Stránka 1 z 4

motory pro frekvenční měniče

Napsal: 6. 5. 2009, 1:30
od cncp100
Nevíte jaký je rozdíl mezi klasickým motorem a motorem určený pro frekvenční měnič?? Vím, že na měnič se dá použít i klasický, ale vžy když kupuji nový motor tak se mě na to ptají. Jestli je na měnič nebo není?
Je to jen jinou izolací vunutí??

Napsal: 6. 5. 2009, 1:47
od k
frekvencny menic umoznuje bezat vyssie/nizsie frekvencie ako 50Hz. Motor pre frekvencny menic ma "lepsie" plechy a tym padom lepsiu ucinnost pri inych frekvenciach ako bezny 50Hz.

Napsal: 6. 5. 2009, 1:51
od prochaska
Mj. je lip mechanicky vyvazeny, aspon co jsem kupoval motor Siemens tak v kat. listu to pisou.

Napsal: 8. 5. 2009, 1:03
od tomashal
Motor, který není určen pro FM, tedy je konstruován pouze pro frekvenci 50Hz může při 60Hz v plné zátěži vlivem tepelnych ztrat klidne zhoret.

Tomáš

Napsal: 8. 5. 2009, 3:03
od Ben Ash
dovolil bych si navázat, podařilo se mi získat tohohle krasavce a rád bych věděl čím ho řídit resp. který fr. měnič by vyhovoval

RV90FC

Napsal: 9. 5. 2009, 9:27
od pavlaxy
Ahojky BenAsh ,
hezká potvůrka asi z truhlárny podle zaprášenosti a doporučení výrobce na jaké obrábění je vhodný...,Polycarbonate RIGID PLASTIC-Sheets,Solid HARDWOODS, Oak, Maple, Ash-All,PLYWOOD & OSB-Sheets,Solid SOFT WOODS, Pine, Fir, Birch-All,FLEXIBLE PLASTIC & PVC-Sheets & Pipes,MDF (Medium Density Fiberboard)-Sheets,
PARTICLE BOARD-Sheets,RIGID FOAM (Vitrified Plastic)-Blocks & Molde,
,...snad se dovíš víc v tomhle katalogu... :lol: :P

Napsal: 9. 5. 2009, 10:09
od Ben Ash
Jo u nás zlikvidovali továrnu na nábytek UP závody, později tusculum, nyní jitona nejprve udělali ze dvou velkých provozoven jednu a teď se zdá že i ta jedna šla do ....... Popravdě jsem ještě ani nehledal katalog :oops:

Napsal: 9. 5. 2009, 2:09
od Pavel R
Jojo - řekl bych, že ten motor sloužil na průběžné formátce, už podle toho sloupu na kterém je připevněn a podle těch přírub na pilový kotouč. Tento stroj znám celkem důvěrně 8) . Ale k věci - většinou to bylo zapojený tak, že buď to běželo na 50Hz z klasické sítě (pak to dávalo 2800ot/min) s tím, že se to dalo přepnout na mechanický frekvenční měnič (motor s generátorem). Samozřejmě bych dnes použil nějaký elektronický měnič - výběr je veliký, příkon ten motor nemá nijak závratný, tak to nebude nijak drahý. Spíše jde o to, jak to vřeteno chceš řídit a co od něj očekáváš. Každopádně to na vřeteno má dost malý otáčky a budeš se muset popasovat s nějakým upínáním, protože tohle je děláno na nástroje s dírou

Napsal: 9. 5. 2009, 2:16
od Pavel R
Jinak abych byl konkrétnější - pro vřetena používáme zejména Commander SK http://www.pohony-menice.cz/dep/16-frekvencni-menice/, nebo Altivar
http://www.schneider-electric.cz/produk ... ar-31.html Jsou bezproblémové

Napsal: 9. 5. 2009, 3:22
od cncp100
tomashal píše:Motor, který není určen pro FM, tedy je konstruován pouze pro frekvenci 50Hz může při 60Hz v plné zátěži vlivem tepelnych ztrat klidne zhoret.

Tomáš
Jak konstruován?

Napsal: 9. 5. 2009, 3:58
od CZ_Pascal
cncp100 píše:Jak konstruován?
No konstruován na 50Hz se myslí to že konstruktér který stroj navrhoval počítal s tím že stroj poběží na 50Hz a podle toho navrhnul a spočítal magnetický obvod stroje. A protože chtěl i něco málo vydělat tak stroj navrhnul maximálně možně efektivně poměr hmotnost/výkon, čímž se přiblížil hranici povoleného namáhání materiálu (jak mechanického tak magnetického).
Když postavím jeřáb na 50 tun tak s nim taky nezdvihám 60 tun. Nebo zdvihám, ale předpokládám že to nemusí vydržet (a pokud byl navržen efektivně tak to nevydrží a dojde ke zhoršení některých jeho vlastností - třeba životnosti).

No a pak jsou ještě jiné případy : jeřáb je konstruován velkoryse podle Sovětského vzoru a na materiálu se nešetří a jeřáb unese 150 tun aniž to pocítí, ale spotřeba materiálu na jeho výrobu je 5-ti násobná a jeřáb váží desetinásobek optimálního návrhu.
Druhý případ je optimalizace čínského typu. Pokud je životnost stroje o dva dny vyšší než je záruční doba tak je stroj špatně navržen a je nezbytně nutné někde ještě ubrat i kdyby to mělo znamenat že 10 procent výrobku skončí svou životnost už před zárukou. Jelikož je však cena výrobku srovnatelná s náklady na reklamaci je vše v pořádku a není problém výrobek vyreklamovat.

Napsal: 9. 5. 2009, 4:23
od cncp100
Já si právě myslím, že to s konstrukcí nemá nic společného, ale jen s použitým izolačním lakem na vinutí. Že má větší (odpor)zkratovou odolnost.
Někdo tu ale psal, že je i lépe vyvážen.

Napsal: 9. 5. 2009, 5:15
od CZ_Pascal
cncp100 píše:Já si právě myslím, že to s konstrukcí nemá nic společného, ale jen s použitým izolačním lakem na vinutí. Že má větší (odpor)zkratovou odolnost.
Někdo tu ale psal, že je i lépe vyvážen.
Mňo ....... až si něco málo zjistíte o hysterezních ztrátách a ztrátách vířívými proudy a magnetických vlastnostech materiálů a s tím související indukčnosti tak si budete myslet zase něco jiného :-)

No a proč si myslíte že vlastnosti izolačního laku nejsou součástí návrhu / konstrukce ???

Těžko říct jestli je lepší žít v blažené nevědomosti nebo v hrůze při zjištění jak složité věci opravdu umí být pokud se mají využít veškeré znalosti v dané problematice.

Napsal: 9. 5. 2009, 5:17
od Pupak
Motory se nenavrhuji na Hz,ale na pracovni otacky.Otacky determinuji mechanicke vlastnosti motoru.Magneticke vlastnosti beznych materialu naprosto vyhovuji do 500Hz z hlediska ztrat.Kazdy motor lze ridit FM,ale ne kazdy motor lze provozovat na 250% jmen.otacek. Pokud je motor osmipolovy na 50Hz,klidne pobezi na 200 Hz pri adekvatnim Un,ale dvoupolovy motor delany na 3000 ot. nemusi 10000 ot. vydrzet a muze dojit k havarii.

Napsal: 9. 5. 2009, 5:23
od CZ_Pascal
Pupak píše:Motory se nenavrhuji na Hz,ale na pracovni otacky.Otacky determinuji mechanicke vlastnosti motoru.Magneticke vlastnosti beznych materialu naprosto vyhovuji do 500Hz z hlediska ztrat.Kazdy motor lze ridit FM,ale ne kazdy motor lze provozovat na 250% jmen.otacek. Pokud je motor osmipolovy na 50Hz,klidne pobezi na 200 Hz pri adekvatnim Un,ale dvoupolovy motor delany na 3000 ot. nemusi 10000 ot. vydrzet a muze dojit k havarii.
To že to motor musí ustát i po mechanické stránce je samozřejmě taky součástí návrhu:-) S tím souvisí vyvážení, odstředivé síly v rotoru, volba ložisek a způsoby chlazení a další věci. Ale nemyslím si že by byla pouze mechanická stránka věci jedinou limitující. Je pravda že 500Hz nejsou zas tak vysoké požadavky na materiál z hlediska magnetických vlastností, ale i ty by měly být zohledněny při konstrukci.