Stránka 1 z 2

Valček BN 102

Napsal: 9. 1. 2021, 9:27
od pieskomil
Kúpim valčeky aj s plastovou klietkou do nastrojovej brúsky BN102B. Kupil som túto brusku a po zdvihnutí stola som zistil, že klietka tam nie je vôbec a valčeky len 4 na jednej strane a 5 na druhej. :cry:

Re: Valček BN 102

Napsal: 10. 1. 2021, 7:17
od HellGrip
Nepríjemná situácia.
No asi jedine si dať nabrúsiť na centerlese z najbližšieho radu...
Klietku si potom dáš kludne vyrezať z nejakého amidu, pomu,, atď. vodným lúčom, toho by som sa nebál.

Re: Valček BN 102

Napsal: 10. 1. 2021, 7:29
od r4cv
nenechá vodný lúč zbytky abrazíva na rezaných plochách? nebude to robiť problémy? pýtam sa, lebo nemám skúsenosti.

Re: Valček BN 102

Napsal: 10. 1. 2021, 7:40
od HellGrip
Good point :idea:
Ale asi pre použitie v dogabanej brúske je to šumák.

Re: Valček BN 102

Napsal: 10. 1. 2021, 8:25
od jergus.balaz
Valčeky sa na bezhrotej brúske nebrúsili a ani nesmú a za ďalšie musia byť "párované" do kompletných sád.

Re: Valček BN 102

Napsal: 10. 1. 2021, 11:05
od zverodoktor
Ahoj,
niečo sa mi marí že už to tu niekto riešil a vyplynulo s toho, že sa dajú použiť štandardné valčeky, ale treba ich kúsok skrátiť. Ale je to len nejaká pamäťová stopa vzadu v pamäti, skús prehľadať fórum, možno to vlákno nájdeš.

Re: Valček BN 102

Napsal: 11. 1. 2021, 5:50
od jergus.balaz
Takže valčeky majú z jednej strany kruhovú jamku po hrote, z druhej strany majú ihlan po hrote. Je to z toho dôvodu, že sa brúsili medzi hrotmi a naraz sa brúsil priemer a aj jedno čelo, kvôli kolmosti. Potom sa dobrúsilo druhé čelo na magnetke. Preto majú valčeky z jednej strany "kružnice" po brúsení bokom kotúča ale na druhej nie. Takto sa narobilo za palety valčekov. Keď servisáci neboli na výjazdoch a sedeli v domovskej firme, dostali paletu s 10 tisíc valčekmi a párovali ich, robili sady a tie sa potom dávali do brúsok. Takže treba zháňat celé párované sady, pre orientáciu čo si tak spomínam jedna sada na jedno vedenie do BPH sa pohybovala okolo 200€.

Re: Valček BN 102

Napsal: 11. 1. 2021, 7:10
od HellGrip
jergus.balaz píše: 11. 1. 2021, 5:50 Takže valčeky majú z jednej strany kruhovú jamku po hrote, z druhej strany majú ihlan po hrote. Je to z toho dôvodu, že sa brúsili medzi hrotmi a naraz sa brúsil priemer a aj jedno čelo, kvôli kolmosti. Potom sa dobrúsilo druhé čelo na magnetke. Preto majú valčeky z jednej strany "kružnice" po brúsení bokom kotúča ale na druhej nie. Takto sa narobilo za palety valčekov. Keď servisáci neboli na výjazdoch a sedeli v domovskej firme, dostali paletu s 10 tisíc valčekmi a párovali ich, robili sady a tie sa potom dávali do brúsok. Takže treba zháňat celé párované sady, pre orientáciu čo si tak spomínam jedna sada na jedno vedenie do BPH sa pohybovala okolo 200€.
tie prvé znaky(ihlan a tak) na mojich nie sú. To čelo je ale už obrúsené ako píšeš. Preto som myslel na ten centerles...

Re: Valček BN 102

Napsal: 11. 1. 2021, 8:05
od jergus.balaz
HellGrip píše: 11. 1. 2021, 7:10To čelo je ale už obrúsené ako píšeš. Preto som myslel na ten centerles...
Potom je ešte jedna možnosť obrúsiť to v skľučovadle (držíš to za prídavok) a naraz obrúsiš obvod a čelo. Proste tú technológiu neodrbeš ak to má byť presné, čo u brúsky presné musí byť.

Re: Valček BN 102

Napsal: 11. 1. 2021, 8:40
od milan584
jergus.balaz píše: 11. 1. 2021, 8:05
HellGrip píše: 11. 1. 2021, 7:10To čelo je ale už obrúsené ako píšeš. Preto som myslel na ten centerles...
Potom je ešte jedna možnosť obrúsiť to v skľučovadle (držíš to za prídavok) a naraz obrúsiš obvod a čelo. Proste tú technológiu neodrbeš ak to má byť presné, čo u brúsky presné musí byť.
No, to je relativní - protože třeba válečky v Agathonech (jsou použité vedení Schneeberger) jsou bezhrotě broušené - ale musí se to umět a musí být skutečně pořádná bruska.
Jinak pro výrobu náhradních válečků je podstatně jednodušší je brousit je jako činku - dva kusy dohromady, uprostřed rozumný zápich, na čelech normální zapuštěné důlky (stačí 0,5 - 1) - aby se čelo pak dalo vzít bokem kotouče u osazeného hrotu v koníku. Důlky se samozřejmě musí obrousit, unašeč (srdíčko nebo lépe pružinu) vždy na druhý váleček než se brousí.
Samozřejmě nejdřív oba ohrubovat, pak až načisto.
Nakonec dolapovat na rozměr.
Pak rozbrousit (opatrně), v kleštině ohrubovat druhé čelo, pak čelo na magnetce načisto (podle toho čela z hrotovky), nakonec doloapovat čela (lehce, aby zmizely stopy) na desce.
Práce nic moc, ale existují podstatně horší.
V sklíčidle to brousit (letmo) je nesmysl - běžné brusky takto v žádném případě nejsou schopné udržet požadovanou kruhovitost - na slušném válečku by se tisícinovým mikrokátorem nemělo dát naměřit naprosto nic.

Re: Valček BN 102

Napsal: 11. 1. 2021, 8:59
od jergus.balaz
milan584 píše: 11. 1. 2021, 8:40 V sklíčidle to brousit (letmo) je nesmysl - běžné brusky takto v žádném případě nejsou schopné udržet požadovanou kruhovitost - na slušném válečku by se tisícinovým mikrokátorem nemělo dát naměřit naprosto nic.
Presne pre toto som na začiatku písal, že sa to musí brúsiť medzi hrotmi, ale HellGrip tu "otravoval" s valčekmi bez dier :D
Čo sa krúti, nie je presné.

Re: Valček BN 102

Napsal: 11. 1. 2021, 9:03
od r4cv
Ako je rieseny ten hrot na strane nahonu? Je napevno a otaca sa iba unasacia priruba? Alebo sa toci s prirubou a aby bol uplne tiptop sa lizne po nasadeni do vretena?

Re: Valček BN 102

Napsal: 11. 1. 2021, 9:36
od milan584
r4cv píše: 11. 1. 2021, 9:03 Ako je rieseny ten hrot na strane nahonu? Je napevno a otaca sa iba unasacia priruba? Alebo sa toci s prirubou a aby bol uplne tiptop sa lizne po nasadeni do vretena?
u běžné brusky to bývá řešeno takto:
Vřeteno je v ložiskách a vždy je to boj a geometrií a vůlema. Obvykle dvě radiální a jeden axiál "někde". Vlastní vřeteno ale nemá náhon. Vřeteno ale jde zablokovat (u BUA 16 ze zadu) pak se netočí a je zpevněné.
Na přední části vřetene je "kroužek" s drážkou - pod (za) čelním krytem - tj za náhonovou přírubou. Ta (příruba) je volně se protáčející na ložiskách po vřetenu - na tu se pak dá čep - unašeč pro srdíčko.
Takže v hrotech, vřeteno stojí (bloklé zezadu šroubem), točí se pouze ten unašeč po tom vřetenu, hrot zásadně stojí (broušení v mrtvých hrotech)
Když chci brousit v kleštině (skličidle) tak odblokuji vřeteno a spojím "šroubem" místo unášecího čepu unašeč s vřetenem. Pak se to točí celý, ale přesnost je daná ložisky a milionem dalších věcí.
Hrot se nebrousí - pouze se lehce narazí, srovná stolem kužel na dílci, když je ojetý, tak se přebrousí a je - li to nutné, dolapuje.
Až na případy kdy to jinak nejde, zásadně tvrdokovový hrot.

Re: Valček BN 102

Napsal: 12. 1. 2021, 6:06
od milan584
Výběr_011.png
poz. 25 je šroub blokace vřetene, ten červík vpravo z čela je to, co dělá unášení vřetene deskou, když se brousí v kleštině (pro pohon vřeten zašroubovat, pro stojící vřeteno poz. 25 utáhnout rukou šroubek - červík vpravo dotáhnout tak, jak je na výkrese - až zapadne do šlicu "kroužku" na vřetenu pod řemenicí)
Staré mašiny mají klíňák (2x) nové plochý řemen, ten je naprosto napikaču - klouže.
Červík je lepší nahradit imbus šroubem, u kterého se přetočí konec tak, aby byl válcový.

Re: Valček BN 102

Napsal: 12. 1. 2021, 6:45
od r4cv
Ďakujem. podľa toho obrázku je to viac mene jasné.