Hliníkové CNC CJUZ II
Napsal: 2. 1. 2021, 3:14
Tak jsem se po několika letech rozhodl posunout na další verzi mojí domácí CNC zábavy.
Nebudu zde popisovat důkladně vlastní stavbu, spíš bych chtěl sdělit výhody a nevýhody mého řešení pro případné další kutily.
Určitě bude použito hodně nestandartních postupů a ne ideálních, takže neberte si to tak že je tohle všechno správně.
A pozor, i když často budu honit stovky nečekám že v nich bude CNC pracovat.
Rozjezdy:
X 420mm, Y 230mm, Z 140mm
Základna bude 500x500mm
Šrouby 16mm a vedení 20mm komplet čína https://hltnc.aliexpress.com/store/6085 ... 248erYFcOK
Pro konstrukci jsem použil Al profily a to ze dvou důvodů.
Vzhledem k nedostupnosti strojového parku si nedovedu obrobit kovové díly a běhat se svařencem po firmách s obráběním, broušením apod. mě opravdu nelákalo. Taky byla podmínka malé hmotnosti což je opak toho co u CNC chcete, ale na půdě tunový stroj nepostavím.
Pokud není nijak velký požadavek na přesnost tak profily prostě sešroubujete a máte konstrukci hotovou.
Tam jsem směřovat nechtěl a nečekal jsem ani absolutní přesnost u polotovarů. Vlastní řezy jsou celkem vyhovující, ovšem ne ve všech směrech.
Tedy první poznatek, pokud spojujete dva profily pod 90°, zjistěte si v které poloze jsou nejvíce správně. Já sem musel několik profilů zabrušovat abych měl kolmost co nejlepší a pak se s tím nemusel tolik hrát.
Další krok bylo vyplnění epoxidem se směsí štěrku.
Použil jsem pryskyřici LH288 a tužidlo H146 od fy HAVEL. Má hodně dlouhou dobu zpracovatelnosti a nízkou vizkozitu takže štěrk potom do profilu rovnou nalejete. Se směsí jsem si nijak nehrál, zrnitost je od 1mm až po větší kameny, od oka. Výpň má za úkol zlepšit tuhost sestavy a snížit rezonance. Hmotnost rámu s výplní je asi 60kg, což je tak akorát na půdu. Původní byla 23kg takže tam určitý nárůst je a hlavně to nezvoní při každém ťuknutí jak dřív. .
Pro zalévání jsem si vytisknul deklíky, mezi ně dal igelit a styčnou plochu mezi igelitem a profilem natřel lepidlem na novodur. Počítal jsem že se s hliníkem nespojí což je pravda, ale ani tak nebylo těsnění dokonalé a občas to trochu uteklo. Příště bych použil asi vazelínu na vše co nechci mít od epoxidu, to že by pryskyřice u vazelíny neztuhla bych neřešil. A taky to chce naplnit tak 1cm a nechat zatuhnout jinak nemůžete štěrk pěchovat - ta krytka to šťouchání štěrku do profilu neudrží. Takže ideálně na dvakrát. Pryskyřice je schopná výtéct ven pokud bude mít kudy, tak pozor.
Nebudu zde popisovat důkladně vlastní stavbu, spíš bych chtěl sdělit výhody a nevýhody mého řešení pro případné další kutily.
Určitě bude použito hodně nestandartních postupů a ne ideálních, takže neberte si to tak že je tohle všechno správně.
A pozor, i když často budu honit stovky nečekám že v nich bude CNC pracovat.
Rozjezdy:
X 420mm, Y 230mm, Z 140mm
Základna bude 500x500mm
Šrouby 16mm a vedení 20mm komplet čína https://hltnc.aliexpress.com/store/6085 ... 248erYFcOK
Pro konstrukci jsem použil Al profily a to ze dvou důvodů.
Vzhledem k nedostupnosti strojového parku si nedovedu obrobit kovové díly a běhat se svařencem po firmách s obráběním, broušením apod. mě opravdu nelákalo. Taky byla podmínka malé hmotnosti což je opak toho co u CNC chcete, ale na půdě tunový stroj nepostavím.
Pokud není nijak velký požadavek na přesnost tak profily prostě sešroubujete a máte konstrukci hotovou.
Tam jsem směřovat nechtěl a nečekal jsem ani absolutní přesnost u polotovarů. Vlastní řezy jsou celkem vyhovující, ovšem ne ve všech směrech.
Tedy první poznatek, pokud spojujete dva profily pod 90°, zjistěte si v které poloze jsou nejvíce správně. Já sem musel několik profilů zabrušovat abych měl kolmost co nejlepší a pak se s tím nemusel tolik hrát.
Další krok bylo vyplnění epoxidem se směsí štěrku.
Použil jsem pryskyřici LH288 a tužidlo H146 od fy HAVEL. Má hodně dlouhou dobu zpracovatelnosti a nízkou vizkozitu takže štěrk potom do profilu rovnou nalejete. Se směsí jsem si nijak nehrál, zrnitost je od 1mm až po větší kameny, od oka. Výpň má za úkol zlepšit tuhost sestavy a snížit rezonance. Hmotnost rámu s výplní je asi 60kg, což je tak akorát na půdu. Původní byla 23kg takže tam určitý nárůst je a hlavně to nezvoní při každém ťuknutí jak dřív. .
Pro zalévání jsem si vytisknul deklíky, mezi ně dal igelit a styčnou plochu mezi igelitem a profilem natřel lepidlem na novodur. Počítal jsem že se s hliníkem nespojí což je pravda, ale ani tak nebylo těsnění dokonalé a občas to trochu uteklo. Příště bych použil asi vazelínu na vše co nechci mít od epoxidu, to že by pryskyřice u vazelíny neztuhla bych neřešil. A taky to chce naplnit tak 1cm a nechat zatuhnout jinak nemůžete štěrk pěchovat - ta krytka to šťouchání štěrku do profilu neudrží. Takže ideálně na dvakrát. Pryskyřice je schopná výtéct ven pokud bude mít kudy, tak pozor.