rovinnost lože stroje Serdi 4.0 Power
Napsal: 7. 8. 2019, 9:47
zdá se, že po nástřelu tady
viewtopic.php?f=115&t=31977&start=30#p329454
by to mohla být zajímavá diskuse
situace
mám dva stroje Serdi, viz serdimachines.com
vřeteník těch mašin jezdí nad ložem po vzduchovém polštáři o tl. asi 0,01mm
jeden (typ M3) jsme koupili nový v r. 1999, až na pár drobností chodí dobře, už 20 let 8 hod/den
druhý (P4) je z r. 2009, koupil jsem ho cca 2014 ojetý ze SRN, od začátku vřeteník zadrhával, nejezdí tak "smoothly" jako na M3
proběhlo mnoho pokusů o seřízení vzduchového polštáře, jakž takž to jezdí jen za cenu naplno puštěného vzduchu, tj. velké spotřeby a stejně to není ono
všimnul jsem si, že na M3 je lože broušeno na brusce se svislou osou vřetene - čelem kotouče (kruhové stopy), na P4 obvodem kotouče (podélné stopy, řádkování, navíc ne moc hezké)
od toho byl už jen krok k myšlence, že problém je způsoben tím, že lože není moc rovinné a vřeteník o rozměru cca 300x400mm na polštáři 0,01mm zadrhává díky nerovnosti lože
vzal jsem pravítko a barvu, pak jsem něco naštudoval a měřili jsme vodováhou 0,02mm/m/1d a pak jsem objednal profíky s elektronickou vodováhou Wyler
protokol z měření je tady vyplývá z něj, že od nejnižšího bodu vepředu uprostřed je rozdíl k nejvyššímu bodu vpravo vzadu odchylka cca 0,05mm na délce asi 600mm, navíc je to do vrtule
to by při tloušťce polštáře cca 0,01 mohlo vysvětlovat váznutí vřeteníku
stejně jsme změřili i lože na M3, tam je odchylka od teoretické roviny do 0,02mm, délka lože je asi 900mm, má tvar plynulého "lavoru" o hloubce těch asi 0,02mm, to přičítám běžnému provoznímu opotřebení za těch 20 let provozu
napsal jsem výrobci strojů do Francie co s tím
odpověděli, že
a) váznutí vřeteníku je způsobeno špatným seřízením vzduchového poštáře (to má samozřejmě zásadní vliv, ale to jsme dělali asi 100x)
b) povolená odchylka rovinnosti lože z výroby je do 0,03mm, ale že těch 0,05 by nemělo mít vliv
c)na dotaz "Je možné, že lože P4 bylo obroušeno ve výrobě na brusce s horizontální osou kotouče (obvodem) nebo je to výsledek nějaké pozdější opravy u předchozího majitele?" odpověděli " V tuto chvíli (nowadays) je standardní metodou broušení na brusce s vertikální osou, tj čelem kotouče", jinými slovy vyhnuli se přímé odpovědi.
A teď kolegové diskutujte......
díky
viewtopic.php?f=115&t=31977&start=30#p329454
by to mohla být zajímavá diskuse
situace
mám dva stroje Serdi, viz serdimachines.com
vřeteník těch mašin jezdí nad ložem po vzduchovém polštáři o tl. asi 0,01mm
jeden (typ M3) jsme koupili nový v r. 1999, až na pár drobností chodí dobře, už 20 let 8 hod/den
druhý (P4) je z r. 2009, koupil jsem ho cca 2014 ojetý ze SRN, od začátku vřeteník zadrhával, nejezdí tak "smoothly" jako na M3
proběhlo mnoho pokusů o seřízení vzduchového polštáře, jakž takž to jezdí jen za cenu naplno puštěného vzduchu, tj. velké spotřeby a stejně to není ono
všimnul jsem si, že na M3 je lože broušeno na brusce se svislou osou vřetene - čelem kotouče (kruhové stopy), na P4 obvodem kotouče (podélné stopy, řádkování, navíc ne moc hezké)
od toho byl už jen krok k myšlence, že problém je způsoben tím, že lože není moc rovinné a vřeteník o rozměru cca 300x400mm na polštáři 0,01mm zadrhává díky nerovnosti lože
vzal jsem pravítko a barvu, pak jsem něco naštudoval a měřili jsme vodováhou 0,02mm/m/1d a pak jsem objednal profíky s elektronickou vodováhou Wyler
protokol z měření je tady vyplývá z něj, že od nejnižšího bodu vepředu uprostřed je rozdíl k nejvyššímu bodu vpravo vzadu odchylka cca 0,05mm na délce asi 600mm, navíc je to do vrtule
to by při tloušťce polštáře cca 0,01 mohlo vysvětlovat váznutí vřeteníku
stejně jsme změřili i lože na M3, tam je odchylka od teoretické roviny do 0,02mm, délka lože je asi 900mm, má tvar plynulého "lavoru" o hloubce těch asi 0,02mm, to přičítám běžnému provoznímu opotřebení za těch 20 let provozu
napsal jsem výrobci strojů do Francie co s tím
odpověděli, že
a) váznutí vřeteníku je způsobeno špatným seřízením vzduchového poštáře (to má samozřejmě zásadní vliv, ale to jsme dělali asi 100x)
b) povolená odchylka rovinnosti lože z výroby je do 0,03mm, ale že těch 0,05 by nemělo mít vliv
c)na dotaz "Je možné, že lože P4 bylo obroušeno ve výrobě na brusce s horizontální osou kotouče (obvodem) nebo je to výsledek nějaké pozdější opravy u předchozího majitele?" odpověděli " V tuto chvíli (nowadays) je standardní metodou broušení na brusce s vertikální osou, tj čelem kotouče", jinými slovy vyhnuli se přímé odpovědi.
A teď kolegové diskutujte......
díky