Stránka 1 z 3

Ozubené kolečko na šestihranu a převody

Napsal: 21. 1. 2011, 8:39
od rawen
Ahoj,
potřebuju mini převodovku do modelu lokomotivy. Uvažuju o http://shop.snailinstruments.com/index. ... cts_id=272 , ale nevím, jak na výstupní šestihran (bude zkrácen na minimum) správně nasadit ozubené kolečko, které finálně přenese točák na dvojkolí.
Minulá, koupená, mašinka dojezdila právě na vyhrkání převodů, tak si chci poskládat pohon raději sám. Uvažoval jsem i o přenosu řemenem (rozuměj O-kroužkem, ale to bych musel při výměně rozebírat a rozlisovávat celý pojezd.

Díky za tipy, jak bezbolestně a hlavně přesně na osu nacpat šestihran do kulaté díry. Anebo i jiné řešení...

Radek

P.S.: Jestli se chcete zasmát, kokněte na "výhodnou nabídku" KM http://shop.snailinstruments.com/index. ... cts_id=272

Re: Ozubené kolečko na šestihranu

Napsal: 21. 1. 2011, 10:56
od jova
Záleží na materiálu ozubeného kolečka. Pokud to bude plast nebo nějaký měkčí kov, tak by to šlo zřejmě vyšťouchat na soustruhu. Dělal jsem tak tisícihram na servo v duralu.
Ještě by se zřejmě daly použít ty packy na koncích hřídele. Odřezat ty ploché části, stočit na soustruhu a použít jako futra do toho uvažovaného pastorku. Šestihranné otvory v nich zřejmě už budou.

Re: Ozubené kolečko na šestihranu a převody

Napsal: 24. 1. 2011, 11:37
od rawen
Děkuji za odpověď.

Řeším další návazný problém. Potřebuju spojit dvě osy v lokotce, aby se otáčely spolu a modelovým ojničním tyčím už nevěřím. První myšlenka byla nacpat mezi ně ozubená kolečka, ale při rozvoru 62mm a průměru kol cca 30mm, bych tam musel nacpat řekněme 5 koleček průměru 15,5 (3 průměru 30 by trčela až dolů a "drhla" o pražce). Výhodou by byla snadná rozebiratelnost a žádné napětí mezi hřídeli.
Další možností je spojení řemenem HTD 3M (nebo řetězem; oblíbené "německé" řešení), což je konstrukčně na první pohled jednodušší, ale bojím se tahu na hřídele.

Proto prosím kolegy mašinkáře o radu, do čeho jít.

Díky, Radek

Re: Ozubené kolečko na šestihranu a převody

Napsal: 24. 1. 2011, 11:48
od sidonie
Nejsem modelář a ani odborník, ale napadlo mě použít třetí hřídel položenou kolmo mezi těmi dvěma a konce hřídelí opatřit kolečky z autíček na autodráhu. Třeba na to bude dostatek místa a půjde to zrealizovat.

Kolečka se dají koupit zde: http://www.autodraha-faro.cz/eshop/serv ... oduct_list

Re: Ozubené kolečko na šestihranu a převody

Napsal: 24. 1. 2011, 1:04
od rawen
O podélném hřídeli (a koly se šikmým ozubením) jsem taky přemýšlel, ale konstrukčně bych musel řešit jeho uložení - když budou všechny roznoběžné, příjde mi to jednodušší, všechny vetknu do páru bočnic. Každopádně promyslím i tuto variantu.

Radek

Re: Ozubené kolečko na šestihranu a převody

Napsal: 24. 1. 2011, 1:14
od jova
Šnekový převod jsi zavrhnul?
Možná by vyřešil dva problémy najednou. Má relativně velký převod a pokud použiješ dva šneky na jednu centrální hřídel tak rozvedeš otáčky na obě nápravy .
Mašinkář nejsem :(

Re: Ozubené kolečko na šestihranu a převody

Napsal: 24. 1. 2011, 1:31
od rawen
Hledám něco hotového, součástky, co jdou koupit. A co nejjednodušší...
A hrozně se za to stydím, nedbal jsem ale rad zkušenějších, oženil se, mám dcerku a není čas hrát si s výrobou vlastních koleček do převodovky. :D

Ale vážně. Výše uvedená převodovka se do modelu vejde jen s výstupní osou napříč, případně svisle, ale rozhodně ne podélně. Převod by tedy musel být nejprve na jednu nápravu, a z ní pak tím autíčkářským anebo šnekovým způsobem na druhou.

Samozřejmě je tu řešení bez koupené převodovky - motor pohánějící tu hřídel se dvěma šneky - zkusím to taky promyslet a hlavně pohledat vhodné součástky.

Díky za nápady, Radek

Re: Ozubené kolečko na šestihranu a převody

Napsal: 24. 1. 2011, 1:43
od sidonie
Pokud jsi se díval na odkaz, pak tam najdeš i hřídelky a nevidím důvod, proč by ty kolečka nemohli být trochu z úhlu, je to sice prasárna, ale to plastový ozubení rozhodně bezvůlový není. Ozubení není šikmé, ale přímé, prodávají k tomu i opěrné kolečka, které se dávají na stejnou hřídel jako velké kolo a mezi nimi je sevřen pastorek. U autíček na autodráhu to funguje výborně.

Re: Ozubené kolečko na šestihranu a převody

Napsal: 24. 1. 2011, 1:45
od jova
Bavíme se tady o jedné mašině nebo velko-sérii?
Nějaké šneky mám doma z tiskáren nebo můžu udělat na míru.
Jestli to chceš od profíka tak je tady Engineer http://www.c-n-c.cz/viewtopic.php?f=29&t=3086

Re: Ozubené kolečko na šestihranu a převody

Napsal: 24. 1. 2011, 1:48
od sidonie
jova píše:Šnekový převod jsi zavrhnul?
Možná by vyřešil dva problémy najednou. Má relativně velký převod a pokud použiješ dva šneky na jednu centrální hřídel tak rozvedeš otáčky na obě nápravy .
Mašinkář nejsem :(
Tohle by také fungovalo, už nevím kde, ale u někoho z tohoto fóra jsem viděl, jak si vyrábí pro svoje pidiroboty šneky, měl to pěkně nafocené a popsané.

Jak tak koukám, tak to byla zrovna osoba co ti šnek radí. :D

Re: Ozubené kolečko na šestihranu a převody

Napsal: 24. 1. 2011, 1:54
od rawen
Jedna mašinka BS80 v měřítku 1:22.5 , tj. délka cca 25cm, šířka budky 8cm. Rozchod 30mm.

Na Engineerovy stránky chodím vybírat kolečka, ale asi všechno moc malé, šneky má zdokumentované jova :)

Jde mi o to, že jsem vzdal echt-páru; spokojím se s elektronapodobeninou, ale nemá cenu začít kreslit dopodrobna rám, když nevím, co dám dovnitř. Jinak na tom dělám už víc jak rok...

Radek

Re: Ozubené kolečko na šestihranu a převody

Napsal: 24. 1. 2011, 9:54
od jova
Měl jsem za to že se šnekové převody na pojezdy mašinek používají běžně: :D
http://www.pojezdy.eu/view.php?nazevcla ... 2010030003

Re: Ozubené kolečko na šestihranu a převody

Napsal: 25. 1. 2011, 5:17
od rawen
Používají...
Ale mám špatnou zkušenost s koupeným modelem (fa. Regner), kde to nefungovalo. Už jsem soustružil i nové mosazné šneky, předělával uložení a nic. Asi je rozdíl mezi H0 doma v suchu a na rovince a nebo zahradním modelem, který sám váží 3/4kg a tahá (u mě) až pětikilový vlak. Tam se bohužel šneky svlékají z hřídelů a dělá to další nepříjemnosti.

NICMÉNĚ: Poptal jsem v TEA Techniku Brno jak přímá kolečka, tak šneky a uvidím. Je fakt, že pokud vyhrabu pomalejší motor, nemusím kupovat tu převodovku, z motoru by to šlo O-kroužkem cca 1:2 na hřídel se šneky a na osách 40 z. kolečka, takže zpomalení cca 1:80. Akorát ještě nevím, jestli bude stačit modul šneku + kola 0.5 - mám laický pocit, že větší modul znamená víc prostoru pro nepřesné uložení. :D

Radek

Re: Ozubené kolečko na šestihranu a převody

Napsal: 25. 1. 2011, 8:16
od jova
No pokud to má běhat ve venkovním prostředí, tak to asi nebude ani tak o typu převodů, ale o provedení té převodovky, která by měla být minimálně prachu těsná s trvalým mazáním. Pokut tam namontuješ čelní, nebo šnekový převod bez patřičného krytí, tak se ti to časem díky nalepenému prachu zničí.

Re: Ozubené kolečko na šestihranu a převody

Napsal: 25. 1. 2011, 6:27
od rawen
Tak jsem poptal kolečka v TEATechniku Brnu a zaplakal...
Obyč plastové s čelním ozubením za 40,- budiž, ale šnek za 150,- a šnekové za 250,-, to ať si strčí někam. :x :evil:

Zkouším další potenciální zdroje a taky hledám špagátek, abych to případně mohl tahat jak za mlada. :)

Radek