Stránka 1 z 6

Vřeteno ATAS - výměna ložisek - postup

Napsal: 16. 4. 2012, 9:01
od pleximen
Tady je postup na výměnu ložisek u ATASE.

1/sundat horní kryt vrtulky
2/zbavit se vrtulky - je na červík a nalisovaná na vroubkování vše ještě pojištěno locite. Já ji rozumně ven nedostal, takže odvrtáno a nahradím ji Mezaxialem.
3/povolit a vyšroubovat svorníky
4/rozdělat spodní štít, stator a horní štít
5/stahnout ložiska - horní malé, pak velké spodní přes ten štít.Spodní těsnící krožek je nalisován a spadne sám při stahování ložiska.Tady se neobejdete bez stahováku ložisek.Opět všechny ložiskové plochy zalepeny zeleným loctite takže to chce sílu.
6/osazení nových ložisek na rotor - opětovné pojištění zeleným loctite
7/osazení spodního štítu a těsnícího kroužku
8/osazení statoru a horního štítu
9/stažení svorníky
10/osazení chladící vrtulky a horního krytu , nebo v mém případě Mezaxu (popíšu, až příjde poštou)

Použité ložiska : 6000Z - horní
6004Z - spodní
Původní jsou NSK nahrazena SKF (cenově obě ložiska vychází kolem 300kč)

Velké díky Packovi

Re: Vřeteno ATAS - výměna ložisek - postup

Napsal: 16. 4. 2012, 9:41
od oscar
Diky moc.
Jaky jsi zvolil ventilator? Bude to potom nejak rozumne kompaktni?

Re: Vřeteno ATAS - výměna ložisek - postup

Napsal: 16. 4. 2012, 9:42
od packa
čoveče koukám jak ti to zrzne , mohlo být vřeteno vystaveno vlhkosti nebo ne ?
skoušel jsi rozdělat ložiska?
nám se totiž stávalo uá navíječek že po týdnu nám přirezla třeba řemenice na namazanou hřídel a po měsíci provozu byly ložiska v háji , zjistily jsme že nám tam vlyvem statiky vznikají tak zvané sváry za studena , byla od toho upně vyžraná hřídel a v ložisku ve vnitřním kroužku vyprskané krátery , celé to byloé jako rezaté , a to i kuličky ložisek , pomohlo nám spešl mazivo s obsahem mědi , je i o trochu lepší s obsahem stříbra ale je nepoměrně dražší .
nevím třeba to není tvůj případ ale mě se něco podobného dělo při frézování polyamidu ,

Re: Vřeteno ATAS - výměna ložisek - postup

Napsal: 16. 4. 2012, 10:19
od pleximen
No při frezování chladím vodou tak jistá vlhkost tam je.Přišlo mi to jako taková liška, ale že by se to dostalo do ložisek, je pravda, že já měl přidřené to spodní.

Re: Vřeteno ATAS - výměna ložisek - postup

Napsal: 16. 4. 2012, 10:36
od Mirek-Gravos
Ta původní NSK byla s plechem (Z)? Vyloupni plech od toho spodního a dej vědět, jak vypadá uvnitř. Foto napoví :lol: a Mirek třeba poradí.

Re: Vřeteno ATAS - výměna ložisek - postup

Napsal: 16. 4. 2012, 10:48
od pleximen
Tak na ložisko neni vidět žádná koroze.....

Re: Vřeteno ATAS - výměna ložisek - postup

Napsal: 16. 4. 2012, 11:01
od Mirek-Gravos
V tý spodní části fotky mi to "nazrzlý" připadá..Ale zase stopy tuku to nese. Já používám NSK-VV (patent. těsnění NSK), už jsem to tu psal.
Pokud je šance, že se tam cokoli dostane (prach, voda), tak to je to proti "plechu" Z jasně ve výhodě.
Tak ještě nevím, jak mají udělané předpětí :( . Pružná podložka?, nějak jsem to nepostřehl. Chrastí?, vykazuje velkou vůli?

Re: Vřeteno ATAS - výměna ložisek - postup

Napsal: 16. 4. 2012, 11:05
od pleximen
Na horním štítu je pružná podložka.Je to ten kryt vlevo a fotce štítů.To ložisko ma vuli v axialním směru.Vrklá to tak o 1mm.Odpol to v praci asi rozbiju vyčistím a uvidíme jak je to uvnitř doopravdy.

Re: Vřeteno ATAS - výměna ložisek - postup

Napsal: 16. 4. 2012, 11:27
od packa
ty vřetena se v atasu taky zabíhají , nechal bych to vrčet tak dvě hodky na poloviční otáčky , abys si to celé hezky sedlo , měřily jsme teplotu po půl hodině chodu a pak po další hod a půl a teplota klesla asi o 8 °c , takže určitě zaběhnout!!
při dotažení svorníků je také dobré stator z boku potukat gum nebo silonovou paličkou aby vše dobře sedlo a znovu svorníky dotáhnout .
já dávám ložiska INA a taky naprostá spokojenost .

Re: Vřeteno ATAS - výměna ložisek - postup

Napsal: 16. 4. 2012, 11:29
od Mirek-Gravos
OK. 1mm je fakt dost. Buďto jelo bez tuku nebo bylo moc předepnuté. Nevim, hádám...

Re: Vřeteno ATAS - výměna ložisek - postup

Napsal: 16. 4. 2012, 1:44
od pleximen
To mě napadlo, že motor musím nechat zaběhnout ja mu dal 1/2hodiny na 10 000 a 15min naplno.A přesto, že nema zadnou vrtuli tak byl jen příjemně teply.
To Mirek - spíš si myslím že dělá neplechu to, že jsou tam obě ložiska radialní.Takže ty axialní sily ty ložiska pak vylamují... :-(

Re: Vřeteno ATAS - výměna ložisek - postup

Napsal: 18. 4. 2012, 11:56
od franišek
no ja ti do toho nechci kecat ale to ložisko snese dost hodně, ale to že ten co mu ty ložiska vypadly se už nikdy nepřizná co za raubířinu s tím dělal. Jak hluboko zajel do mtr a jak velkou špónu s tím bral, nebo holik hodin jen šudlil hrany a dřevo je mtr nehomogení a má různé vlastnost. Tak nikdy nevíš jesttli ti to kopne nebo zadrhne a phony na cnc samy neuberou rychlosti. Je to něco jak sem s kolegou v zaměstnání na takové pokusném routeru opracovávali kus dubu se sukem a to tak odborně že jsme zkroutili celou osu Z.

Re: Vřeteno ATAS - výměna ložisek - postup

Napsal: 18. 4. 2012, 3:49
od pleximen
Atase jsem kupoval novyho a pracuju s ním jenom já.Zas takovou neplechu s ním nedělám,už 14 let pracuju s CNCčkama tak si myslím že trochu cit pro posuvy a otáčky mám.Tenhle motor odhadem najel 100hodin do plexi a 10 hpdin do duralu.
Nevím třeba to byly jen špatny kousky ložisek a ted bude klid.Zatím to běží vpořádku.

Re: Vřeteno ATAS - výměna ložisek - postup

Napsal: 27. 6. 2016, 3:52
od Thomeeque
Ahoj, byl od té doby klid?

Asi mě taky čeká výměna. Teď tam mám NSK 6003Z Poland a NSK 6000Z Indonesia a to 6000 vydává při nominálních otáčkách strašlivé zvuky. Navíc bych se rád dostal nad nominální otáčky (při relativně velmi nízké zátěži - nástroje do 3mm, malé úběry), načato tady.

Dík, T.

Re: Vřeteno ATAS - výměna ložisek - postup

Napsal: 27. 6. 2016, 4:10
od pleximen
Ahoj,
loziska vydrzi vzdy cca 2 roky, motor se toci kazdy den cca 4-6 hod.
Asi tak
Jo loziska tam davam NSK