Test nového typu evřeten G-Penny
Napsal: 28. 7. 2025, 12:48
Na Ali se objevil nový typ evřeten a sice výkon 1,5 kW ale průměr 65mm a ER16.
Běžné typy jsou spíše průměr 80 a častěji ER11 nežli ER16. Ten menší průměr mne zaujal // mnohdy to usnadní konstrukci // a tak jsem objednal vzduchem i vodou chlazenou variantu.
Dneska je v práci klid a tak jsem si hrál s nastavením a nějakými provozními pokusy.
Pro porovnání ten motor pr65 a 80. Co se mi líbilo.
Motory jsem objednával 17.7. a dorazily asi za týden. Poštovné tedy 1450 ale počítali mi ho jenom jednou za oba.
Konektor je už takový téměř profi. Kovový, těsnicí kroužek, pozlacené kontakty, dost velký aby se tam dal strčit stíněný kabel.
U motorů jsou kleštiny pr4 a pr6 a jsou docela použitelné. Házivost na 6 jsem u vzducháče naměřil pod 0,01. // k některým jiným motorům dávají "kleštinu" na kterou se stačí podívat a letí do špon //
Oba motory mají připojený žlutozelený kabel !
Co se mi nelíbilo.
Je to drobnost ale... U toho vzduchového přetočili tu přední přírubu a do mezer je vyhrnutý otřep. Myslím že by se tam začala velice rychle zachytávat špína a brzy se to ucpalo. Vyšťoural jsem to šábrem.
Ten vzduchový motor mi nešel zaběhnout. Přes 200 Hz se začaly stašně hřát přední ložiska. Nakonec jsem ho rozebral a zjistil, že ložiska jsou totálně "ucpaná" vazelínou. Vyfoukal jsem ji a domazal to přiměřeně. Záběh pak proběhl už bez problémů.
Nastavení parametrů.
Autotuning proběhl bez problémů. Při 200Hz motory bere vzducháč naprázdno cca 45W, 300Hz = 60W. 400 Hz = 65W. U vodníka to tolik nenarůstá, protože tam "nežere" výkon ta vrtulka.
Provozní zkoušky.
Vzducháč
Zkoušel jsem frézovat hliník 6082 frézou 6mm do hloubky 6mm na plný záběr. Zvládlo to posuv 500mm/min a odběr byl cca 0,5 kW. Otáčky 200Hz - 11600 ot / min. Na 300 Hz to moc nešlo - motor rycle vadnul. Při frézování zámku těmito parametry se motor nestačil chladit a začala narůstat teplota.
Pak jsem zkusil frézu 8 mm ale jen do boku na desce 15mm síla Al6082. Bralo to 2 mm při posuvu 800 a otáčkách 8000. Velmi dobré !
Nakonec jsem zkusil plátkovou frézu Kyocera pr 16 a tam to na plný záběr vzalo 3 mm při posuvu 300 mm/min a otáčkách 8000. Motoru ale rychle narůstala teplota. Odběr byl cca 800 W.
Vodník
Ten vodník je na 380V. // dělají i 220 // Ty zkoušky dopadly víceméně nastejno. Zkusil jsem mu naložit s frézou 8 mm hloubku 5 mm a zvládal to až s posuvem 800mm/min. Odběr byl okolo 950W. U toho vodníka se mi nelíbí že nemá vnější ostřikový kroužek. Možná by se dalo dodělat profukování labyrintu.
Odkaz
https://www.aliexpress.com/item/1005006 ... cification
https://www.aliexpress.com/item/1005008 ... 1802JiCusY
Shrnutí
Asi bych se pro výkonné frézování přikláněl spíše k tomu vodníku. Ten vzducháč už má výrazně menší plochu // oproti průměru 80 // na chlazení a při nižších otáčkách se neuchladí. Dalo by se mu samosebou přivést vzduch od externího ventilátoru. Oba motory jsou velmi slušně zpracované, ten vzducháč má opravdu 2+2 kosoúhlá ložiska. Kleštiny i konektor příjemně překvapily.
Běžné typy jsou spíše průměr 80 a častěji ER11 nežli ER16. Ten menší průměr mne zaujal // mnohdy to usnadní konstrukci // a tak jsem objednal vzduchem i vodou chlazenou variantu.
Dneska je v práci klid a tak jsem si hrál s nastavením a nějakými provozními pokusy.
Pro porovnání ten motor pr65 a 80. Co se mi líbilo.
Motory jsem objednával 17.7. a dorazily asi za týden. Poštovné tedy 1450 ale počítali mi ho jenom jednou za oba.
Konektor je už takový téměř profi. Kovový, těsnicí kroužek, pozlacené kontakty, dost velký aby se tam dal strčit stíněný kabel.
U motorů jsou kleštiny pr4 a pr6 a jsou docela použitelné. Házivost na 6 jsem u vzducháče naměřil pod 0,01. // k některým jiným motorům dávají "kleštinu" na kterou se stačí podívat a letí do špon //
Oba motory mají připojený žlutozelený kabel !
Co se mi nelíbilo.
Je to drobnost ale... U toho vzduchového přetočili tu přední přírubu a do mezer je vyhrnutý otřep. Myslím že by se tam začala velice rychle zachytávat špína a brzy se to ucpalo. Vyšťoural jsem to šábrem.
Ten vzduchový motor mi nešel zaběhnout. Přes 200 Hz se začaly stašně hřát přední ložiska. Nakonec jsem ho rozebral a zjistil, že ložiska jsou totálně "ucpaná" vazelínou. Vyfoukal jsem ji a domazal to přiměřeně. Záběh pak proběhl už bez problémů.
Nastavení parametrů.
Autotuning proběhl bez problémů. Při 200Hz motory bere vzducháč naprázdno cca 45W, 300Hz = 60W. 400 Hz = 65W. U vodníka to tolik nenarůstá, protože tam "nežere" výkon ta vrtulka.
Provozní zkoušky.
Vzducháč
Zkoušel jsem frézovat hliník 6082 frézou 6mm do hloubky 6mm na plný záběr. Zvládlo to posuv 500mm/min a odběr byl cca 0,5 kW. Otáčky 200Hz - 11600 ot / min. Na 300 Hz to moc nešlo - motor rycle vadnul. Při frézování zámku těmito parametry se motor nestačil chladit a začala narůstat teplota.
Pak jsem zkusil frézu 8 mm ale jen do boku na desce 15mm síla Al6082. Bralo to 2 mm při posuvu 800 a otáčkách 8000. Velmi dobré !
Nakonec jsem zkusil plátkovou frézu Kyocera pr 16 a tam to na plný záběr vzalo 3 mm při posuvu 300 mm/min a otáčkách 8000. Motoru ale rychle narůstala teplota. Odběr byl cca 800 W.
Vodník
Ten vodník je na 380V. // dělají i 220 // Ty zkoušky dopadly víceméně nastejno. Zkusil jsem mu naložit s frézou 8 mm hloubku 5 mm a zvládal to až s posuvem 800mm/min. Odběr byl okolo 950W. U toho vodníka se mi nelíbí že nemá vnější ostřikový kroužek. Možná by se dalo dodělat profukování labyrintu.
Odkaz
https://www.aliexpress.com/item/1005006 ... cification
https://www.aliexpress.com/item/1005008 ... 1802JiCusY
Shrnutí
Asi bych se pro výkonné frézování přikláněl spíše k tomu vodníku. Ten vzducháč už má výrazně menší plochu // oproti průměru 80 // na chlazení a při nižších otáčkách se neuchladí. Dalo by se mu samosebou přivést vzduch od externího ventilátoru. Oba motory jsou velmi slušně zpracované, ten vzducháč má opravdu 2+2 kosoúhlá ložiska. Kleštiny i konektor příjemně překvapily.