Stránka 1 z 3

Pohon vretena

Napsal: 7. 11. 2017, 9:21
od r4cv
Zaujímajú ma možnosti na pohon vretena. Vreteno je samostatné, motor prenáša výkon cez ozubený remeň.
Aby to bolo porovnateľné, dajme si parametre prvého motoru:
indukčný motor (klasický) výkon 7,5kW, max. otáčky 8000/min (prípadne 10000/min.)

Aký výkon by mal byť porovnateľný výkon DC motoru, aby výkon pri obrábaní bol podobný/zhodný?

Aký by mohol byť výkon servomotoru (s permanentnými magnetmi)?

Re: Pohon vretena

Napsal: 8. 11. 2017, 6:00
od testone
7,5kW
7,5kW
...
podle dotazu máš hokej v souvislostech mezi fyzikálními veličinami výkon, otáčky a kroutivý moment
nastuduj si to a pochopíš

Re: Pohon vretena

Napsal: 8. 11. 2017, 6:57
od r4cv
Asi som to nenapísal dobre.
Rozdielny priebeh krútiaceho momentu a možnosť preťaženia u servomotorov dáva týmto motorom rozdielne vlastnosti. Na vretene stroja býva často výkon aj 15kW, aby stroj mal krútiaci moment v nízkych otáčkach.

Ak dám na pohon vretena PM-servo, stačí výkon napr. 4kW?

Re: Pohon vretena

Napsal: 8. 11. 2017, 7:08
od robokop
kus od kusu muze byt uplne jiny
porovnej konkretni momentove charakteristiky
spocti si pozadovany moment v nejake kalkulacce reznych podminek
vyjdou ti ruzne hodnoty otacek a momentu pro ruzne nastroje a obrabene materialy pri ruznem stylu obrabeni
podivas se do momentove charakteristiky jakou mas rezervu a je to

v rezimu vretena s pretizitelnosti nepocitej

Re: Pohon vretena

Napsal: 8. 11. 2017, 7:21
od r4cv
robokop píše:v rezimu vretena s pretizitelnosti nepocitej
Toto som potreboval vedieť.

Re: Pohon vretena

Napsal: 8. 11. 2017, 8:11
od RaS
zase jak se to vezme..
vřetenový motor tam není jen o tom, že vezme velkou frézu, naloží jí co to dá a frézuje, pak samozřejmě musí ten pohon tak dimenzovat, ale třeba v režimu závitování, kdy potřebuje vysoký moment v nízkých otáčkách s tím přetížením může počítat, prostě indukčák s 10Nm utáhne třeba M10závitník, ale stejně výkoné servo s 10Nm utáhne klidně M16ku aniž by mu to jakkoliv vadilo.. to samé dynamika taky neskutečný rozdíl..

Re: Pohon vretena

Napsal: 8. 11. 2017, 8:22
od robokop
ano
na zavitovani jsem nepomyslel

Re: Pohon vretena

Napsal: 8. 11. 2017, 5:03
od r4cv
Takže ak nerozchodím indukčný motor k spokojnosti, tak prípadná výmena za servomotor bude krok k lepšiemu. Ak to servo bude 7,5kW a viac, tak bude dobre.
Aby som vedel čo hľadať.

Pri frézovaní nemám problémy, aj závity M12 som zvládol, ale otočenie na polohu je problém. Tak uvidím...

Re: Pohon vretena

Napsal: 8. 11. 2017, 7:37
od Kvako1
7,5 kw servo bude mit ve špičce tak 60A, počítaš stím ?
nebo to je do profi dilny ? maš na to jištění ? ono pokud se to blbě sejde pojdeou všechny 3 osy a vřeteno v zaběru tak se nebudeš stačit divit kolik to vyleti narazově.

edit:

teť jsem byl kouknout co mám servo na vřetenu soustruhu 2,4kW ,tak bere špičkove 28,5A

Re: Pohon vretena

Napsal: 8. 11. 2017, 7:44
od r4cv
Zatiaľ s tým nepočítam, uvidíme. Možno sa ten indukčný motor umúdry a ja to rozchodím tam ako to je.

Re: Pohon vretena

Napsal: 8. 11. 2017, 7:49
od RaS
Kvako1 píše:7,5 kw servo bude mit ve špičce tak 60A, počítaš stím ?
nebo to je do profi dilny ? maš na to jištění ? ono pokud se to blbě sejde pojdeou všechny 3 osy a vřeteno v zaběru tak se nebudeš stačit divit kolik to vyleti narazově.

edit:

teť jsem byl kouknout co mám servo na vřetenu soustruhu 2,4kW ,tak bere špičkove 28,5A
jenže těch 30A je při 200V třeba.. do měniče leze odpovídající proud..

Re: Pohon vretena

Napsal: 8. 11. 2017, 8:13
od Kvako1
měnič přímo ktomu servu má na štitku 20A /špičkově 40A

pišu to jenom pro info aby to tady pak kolegu nezaskočilo.

Re: Pohon vretena

Napsal: 8. 11. 2017, 8:37
od r4cv
to viem, preto so napríklad prekopal celý systém na 400v a vyhodil vstupné trafo 25kVA.

začnem pozerať ebay a uvidím, či niečo kúpim.

Re: Pohon vretena

Napsal: 15. 11. 2017, 8:48
od r4cv
Podľa výrobného štítku pôvodného motoru to vychádza na 14Nm. Nie je to málo?

P=Mk.2.pi.otáčky/60
DSCF3798a.jpg

Re: Pohon vretena

Napsal: 16. 11. 2017, 6:14
od Monteg
Tenhle kroutící moment je pro 10000ot/min kdy je motor provozován po křivce konstantního výkonu
Ale do nějakých otáček odhad cca 5000 - 6000ot/min bude provozován v křivce konstantního momentu

To znamená že do určité rychlosti např. 500 - 6000ot./min drží motor dany Mk třeba 50Nm
A od rychlosti 6000ot/min až 10 000/ot klesá Mk ale drží konstantní výkon např 9kW


Tyto parametry je schopen dávat po neomezenou dobu - trvalá zátěž
A pak je tu ještě oblast na rámec Mk kdy motor je schopen dodat např 100Nm ale po omezenou dobu např 30min nebo přerušovaně ale musí se hlídat oteplení