jedno vinutí. Červený a žlutý druhé vinutí a černej s bílým nezapojeno.
Napsal: 15. 6. 2009, 4:30
od pájač
Ak čierny s bielym nie je zapojený , niet čo prepájať . Motor je navinutý bipolárne .
Napsal: 15. 6. 2009, 6:44
od tomashal
Já tam vidím všech osum drátů, takže to musí jít. Pokud je bílý s černým nezapojen, chce to akorát kuchnout ten konektor nebo co to je, zrušit klemy a dát je podle požadovaného zapojení.
Tomáš
Napsal: 16. 6. 2009, 7:39
od Avenger
Když ten KM motor takto otevřu (třeba kvůli výměně kabelů) a nebudu vytahovat to jádro ven, tak žádná ztráta magnetismu nehrozí je to tak?
Napsal: 16. 6. 2009, 8:11
od pájač
Samozrejme. Keď vytiahneš rotor , tak potom motor môžeš použiť ako ťažítko pri lepení papiera .

Napsal: 21. 6. 2009, 8:36
od AcemanLB
Takže jsem přemeřil všechny dráty co jsou vyvedené ven z konektoru a doměřil se tohoto podle
http://www.c-n-c.cz/viewtopic.php?t=58&start=0:
v pripade B
velmi caste u starsich motoru z tiskaren typu Star a podobne
jsou vinuti uprostred vyvedena a umoznuji tak unipolarni nebo bipolarni seriove zapojeni
dejme tomu ze jedno vinuti (jedna polovina) ma odpor 100 ohmu
v tom případě jsou tři možnosti kterých se doměříme
1. nekonečný odpor - dva dráty které měříme nejsou ze stejné fáze (tj jeden je z bočních vinuti a druhy z horních)
2. 2.2 ohmu - měříme dráty žlutý(1) + černý(3), červený(2) + černý(3) nebo oranžový(4) + bílý(5), bílý(5) + modrý(6)
3. 4 ohmy - měříme dráty žlutý(1)+červený(2) nebo oranžový(4) + modrý(6)
vinuti je vlastne jen kus dratu takze se jeho stejnosmerny odpor scita s jeho dvojnasobnou delkou v tomto pripade
pripojeni na budic se provadi nasledovne:
na unipolarni budic
5 a 3 na + napeti zdroje a 1,2 na jednu fazi budice a 4,6 na druhou
prohozenim dratu ve fazich lze zmenit smer dal je to pokus omyl
na bipolarni se pripoji 1,2 a 4,6. draty 3 a 5 zaizolujte a nechte nepripojene
prohozenim dratu ve fazich lze zmenit smer dal je to pokus omyl.
Potom jsem sundal ten plastový konektor a najednou koukám že je pod konektorem 8 plošek. Úplně na krajích vpravo a vlevo tedy nejsou ty vývody vyvedeny ven z motoru, ale jeden je propojen s černým a druhý s bílým. Při proměření nevyvedených s bílým a černým to dává odpor 0,9 ohmů. Mám tedy zrušit tohle propojení vyvést potom ty dva dráty mimo motor? A které potom zapojit na driver?
Napsal: 21. 6. 2009, 10:01
od pájač
Pokiaľ jedno vinutie má ako uvádzaš príklad : 100 ohmov , nikdy potom nemôžeš namerať 2,2 a 4 ohmy .
