Stránka 1 z 2
autotransformátor
Napsal: 3. 6. 2019, 9:24
od r4cv
Už nejaký čas riešim problém s vysokým napätím v DS. Norma povoluje napätie myslím do 253V, minulý rok som to reklamoval a pracovníci z poruchovej služby namerali 249-251V. Pri nasledujúcej údržbe prehodili na trafostanici vývod o jednu odbočku. Teraz to kleslo na cca 240-245V ale stále je to na môj vkus veľa.
Mám doma aj solár s batériou a meničom. Tam mám nastavené napätie 230V a reálne to aj drží +-cca 2V.
Rád by som dosiahol zníženie napätia z 240 na 220-230V, aby pri prepínaní solár/DS bol skok čo najmenší.
Ako sa počítajú autotransformátory?
Môžem trafo 220V/24V 40A prerobiť na autotransformátor jednoduchým spojením vinutí?
teoreticky: primár cca 330z, sekundár 36z, spolu 366závitov.
to by pri 245V na 366z robilo 220V na 330z.
Je to takto jednoduché?
Re: autotransformátor
Napsal: 3. 6. 2019, 9:27
od Zdenek Valter
Svým způsobem ano, jen nesmíš otočit smysl (konce) vinutí.
Re: autotransformátor
Napsal: 4. 6. 2019, 5:49
od filla
nebylo by jednoduzsi zvednout napeti solarniho menice?
Re: autotransformátor
Napsal: 4. 6. 2019, 6:09
od r4cv
napätie solárneho meniču sa zvýšiť nedá.
problém je odchádzajúca elektronika na prepätie a to sa tým nevyrieši.
to trafo, ktoré som chcel použiť neviem nájsť. odkladal som ho viac ako 10rokov a odložil som ho dôsledne.
mám tu asi 300W kúsok.
sekundár má 24V 13A.
môžem počítať, že cez toto trafo pôjde 13A? tým by som vyriešil väčšinu spotrebičov.
220V x 13A = 2860VA
alebo tam je nejaká finta a je to na 300VA a hotovo?
Re: autotransformátor
Napsal: 4. 6. 2019, 7:04
od robokop
Presne na toto byvaji 3f trafa v kdejake cnc masine
Maji velike vykony od nekolika jednotek do desitek kilowat
A maji odbocky cca po 5 voltech na dorovnani napeti v masine
Re: autotransformátor
Napsal: 4. 6. 2019, 7:18
od jenicek
Pro jednoduchost si lze autotrafo představit jako obyčejnej odporovej dělič. Pokud je jádro 300VA, tak skrz něj víc prostě jednoduše neprocpeš.
Re: autotransformátor
Napsal: 4. 6. 2019, 7:19
od zverodoktor
r4cv píše: ↑3. 6. 2019, 9:24
teoreticky: primár cca 330z, sekundár 36z, spolu 366závitov.
to by pri 245V na 366z robilo 220V na 330z.
Je to takto jednoduché?
r4cv píše: ↑4. 6. 2019, 6:09
môžem počítať, že cez toto trafo pôjde 13A? tým by som vyriešil väčšinu spotrebičov.
220V x 13A = 2860VA
alebo tam je nejaká finta a je to na 300VA a hotovo?
Ahoj, myslím že neuvažuješ dobre. Ten prúd s ktorým kalkuluješ, je na sekundárnej strane a na taký prúd je aj dimenzované sekundárne vinutie. Na primárnej bude vinutie dimenzované na prúd približne 10 x menší.
Naviac, máš do domu privedenú iba jednu fázu? Štandardne bývajú 3. Taký 3F trafák o akom hovorí Robokop by bol asi dobré riešenie, dakto tu taký nedávno predával. Používajú sa aj v zdravotníckych zariadenich ako oddeľovacie trafá.
Existujú aj profi zariadenia na tento účel, našiel som takýto článoček:
https://naradie-asist.sk/co-je-to-prepa ... adenia-756
Re: autotransformátor
Napsal: 4. 6. 2019, 7:27
od jova
Re: autotransformátor
Napsal: 4. 6. 2019, 7:36
od jova
jenicek píše: ↑4. 6. 2019, 7:18
Pro jednoduchost si lze autotrafo představit jako obyčejnej odporovej dělič. Pokud je jádro 300VA, tak skrz něj víc prostě jednoduše neprocpeš.
Podle mě, pokud máš ten sekundár na 13A, tak i celkový odebíraný proud po snížení napětí může být 13A. Ty takto zapojený transformátor používáš jako další zdroj napětí které se odečítá od napětí síťového. Nepoužíváš ho k přenesení výkonu jako klasické trafo, jen o to jeho napětí, to napětí snižuješ.
Re: autotransformátor
Napsal: 4. 6. 2019, 7:51
od r4cv
prečo 1 fáza: solárny menič je jednofázový a preto celý dom viem postupne prepínať z 3f DS na 1f solár.
backup soláru je 1 fáza a preto riešim jednofázové autotrafo.
trafo z frézy mám, má 25kVA, odbočky 415/400/380. toto by asi vyhovovalo. ale nechcem zbytočne kŕmiť takúto zváračku.
Spravím oteplovací pokus s tým 300W trafom a uvidím ako sa to bude chovať.
Re: autotransformátor
Napsal: 4. 6. 2019, 7:51
od zverodoktor
To je chytré zapojenie. Funguje to takto aj na 3 fázy s 3 F trafom, alebo na každú fázu musí byť trafo samostatné?
Re: autotransformátor
Napsal: 4. 6. 2019, 11:49
od jenicek
Jak jsem psal, rozkresli si to jako jednoduchý odporový dělič se zátěží.
Nezapomínej na to, že původním primárem taky poteče proud i když nižší než proud původním sekundárem a to o proud zátěžě. Ono to trafo nemá ztrátovej výkon 300VA, ale třeba jen 20VA !!!
Re: autotransformátor
Napsal: 4. 6. 2019, 12:57
od jova
Zkusím to ještě jednou.
Tohle je transformátor a ne odporový dělič. Ono se to sice jako autotrafo tváří, ale to zapojení ani jako odporový dělič rozkreslit nejde, schválně si to zkus.
To trafo se chová jako zdroj napětí a proudu daných parametrů 24V/13A a tohle napětí se od síťového odečítá. A protože je dimenzovaný na těch 13A tak z něho těch 13A můžeš i odebírat. Jsou to dva samostatné zdroje a jako takové se musí počítat. Například 244V síťových - 24V z trafa = 220V na výstupu.
Re: autotransformátor
Napsal: 4. 6. 2019, 1:34
od jenicek
Dobře, možná to chápu blbě, tak mi to ale vysvětli.
Můj názor je takovej, že pokud sekundárem poteče těch 13A a bude na něm 24V, tak pak je jádro trafa na maximu svýho dimenzovanýho výkonu. No a k tomu ještě máš primár, na kterým je 220V a něco skrz něj taky teče. No a kam se poděje tahle složka?
Ty mě snad doženeš k tomu, abych to vyzkoušel a změřil
Na teoretický výpočty nikdy já moc nebyl

Re: autotransformátor
Napsal: 4. 6. 2019, 2:11
od jova
Pořád by se mělo jednat o transformátor, takže jsou tam pevně dané převodové poměry a ztráty jako v každém jiném trafu.
Tady se pouze vtipně využívá toho, že ty tím transformátorm nepřenášíš celý výkon, ale pouze tu část kterou používáš na snížení toho vstupního napětí. Proto to trafo neshoří.
Není třeba nic zkoušet zapojovat, on si to r4cv zapojí sám
