Stránka 1 z 2
Jaký materiál nejlépe použít pro vysokopevnostní hřídel
Napsal: 29. 12. 2016, 6:42
od Oggy
Zdravím,
potřebuji poradit. V trialovém offrouadu používám pro spojení převodovky s přídavnou hřídel, která je vyrobena z mat. 15 230 a zakalena. Čas od času však praskne čistým lomem. Chtěl bych použít materiál 16 523. Podle tabulek by měl být pevnější. Co by jste mi doporučili? Který materiál sehnat?
Děkuji za reakce.
Re: Jaký materiál nejlépe použít pro vysokopevnostní hřídel
Napsal: 29. 12. 2016, 7:20
od fmodel
Na velmi dynamicky namáhaný díly který se musí cementovat ti doporučím 16420 nebo pokud někde vyškrábneš kousek 16720 (musí to zpracovat slušná kalírna).
Tu 16420 používám v závodních motorech 25let a ještě se vinou matroše nic nepo.... (kovaný ojnice, klikové čepy ,hřídele a ozubený kola do autokrosovejch bugin , hřídele náhonů atd)
Re: Jaký materiál nejlépe použít pro vysokopevnostní hřídel
Napsal: 29. 12. 2016, 8:04
od Oggy
Dík za radu. K tomu cementování, následně se to ještě kalí nebo se ta pevnost docílí pouze tím cementováním? Mám sice strojárnu, ale již je to 30 let
Cementuje se i ta 16 720? Mám kontakty na Kladně, tak se snad podaří materiál sehnat.
Re: Jaký materiál nejlépe použít pro vysokopevnostní hřídel
Napsal: 29. 12. 2016, 8:23
od j.bill
Cementováním se nezíská pevnost ale tvrdost povrchu a odolnost proti opotřebení... Pevnost popř. houževnatost je dána materiálem (druhem oceli, legováním, zpracováním) Samo že je vhodná k cementování.
Re: Jaký materiál nejlépe použít pro vysokopevnostní hřídel
Napsal: 29. 12. 2016, 8:35
od Oggy
Myslel jsem si to, ale nebyl jsem si jistý. Takže cementovat , vychladnou, opětovně zahřát a kalit. Nejlépe asi dvojí kalení, ne?
Re: Jaký materiál nejlépe použít pro vysokopevnostní hřídel
Napsal: 29. 12. 2016, 8:43
od RaS
jde o to co je to za součástku.. podle mě cementace vůbec není potřeba.. to je třeba na ozubená kola, kde je potřeba tvrdá povrchová vrstva na hřídel nikoliv.. třeba poloosa se normálně protočí dokola (jsou na ni rysky a jakmile se protočí celá dokola tak se mění) tam by cementovaná tvrdá hřídel nevydržela nic.. a došlo by k lomu.. nemáš to třeba jen překalený a moc tvrdé? ty podle mě potřebuješ houževnatou pevnou hřídel a ne tvrdou..
Re: Jaký materiál nejlépe použít pro vysokopevnostní hřídel
Napsal: 29. 12. 2016, 8:56
od Oggy
Je drážková hřídel, přičemž jeden konec je "na pevno" v převodovce a na druhé straně "jezdí" drážkované kolečko, které dle potřeby přiřadí nebo vyřadí zadní nápravu. Tam to drážkování by bylo vhodné mít cementované proti otěru.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Jaký materiál nejlépe použít pro vysokopevnostní hřídel
Napsal: 29. 12. 2016, 9:01
od almac
pokud ta hřídel praskne "čistým" lomem - to bych chápal jako křehký, nikoliv únavový lom, znamená to, že materiál je křehký, tj. překalený. Kalený materiál je pevný, ale křehký, nemá tu správnou výdrž pro rázová zatížení. Je potřeba ho popustit, tím ztratí část pevnosti, ale získá na houževnatosti. Dále tvarově na hřídeli nesmí být vruby, tj. ostré přechody průřezu, odkud se trhliny (únavové, ale i rázové-křehké), šíří. Takže správně vybraný materiál je jedna věc, tepelné zpracování druhá a tvarová pevnost je věc třetí. Hoď sem prostě výkres, anebo aspoň fotku zlomené hřídele, ať víme, v kterých místech to praská.A.
Re: Jaký materiál nejlépe použít pro vysokopevnostní hřídel
Napsal: 29. 12. 2016, 9:23
od j.bill
Toto právě řeší to cementování. Je to v podstatě povrchové zakalení nauhličené vrstvy a tím pádem jádro hřídele zůstane houževnaté a povrch je tvrdý...
Mrkni k Tumlíkovi na tř. 16
Re: Jaký materiál nejlépe použít pro vysokopevnostní hřídel
Napsal: 29. 12. 2016, 11:38
od fmodel
Tuhle ocel nemůže cementovat a kalit amatér , jinak je to k ničemu.
Re: Jaký materiál nejlépe použít pro vysokopevnostní hřídel
Napsal: 29. 12. 2016, 11:44
od fmodel
almac píše:pokud ta hřídel praskne "čistým" lomem - to bych chápal jako křehký, nikoliv únavový lom.
To se musí vidět na fotce, Oggy není asi ten kterej posoudí jaký je to lom ,a taky nevíme kdo to tepelně zpracovával jestli tam nebyly trhliny po kalení nebo jak to bylo obrobený, jestli tomu soustružník nepomoh kudlou bez rádiusů a spoustu jinejch věcí..
Re: Jaký materiál nejlépe použít pro vysokopevnostní hřídel
Napsal: 1. 1. 2017, 5:46
od Oggy
Zdravím,
odkaz na foto jsem již uváděl. Tady je tedy ještě jednou:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater" onclick="window.open(this.href);return false;
Nutně potřebuji pouze poradit s materiálem. Je-li nejvhodnější 16 420, kde po strojním zpracováním se bude cementovat (k vůli drážkování), následně po vychlazení zahřát na teplotu kalení a následně popustit. Případně kalit dvojitě?
Ta hřídel praskla po několika letech používání a byla vyrobena z 15 230. Výměna je dost složitá a proto chci nechat vyrobit hřídel z ještě lepšího materiálu.
Je-li 16 420 správná volba, není následně co řešit.
Re: Jaký materiál nejlépe použít pro vysokopevnostní hřídel
Napsal: 1. 1. 2017, 5:53
od j.bill
Chce to nejprve přihlášení ma FB. Takže kdo nemá účet, nic neuvidí

Re: Jaký materiál nejlépe použít pro vysokopevnostní hřídel
Napsal: 1. 1. 2017, 6:28
od Oggy
Obr. z FB
Re: Jaký materiál nejlépe použít pro vysokopevnostní hřídel
Napsal: 1. 1. 2017, 7:10
od almac
zdá se mi, že hřídel praská z drážky, která rozděluje drážkování vpravo. Není vidět detail lomové plochy, aby se dalo říci, že to je únavový lom. Jako zlepšení stavu bych viděl cementování povrchu a následné kalení, pro to by 16 420 mohla být lepší volbou (má také o něco větší vrubovou houževnatost než 15 230). Jinak to kalení se provádí rovnou z cementační teploty. A.