Stránka 1 z 1

zajímavost - koleje

Napsal: 11. 2. 2022, 6:02
od chb
Obrázek vlakové nápravy - přesněji důvod tvaru kol jistě znáte. Pokud ne, zde je pěkné vysvětlení
https://www.youtube.com/watch?v=XzgryPhtc1Y
.
kola.jpg
.
kdesi v Americe - tati, proč mají koleje rozchod 1435 mm
- no protože takto to bylo v Evropě zavedené
a proč to bylo v Evropě ?
- no, to přišlo z Anglie - protože Stephensonova lokomotivka patřila k nejaktivnějším
a proč to měla Anglie
- no protože to udělali podle koňských povozů
a proč ...
- no to bylo optimální na dva koňské zadky ...
aha, tak motor raketoplánu se musí vejít do tunelu ... který je nastaven podle dvou koňských zadků ?
(to byl jakýsi letitý vtípek :-) )

rozchod 1435 uzákonila Anglie roku 1846 a vazbu na koňské povozy a kočáry to skutečně asi mělo.

bývalé země RakouskaUherska používají úzkokolejku 760 mm, u nás - Jindřichův Hradec
proč tento rozměr ? kde se vzal ?

Re: zajímavost - koleje

Napsal: 11. 2. 2022, 6:31
od jean
Chudobnejšia krajina - chudšie kone :lol: Odpoved je v jednom článku na idnes, bohužiaľ si to už nepamätám. A hladať sa mi to nechce

Re: zajímavost - koleje

Napsal: 11. 2. 2022, 6:53
od milan.83
S tím tvarem je to jen znázornění principu, na kterém to funguje, ve skutečnosti jsou to dva různě strmé kužely + oblast okolku. Pro znázornění viz výřez z výkresu kola vyráběného Bonatransem (Profil S1002 dle ČSN EN 13715):
s1002.png
Kolo do oblouku (po "novinářsku" do zatáčky) nabíhá zhruba tak, jak znázorněno v animaci. Zajímavostí je, že během jízdy by se okolek (to čůro, co trčí na jednom boku z jízdní plochy kola) neměl dotýkat kolejnic. Dotknout by se měl pouze v opravdu ostrém oblouku, na který vozidlo není konstruováno, nebo ve výhybkách.
Další zajímavostí je, že kolejnice nestojí svisle, ale je mírně nakloněná. Říká se tomu úklon. Dříve se používal úklon 1:20, dnes 1:40. Opět to má vliv na chod vozidla. Když pak vezmu koleje s úklonem kolejnic, tvar kola a vozidlo, měří se tzv. "chodové vlastnosti". To znamená, že se zkouší, za jak se budou podvozky na kolejích vlnit. Tím se zjišťuje, jestli je vozidlo "bezpečné proti vykolejení.
To jen velmi stručně k tomu, co a jak je uděláno a hrubé nastínění, proč to tak je.
Aby tohle všechno fungovalo v obloucích v co největších rychlostech, staví se trať s tzv. převýšením. To je proto, aby vozidlo "nevyletělo" odstředivou silou. Pendolino má dokonce kvůli zvýšení rychlosti výkyvnou skříň, aby "očůralo" fyziku a odstředivou sílu (pendolino = kyvadélko - převzato z italštiny, kde se Pinďa vyrábí). Systém kyvadla umožní průjezd vyšší rychlostí za cenu většího ničení kolejnic a vlastně i celého kolejového svršku. To jsem ale odbočil od tématu.

Problematika rozchodů je složitější. Za rozšíření rozchodu 1435 opravdu mohl Stephenson. Ten ho však nevymyslel. Stephenson ho jen přejal z důlních drah, které měly původ už v římském impériu. První lokomotivy totiž měly být určeny pro tahání důlních vozíků. A protože Stephenson vyvážel do různých oblastí, ve všech těch oblastech byl zaveden rozchod 1435 mm. Původně nebyl rozchod 1435 mm, ale jen 1422 mm, ale byl problém s průjezdem oblouků, proto ho rozšířili na těch 1435.

Re: zajímavost - koleje

Napsal: 11. 2. 2022, 7:02
od mirek53
chb píše: 11. 2. 2022, 6:02 rozchod 1435 uzákonila Anglie roku 1846 a vazbu na koňské povozy a kočáry to skutečně asi mělo.
Docela pěkně je to popsáno tady: https://www.lomyatezba.cz/2018/2018-1/i ... i-1435-mm-

Re: zajímavost - koleje

Napsal: 11. 2. 2022, 7:19
od milan.83
mirek53 píše: 11. 2. 2022, 7:02
chb píše: 11. 2. 2022, 6:02 rozchod 1435 uzákonila Anglie roku 1846 a vazbu na koňské povozy a kočáry to skutečně asi mělo.
Docela pěkně je to popsáno tady: https://www.lomyatezba.cz/2018/2018-1/i ... i-1435-mm-
K tomu bych měl jednu připomínku.. Označení "koňka" se moc nepoužívá. Rozšířenější je označení koněspřežka. U nás vznikla první koněspřežka v roce 1825 a vedla z Českých Budějovic do Lince. V Košicích dokonce zavedli koněspřežnou tramvaj.

Re: zajímavost - koleje

Napsal: 11. 2. 2022, 9:05
od oOvOo
Krásný večer přeji
vývoj kolejových tratí na našem území tematicky k tomuto fóru dost sedí. Kdysi jsem slyšel krásnou přednášku o jejím vývoji ve spojitosti s výrobou železa na Ostravsku.
Hodím sem ještě odkaz na přednášku pana Valáška. Chtěl sem to dát do vlákna kde se řešil ten provázek kolem zeměkoule, ale je tam i pěkný příklad na roztažnost kolejí (v čase 11:40) tak to dám sem. Já jsem teda tipoval špatně.
Ondřej
https://www.youtube.com/watch?v=cuBbmeLwZGg

Re: zajímavost - koleje

Napsal: 12. 2. 2022, 6:48
od doncarlos
chb píše :
bývalé země RakouskaUherska používají úzkokolejku 760 mm, u nás - Jindřichův Hradec
proč tento rozměr ? kde se vzal ?
Že by třicet palců ?

Re: zajímavost - koleje

Napsal: 12. 2. 2022, 11:47
od Sancho Panza
no to je celkem jednoduché. Jindřichohradecká úzkokolejka a další má tzv. bosenský rozchod - podle trati Bosanski Brod - Zenica (vojenská úzkokolejka z r.1882)
No a ta má zase rozchod podle Everalda Calthropa - tzn. vycházi to z původního palcového rozchodu 2 ft 6 in (762 mm) pro trať BLR (Barsi Light Railway) v Barsi (Indie) - z níž "imperializací" pak vzniklo těch "Bosenských" 760mm (zpětně 2 ft 5in 15⁄16) - což je teda těch 760mm (mj. to je v povolené toleranci původního rozchodu BLR 762mm - 2ft 6in.)
https://en.wikipedia.org/wiki/Bosnian-gauge_railways
https://en.wikipedia.org/wiki/Barsi_Light_Railway
https://www.irfca.org/articles/isrs/isr ... story.html

Re: zajímavost - koleje

Napsal: 12. 2. 2022, 7:58
od milan.83
Zajímavý je třeba Ruský rozchod - 1 520 mm. Ten vzniknul tak, že při přemýšlení o rozchodu padla volba na 5 stop = 1 524 mm. Těch 5 stop bylo krásně zapamatovatelných, dokud jsme měřili v loktech, palcích, stopách.. Rozchod byl prakticky na celém území Sovětského svazu, ve Finsku a částečně i v Československu - Haniska u Košic má 1 435 i 1 520 mm. V Hanisce se "převazovaly" podvozky, aby mohly vozy jet dál, případně se překládal náklad. Zhruba v polovině 20. století však soudruzi přišli na to, že 1 524 je zvláštní číslo (asi zapomněli na těch 5 stop) a zaokrouhlili číslo na 1 520 mm.
My když jsme vyráběli před pěti lety lokomotivy do Finska, převezli jsme je na normálním rozchodu do Hanisky, tam dostaly podvozky s rozchodem 1 524 mm a po kolejích s rozchodem 1 520 mm doputovaly až do Finska.

Re: zajímavost - koleje

Napsal: 13. 2. 2022, 3:29
od chb
dočetl jsem se (leták kdesi na naší uzkokolejce), že rozchod 760 mm byl použit na provizorní koleje při stavbě průplavu Suez. Tam bylo pro pohon využíváno jen zvířecí síly. Po ukončení stavby toto kolejové vybavení odkoupila RakouskoUherská armáda pro stavbu zásobovací tratě na Balkán. Předpokládám, že s ohledem na terén jim úzkokolejka vyhovovala. Tím se objevil odbyt na vozy a lokomotivy pro tento rozvor a tedy proto se stal více rozšířený.
(ale nedokáži to potvrdit žádným odkazem - třeba sem někdo napíše další podrobnosti)

Re: zajímavost - koleje

Napsal: 13. 2. 2022, 3:42
od DwPetr
Co říká norma na materiál, ze kterýho jsou kola a hřídele? Pár odřezků jsem získal.

Re: zajímavost - koleje

Napsal: 13. 2. 2022, 6:25
od milan.83
V certifikátu 3.1 k nápravě uvádí Bonatrans materiál EA1N. Od kola mám jen výkres a tam je uvedeno, že se na kola vztahuje norma EN 13262. Certifikát jsem nedohledal.

Re: zajímavost - koleje

Napsal: 13. 2. 2022, 7:02
od prochaska
V certifikátu ke kolejnicím, které jsme teď kupovali od Moravia Steel, je uvedená ocel R0550+AR (C 0.36, Mn 0.97, mez kluzu 400 MPa, mez pevnosti 627 MPa) :-)

Re: zajímavost - koleje

Napsal: 14. 2. 2022, 2:22
od Dawe
DwPetr píše: 13. 2. 2022, 3:42 Co říká norma na materiál, ze kterýho jsou kola a hřídele? Pár odřezků jsem získal.
Soudoba EN 13262 pro kola definuje nekolik zakladnich jakosti chemicky i dle pozadavku na mechanicke charakteristiky.
Podobne EN 13261 pro osy.
Viz screenshoty.
Oboje zastresuje z pohledu produktovych pozadavku na vysledne soukoli EN 13260, kde jsou jeste s materialy souvisejici detaily k unave.