pohon naklápění
Napsal: 24. 10. 2020, 3:12
Ciao,
nevim jak to napsat aby jste mně správně pochopili. Jsme cyklista, který rád ezdí v terénu. Děllal jsem kdysi trial, tak nějaká ta nostalgie...
Nemohu jezdit na kole (zdravotní problémy) tak mi nicj iného než lehokolo nezbývá. Lehokolo je jednostopé a do teréu se víceméně nehodí. Proto tříkolka ve formátu ve předu dvě kola a v zadu jedno. to je vesměs vžy poháněno.
Každý asi jel na kole nebo motorce a tak je každému zřejmě jasné, že by pro vyšší a bezpečnější průjezdy zatáček bylo třba kolo do zatáčky položit. Jednak se tím odlehčí výpletu a celkově konstrukcí a jednak se změní těžiště a tak potom takové kolo tak rychle nepřevrátite. V terému zase potřebujete mít takový Unimog nebe V3S v tiralové verzi:) ...prostě velký průsvit a ideálně ntěžiště téměř u zemi. Nemožné samozřejmě.
Komerční tříkolky jako AZUB, ICE, HP Velo nebo Catrike to neřeší, ale spoustu individuálních konstruktér ano. NAKLÁPĚNÍ DP ZATÁČEK. Teď ovšem nastává problém. Takové naklápění je fajn na cestě ve větší rychlostí, ale v terénu je naprd. Navíc je mechanické, tedy podle úhlu natočení rejdů se naklopí méně či více. Jenže v terénu potřebuji větší obratnost, tedy vetšinou maximální rejd, ale jedu krokem, takže naklápění je mi k ničemu. Najít mechanický kompromis bez nějakého mechanizmu regulace geometrie, aby se měnily ramena není možné a tak mně nápadla následující blbost: Udělal bych klasický lichoběžnikový systém jako na běžné naklápěcí tříkolce. Dolní část by ovšem nebyla propojena s řízením (běžně to je pastorek s věncem), ale místo toho bych dal malý servomotorek. Nebo krokový, to by se ještě dořešilo. Ten by byl spojeý s nějakým driverem, který by byl řízený programem co umí udržet vodorovnou pozici. Tedy něco s gyroskopickými čidly jako jsou drony, stabilizované kamerové hlavy a pod. Jako uživatel bych měl možnost dělat korekci a tak si říci zda má systém udržovat vodorovou pozici a nebo naopak se má naklánět permanentně doleva nebo doprava. Když pojedu šikmo do kopce tak se mi bude snažit narovnat "šasi" do vodorovné pozice dokudn nenarazí na doraz.
Tříkolka je elektro, takže má k dispozici 48 (tedy 52V), který by mohl napájet servodriver. Pokud by se nenašel nikdo, kdo by uměl napsat program pro ovládací počítač, šlo by to vyřešit primitivně pomocí nějakého manuálního ovládače pohybu (potenciometr) a řešit to ručně, ale možná by to nemuse být až tak velký problém.
Co si o tom myslíte?
nevim jak to napsat aby jste mně správně pochopili. Jsme cyklista, který rád ezdí v terénu. Děllal jsem kdysi trial, tak nějaká ta nostalgie...
Nemohu jezdit na kole (zdravotní problémy) tak mi nicj iného než lehokolo nezbývá. Lehokolo je jednostopé a do teréu se víceméně nehodí. Proto tříkolka ve formátu ve předu dvě kola a v zadu jedno. to je vesměs vžy poháněno.
Každý asi jel na kole nebo motorce a tak je každému zřejmě jasné, že by pro vyšší a bezpečnější průjezdy zatáček bylo třba kolo do zatáčky položit. Jednak se tím odlehčí výpletu a celkově konstrukcí a jednak se změní těžiště a tak potom takové kolo tak rychle nepřevrátite. V terému zase potřebujete mít takový Unimog nebe V3S v tiralové verzi:) ...prostě velký průsvit a ideálně ntěžiště téměř u zemi. Nemožné samozřejmě.
Komerční tříkolky jako AZUB, ICE, HP Velo nebo Catrike to neřeší, ale spoustu individuálních konstruktér ano. NAKLÁPĚNÍ DP ZATÁČEK. Teď ovšem nastává problém. Takové naklápění je fajn na cestě ve větší rychlostí, ale v terénu je naprd. Navíc je mechanické, tedy podle úhlu natočení rejdů se naklopí méně či více. Jenže v terénu potřebuji větší obratnost, tedy vetšinou maximální rejd, ale jedu krokem, takže naklápění je mi k ničemu. Najít mechanický kompromis bez nějakého mechanizmu regulace geometrie, aby se měnily ramena není možné a tak mně nápadla následující blbost: Udělal bych klasický lichoběžnikový systém jako na běžné naklápěcí tříkolce. Dolní část by ovšem nebyla propojena s řízením (běžně to je pastorek s věncem), ale místo toho bych dal malý servomotorek. Nebo krokový, to by se ještě dořešilo. Ten by byl spojeý s nějakým driverem, který by byl řízený programem co umí udržet vodorovnou pozici. Tedy něco s gyroskopickými čidly jako jsou drony, stabilizované kamerové hlavy a pod. Jako uživatel bych měl možnost dělat korekci a tak si říci zda má systém udržovat vodorovou pozici a nebo naopak se má naklánět permanentně doleva nebo doprava. Když pojedu šikmo do kopce tak se mi bude snažit narovnat "šasi" do vodorovné pozice dokudn nenarazí na doraz.
Tříkolka je elektro, takže má k dispozici 48 (tedy 52V), který by mohl napájet servodriver. Pokud by se nenašel nikdo, kdo by uměl napsat program pro ovládací počítač, šlo by to vyřešit primitivně pomocí nějakého manuálního ovládače pohybu (potenciometr) a řešit to ručně, ale možná by to nemuse být až tak velký problém.
Co si o tom myslíte?