Stránka 1 z 1
SV 18 RA - frekvenční měnič
Napsal: 29. 9. 2021, 11:27
od Pavel87
Zdravím vás,
Prosím o radu týkající se přestavby soustruhu SV 18 RA. S kolegou bychom chtěli odstranit převodovku a nahradit ji frekvenčním měničem.
Vyskytl se problém.. - nový motor nám nevleze do soustruhu, bude potřeba vyřezat kus litiny v prostoru stávajícího rozvaděče. (nový bude umístěný jinde)
Údajně to takto řeší i jedna firma, která se přestavbou a repasováním soustruhů zabývá.
Otázka zní, máte někdo s tímto zkušenost? Je rozumné řezat do litiny? (riziko uvolnění pnutí, statika atd..)
Za každou rozumnou odpověď předem děkuji!
Re: SV 18 RA - frekvenční měnič
Napsal: 30. 9. 2021, 7:11
od Habešan
Vy do toho dáváte silnější motor ???
Čekal bych, že dnešní motor bude menší, než původní.
Re: SV 18 RA - frekvenční měnič
Napsal: 30. 9. 2021, 7:14
od Charon
Mě teda spíš zajímá, proč z toho vyhazovat primární převodovku? Je v hajzlu?
Re: SV 18 RA - frekvenční měnič
Napsal: 30. 9. 2021, 7:17
od Charon
Habešan píše: ↑30. 9. 2021, 7:11
Vy do toho dáváte
silnější motor ???
Čekal bych, že dnešní motor bude menší, než původní.
Asi když nebude převodovka, hodně předimenzují motor, aby si měničem nechal líbit, co by si ten původní nenechal, tj. otáčky / krouťák. Ale mám zamženou křišťálovou kouli, tak možná...
Re: SV 18 RA - frekvenční měnič
Napsal: 30. 9. 2021, 7:52
od chb
nechte motor i převodovku a přidejte jen měnič
na většinu drobností pak vystačí jedna rychlost a zpomalení měničem, když ale bude třeba krouťák - tak přeřadíte.
Převodovku = pomalé rychlosti s krouťákem měničem nenahradíte.
Re: SV 18 RA - frekvenční měnič
Napsal: 1. 10. 2021, 7:42
od prochaska
Charon píše: ↑30. 9. 2021, 7:17mám zamženou křišťálovou kouli
snadná pomoc:
https://www.glass-laser.cz/SADA-NOSTRAD ... _118_2.htm
Re: SV 18 RA - frekvenční měnič
Napsal: 6. 10. 2021, 11:33
od Pavel87
Díky za reakce. Důvodů přestavby je víc.. Hlučnost převodovky, únik oleje (chápu, že přetěsnění není žádný extra problém), pohodlnost ovládání - odpadá problém s "hlednáním" správného zařazení. Odstranění převodovky = odstranění dalšího potencionálního poruchového elementu.
Nový typ motoru by neměl mít problém ani v nižších otáčkách.
Rozumím že ne všichni mají rádi takovéto zásahy do stroje a raději preferují originální stav.
Nám jde o to aby stroj bezproblémově fungoval a dalo se na něm pohodlně pracovat.
Originální stav stroje pro nás není prioritou.
Určitě tato přestavba neponese jen výše uvedené klady, ale bude mít i své zápory. Otázka je, co bude převažovat..
Šlo spíše o dotaz, jestli s tímto má někdo konkrétní zkušenost - nač vymýšlet něco, co už někdo vymyslel.
Víme o firmě, která se těmito přestavbami zabývá. Problém s větším motorem řeší vyřezáním okna do litiny. Motor s vřetenem bude spojen stávajícím plochým řemenem.
Re: SV 18 RA - frekvenční měnič
Napsal: 6. 10. 2021, 11:55
od fmodel
No taky neřeším aby to bylo jako originál ,pokud bych dělal něco jako ty tak bych tam vrazil menší motor a dvou rychlostní převodovku což není zas tak složitá záležitost ,třeba soustruh S50 CNC má taky dvoukvalt a jak pěkně maká,navíc nepotřebuješ tak obludnej motor s příkonem jako kráva a FM za ranec.
Re: SV 18 RA - frekvenční měnič
Napsal: 7. 10. 2021, 9:09
od Pavel87
Díky za tip, kamarád nám radil, abychom tam zachovali původní převodovku se zařazenou rychlostí. Taky by tam prý ponechal původní motor (nevím jestli by to bylo rozumné, nejsem elektrikář, kolega se kterým to provádíme ano), jen by udělal nový rozvaděč, doplnil frekvenční měnič a snímač otáček vřetena.
Re: SV 18 RA - frekvenční měnič
Napsal: 7. 10. 2021, 10:52
od chb
na velké díly potřebuješ malé otáčky a velký krouťák - to právě zajišťuje zpřevodování motoru do pomala (stejně jako u auta)
nahradit toto jen měničem bez převodovky znamená:
alespoň o 2 stupně vetší motor + větší měnič + silnější přívod, jištění, stykače = a to je v součtu dost peněz (nemluvě o řezání do funkčního soustruhu)
(jaký motor bys dal do auta, aby na šestku do kopce rozjelo a utáhlo naloženou káru

)
Re: SV 18 RA - frekvenční měnič
Napsal: 12. 10. 2021, 8:18
od Pavel87
Díky za tip, nakonec do soustruhu řezat nebudeme. Chlazení posuneme jinam. Motor zvolil kolega (nahoře v přiložených fotografiích) Frekvenční měnič, motor atd. zajišťuje kolega, je elektrikář, takže mu v tomhle věřím. Nechceme udělat do soustruhu takový zásah, aby nebylo možné jej dát do původního stavu. Jak už jsem psal výše, firma, která se zabývá repasováním soustruhů a modernizací řeší náš problém takto: Převodovka jde pryč, motor otočí (proto vyřezání okna pro motor), rozvaděč se umístí mimo soustruh. Motor je s vřetenem napřímo spojen plochým řemenem. Motor je předimenzovaný, zvládne nízké i vysoké otáčky. V nízkých otáčkách by nebyl dobře chlazen, proto je na něm ještě jeden motorek s vrtulí. Bohužel se nám nepodařilo získat výkresy ani fotky realizace tou firmou, chápu je to jejich know-how... (ani za úplatu..) Jak říkám, nejsem elektrikář, takže jsem to napsal jen tak jak jsem to pochopil. Na mě je technické provedení, výroba dílů a montáž.
Re: SV 18 RA - frekvenční měnič
Napsal: 12. 10. 2021, 11:52
od robokop
Kolik vykonu ma ten motor?
Je ted konzultoval pro jednu firmu nakup stroje. Na 200mm univerzalku bez prevodovky jsem potvrzoval vykon v nejhorsim 11kW v lepsim 15kW
Re: SV 18 RA - frekvenční měnič
Napsal: 12. 10. 2021, 12:18
od testone
V Masturnu (max. pr. 400 nad ložem) mám asynchroňák 6kW + měnič Yaskawa
má k tomu 3 kvalty, rozsahy 2-250, 10-750 a 20-2400 ot/min
99% času je tam ta nejvyšší rychlost, děláme ale malé věci, do pr. tak 60
pro představu i na nejvyšší kvalt a 100 ot/min se mi povedlo ukroutit závitník G1/2 jako nic, sílu to má
na pr. tak +- 150 a víc už to na nejvyšší rychlost a 100 m/min (+-200ot/min) v železe šponu 0,5 mm2 a víc nedá, točí se to, ale už je znát že je to na hraně
od toho je tam ta převodovka
doporučuju nějakou možnost zpřevodování do pomala zachovat