Stránka 1 z 1
stabilizátor napětí 78L05
Napsal: 29. 3. 2010, 4:49
od rawen
Nazdar.
Hraju si s diodovou signalizací a smrdí mi tady upečené součástky...
Mám zdroj stejnosměrného napětí v rozmezí 0-20V. Za ním stabilizátor 78L05 (pouzdro TO-92) a na výstupu vysocesvítivou bílou diodu s rezistorem.
Otázka č.1 - Můžu to zapojit bez zátěže na výstupu stabilizátoru?
Otázka č.2 - Jak moc jsou důležité kondenzátory 0,33mikro (0,1mikro) mezi vstup (výstupem) a zemí?
Zapojil jsem to bez kondíků a stabák zasmrděl a posléze se upekl. V první fázi byl na primárním obvodu poznat citelný úbytek výkonu, po upečení už ne.
Díky za pomoc, Radek
Napsal: 29. 3. 2010, 5:12
od ledvinap
Stabilizator by mel zvladnout cca 650mW, to odpovida v tvem pripade asi 40mA vystupni proud. (120C na chipu, pouzdro nebude o moc chladnejsi).
Takze zalezi, kolik do led krmis.
Kondenzatory - urcite je treba nejaky na vstupu (aspon ten za zdroje, nemel by byt prilis daleko). Jinak se vetsina datasheetu tvari, ze vystupni jen zlepsuje stabilitu ale neni uplne nutny.
Nektere 78l05 maji integrovanou ochranu proti tepelnemu pretizeni. Zalezi a vyrobci.
Napsal: 29. 3. 2010, 5:40
od Jukos3
Ahoj
Ak mas na vstupe stablizatora 20V tak to pre tu 7805 v TO-92 puzdre musi byt riadne peklo .... lepsie by bolo kedby to napatie na vstupe bolo nizsie tak do 10V ak nemas regulovatelny zdroj skus to zrazit zenerkami alebo pouzi LM317. Vstup aj vystup osetri 100nF keramickym kondenzatorom a na vstup daj aj 10uF elektrolyt na vystup staci 2uF. Na vystup nedavaj prilis velky elektrolyt, lebo kondik v nenabitom stave predstavuje skrat a to moze vykrutit krk stabilizatoru. Taky namet na zaver, ak sa hras s vykonovymi LED tak je lepsie pouzit na to menic, ma ovela vacsiu ucinnost, takze sa nehreje a jas sa da celkom pohodlne riadit. Tu mozno najdes nieco co sa bude hodit.
http://www.belza.cz/
S pozdravom Jukos3
Napsal: 29. 3. 2010, 6:16
od Kilovolt
Odpověď na ot. č.2:ty kondry 100nF se dávaj mezi vstup - zem a výstup - zem kvůli rozkmitání stabilizátoru-bez kondrů se stabík rozkmitá , pak se silně ohřeje (hlavně když není na chladiči) a někdy odejde do věčných lovišť.Nedělá to každej(je to kus od kusu i u stejnýho výrobce).Taky se mi hřál stabík,tak sem k němu připnul osciloskop a nestačil sem se divit

.Proto ty kondry-měly by bejt co nejblíž k pouzdru.Zdraví KV.
Napsal: 29. 3. 2010, 8:09
od gnat
Pokud musíš šetřit místo, tak vypustit se dá ten vstupní. Výstupní tam musí být kvůli zakmitávání toho stabilizátoru, ty laciný klony z GMka snad kmitaj úplně všechny. Při takovémhle rozdílu napětí a charakteru zátěže bych použil spínanej stabilizátor. Je to skoro stejně složité zapojení a cenově je níž, než 78L05 s chladičem. Bez chladiče jí časem upečeš spolehlivě.
Napsal: 30. 3. 2010, 6:25
od rawen
Pánové, děkuju...
Tolik rozdílných rad je zaručený způsob, jak vyděsit a poplést laika, jako já.
Našel jsem doma z minula stabák 7805 v masivnějším pouzdře TO220 a kondíky, se kterými určitě fungoval. Jedinou neznámou tak zůstávají vlastnosti zdroje - je to trafo+regulátor k vláčkům. Regulátor dává rozsah cca -20V až 20V, ovšem v lokotce je destička s diodama, která má kontakty označené "zem", "světlo dopředu", "světlo dozadu". Takže celý účel mého bastlení je na ně připojit namísto blbuvzdorné 20V žárovky s proměnným svitem, diodu, která bude svítit furt stejně...
Radek
Napsal: 30. 3. 2010, 7:58
od pipa
Tak jestli ti jde jen o diodu, aby svítila pořád stejně, tak použij LM317+odpor, jako je to tady
http://users.telenet.be/davshomepage/bitmaps/curreg.jpg . Odpor spočítáš R=1,25/I , I je proud tou ledkou. V tvym případě asi standartně 20mA, takže to vyjde R=1,25/0,02=62,5 Ohm, dej nejbližší z řady, tj 68 Ohm, a máš po problémech.
Napsal: 30. 3. 2010, 10:38
od gnat
jojo, nepotřebuješ stabilizátor napětí, ale proudu. To schéma vypadá funkčně.
P.S. Jestli je to takové to staré trafo k vláčkům PiKo, tak to v sobě ze začátku výroby nemělo filtrační kondenzátor.
Napsal: 30. 3. 2010, 5:16
od Zdenek Valter
pipa píše:Tak jestli ti jde jen o diodu, aby svítila pořád stejně, tak použij LM317+odpor, jako je to tady
http://users.telenet.be/davshomepage/bitmaps/curreg.jpg . Odpor spočítáš R=1,25/I , I je proud tou ledkou. V tvym případě asi standartně 20mA, takže to vyjde R=1,25/0,02=62,5 Ohm, dej nejbližší z řady, tj 68 Ohm, a máš po problémech.
BACAHA 20mA je u mnoha LED diod MEZNÍ PROUD !!!!!!!!
Tímhle proudem spolehlivě většinu diod odrovnáš.
Takže vždy vycházet ze sheetu na jmenovitý proud !
U nízkopříkonových to může být třeba jen 1mA (Mezní je 2 !!)
takže i doporučovaných 5 až 10 mA pro normální LED může být pro ně smrtící !!
K vláčkům je tu toto:
http://www.zababov.cz/wiki/index.php/Os ... AD_vozidel
Napsal: 30. 3. 2010, 5:19
od Zdenek Valter
gnat píše:jojo, nepotřebuješ stabilizátor napětí, ale proudu. To schéma vypadá funkčně.
P.S. Jestli je to takové to staré trafo k vláčkům PiKo, tak to v sobě ze začátku výroby nemělo filtrační kondenzátor.
Jestli to chápu správně tak rawen to potřebuje do vozidla
Jinak poměrně dobrou zkušenost jsem udělal s obvody stepdown - mají vysoký rozsah stabilizace a při vysokém napětí - tedy předpokládaném velkém ztrátovém výkonu nehřejí

Napsal: 30. 3. 2010, 8:15
od rawen
Nazdar,
dnes jsem nepokročil, neb má místní elektro úterý jako zavírací den.
Zítra vezmu LM317, hrst kondíků a udělám to jako proudový zdroj.
Mimochodem dioda je bílá vysocesvítivá a těch 20mA zvládá (a beztak vezmu větší řadový odpor, takže I bude menší). Bude to celé dvojmo - u pracovního lokotraktoru svítí bílá vždy ve směru jízdy.
Prostě jsem chtěl rychle použít něco z domácích zásob a jaksi si neuvědomil, že je k tomu paralelně motor - stabák se bez kondenzátorů rozkmital, zavřel a následně upekl... bylo mi vysvětleno.
Díky za pomoc, Radek