Jak správně svařit rám
Rozhodl jsem se pro stavbu cnc frézky a postupně začínám zkreslovat plán. Frézka by měla mít rozměry plochy 1,2x0,7m a bude se na ní obrábět polystyren(pozadí do akvárií) a občas nějaké dřevo. Rám bude z: Boční profil (pod osou X) : U profil http://www.kondor.cz/upe-120/d-79297/ podpěry pod desku (spojují boční profily) : I profil http://www.kondor.cz/ipe-80/d-78289/
Na U profil příde duralová plochá tyč ofrézovaná 60x20 na kterou teprve přidělám vedení - podepřenou tyč 25mm.
Celý rám bych pak dal vyžíhat o ofrézovat (spodní a horní plochy).
A teď potřebuji poradit jak správně svařit ty věci k sobě aby nedošlo k různým pnutím zkroucení konstrukce. Rám budu vařit na rysplotně a materiál bude přitažen svěrkami k ní. Mám ty I profily vařit po celém vnitřním obvodě nebo jen bodovat (kde)?
Moc děkuji za rady.
Na U profil příde duralová plochá tyč ofrézovaná 60x20 na kterou teprve přidělám vedení - podepřenou tyč 25mm.
Celý rám bych pak dal vyžíhat o ofrézovat (spodní a horní plochy).
A teď potřebuji poradit jak správně svařit ty věci k sobě aby nedošlo k různým pnutím zkroucení konstrukce. Rám budu vařit na rysplotně a materiál bude přitažen svěrkami k ní. Mám ty I profily vařit po celém vnitřním obvodě nebo jen bodovat (kde)?
Moc děkuji za rady.
Napřed to celé naboduj, ale vždy dva body proti sobě na stěně íčka. Pak krátké svary vždy proti sobě na stěně a střídavě na protilehlých rozích, pak povolit svěrky , měřit zkroucení a vařit tam, kde deformace svaru při chladnutí budou působit ve prospěch požadovaného tvaru. To je třeba si umět představit. Kažopádně je třeba vařit krátké svary a měřit a měřit, tancovat okolo jako děrviš.
- robokop
- Site Admin
- Příspěvky: 22981
- Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
hlavne si vzdy predstav ze mas napr jekl heftnutej dvouma stehama a pridavas treti bod
tim ze tam das horky zelezo ktere ztuhne v nejake pozici tech profilu a pak dale chladne a smrstuje se a stahne ten treti bod k sobe
sice o nejake setinky ale kdyz si tu paku protahnes delkou toho jeklu tak to na konci dela treba centak
je dobry s tim dopredu pocitat
to heftovani po kouskach umoznuje delat korekce
tim ze tam das horky zelezo ktere ztuhne v nejake pozici tech profilu a pak dale chladne a smrstuje se a stahne ten treti bod k sobe
sice o nejake setinky ale kdyz si tu paku protahnes delkou toho jeklu tak to na konci dela treba centak
je dobry s tim dopredu pocitat
to heftovani po kouskach umoznuje delat korekce
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
nejdulezitejsi je, jakou metodou hodlas svarovat, MMA (stridava, stejnosmerna) MIG/MAG?, kazda metoda vyvolava jine pnuti
"do řiti se řítíme, ani o tom nevíme.."
filla: Dokážeš ty rozdíly popsat? Svářím MMA, MIG, TIG a že se to kroutí jako had už jsem si tak nějak zvyknul, ale rozdíly bych popsat nedokázal. Nedávno jsem svářel takovou nerezovou konstrukci a tam to byla teprve lahůdka
Naštěstí to šlo i docela dobře srovnat opakovaným ohřevem sváru (když to bylo nutné).

Sroubovana konstrukce ma drobnou vyhodu v tom, ze ve sroubovanem spoji dochazi k mikroposunum a treni. Tim se utlumuji vibrace. Tezko rict, jak moc to v praxi pomuze, ale skoro bych cekal, ze varena konstrukce bude docela pekne zvonit.
- robokop
- Site Admin
- Příspěvky: 22981
- Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Vyplatilo se mi nedorazet profily na sebe ale vrazit mezi ne tenoucky plech tam kde nebuses heftovat
Protoze kdyz to das na dotek tak se to opre a blbe se to po heftovani uhluje
Po naheftovani z jedne strany to vyndas a naheftujes na druhe pritom se ti s tim lip pracuje protoze mas k dispozici tu mezirku po tom plisku
Protoze kdyz to das na dotek tak se to opre a blbe se to po heftovani uhluje
Po naheftovani z jedne strany to vyndas a naheftujes na druhe pritom se ti s tim lip pracuje protoze mas k dispozici tu mezirku po tom plisku
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
- Francotirador
- Příspěvky: 1172
- Registrován: 27. 7. 2010, 8:04
Chudák Matware. To jsou teda rady - takový konkrétní
(kromě Robokopovi finty s plíškem během bodování pro dodržení stejnoměrné spáry pro kořen finálního svaru).
Sám se neozval, ale zeptám se za něj - vlastně za sebe, samotného mě to zajímá.
Cvičně jsem potencionální místa svarů očísloval. Které svary ano, které ne (například v případě provedení koutového svaru 3 bych 4 už nedělal, na druhou stranu bych ve spodní části nedělal tupý 5, ale 6ky). Asi žádný bych nedotahoval až do rohu. U 1 a 2 bych asi začal housenku v polovině a táhl jí nejdřív dolů a druhou polovinu nahoru, nebo obráceně? Nejdřív oba v 1 a pak oba z druhé strany 2, nebo spodní poloviny 1, 2 a až pak horní? Nejdřív 1 a pak 3 nebo obráceně? Nejdřív komplet ovařit jedno "I"čko a pak pokračovat druhým, nebo vždy jeden svar (steh) na všech a pokračovat dalším svarem opět na všech?

Sám se neozval, ale zeptám se za něj - vlastně za sebe, samotného mě to zajímá.
Cvičně jsem potencionální místa svarů očísloval. Které svary ano, které ne (například v případě provedení koutového svaru 3 bych 4 už nedělal, na druhou stranu bych ve spodní části nedělal tupý 5, ale 6ky). Asi žádný bych nedotahoval až do rohu. U 1 a 2 bych asi začal housenku v polovině a táhl jí nejdřív dolů a druhou polovinu nahoru, nebo obráceně? Nejdřív oba v 1 a pak oba z druhé strany 2, nebo spodní poloviny 1, 2 a až pak horní? Nejdřív 1 a pak 3 nebo obráceně? Nejdřív komplet ovařit jedno "I"čko a pak pokračovat druhým, nebo vždy jeden svar (steh) na všech a pokračovat dalším svarem opět na všech?
soustruh: TOS MN80A; obrážečka: TOS MS200N
frézka: klon Sieg X2; ostřička: Beiping PP-U3
frézka: klon Sieg X2; ostřička: Beiping PP-U3
Jenže s takovým rámem je hlavní pracovat jako s celkem a né jenom řešit na jednom místě kam kterej heft udělat. Takže před svařením musí být komplet sbodovanej a ani pak nejde vařit tak že ovařím jeden profil a půjdu dělat další, to z toho podélnýho bude strašnej luk. Jako základ bych dělal velkej obdelníkovej rám, tj. měřit kolmosti a hlavně úhlopříčku a heftovat nejdřív na na stojně profilu až pak po stojnách i vodovný a do zheftovanýho a zaúhlovanýho rámu pak dopasovat dvě zbylý příčky, který ale musej mít perfekt dýlku, žádný mezery, jinak je z těch podélnejch zase luk. Kořen je sice hezká věc, ale na ten se nechává mnohem větší mezera než tenkej plíšek.Francotirador píše:Chudák Matware. To jsou teda rady - takový konkrétní(kromě Robokopovi finty s plíškem během bodování pro dodržení stejnoměrné spáry pro kořen finálního svaru).
Sám se neozval, ale zeptám se za něj - vlastně za sebe, samotného mě to zajímá.
Cvičně jsem potencionální místa svarů očísloval. Které svary ano, které ne (například v případě provedení koutového svaru 3 bych 4 už nedělal, na druhou stranu bych ve spodní části nedělal tupý 5, ale 6ky). Asi žádný bych nedotahoval až do rohu. U 1 a 2 bych asi začal housenku v polovině a táhl jí nejdřív dolů a druhou polovinu nahoru, nebo obráceně? Nejdřív oba v 1 a pak oba z druhé strany 2, nebo spodní poloviny 1, 2 a až pak horní? Nejdřív 1 a pak 3 nebo obráceně? Nejdřív komplet ovařit jedno "I"čko a pak pokračovat druhým, nebo vždy jeden svar (steh) na všech a pokračovat dalším svarem opět na všech?
- Francotirador
- Příspěvky: 1172
- Registrován: 27. 7. 2010, 8:04
Kam všude svary ano, a kam už ne (aby toho soustředěného vnitřního pnutí nebylo příliš)?
Např. I-čka vertikálně vařit z obou stran (zepředu, zezadu) nebo se normálně vaří jen z jedné strany?
Nemáte někdo odkaz na nějakou povedenou učebnici svařovaných konstrukcí (konstrukce, technologie příhradových rámů)?
Např. I-čka vertikálně vařit z obou stran (zepředu, zezadu) nebo se normálně vaří jen z jedné strany?
Nemáte někdo odkaz na nějakou povedenou učebnici svařovaných konstrukcí (konstrukce, technologie příhradových rámů)?
soustruh: TOS MN80A; obrážečka: TOS MS200N
frézka: klon Sieg X2; ostřička: Beiping PP-U3
frézka: klon Sieg X2; ostřička: Beiping PP-U3
- Francotirador
- Příspěvky: 1172
- Registrován: 27. 7. 2010, 8:04
Něco jako toto obrázkové málo - skládání profilů (a "netechnologické" uzly atd.), ale s více příklady (aby si člověk mohl vybrat co podle použití a podobnosti tvaru obšlehnout
)
http://www.345.vsb.cz/jirihruby/Tek/Tek05.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.345.vsb.cz/jirihruby/Tek/Tek05.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
- Přílohy
-
- Tek05.pdf
- (269.72 KiB) Staženo 1269 x
soustruh: TOS MN80A; obrážečka: TOS MS200N
frézka: klon Sieg X2; ostřička: Beiping PP-U3
frézka: klon Sieg X2; ostřička: Beiping PP-U3